Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Emne for fotostafetten uge 42
Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-10-04 10:52

Emnet for uge 42 er meget spændende og enormt fantasifuldt, men
jeg har valgt det fordi flere har givet udtryk for at det er svært. Fordi
det måske kræver mere af fotografen en nogen anden form for fotografering.

Emnet er "portræt i naturligt lys" altså ikke et pasbillede - det skal være et
portræt, der fortæller en historie om personen, eller fanger personens "sjæl"..
Fill flash og reflektorer må godt bruges, men ikke den traditionelle studie
opstilling med paraplyer og softbokse etc..

Viggo Rivad udstiller på fotografisk center, måske kan man lade sig
inspirere der, eller kig på nettet, biblioteket, ugeblade etc. der er mange
måder at gøre det på, det vigtigste er at man er engageret og fokuseret
på opgaven.

Vi har 2 uger og kan måske udveksle ideer og gode råd eller link til
inspirerende billeder.. Op til jer, håber mange har lyst til at deltage..

Erik W. mente det var en god ide at poste emnet i en ny tråd så
det er hermed gjort, håber mange vil deltage, læs neden stående
eller/og stil spørgsmål her i tråden..-max-

Retningslinier for fotostafetten/den bundne opgave:
http://www.fotolog.dk/dk-fritid-foto/fotostafet.htm

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-10-04 11:29

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> Emnet er "portræt i naturligt lys"

Album for uge 42 er nu oprettet på http://usenet.fotolog.dk/index.php?cat=8,
og album for sidste uge er samtidigt lukket for uploads.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 02.10.04)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-10-04 16:55

In article <Q298d.55399$Vf.2646560@news000.worldonline.dk>, -max- wrote:
> [...]
> Fill flash og reflektorer må godt bruges, men ikke den traditionelle studie
> opstilling med paraplyer og softbokse etc..

Hvad med den almindelige flash på kameraet indendørs, hvor flashen er
den primære lyskilde ? Eller er det udendørs lys du forventer skal indgå ?

Er følgende eksempelvis indenfor kategorien:
http://povlhp.spymac.net/CRW_5177.jpg

Er dette udendørs, i fuld figur et portrætbillede ? Eller er
et portræt mere afgrænset i din definition ?
http://povlhp.spymac.net/CRW_5582.jpg

Eksempelvis vil jeg kalde det full-figure billede som ofte
ses på pengemagasiner for portrætter, men ikke alle er enige,
og ser et portræt som noget der dækker fra brystet og op.

Begge er nogle af mine arkivbilleder, og kan desværre ikke deltage.
Men er lige for at spore mig ind på hvad der søges.

> Vi har 2 uger og kan måske udveksle ideer og gode råd eller link til
> inspirerende billeder.. Op til jer, håber mange har lyst til at deltage..

Jeg synes det er svært at stille op, det kan være meget lettere
at fange personen i en situation, og jeg tror det er sådan de
fleste gode billeder er taget.

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 04-10-04 17:30

> Er dette udendørs, i fuld figur et portrætbillede ? Eller er
> et portræt mere afgrænset i din definition ?
> [...]

Dødt link

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-10-04 19:39

In article <41617a83$0$59404$14726298@news.sunsite.dk>, thomas schreiber (8200) wrote:

> Dødt link

Rettet:

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-10-04 17:48

"Povl H. Pedersen"
-max- wrote:

> Hvad med den almindelige flash på kameraet indendørs, hvor flashen er
> den primære lyskilde ? Eller er det udendørs lys du forventer skal indgå ?

Hvis det er med til at formidle historien er det helt fint,
men det vil sku være ærgeligt, hvis emnet blir tolket
som dækkende snapshots. Jeg mener jeg har lagt op
til lidt fordybelse og omtanke i mine retningslinier..

> Er følgende eksempelvis indenfor kategorien:
> http://povlhp.spymac.net/CRW_5177.jpg

Ja da, men det ligner et snapshot.

> Er dette udendørs, i fuld figur et portrætbillede ? Eller er
> et portræt mere afgrænset i din definition ?
> http://povlhp.spymac.net/CRW_5582.jpg

Fejlmelding..;o(

> Eksempelvis vil jeg kalde det full-figure billede som ofte
> ses på pengemagasiner for portrætter, men ikke alle er enige,
> og ser et portræt som noget der dækker fra brystet og op.

Jeg er enig med dig, fuld figur er fint, selv hvis personen kun er
en lille del af billedet, vil jeg opfatte det som et portræt, hvis alt
det andet i billedet er med til at fortælle historien om personen.

> Begge er nogle af mine arkivbilleder, og kan desværre ikke deltage.
> Men er lige for at spore mig ind på hvad der søges.

Kunne kun se det ene..

> Jeg synes det er svært at stille op, det kan være meget lettere
> at fange personen i en situation, og jeg tror det er sådan de
> fleste gode billeder er taget.

Ja det er nok sådan de fleste har det, du vil nok blive overrasket
over hvor mange af de billeder du ser, "spontane situations billeder"
i virkligheden er opstillede og planlagte, ihvertfald delvis.. Jeg tror
du vil få det meget svært hvis du ikke arbejder ud fra en overordnet
ide om hvad du vil med portrættet.. -max-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-10-04 19:45

In article <d9f8d.55458$Vf.2650979@news000.worldonline.dk>, -max- wrote:

> [...]
> som dækkende snapshots. Jeg mener jeg har lagt op
> til lidt fordybelse og omtanke i mine retningslinier..

Det ved jeg ikke om det ligner, men det er hvad det er :)
Synes faktisk selv det er rimeligt vellykket. Men jeg er heller ikke
den store portrætfotograf.

> Fejlmelding..;o(

Rettet.

> [...]
> du vil få det meget svært hvis du ikke arbejder ud fra en overordnet
> ide om hvad du vil med portrættet.. -max-

Det er her jeg mangler kreativiteten lidt. Selvfølgelig kan der
laves mange opstillede, og man kan placere folk i oplagte situationer,
sætte dem til at ryge en pibe, læse en bog, sidde ved et skakspil,
en 150 kg person der propper i munden, en dranker med den guldbajer
man har købt til ham....

Fra : Peter Rongsted

Dato : 04-10-04 21:15

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
>den primære lyskilde ? Eller er det udendørs lys du forventer skal indgå ?
>
>Er følgende eksempelvis indenfor kategorien:

Det ville jeg helt sikkert ikke opfatte som naturligt lys.

>Er dette udendørs, i fuld figur et portrætbillede ? Eller er
>et portræt mere afgrænset i din definition ?
>http://povlhp.spymac.net/CRW_5582.jpg

Efter min mening er det et rigtigt godt portræt af en
faldskærmsudspringer. Jeg ville måske nok have skrået lidt mindre tæt,
så man også fik historien om den lange gåtur efter springet.

For mig er et portræt et billede der viser noget om det menneske, som er
i motivet - fortæller en historie. Det er derfor jeg kan lide din
udspringer.

Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-10-04 22:16

In article <e7b3m0lud28gl44670v9jvrptscenbvek3@4ax.com>, Peter Rongsted wrote:

> Det ville jeg helt sikkert ikke opfatte som naturligt lys.

Men heller ikke studielys, det lod til max gerne ville æde
den. Så billeder taget indendørs hvor blitz er nødvendigt
er nok OK

> [...]
>
> For mig er et portræt et billede der viser noget om det menneske, som er
> i motivet - fortæller en historie. Det er derfor jeg kan lide din

Det var derfor jeg tog det som et eksempel. Jeg har en hel flok
af denne type liggende, som ikke bare er en opstillet person, men
en person der er taget mens vedkommende laver noget.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-10-04 23:01

"Povl H. Pedersen"
Peter Rongsted wrote:

> Men heller ikke studielys, det lod til max gerne ville æde
> den. Så billeder taget indendørs hvor blitz er nødvendigt
> er nok OK

Jae man læser det man vil..
> [...]

> af denne type liggende, som ikke bare er en opstillet person, men
> en person der er taget mens vedkommende laver noget.

Jeg er enig med Peter det er et dejligt billede og et portræt
med en historie.. Super..!!)

> Povl H. Pedersen -

Her er en masse fine portrætter, forskellige gengre,
måske kan de være til inspiration.. -max-
http://www.andrewsmithgallery.com/exhibitions.html