Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til Polfilter...
Fra : Stig N. Færch

Dato : 03-10-04 20:02

Halløj,

Jeg har en:
Olympus E-100RS
(http://www.olympus.co.uk/consumer/digimg/details.cfm?id=E%2D100RS)

Jeg ønsker:
et pol-filter af nogenlunde kvalitet til hobby/ferie -fotos.

Mit budget:
er på ca. 300kr - helst ikke meget mere.

Jeg skal ha' det senest torsdag, da jeg skal til Norge på ferie.

Er der nogen der har nogle gode råd+ideer til hvad det skal være, og
hvor jeg kan få det til den bedste pris?

Med venlig hilsen
Stig N. Færch

Fra : Stig N. Færch

Dato : 03-10-04 20:18

> Jeg har en:
> Olympus E-100RS
> (http://www.olympus.co.uk/consumer/digimg/details.cfm?id=E%2D100RS)

Med et 49mm gevind.

/Stig

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-10-04 20:20

"Stig N. Færch" <stig@8620.dk> wrote in message

> Mit budget:
> er på ca. 300kr - helst ikke meget mere.

Det får du ikke meget pol-filter for. Jeg tvivler endda på, du kan få noget
for det dobbelte beløb.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 02.10.04)

Fra : Morten Wartou

Dato : 03-10-04 20:37

Jens Bruun wrote:
> "Stig N. Færch" <stig@8620.dk> wrote in message

> Det får du ikke meget pol-filter for. Jeg tvivler endda på, du kan få
> noget for det dobbelte beløb.

Et 49 mm er ikke så voldsomt dyrt - 260 kroner for et lineært B+W i
Tyskland. Et 77 mm koster næsten det dobbelte - så størrelsen koster. Men
som vi alle ved, har de danske forhandlere uhyrlige avancer på filtre, så
det kan da godt gå hen og blive pebret.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-10-04 10:29

> Det får du ikke meget pol-filter for. Jeg tvivler endda på, du kan få
> [...]
++++++++++++++++++++++

Hej Jens.

Jeg købte et i 58 mm pol-filter i photoCare inde ballerup for ca. 250 kr.
Det er jo så nok ikke det bedste mærke.
--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 03-10-04 20:31

Stig N. Færch wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der har nogle gode råd+ideer til hvad det skal være, og
> hvor jeg kan få det til den bedste pris?

Du skal have et 49 mm polfilter, et lineært burde være fint. Prøv nogle
fotobutikker rundt omkring - men jeg tvivler på at en dansk butik vil sælge
et for 300,-. Led efter et godt B+W eller Hoya eller måske et andet mærke -
hold dig blot langt væk fra Hama. Du kan evt. ringe til Photografica og høre
om de har et brugt.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Stig N. Færch

Dato : 03-10-04 21:30

> [...]
> måske et andet mærke - hold dig blot langt væk fra Hama. Du kan evt.
> ringe til Photografica og høre om de har et brugt.

Japan Photo i Viborg kunne klare et Jessop filter til 250kr.
Mon det er pengene værd?

/Stig

Fra : Martin K. R.

Dato : 03-10-04 22:43

"Stig N. Færch" <stig@8620.dk> wrote in message

<snip>

> Japan Photo i Viborg kunne klare et Jessop filter til 250kr.
> Mon det er pengene værd?
>
> /Stig

Jessop er bare et OEM-brand (fra en stor engelsk fotokæde). Ligesom med Hama
kan du ikke vide hvilken producent der ligger bag...

Martin

Fra : Stig N. Færch

Dato : 04-10-04 08:59

> Jessop er bare et OEM-brand (fra en stor engelsk fotokæde). Ligesom
> med Hama kan du ikke vide hvilken producent der ligger bag...

Min lokale foto-forretning i Kjellerup har et Kaiser til 298,-

Ville jeg være bedre tjent med et Hoya filter fra interenettet af til
ca.369kr (inkl.fragt)?
http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100245&menuid=1571&level=2

Mvh Stig

Fra : Martin K. R.

Dato : 04-10-04 09:41

> Min lokale foto-forretning i Kjellerup har et Kaiser til 298,-
>
> Ville jeg være bedre tjent med et Hoya filter fra interenettet af til
> [...]

Lige netop mht. til polfiltre har jeg aldrig gået efter billige brands. Da
der skal en del optisk ekspertise til at fremstille et polfilter, har jeg
holdt mig til B+W og Heliopan. De koster så også derefter...

Men Hoya er da vist normalt anerkendt som et OK fabrikat. Kaiser har jeg til
gengæld aldrig hørt om...

Martin

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-10-04 10:36

"Martin K. R."
> [...]
> holdt mig til B+W og Heliopan. De koster så også derefter...
>
> Men Hoya er da vist normalt anerkendt som et OK fabrikat. Kaiser har jeg til

Et polfilter er ikke meget anderledes end en parisertoast,
to stykker glas med en folie i midten, slam bam thank ya maam.
Folien og glasset køber du ude i byen, gevindet du smider
sandwichen i har dit navn på.. Lad nu vær med at lokke fyren
til at bruge en formue på et dyrt brand, på noget så simpelt
som et polfilter..
Kaiser har været på markedet i årevis, jeg syns jeg husker
dem for mørkekammer udstyr, små praktiske plastik ting,
-max-

Fra : Martin K. R.

Dato : 04-10-04 11:33

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

<snip>

> [...]
> sandwichen i har dit navn på.. Lad nu vær med at lokke fyren
> til at bruge en formue på et dyrt brand, på noget så simpelt

Læser du overhovedet hvad jeg skriver? Vi kender alle din forkærlighed for
non-brand filtre, og for ikke at falde i en tilsvarende forudsigelig grøft
nævner jeg at Hoya såvidt jeg ved er OK, og at jeg aldrig har hørt om Kaiser
(hvilket er sandt).
Hvor er det der lokkes?
Desuden har jeg - da jeg havde samtlige optikfag på DTU - set adskillige
eksempler på dårligt fremstillede polfiltre. Men jeg har bevidst ikke
'pustet mig op' og hevet dette frem i tide og utide, da jeg repekterer at
andre har en anden mening...

Martin

Fra : Stig N. Færch

Dato : 04-10-04 12:05

> [...]
> bevidst ikke 'pustet mig op' og hevet dette frem i tide og utide, da
> jeg repekterer at andre har en anden mening...

Et andet spørgsmål er så om at jeg kan være sikker på at Hoya filter
købt over nettet er direkte kompatibel med mit kamera, eller om jeg evt.
kan få problemer af en eller anden art??
Eller burde det bare fungere umiddelbart?

Hos fotobutikken går jeg udfra at jeg får muligheden for at afprøve
filteret inden jeg køber, men er jeg som amatør i stand til at
konstatere kvaliteten af filteret?

Mvh Stig

Fra : Martin K. R.

Dato : 04-10-04 12:24

> [...]
> kan få problemer af en eller anden art??
> Eller burde det bare fungere umiddelbart?

Sålænge gevind-diameteren passer burde der ikke være noget problem. Mange
filterfabrikater fås i 'normal' og 'slim' typer. Slim typer bruges ved
vidvinkel objektiver fra ca. 20mm og mindre for at undgå vignettering (jeg
har dog hørt om én der havde vignetterings-problemer allerede ved 28mm).
Normalt (20mm og op) går det fint bare med et 'normal' type filter, men
visse billige filtre er _meget_ tykke i normaludførelsen, og så kan der
opstå problemer med vignettering alligevel.

> Hos fotobutikken går jeg udfra at jeg får muligheden for at afprøve
> filteret inden jeg køber, men er jeg som amatør i stand til at
> konstatere kvaliteten af filteret?

Næppe. Erfaringer med det færdige resultat er det der tæller mest her. Det
eneste man har en mulighed for at bedømme ved købet, er byggekvaliteten -
'skurrer' det når man drejer det rundt? føles det som om det kan falde fra
hinanden hvert øjeblik?
Jeg kender som sagt ikke Kaiser, men det kunne du jo starte med.

Martin

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-10-04 20:37

"Stig N. Færch"
> [...]
>
> Er der nogen der har nogle gode råd+ideer til hvad det skal være, og
> hvor jeg kan få det til den bedste pris?

Jeg ville købe det billigste.. Ved ikke om 49mm er den rigtige gevind
til dit kamera, men så kan du bare lave en ny søgning... -max-
http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?suche=pol+filter+49&x=23&y=6