Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
27mm linse ?
Fra : Lasse Madsen

Dato : 03-10-04 15:01

Hej

Jeg har et video kamera (med 27mm linse) som jeg har købt polarisations
filter til ... uden på dette har jeg skruet et uv filter på ... det virker
også rigtigt godt ...
men så sad jeg og tænke hvad mere skal jeg have på !?

kan man evt. købe noget "ekstra" ud over polarisations og uv filtre der kan
skrues på ? evt. mere zoom eller lignende ?

m.v.h.
Lasse Madsen
- Komplet nybegynder med sit kamera

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-10-04 15:20

In article <cjp0nj$2le$1@news.cybercity.dk>, Lasse Madsen wrote:
> [...]
>
> kan man evt. købe noget "ekstra" ud over polarisations og uv filtre der kan
> skrues på ? evt. mere zoom eller lignende ?

Video hører ikke hjemme i denne gruppe,men du kan nok godt
finde både vidvinkel (fra 0.4x til 0.8x) og zoom.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-10-04 15:50

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Video hører ikke hjemme i denne gruppe,men du kan nok godt
> finde både vidvinkel (fra 0.4x til 0.8x) og zoom.

-er det ikke ligegyldigt om man tager EET billede ad gangen, eller mange
(video). Filteret er vel det samme ?

Et UV filter bruges normalt mest til at holde støv og fedtede fingre værk
fra objektivet, men kan have en gavnlig virkning i bjerge og stor højde,
hvor der er kraftigt UV lys, der kan give noget blåligt lys over billederne.
Et polarisationsfilter holder også UV lyset væk, så det er ikke nødvendigt
med begge. Hver gang du skruer et filter mere på, får du to glasoverflader
(med støv), der kan give diffust lys.

Bo //

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-10-04 15:59

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> wrote in message

> Et polarisationsfilter holder også UV lyset væk,
> så det er ikke nødvendigt med begge.

Nejda. Et polarisationsfilter filtrerer - som navnet antyder - polariseret
lys, der _intet_ har med ultraviolet lys at gøre, bortset fra, at
ultraviolet lys også kan være polariseret.

> Hver gang du skruer et filter
> mere på, får du to glasoverflader (med støv), der kan give diffust
> lys.

Tja, tjo. Polariseret lys er faktisk diffust lys, så en mere korrekt
formulering ville være, at man med flere filtre stjæler mere lys.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 30.09.04)

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-10-04 16:31

> Nejda. Et polarisationsfilter filtrerer - som navnet antyder - polariseret
> lys, der _intet_ har med ultraviolet lys at gøre, bortset fra, at
> ultraviolet lys også kan være polariseret.

Enig. UV lys kan osse være polariseret. Mange pol filtre til almindelig
fotografisk anvendelse, har ikke megen transmission i UV området, så derfor
bør det ikke være nødvendigt, at have to filtre efter hinanden.

> Tja, tjo. Polariseret lys er faktisk diffust lys, så en mere korrekt
> formulering ville være, at man med flere filtre stjæler mere lys.

Jeg forstår ikke at polariseret lys er diffust?

Det jeg forsøgte at formulere er, at des flere glas/luft overflader der er,
des mere reflektion og problemer med støv er der. Og det resulterer i at
billederne ser mindre skarpe ud. Et rent UV filter stjæler ikke lys i det
synlig område.

Bo //

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-10-04 16:34

> [...]
> almindelig fotografisk anvendelse, har ikke megen transmission i UV
> området, så derfor bør det ikke være nødvendigt, at have to filtre

Det er nyt for mig.

> Det jeg forsøgte at formulere er, at des flere glas/luft overflader
> der er, des mere reflektion og problemer med støv er der.

Enig.

> Og det
> resulterer i at billederne ser mindre skarpe ud.

Enig.

> Et rent UV filter
> stjæler ikke lys i det synlig område.

Jo. Al glas foran objektivet stjæler lys. Faktisk stjæler al glas foran
CCD'en/CMOS'en/filmen lys.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-10-04 16:56

In article <cjp64d$85c$1@news.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> "Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> wrote in message

> Det er nyt for mig.

Glas som materiale stopper over 98% af både UVA og UVB stråling/lys.
Derfor bliver man ikke solbrændt i en bil/indendørs. Så UV filtre
er normalt bare simpelt vinduesglas af optisk kvalitet. Dette kan
man så påføre en film - eksempelvis til et fjerne lys med forkert
polarisering.

> Jo. Al glas foran objektivet stjæler lys. Faktisk stjæler al glas foran
> CCD'en/CMOS'en/filmen lys.

Ja, faktisk stjæler luft lys, så medmindre der er vacum hen til
objektet, og ikke for store masser langs lysets vej, så lider
du et tab. Men i praksis konsumerer optisk glas ikke meget lys.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-10-04 19:08

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote in message
> [...]
kan
> skrues på ? evt. mere zoom eller lignende ?

Du kan få nogle forsatser der gør enten at du får fiskeøje (meget brugt ved
skateboard filming) og en forsats der gør at du få en længere zoom, disse
kan på nogen skrues på sådan at man lige kan vippe den ind over objektivet
så der ikke skal bruges værdigfuld tid til at skrue af og på. Men det kunne
da være cool at have 100 UV filtre siddende på, det vil se lidt ekstremt
ud så kan man bruge udtrykket "shoot".

Mvh
Simon