Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lige et billede fra dagens fotosafari
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 02-10-04 22:35

Hejsa

Jeg kunne ikke lade være med at poste det her, synes selv det er blevet
godt.
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1347967

Med venlig hilsen

Thomas Pedersen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-10-04 22:41

Thomas Pedersen wrote:
> Jeg kunne ikke lade være med at poste det her, synes selv det er blevet
> godt.
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1347967

503 Service Temporarily Unavailable

Resin-3.0.7 (built Wed, 24 Mar 2004 04:28:45 PST)

Æh :) De er vist blevet sure på Mozilla-brugere...

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 02-10-04 22:52

> 503 Service Temporarily Unavailable
>
> Resin-3.0.7 (built Wed, 24 Mar 2004 04:28:45 PST)
>
> Æh :) De er vist blevet sure på Mozilla-brugere...
>
> // Hans

Det var da en skam, at du ikke kunne se det, det kommer jo nok op sammen med
de andre deltageres billeder

MVH
Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-10-04 09:53

In article <slrnclu83p.6b3.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> 503 Service Temporarily Unavailable
>
> Resin-3.0.7 (built Wed, 24 Mar 2004 04:28:45 PST)
>
> Æh :) De er vist blevet sure på Mozilla-brugere...

Fungerer her. Mozilla Firefox 1.0PR

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-10-04 10:57

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1347967

Meget flot. Du blev virkelig belønnet for din (og vores tålmodighed. Mit
eneste ankepunkt er farvetonen. Jeg finder den lige varm/rødlig nok. Ifølge
EXIF er hvidbalance sat til "cloudy" (overskyet=6500K), hvilket langt fra
var tilfældet på dét tidspunkt. Prøv med en farvetemperatur på f.eks. 6000K,
der - så vidt jeg kan vurdere - vil give en mere retvisende og behagelig
farvetemperatur på dette pletskud.

Gad vide, om det var ham her:
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-38
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-37

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 30.09.04)

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-10-04 11:35

"Jens Bruun"
> [...]
> der - så vidt jeg kan vurdere - vil give en mere retvisende og behagelig

Enig - det er et pisse flot billede (Thomas)..
Så vidt jeg forstår er det taget sen eftermiddag med
en lavt hængende sol, jeg er vild med det varme look,
måske er det lige på kanten, men det må sku ikke
gå hen og blive neutralt, imo.

Dine billeder ser gode ud Jens, men de er lidt for neutrale
efter min smag, de går næsten over i det kølige (skyggerne)..
Er de taget med extender de ser også lidt bløde ud..? og der
er bevægelses uskarphed på det ene, men sødt med alt det
græs i geviret.. -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-10-04 11:59

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> Dine billeder ser gode ud Jens, men de er lidt for neutrale
> efter min smag, de går næsten over i det kølige (skyggerne)..

Det var totalt overskyet og gråt på dét tidspunkt.

> Er de taget med extender de ser også lidt bløde ud..?

Jepper. Jeg er ikke helt tilfreds med 100-400mm + 1.4x TC ved 400mm og uden
særlig nedblænding. Problemet var, at der stort set ikke var noget lys det
meste af dagen, så udstyret blev pint til det yderste

> og der
> er bevægelses uskarphed på det ene

Gu' er der det, men det er nok mere mine hænder, der bevæger sig end dyret
Jeg kan simpelhen ikke håndholde ved 560mm og 1/125 sek. - selv med IS.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 03-10-04 19:28

> [...]
> Er de taget med extender de ser også lidt bløde ud..? og der
> er bevægelses uskarphed på det ene, men sødt med alt det

Takker for ordene Max og Jens. Jeg har bare brugt det JPG jeg fik lavet til
at lave billedet ud fra, gad ikke til at slås med RAW igår aftes, skulle
RIGTIG tidligt op idag og til Viborg Ja, i forvirringen fik jeg ikke
lige stillet om på hvidbalancen, men jeg kan selv godt lide den røde tone,
og lyset var nu også noget orange, men havde travlt nok med at skaffe plads
på kortene, hehe. Og også holde øje med den han, han var godt nok stur

MVH
Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-10-04 12:23

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1347967

Her er samme "fatter hjort" skudt forfra:

http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-47

Jeg sidder ca. 100m bag Thomas med min 100-400mm (uden TC), så billedet er
godt beskåret. Så er det, man sætter pris på samtlige sine 8 Mpixel

Og her er forklaringen på, at Thomas var lidt beklemt ved situationen og
hvorfor, "fatter hjort" lidt oppe på dupperne over en flok skøre
amatørfotografer på tæt hold:

http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-46

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-10-04 12:37

"Jens Bruun"
> [...]
>
> Jeg sidder ca. 100m bag Thomas med min 100-400mm (uden TC), så billedet er
> godt beskåret. Så er det, man sætter pris på samtlige sine 8 Mpixel

Ja så vidt jeg kan se ud fra dem du har postet her så får du bedre
resultat ved at beskære, fremfor at bruge extender, men der er
noget underlugt ved billedet, har du haft gang i noget støj reduktion,
baggrunden ser mystisk ud, det ligner noget smart blur..??
Ellers er det kanon flot..!!

> Og her er forklaringen på, at Thomas var lidt beklemt ved situationen og
> hvorfor, "fatter hjort" lidt oppe på dupperne over en flok skøre
> [...]

Hmm - havde han nogen grund til at være jealous, hehe
jeg kender ikke nok til de dyt til at vide hvornår man skal
begynde at løbe, uvidenhed er ikke altid så tosset.. Fint billede.
Flot vejr idag her i hovedstaden, man burde jo være taget
i dyrehaven.. -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-10-04 12:53

> [...]
> noget underlugt ved billedet, har du haft gang i noget støj reduktion,
> baggrunden ser mystisk ud, det ligner noget smart blur..??

Du har skræmmende gode øjne. Nej, jeg havde givet den en gang Neat Image,
som ikke faldt helt heldigt ud. Her er min endelige version uden Neat Image
og beskåret lidt tættere endnu:

http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-49

Tak for dine hjælpsomme kommentarer.

Fra : Morten Wartou

Dato : 03-10-04 12:58

> [...]
>
> Du har skræmmende gode øjne. Nej, jeg havde givet den en gang Neat Image,
> som ikke faldt helt heldigt ud. Her er min endelige version uden Neat

100-400'eren er ret ringe ved blænde 5,6 på 400 mm - blænde 8-9 gør
underværker for den. Prøv det næste gang.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-10-04 13:10

"Morten Wartou"

> "Jens Bruun"

> 100-400'eren er ret ringe ved blænde 5,6 på 400 mm - blænde 8-9 gør
> underværker for den. Prøv det næste gang.
>

> Med venlig hilsen,
>
> Morten Wartou

Hmm mm m.. Syns nu billedet står helt fint og skarpt, det er taget over
afstand og beskåret 400 iso, syns ikke man kan kalde det "ret ringe",
skide flot er mere dækkende imo..også med de to birketræer, hehe. -max-

Fra : Morten Wartou

Dato : 03-10-04 13:16

> [...]
> afstand og beskåret 400 iso, syns ikke man kan kalde det "ret ringe",
> skide flot er mere dækkende imo..også med de to birketræer, hehe. -max-

Jojo, misforstå mig nu ret. :) Billedet er fint - men det kunne være blevet
finere ved blænde 9.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-10-04 13:29

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message

> Jojo, misforstå mig nu ret. :) Billedet er fint - men det kunne være
> blevet finere ved blænde 9.

Ganske givet, men så skulle jeg have givet det en gang ISO 800 (mindst)
eller håndholdt ved 1/60 sek. eller længere, og det er jeg desværre ikke så
god til.

Jeg kender efterhånden objektivets begrænsninger, men en gang imellem rager
det moder natur, hvis du forstår

Fra : Morten Wartou

Dato : 03-10-04 13:37

Jens Bruun wrote:
> [...]
> desværre ikke så god til.
>
> Jeg kender efterhånden objektivets begrænsninger, men en gang imellem

Jo, hun er en satan engang imellem. :) Jeg ville dog nok personligt vælge
ISO 800 eller endda 1600, da jeg finder blænde 9 MEGET bedre end 5,6.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-10-04 13:06

";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev:

> Hmm - havde han nogen grund til at være jealous, hehe
> jeg kender ikke nok til de dyt til at vide hvornår man skal
> begynde at løbe, uvidenhed er ikke altid så tosset..

Når en hjort truer lægger den ørerne tilbage, hæver eller sænker
hovedet, skærer tænder og viser tungen i mundvigen og går måske mod
dig.
(Fra folderen "Oplev hjortene i Dyrehaven - men pas på")

> Fint billede.
> Flot vejr idag her i hovedstaden, man burde jo være taget
> i dyrehaven.. -max-

Jeg var derude i Torsdags, hvor vejret var helt fantastisk.
(Men der går lige en ond tanke til de skovarbejdere, der havde smidt
træflis på stien, der røg ind i forhjulet på min cykel med den
konsekvens at undertegnede stod på hovedet ud over styret)

Man kan komme utroligt tæt på dyrene.

Den her var jeg vel en 5-10m fra. Den lå for det meste ned og brølede
lidt i ny og næ men rejste sig til sidst op.
http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-25
http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-24

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-10-04 13:19

"Morten Bjergstrøm"
> [...]
> dig.
> (Fra folderen "Oplev hjortene i Dyrehaven - men pas på")

Tak det skal prøve at huske (glemmer det sku nok)

> [...]
> træflis på stien, der røg ind i forhjulet på min cykel med den
> konsekvens at undertegnede stod på hovedet ud over styret)

Der skete forhåbentligt ikke noget med kameraet..

> [...]
>
> Den her var jeg vel en 5-10m fra. Den lå for det meste ned og brølede
> lidt i ny og næ men rejste sig til sidst op.

Det første er vildt flot, men hvorfor har du stillet skarpt
på træerne bagved.. Elsker AF med det er nedern når
det sker. Det andet billede er for rodet. -max-

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-10-04 13:38

> Tak det skal prøve at huske (glemmer det sku nok)

Det går nok også. De virker normalt meget fredelige, og jeg tror man
skal være ret uheldig hvis de går til angreb. I Dyrehaven bliver tamme
dyr også skudt, hvis det bliver opdaget, at de er tamme. (De tamme dyr
har mistet deres naturlige frygt for mennesker og kan derfor være
farlige)

> Der skete forhåbentligt ikke noget med kameraet..

Det var uhyggeligt tæt på. Jeg kørte med det i en taske om halsen. Men
jeg cyklede heldigvis så langtsomt, at jeg nåede at reagere og fik
taget fra med armene.

> Det første er vildt flot, men hvorfor har du stillet skarpt
> på træerne bagved.. Elsker AF med det er nedern når
> det sker.

Ja jeg tænkte nok, at det ville blive kommenteret. Der er nok ikke
nogen bedre grund end, at jeg stadig forsøger at lære kameraet at kende
og jeg ved rent faktisk ikke hvad der er sket.

> Det andet billede er for rodet. -max-

Du tænker på træerne og hegnet i baggrunden.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-10-04 13:50

"Morten Bjergstrøm"
> [...]
> dyr også skudt, hvis det bliver opdaget, at de er tamme. (De tamme dyr
> har mistet deres naturlige frygt for mennesker og kan derfor være

Jeg kan huske dem fra mine unge dage, de gik rundt på Bakken,
de gig og rodede i skraldespandende, når de fleste folk var gået hjem,
et surrealistisk syn..

> Det var uhyggeligt tæt på. Jeg kørte med det i en taske om halsen. Men
> jeg cyklede heldigvis så langtsomt, at jeg nåede at reagere og fik
> taget fra med armene.

Puha - tør ikke tænke på hvordan min 500mm havde klaret det..

> Ja jeg tænkte nok, at det ville blive kommenteret. Der er nok ikke
> nogen bedre grund end, at jeg stadig forsøger at lære kameraet at kende
> og jeg ved rent faktisk ikke hvad der er sket.

Det er bla. en af grundende til at jeg altid skyder et ekstra billede,
så jeg er sikker på den sidder, og alligevel smutter den ind imellem.

> Du tænker på træerne og hegnet i baggrunden.

Ja da, det havde du måske ikke set, hehe.. -max-

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-10-04 14:01

> Puha - tør ikke tænke på hvordan min 500mm havde klaret det..

Det er så fordelen med kompaktkameraer. FZ-20 fylder kun ca. 10cm i
dybden når linsen er kørt helt ind. Dit objektiv er vel omkring de
30cm?

> Det er bla. en af grundende til at jeg altid skyder et ekstra
> billede, så jeg er sikker på den sidder, og alligevel smutter den
> ind imellem.

Jeg tog faktisk en del billeder af den kronhjort. Der er flere af dem,
hvor kronhjorten er en del skarpere (den ligger dog ned på de
billeder). Desværre er græsset overbelyst på de billeder, hvilket er
ret ødelæggende for dem desværre.

> Ja da, det havde du måske ikke set, hehe.. -max-

Jo men nu ikke det, der var først i mine tanker

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-10-04 14:12

"Morten Bjergstrøm"
> ";o\)-max-" :

> Det er så fordelen med kompaktkameraer. FZ-20 fylder kun ca. 10cm i
> dybden når linsen er kørt helt ind. Dit objektiv er vel omkring de
> 30cm?

Næh med extender og modlysblænde er vi næsten oppe i alm.
spisebords højde.. Sjovt nok vækker den næsten ikke opsigt.

> [...]
> hvor kronhjorten er en del skarpere (den ligger dog ned på de
> billeder). Desværre er græsset overbelyst på de billeder, hvilket er

Det lyder da ikke for godt, kan du ikke rette det i ps, og så
i fremtiden huske at kigge på monitoren om billedet er i kassen
inden du går videre..

> Jo men nu ikke det, der var først i mine tanker

Det er jeg ked af at høre, baggrunden er ligså vigtig som
hoved motivet.. -max-

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-10-04 15:01

> Næh med extender og modlysblænde er vi næsten oppe i alm.
> spisebords højde..

Ok den skal man nok ikke falde forover med
Jeg tør end ikke tænke på prisen.

> Det lyder da ikke for godt, kan du ikke rette det i ps, og så
> i fremtiden huske at kigge på monitoren om billedet er i kassen
> inden du går videre..

Du siger noget. Jeg skal til at bruge histogramfunktionen på kameraet
mere og måske funktionen, der kan advare om udbrændte områder ved at
lade det udbrændte blinke.
Jeg tror dog også jeg kvajede mig lidt ved den kronhjort ved at bruge
spotmetering.

> Det er jeg ked af at høre, baggrunden er ligså vigtig som
> hoved motivet..

Helt enig. Men det er jo lidt det med nyt legetøj. Det skal bruges og
så er kvaliteten af motiverne måske ikke det, der i højsædet, men det
kommer jo nok

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 03-10-04 19:29

> [...]
>
> Og her er forklaringen på, at Thomas var lidt beklemt ved situationen og
> hvorfor, "fatter hjort" lidt oppe på dupperne over en flok skøre

De stod også fint de hunner, lige på rad og række. Undrer mig at du ikke
postede et billede af mig, da jeg skulle væk fra fætteren Ham var jeg
ikke helt tryg ved til sidst

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-10-04 20:05

In article <416044ea$0$237$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Thomas Pedersen wrote:
> De stod også fint de hunner, lige på rad og række. Undrer mig at du ikke
> postede et billede af mig, da jeg skulle væk fra fætteren Ham var jeg
> ikke helt tryg ved til sidst

At du bakker væk kan man ikke se på et foto, der vil man bare tro
du går hen mod ham. Og angstens ansigtsudtryk kan heller ikke ses
bagfra ;)

Fra : Erik W.

Dato : 03-10-04 14:20

"Thomas Pedersen" < skrev i
> Jeg kunne ikke lade være med at poste det her, synes selv det er blevet
> godt.
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1347967

Det er et kanonbillede Thomas. Da lyset endelig kom var det aftenlys og en
passende afslutning på en god fotosafari.

Jeg kunne ikke lade være med at poste denne triologi:

http://www.wildau.dk/paa_spring.jpg

http://www.wildau.dk/paa_vagt.jpg

http://www.wildau.dk/paa_flugt.jpg

Mvh Erik

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 03-10-04 19:25

"Erik W." <erik.w@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> passende afslutning på en god fotosafari.
>
> Jeg kunne ikke lade være med at poste denne triologi:

Ja, lyset var ganske tricky det meste af dagen, man skulle lege lidt vel
meget med ISO for at få en fornuftig lukkerhastighed

Fin serie du har fået her, dådyrene i spring havde været hamrende gode, hvis
du havde fulgt hovedet på dem, så det stod kniv skarpt, men sådan er det, og
i søgeren er det endnu mere vanskeligt Men med det lys vi havde ved jeg
også hvor svære de var at fange, mine af dådyrene er ikke meget værd

MVH
Thomas.