Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor hårdfør er semipro D-SLR
Fra : Lars Troels

Dato : 02-10-04 21:44

Jeg var ude for at lave et alm. trivielt billede af et fodholdhold her idag
til avisen. Regnen plaskede ned, som så ofte før lige når man skal
fotografere.

Jeg anvender Nikon D70 til at lave freelancefoto's for bl.a et dagblad og en
ugeavis. Det laver ca. 1.000 optagelser om måneden.

Da jeg sad i bilen og tørrede udstyret, kom jeg til at tænke på hvor længe
det bliver ved at gå. Hvordan er jeres erfaringer med D70, D100, Canon 10D
og andre semipro kamerahuse, der anvendes intensivt. Jeg kan huske mine
gamle Nikon FM2 og Nikon FE2, der jo tog betydeligt færre skud om måneden,
ansås at kunne lave 150.000 optagelser.Hvor store forventninger bør man
kunne have til holdbarheden, når det dagligt bliver brugt i alle mulige
situationer.

Bør sliddet og stænktætheden gøre at der skal investeres i et egentligt
professionelt hus som f.eks D2H inden det er for sent midt i en opgave?

Lad mig høre nogle synspunkter.

Lars T.
--
Web: <http://www.sitecenter.dk/larstroels>

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-10-04 22:40

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> wrote in message
> [...]
en
> ugeavis. Det laver ca. 1.000 optagelser om måneden.

Det lyder jo meget fair, det er vel også deromkring jeg ligger med fotos,
dog med afvigelser, har dog lige skudt 300 i dag der jeg var nede og se sort
sol lige 5 km fra hvor vi bor.

> [...]
> ansås at kunne lave 150.000 optagelser.Hvor store forventninger bør man
> kunne have til holdbarheden, når det dagligt bliver brugt i alle mulige

Hvis du ikke passer på kan det godt gå galt, men Nikon er jo kendt for deres
holbarhed, nu er D70 jo i plastikhus, så det er nok begrænset.

> Bør sliddet og stænktætheden gøre at der skal investeres i et egentligt
> professionelt hus som f.eks D2H inden det er for sent midt i en opgave?

Hvis du laver så mange skud og direkte arbejder med det, jamen så skal du da
have et pro kamera, D2H er skam et udemærket bud. Jeg skal også selv skifte
engang fra mit D1 men det holder endnu og jeg har ikke mødt nogle
begrænsninger endnu.

> Lad mig høre nogle synspunkter.

altså Nikon siger selv at deres DSLR huse er stænktætte, men hav altid en
paraply med eller et stykke regnslag du kan sidde inden i og et stykke
plastik til at lægge ud over kameraet, fordi teknologi har aldrig været gode
venner med vand, uanset hvor godt det er samlet. Nu er D70 jo et plastik hus
og har nok ikke helt så gode samlinger som de store kameraer, der er lavet i
aluminium el. andet metal og med gode alupakninger. Så pas på. Altså jeg fik
fra DFA at vide at mit kamera(D1) kunne tage 500.000-700.000 billeder og
derefter ville kvaliteten dale og det ville blive lengsomt. Altså de fleste
jeg har hørt sige er at køber man brugt så lad vær at købe noget der har
taget over 30.000 billeder (i D1-D2 serien) og ved de små DSLR er der
pludselig et mindre tal der rører sig, jeg har hørt at D70 skulle kunne tage
omkring 200.000 billeder før at det begynder være rigtig godt slidt, men der
kan altså ske meget når man udsætter det for lidt hårdere miljø, som for
eksempel regnvejr og meget kulde.

Det er nu bare min teori (og hvad jeg har fået fortalt, har ikke helt
selv haft fornøjelsen at skyde så mange billeder endnu

Mvh
Simon

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 02-10-04 22:56

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bør sliddet og stænktætheden gøre at der skal investeres i et egentligt
> professionelt hus som f.eks D2H inden det er for sent midt i en opgave?

Hej Lars.

Nu bruger jeg ikke mit kamera til arbejde, men tager da også ca. 1500-2000
billeder om måneden med mit D70, det er hvad jeg har gjort indtil nu i hvert
fald. Og det fungerer upåklageligt endnu. Jeg vil gætte på omkring 50K
optagelser, før man skal regne med noget.
Jeg har selv været fanget i en voldsom regnbyge, og der var der fugt på
indersiden af det øverste display, men det virkede nu alligevel, men nok
ikke anbefalelsesværdigt. Men små byger har nu ikke været noget problem, den
byge hvor der kom fugt indvendig, var voldsom (med rigtig store bogstaver).
MVH
Thomas

Fra : Lars Troels

Dato : 05-10-04 22:35

> [...]
> ikke anbefalelsesværdigt. Men små byger har nu ikke været noget problem,
> den byge hvor der kom fugt indvendig, var voldsom (med rigtig store

Jeg fik svar nok på et amerikansk site. Der er snak om at denne lukker også
holder 150K, men i øvrigt er en reservedel..! Spraytætheden er et større
handicap.

Men vigtigste svar var nok at en fotograf fra National Geographic har to D70
huse, og ikke bruger andet. - Det er da til at tage at føle på.

Lars T.
www.sitecenter.dk/larstroels

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 05-10-04 23:49

> Jeg fik svar nok på et amerikansk site. Der er snak om at denne lukker
> også holder 150K, men i øvrigt er en reservedel..! Spraytætheden er et
> større handicap.

Det lyder ikke dårligt, hvis lukkeren holder til 150K billeder
Spraytætheden virker OK i mine øjne, de forhold, hvor jeg oplevede fugt på
indersiden af displayet var virkelig extreme, jeg vil kalde det skybrud og
der var oversvømmelse i flere kældre i nærheden, så helt hvor meget du skal
ligge i det ved jeg ikke.

> Men vigtigste svar var nok at en fotograf fra National Geographic har to
> D70 huse, og ikke bruger andet. - Det er da til at tage at føle på.

Det må man sige, de har da en tendens til at bruge dem i extremerne

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 03-10-04 06:46

Hej Lars Troels

Hvis du er på jagt efter et professionelt Nikon kamera, og overvejer deres
D2H, skal du måske lige smutte forbi pressefotograf forbundets hjemmeside

http://www.pressefotografforbundet.dk/phr/read.php?f=1&i=1156&t=1156#reply_1156

Hvis du bare er nervøs for regnen, er denne her fra PhotoKina messen måske
lige dig:

http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-6460-7292

--
Venlig hilsen/best regards