Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Powershot A 75 og batterier ?
Fra : Robert Petersen

Dato : 30-09-04 18:58

Hej med jer.

jeg har forelsket mig lidt i Canon Powershot A 75, og jeg er nybegynder, og
dette kamera virker som det rigtige for mig.

Mit spørgsmål angår lidt omkring Compact Flash card samt batterier.

JEg har fundet kameraet på technicdirect.de til 200 euro, men så faldt jeg
lidt over batteribyen.dk som jo har væsentlig kraftigere batterier i samme
type, faktisk går de fra canons egne 600 mah til 2300 mah (kan ikke huske
den korrekte forkortelse) men kan man udenvidere installere disse kraftigere
batterier uden at skade kamera ? altså jeg går jo udfra at volt er det
samme, men kan levetiden virkelig bliver så meget længere ?

Og hvad med memorycard ? tyskerne har en Sandisk 128 mb til 24 euro ? er
dette okay, eller kan man også her finde alternative leverandører med mere
plads på kortet ?

takker for evt. gode råd.

Hilsen Robert

Fra : Peter Anskjær

Dato : 30-09-04 19:26

"Robert Petersen" <veng@REMOVEpost3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer.
>
> jeg har forelsket mig lidt i Canon Powershot A 75, og jeg er nybegynder,
> og dette kamera virker som det rigtige for mig.

Har selv haft et Canon A70, rigtigt godt allround point n shoot kamera.

> [...]
> kraftigere batterier uden at skade kamera ? altså jeg går jo udfra at volt
> er det samme, men kan levetiden virkelig bliver så meget længere ?

Jeg er ikke bekendt med at der medfølger batterier til et A75, men jo flere
mAh jo bedre, jeg vil sige min. 1800mAh for at få en god batteritid pr.
opladning, så gå efter batterierne på 2300mAh.

> Og hvad med memorycard ? tyskerne har en Sandisk 128 mb til 24 euro ? er
> dette okay, eller kan man også her finde alternative leverandører med mere
> plads på kortet ?

128MB er en meget passende størrelse, det giver plads til ca. 120 billeder i
højeste opløsning, med. kvalitet.
Mærket har ingen indflydelse på hvor mange billeder der kan være pr MB,
ligegyldigt mærket har et 128MB kort kapacitet på 128MB medmindre
producenten snyder, men det tvivler jeg på nogle gør.

> takker for evt. gode råd.

Selv tak.

Mvh
Peter

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 30-09-04 19:32

> Jeg er ikke bekendt med at der medfølger batterier til et A75, men jo
> flere mAh jo bedre, jeg vil sige min. 1800mAh for at få en god batteritid
> pr. opladning, så gå efter batterierne på 2300mAh.

Hvordan argumenterer for denne påstand?

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Henrik k

Dato : 30-09-04 19:50

> Hvordan argumenterer for denne påstand?

Det siger vel næsten sig selv!!?

Du kan trække 1 Ampere i 1,8 time ved 1,2 Volt på et batteri mærket 1800mAh
og tilsvarende længere på et batteri mærket 2300mAh

mvh
henrik

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 30-09-04 19:56

"Henrik k" <hkragelundFJERN@c.dk> wrote in message

> [...]
> 1800mAh
> og tilsvarende længere på et batteri mærket 2300mAh

Der er da ikke noget selvsigende i det udsagn. Eller måske er jeg dum? Hvor
er det lige, og hvor er argumentationen?

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 30-09-04 20:02

> Der er da ikke noget selvsigende i det udsagn. Eller måske er jeg dum?
Hvor
> er det lige, og hvor er argumentationen?

På godt jysk: Der er mere saft i et 2300mah i forhold til et 1800mah
batteri........Ikke et argument men kendsgerning!

Carsten

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 30-09-04 20:04

> Hvor
>>

> På godt jysk: Der er mere saft i et 2300mah i forhold til et 1800mah
> batteri........Ikke et argument men kendsgerning!

HVORFOR er der det? Jeg ved det ikke, og vil gerne vide det. Hvis der er så
logisk, må nogen da kunne komme med en forklaring.

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 30-09-04 20:51

> HVORFOR er der det? Jeg ved det ikke, og vil gerne vide det. Hvis der er
> så logisk, må nogen da kunne komme med en forklaring.

Fordi mah står for milli-ampere-hours - eller på dansk: milli-ampere-timer.
På et 1800 mah batteri, kan man altså trække 1800 milli-ampere i én time,
eller 900 milli-ampere i 2 timer eller 100 milli-ampere i 18 timer.

På et 2300 kan ved samme fremgangsmåde bruge 100 milli-ampere i 23 timer -
altså de 5 timer mere.

Antal timer man kan bruge sit kamera ved fx 1800 mah, afhænger så af hvor
mange milli-ampere (ampere er måleenheden for strømstyrke) der bruges når
kameraet er i brug. Der bruges nok mest strøm ved brug af lcd-skærm, heftig
brug af zoom og blizt - samt ved selve skrivningen og læsningen til
hukommelseskortet. Så man kan ikke komme med en præcis vurdering. Men jo
højere mah-tal - jo mere levetid på batteriet - eller mere "sovs" som
Carsten formulerede det.

Mvh. Sjang

Fra : Peter Anskjær

Dato : 30-09-04 20:22

"thomas schreiber (8200)" <NOSPAMg4@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan argumenterer for denne påstand?

Jeg er ikke helt med på hvor du vil hen, men hvis det er fordi du ikke
forstår hvorfor det hænger sådan sammen, så kan du læse meget mere om
batterier her:
http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm

Mvh
Peter

Fra : Richard

Dato : 30-09-04 21:31

Robert Petersen wrote:
> Og hvad med memorycard ? tyskerne har en Sandisk 128 mb til 24 euro ? er
> dette okay, eller kan man også her finde alternative leverandører med mere
> plads på kortet ?

Du skal overveje kortets læse-/skrivehastighed (udtrykkes i fx 12x, 20x,
40x etc.), købe det hurtigtste du kan finde (40x eller mere) og en
hurtig USB2 kortlæser til din pc - billedoverførslen fra kortlæseren er
meget hurtigere end fra dit A75. Og du sparer batterierne til det
væsentlige, at fotografere

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Peter Anskjær

Dato : 30-09-04 23:17

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> USB2 kortlæser til din pc - billedoverførslen fra kortlæseren er meget
> hurtigere end fra dit A75. Og du sparer batterierne til det væsentlige, at

Der er jeg ikke helt enig. For det første synes jeg ikke det tager så lang
tid at overføre billeder fra kameraet og til computeren, hvis man
sammenlægger tiden med at tage kortet ud og ind bliver det sikkert næsten
det samme. Derudover tror jeg slet ikke at kameraet kan udnytte 40x eller
mere, så længe man ikke køber det sløveste kort man kan finde tror jeg det
er helt fint, måske kan man måle en marginal forskel, men jeg tror ikke den
kan mærkes.
Så mit råd er nok mere at det ikke kan svare sig at give 200kr ekstra for et
ekstremt dyrt kort når det skal bruges i et A75.
Og du kan sagtens klare dig uden en usb kortlæser, men den er da helt
sikkert rar at have.

Mvh
Peter

Fra : Richard

Dato : 01-10-04 20:40

Peter Anskjær wrote:

> [...]
> tid at overføre billeder fra kameraet og til computeren, hvis man
> sammenlægger tiden med at tage kortet ud og ind bliver det sikkert næsten

På vores A70 tager det vel godt og vel dobbelt så lang tid at tømme
CF-kortet fra kameraet som fra en - iøvrigt ikke superhurtig
USB2-kortlæser. På et fyldt 250 Mb-kort er det trodsa alt lang tid

> Derudover tror jeg slet ikke at kameraet kan udnytte 40x eller
> mere,

Nej, men det var jo også aht kortlæseren...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-10-04 08:33

"Peter Anskjær" <peter@_fjern_dette_nskjaer.dk> skrev:

> [...]
> så lang tid at overføre billeder fra kameraet og til computeren,
> hvis man sammenlægger tiden med at tage kortet ud og ind bliver

Der er nok ikke meget galt. Jeg har overført billeder fra mit kamera
til min bærbare, der kun har USB1 (kameraet er USB2 Full Speed) og det
tager vel godt et par minutter at overføre et par hundrede MB. Med USB2
ville det være endnu hurtigere.

> [...]
> sløveste kort man kan finde tror jeg det er helt fint, måske kan
> man måle en marginal forskel, men jeg tror ikke den kan mærkes.

De hurtige kort kan vist være en fordel ved brug af burst modes. Men
til almindelig fotografering skulle det være ret ligegyldigt. Det er
ihvertfald det jeg har kunnet læse mig frem til.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-10-04 09:00

"Robert Petersen" <veng@REMOVEpost3.tele.dk> wrote in message
> Hej med jer.
>
> jeg har forelsket mig lidt i Canon Powershot A 75, og jeg er nybegynder,
og
> dette kamera virker som det rigtige for mig.

Vi har et A75, og vi er meget glade for det.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Henrik L. S.

Dato : 01-10-04 17:52

I min lokale Bilka har de nu 2 gange indenfor de sidste 1 1/2 måned haft
Lexar 256MB compact-flash kort til 249,-
Læse/skrivehastigheden er langtfra imponerende (vistnok 8x) men til
almindeligt familie/feriefoto er der i et A75 plads til RIGTIG mange
billeder!
Hvis i, som i skriver, ikke har haft digitalkamera før, er det (også!) en
fordel med masser af plads på kortet -så kan man bedre tillade sig at tage
et par extraskud, så man er garderet, hvis ikke alle billeder efterfølgende
viser sig at være lige gode.
A75 et et aldeles glimrende begynderkamera (det har ovenikøbet dansk menu),
som er handy og ret nemt at bruge.
Overvej dog lige, om ikke de ca 200,- ekstra, som kameraet koster i DK, er
godt givet ud m.h.t. dansk garanti! (Kamerahuset på Frederikssundsvej i KBH
har det f.ex til kr. 1650,-). HVIS der sker noget med det, eller der er
reklamationer, er det efter sigende relativt dyrt at sende kameraet til
Tyskland (eller Frankrig, hvis i handler gennem Pixmania eller Nomatica),
foruden, at i kommer til at vente en halv verdenskrig på at få det retur!
Med venlig hilsen
Henrik L. Sørensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-10-04 21:52

"Henrik L. S." <Henriklumholdt@hotmail.com> skrev:

> Overvej dog lige, om ikke de ca 200,- ekstra, som kameraet koster
> i DK, er godt givet ud m.h.t. dansk garanti!

Reglerne om reklamationsret er de samme i Danmark og Tyskland. Canon
har også en international garanti.

> [...]
> Frankrig, hvis i handler gennem Pixmania eller Nomatica), foruden,
> at i kommer til at vente en halv verdenskrig på at få det retur!

Jeg kunne forestiller mig, at en reparation ville være hurtigere i
Tyskland/Frankrig end i Danmark og mener også at se andre, der rent
faktisk har oplevet det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-10-04 07:52

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Reglerne om reklamationsret er de samme i Danmark og Tyskland. Canon
> har også en international garanti.

Men nemmere i DK hvis der bliver problemer.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Henrik L. S.

Dato : 04-10-04 23:47

Det er jo da korrekt. Tænkte bare, at det som nybeynder måske føltes lidt
"vovet" at handle over nettet -det er nemmere (synes jeg også selv), at stå
ansigt til ansigt med forhandleren, specielt da, hvis der skulle opstå
problemer. M.h.t. garantien som sådan har i nok ret.
Henrik L.S.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-10-04 07:23

"Henrik L. S." <Henriklumholdt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ansigt til ansigt med forhandleren, specielt da, hvis der skulle opstå
> problemer. M.h.t. garantien som sådan har i nok ret.

Vi fik vores til samme pris i Bingo Foto som vi kunne købe det til på nettet
i DK.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Dennis Vinther

Dato : 02-10-04 16:35

> Hej med jer.
>
> jeg har forelsket mig lidt i Canon Powershot A 75, og jeg er
> nybegynder, og dette kamera virker som det rigtige for mig.

Jeg har haft et A70 og har nu et A80. A70'eren er overgået til mine
forældres forretning og har desuden købt et A80 og A95 til dem så de har
tre kameraer.

Jeg har været YDERST tilfreds med alle kameraerne da de yder kanon i
forhold til prisen. Faktisk har der ikke været noget i vejen med dem
(bortset fra lidt skidt der sad fast i udløser knappen, men det blev
løst ved at give det et par kærlige slag).

Kameraet giver mulighed for fuld auto, semi auto og fuld manuel
indstillinger hvilket er et klart plus hvis man skulle få lyst til at
lege lidt ;)

I kameraet er der plads til fire batterier af typen AA hvilket gør at
kameraet kan holde strøm utroligt længe i forhold til kameraer hvor der
kun er plads til to batterier. Jeg har haft kameraet med på 14 dages
ferier og taget omkring 400 billeder uden strømbekneb (4 x 2100mAh
batterier).

De fire batterier gør dog også at det kan være en anelse tungere end
andre kameraer, men for mig gør det ikke noget.

> [...]
> disse kraftigere batterier uden at skade kamera ? altså jeg går jo
> udfra at volt er det samme, men kan levetiden virkelig bliver så meget

Som det også er blevet fortalt tidligere er batteriernes kapasitet
(antal mAh) kun betydende for hvor længe kameraet kan køre på en
opladning og jeg har aldrig hørt om et nyere digitalt kamera der ikke
kunne fungere med opladelige batterier.

De kameraer jeg har adgang til (A70, 2xA80 og A95) kører alle på
opladelige batterier i størrelsen 1800mAh - 2300mAh.

> Og hvad med memorycard ? tyskerne har en Sandisk 128 mb til 24 euro ?
> er dette okay, eller kan man også her finde alternative leverandører
> med mere plads på kortet ?

Ifølge min hukommelse følger der et 32MB eller 64MB kort med til
kameraet? Det kunne du jo starte med og så se om det dækker dit behov
for så senere at opgradere hvis det bliver nødvendigt.

Hvis du kun tager omkring 10-15 billeder af gangen vil selv mindre kort
kunne dække dit behov.

> takker for evt. gode råd.
>
> Hilsen Robert

Mvh