Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Det er så smukt at følges ad
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-09-04 16:35

I dag fik jeg taget et billede jeg selv er ret glad for
http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?album=9&pos=8

Billedet er taget med mit helt nye Panasonic FZ-20 ved 72mm (432mm)
håndholdt. Billedet er direkte fra kameraet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-09-04 18:41

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
> [...]
>
> Billedet er taget med mit helt nye Panasonic FZ-20 ved 72mm (432mm)
> håndholdt. Billedet er direkte fra kameraet.

Det er synd det er sløret, nok pga. frihånd, ellers et rigtigt lækkert
billede og dejlige farver.

Men jeg er ikker overordnet imponeret af FZ-20'eren, jeg syntes billederne
har en kedelig farve, generelt. Men ellers er det da meget godt ud.

Mvh
Simon

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-09-04 19:49

"Morten Bjergstrøm"
> [...]
>
> Billedet er taget med mit helt nye Panasonic FZ-20 ved 72mm (432mm)
> håndholdt. Billedet er direkte fra kameraet.

Jeg er vild med vandet, flot metallic grøn .. Også hannens
hoved har fine farver..
Men kontrasten er rimelig høj, er det noget du kan indstille
på kameraet - og så er det lidt for lyst. Fint ægtepar.. -max-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-09-04 20:19

In article <Xns9572B2D911937.miljokemi.dk@miljokemi.dk>, Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
>
> Billedet er taget med mit helt nye Panasonic FZ-20 ved 72mm (432mm)
> håndholdt. Billedet er direkte fra kameraet.

Enig med Simon, dine billeder er alt for uskarpe. Hvis du har
sat det ned i størrelse, så må du have valgt en forkert metode,
for man kan sagtens få et billede skarpere ved at formindske det,
det er faktisk normalen. Så skyd altid i højeste opløsning.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-09-04 21:11

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev:

> [...]
> for man kan sagtens få et billede skarpere ved at formindske det,
> det er faktisk normalen. Så skyd altid i højeste opløsning.

Billedet er i højeste opløsning og direkte fra kameraet uden
efterbehandling. Jeg ved ikke om du har set på den fulde udgave eller
den nedskalerede. Nedskaleringen er sikkert ikke helt optimal i det
PHP-modul som Coppermine gallerisoftwaren bruger.

Fokus kunne dog nok godt have været noget bedre selvom jeg synes
andrikken er fin. Det er dog ikke helt nemt at fokusere ved så kraftig
zoom specielt ikke når dyrene også bevæger sig. Hvis jeg også skulle
have haft hunanden (hvad hedder det?) i fokus samtidig med andrikken er
der så nogle bud på, hvad jeg skulle have gjort?

Simons kommentar angående farverne forstår jeg så ikke helt. De farver
der ses på billedet svarer ret godt til virkeligheden.

I øvrigt tak for kommentarerne til jer alle 3.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-09-04 17:28

In article <Xns9572E1A32308B.miljokemi.dk@miljokemi.dk>, Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
> den nedskalerede. Nedskaleringen er sikkert ikke helt optimal i det
> PHP-modul som Coppermine gallerisoftwaren bruger.

Jeg så den lille version i 640x480 eller sådan. Har nu set på den
fulde version.

Det er godt nok slemt med røde kanter i kontrastområderne på
andrikkens bagkrop. Fokus (hvis man ser på vandet til
venstre ser ud til at passe nogenlunde i afstand, men der
er ikke megen dybdeskarphed. Prøv at blænde ned (større f-tal),
for at få mere dybdeskarphed.

Billedet er stadig meget uskarpt, der er stort set ingen detaljer
i andendrikkesn fjerpragt.

checkede lihge den baskende fugl på grenen, her er de sammme
problemer. Ser ud til at være kameraet/optikken. Men jeg er måske
kræsen fordi mit første med mere end 3x zoom er Canon 300D, og
jeg har ofret på god optik.

> [...]
> have haft hunanden (hvad hedder det?) i fokus samtidig med andrikken er
> der så nogle bud på, hvad jeg skulle have gjort?

Som jeg skrev ovenfor, en mindre blænde = mindre hul = større f-tal
giver mere dybdeskarphed.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-09-04 18:02

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev:

> Det er godt nok slemt med røde kanter i kontrastområderne på
> andrikkens bagkrop.

Det er chromatic abberation. Den er rød på FZ-20 istedet for den
traditionelle lilla.

> [...]
> for at få mere dybdeskarphed.
>
> Billedet er stadig meget uskarpt, der er stort set ingen detaljer

Kan det skyldes, at billedet nok er en smule overbelyst. Eksempelvis
andrikkens bagkrop er helt hvid.

> checkede lihge den baskende fugl på grenen, her er de sammme
> problemer. Ser ud til at være kameraet/optikken.

Jeg ville nok ikke vurdere kameraet ud fra mine billeder. Som tidligere
skrevet er jeg helt uerfaren, hvad angår digital fotografering.
Anmeldelser af Lumix-serien fra Panasonic er generelt meget positive
både hvad angår selve kameraet og optikken.

> Men jeg er måske
> kræsen fordi mit første med mere end 3x zoom er Canon 300D, og
> jeg har ofret på god optik.

Naturligvis kan et kamera til 4500,- ikke hamle op med et kamera, der
koster ja er det 3 gange mere?

> Som jeg skrev ovenfor, en mindre blænde = mindre hul = større
> f-tal giver mere dybdeskarphed.

Jeg skal nok have kigget på de manuelle indstillinger.

I øvrigt igen tak for din konstruktive kritik.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-09-04 23:58

In article <Xns9573C1B20B82B.miljokemi.dk@miljokemi.dk>, Morten Bjergstrøm wrote:

> Kan det skyldes, at billedet nok er en smule overbelyst. Eksempelvis
> andrikkens bagkrop er helt hvid.

Nej, det er optikken der ikke kan levere tilstrækkelig opløsning.

> [...]
> Anmeldelser af Lumix-serien fra Panasonic er generelt meget positive
> både hvad angår selve kameraet og optikken.

Der er også forskelle mellem enkelte eksemplarer. Ind imellem
kan man forestille sig at dpreview m.m. fpr hånd-tunede eksemplarer.

> Naturligvis kan et kamera til 4500,- ikke hamle op med et kamera, der
> koster ja er det 3 gange mere?

Med optik ja. Men jeg synes også billeder er en del mere uskarpt end
jeg havde på min 2 mpixel Canon/Nikon ved 3x zoom. Der er 2 ting i det,
optik og sensor. og så lidt billedbehandling i kameraet. Problemet
er nok at optikken presses længere en den kan bære. Billeder jeg
har set med den gamle Olympus 2100UZ er generelt en del bedre.

> Jeg skal nok have kigget på de manuelle indstillinger.

De fleste kameraer har en P = halvmanuel mode. Her kan du
vælge mellem forskellige eksponeringer og f-værdie.

Husk dog på, at en større f-værdi = mindre hul kræver mere
lys, og altså en langsommere lukketid.

> I øvrigt igen tak for din konstruktive kritik.

Velbekomme.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 29-09-04 07:09

On 28 Sep 2004 15:34:43 GMT, Morten Bjergstrøm wrote:

> I dag fik jeg taget et billede jeg selv er ret glad for
> http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?album=9&pos=8

Hmm, jeg synes det er lidt for uskarpt til at det er spændende.
Har du kameraet indstillet til "Continous AF"? Det kunne hjælpe.

FZ20'eren kan sikkert også lave fokus bracketing, også værd at
eksperimentere med, ligesom manual fokus er det.

Tag nogle flere billeder

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-09-04 07:31

"Stig H. Jacobsen" <usenet_dk@nonogoth.dk> skrev:

> Hmm, jeg synes det er lidt for uskarpt til at det er spændende.
> Har du kameraet indstillet til "Continous AF"? Det kunne hjælpe.

Nej jeg har ikke prøvet Continous AF endnu, men det kunne nok være et
godt bud til bevægelige motiver.

> FZ20'eren kan sikkert også lave fokus bracketing, også værd at
> eksperimentere med, ligesom manual fokus er det.
>
> Tag nogle flere billeder

Naturligvis

--
Morten http://miljokemi.dk