Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Angående Blitz
Fra : Peter Hansen

Dato : 28-09-04 09:09

Hej til Gruppen

Jeg er den lykkelige ejer af et Nikon D70, og vil nu gerne købe en blitz til
den ( Aner ikke om det hedder Flach) Jeg har set på de modeller Nikon laver
til cameraet, men de er temmelige dyre. Nu er mit spørgsmål, findes der
alternativer i andre mærker..??

Hilsen
Peter Hansen

Fra : Morten Wartou

Dato : 28-09-04 09:23

Peter Hansen wrote:
> [...]
> modeller Nikon laver til cameraet, men de er temmelige dyre. Nu er
> mit spørgsmål, findes der alternativer i andre mærker..??

Hvis du skal have fuld glæde af D70'erens avancerede blitzsystem (og det
skal du, for det slår alt), skal du have en SB-600 eller SB-800 - SB-600 kan
fåes for 2100,- i Tyskland. Jeg havde selv SB-800, den var fantastisk,
SB-600 skulle også være absolut glimrende.

Og nej, flach hedder det i hvert fald ikke. :) Flash kan accepteres, men i
Danmark er det korrekte ord blitz.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-09-04 11:51

On Tue, 28 Sep 2004 10:22:56 +0200, "Morten Wartou"
<detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:
klip

>Og nej, flach hedder det i hvert fald ikke. :) Flash kan accepteres, men i
>Danmark er det korrekte ord blitz.
>Med venlig hilsen,
>
> Morten Wartou

Blitz lyder mere som tysk, selvom vi bruger det,
Det danske kunne være GLIMT - eller LYN
mvh Ebbe

Fra : Alex Linaa

Dato : 28-09-04 11:54

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> On Tue, 28 Sep 2004 10:22:56 +0200, "Morten Wartou"

> Blitz lyder mere som tysk, selvom vi bruger det,
> Det danske kunne være GLIMT - eller LYN
> mvh Ebbe

Blitz er ganske almindelig Dansk retskrivning:
http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=blitz

/Alex

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-09-04 11:57

Ebbe Hansen wrote:
> Blitz lyder mere som tysk, selvom vi bruger det,
> Det danske kunne være GLIMT - eller LYN
> mvh Ebbe

Men ved folk så hvad du snakker om?

Jeg har en del gamle fotobøger, og i en af dem mener jeg faktisk
blitz bliver kaldt "lynlys", men det kan nogle af de ældre i gruppen
nok huske bedre end jeg

// Hans, der er glad for at have lånt et 550EX lynlys på ubestemt
// tid
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-09-04 12:23

On 28 Sep 2004 10:56:42 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:
klip

>Men ved folk så hvad du snakker om?

Nej, det kniber sq nok i forvejen
Men derfor kunne det jo godt være indført fra Tyskland
i fordumstid. Et sprog ændrer sig, men langsomt,
(som at svømme i gearolie)
Hvad med Walkie-talkie, på dansk snakki-takki,
det blev også kasseret
mvh Ebbe

Fra : Thorbjørn Spurre Jen~

Dato : 29-09-04 09:47

> [...]
> i fordumstid. Et sprog ændrer sig, men langsomt,
> (som at svømme i gearolie)
> Hvad med Walkie-talkie, på dansk snakki-takki,

Nej den går jo heller ikke... Walk = at gå. Så det må blive: Går og snakker.
men den holder vist heller ikke her

Mvh Thorbjøen

Fra : Morten Wartou

Dato : 28-09-04 12:04

Ebbe Hansen wrote:
> [...]
> <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:
> klip

> Blitz lyder mere som tysk, selvom vi bruger det,

Sådan er det jo med ord vi får fra udlandet. Vi giver heldigvis også nogen
bort - "window" f.eks., som stammer fra oldnordisk sprog, så vi burde næsten
kunne lægge sag an mod Regning (Bill;). Andre eksempler på ord vi har givet
englænderne (som naturligvis i visse tilfælde blev modificerede) er: sky,
egg, cake, skin, leg, husband, fellow, skill, anger, flat, get, give, take,
raise, call, die, they, there, them.

Det ville lyde smådumt, hvis man sagde at man brugte lyn når man
fotograferede... "Vent lidt - jeg skal lige have lynet slået til." Nej, den
holder ikke. Måske i Norge, men nordmændene er også nogen sjove nogen når
det drejer sig om at finde på nye norske ord. Et flashkort hedder f.eks.
minnebrikke.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-09-04 12:39

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message

> [...]
> blev modificerede) er: sky, egg, cake, skin, leg, husband, fellow,
> skill, anger, flat, get, give, take, raise, call, die, they, there,

Loft, stool, York, th-lyden osv. Og Franskmændende har sgu' stjåle boulevard
(bolværk) fra os.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 18.09.04)

Fra : Morten Wartou

Dato : 28-09-04 13:18

Jens Bruun wrote:
> Og Franskmændende har sgu' stjåle
> boulevard (bolværk) fra os.

Det skal de komme til at fortryde, de skide franskmænd. Jeg vil have det
tilbage! Er du klar over hvor mange gange jeg har stået ved en kaj og ledt
efter det ord? Men dér er så forklaringen på at jeg ikke kunne finde det.
Øv.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-09-04 12:20

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev:

> [...]
> visse tilfælde blev modificerede) er: sky, egg, cake, skin, leg,
> husband, fellow, skill, anger, flat, get, give, take, raise, call,

Og ikke at forglemme både ordet og begrebet "Ombudsmand".

> [...]
> Nej, den holder ikke. Måske i Norge, men nordmændene er også nogen
> sjove nogen når det drejer sig om at finde på nye norske ord. Et

Ligesom det hedder hukommelseskort på dansk altså det samme som på
norsk.

TV og Radio på norsk hedder dog kringkasting. (Norsk Rigs
Kringkasting). Men vi har jo også vores eget ord for TV nemlig
fjernsyn. Men måske er der en større tendens i Danmark til at tage især
de engelske låneord til sig end i Norge og i særdeleshed Island.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-09-04 12:34

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Og ikke at forglemme både ordet og begrebet "Ombudsmand".

Som svenskerne opfandt.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-09-04 14:41

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev:

> Som svenskerne opfandt.

Ok jeg troede det var dansk og har set det fremstillet som et dansk
begreb en del gange.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 28-09-04 15:06

Morten Bjergstrøm wrote:

> Ok jeg troede det var dansk og har set det fremstillet som et dansk
> begreb en del gange.

Det var jeg også overbevist om men:
http://www.webster-dictionary.org/definition/ombudsman

Dog tror jeg det er mere korrekt at sige at det stammer fra Norden, jvf.
d.o. "The origin of the word is found in Old Norse..":
http://www.webster-dictionary.org/definition/Old%20Norse%20language

FUT: dk.kultur.sprog

--
Don't waste space