Certifikat: Hvor hurtigt kan det gøres ?
Fra : Søren Arnvig

Dato : 03-11-04 12:24

PADI Owd på 4 Dage
PADI Advanced 1-2 dage

Ja ja, tænker I, det er jo i Thailand !

Men hvor hurtigt kan de gøres i Danmark ?

1 uge for OWD :
http://www.marinadyk.dk/ow.html
og så lige en weekend til Aowd
http://www.marinadyk.dk/aow.html

(og det er samme program mange andre steder)

Ja da, men hvad så med CMAS ?
Start med PADI Owd og snup et hurtigt tillægs kursus

http://www.marinadyk.dk/cmas.html

CMAS ** på 2 uger , så kan det vist ikke gøres hurtigere, vel ?

Men hvad med NASE ?

5 dage for OWD og 3 dage for Advanced
http://www.dykkergitte.dk/kurser04.htm

Nase Advanced er jo anerkendt på linie med CMAS **
(Eller skal man lige bruge 3 dage på et rescue diver først ? )

Så kan det overhovedet betale sig at opretholde
en klubuddannelse i Danmark ? Skal klubberne ikke bare overtage
de certificerede dykker, som gerne vil have fordelene ved en klub,
og give dem det ekstra, vi selv synes, der mangler, i forhold til
hvordan klubben dykker.

Når samtlige uddannelser i Danmark, kan tages ved et kommercielt
center, (med undtagelse af CMAS Instruktør, hvilket nok kun er et
spørgsmål om tid), hvorfor så bruge en masse frivilligt krudt, som
kunne
bruges på dykkerture o.l. ?

Søren Arnvig

Fra : JSC

Dato : 03-11-04 13:06

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> center, (med undtagelse af CMAS Instruktør, hvilket nok kun er et
> spørgsmål om tid), hvorfor så bruge en masse frivilligt krudt, som

Hej Søren

Jeg kan sagtens følge dine betragtninger ud fra et ressource synspunkt!

Nu er det bare sådan, at en hel del frivillige instruktører syntes at det er
sjovt at undervise, og selv får en hel del ud af at undervise. Ligeledes er
undervisningen en god aktivitet at samles om i klubben om vinteren, hvor
dykkeraktiviteten ofte går lidt ned....

For mig at se er den bedste kombination for en klub; at man kører uddannelse
selv og samtidig er åbne overfor andre uddannelsesretninger. Det giver et
godt udgangspunkt for et klubliv med forskellige aktiviteter...

/Jørgen

Fra : Allan Norsk

Dato : 03-11-04 13:25

> [...]
>
> http://www.marinadyk.dk/cmas.html
>
> CMAS ** på 2 uger , så kan det vist ikke gøres hurtigere, vel ?

Jeg har godt set det - de kan bare ikke opfylde midstekravene med den
kursusplan som står på hjemmesiden. De skal mindst bruge 3 dykkerdage i
åbent vand (5 dyk med maks 2 om dagen). På disse dage skal de ud over
dykningerne (med rigtig mange prøver og øvelser) lave 800m overfaldesvømning
i ABC efterfulgt af fridykning til 5m, samt 500m overfladesvømning i fuldt
udstyr.

> [...]
>
> Nase Advanced er jo anerkendt på linie med CMAS **
> (Eller skal man lige bruge 3 dage på et rescue diver først ? )

Jeg har faktisk kontaktet NASE.dk = René hos dykkercentret, for at høre hvad
der skulle til for, at konvertere vores CMAS instruktører til NASE
instruktører. Det var ret let, men han syntes det var en dårlig idé, da det
ville undergrave forbundet. Årsagen til min henvendelse var DSF's
implementering af "varmtvands"- uddannelseskriterier for CMAS uddannelsen,
der passer meget dårligt med uddannelse i nordiske farvande i den kolde del
af året.

> [...]
> de certificerede dykker, som gerne vil have fordelene ved en klub,
> og give dem det ekstra, vi selv synes, der mangler, i forhold til

Det gør vi skam allerede i stor stil. Der kommer dog også en del OWD'ere til
os som ønsker at starte på et CMAS*/** kursus fordi de ikke føler at deres
OWD giver dem en ordentlig balast. Men måske man skulle lave en
kluboverbygning på et AOWD, der kunne indeholde O2 provider, 1.hjælp,
livredning og bjærgning, dykkerplanlægning/-ledelse, håndtering af
ulykkessituationer og kompressorkursus.

> [...]
> center, (med undtagelse af CMAS Instruktør, hvilket nok kun er et
> spørgsmål om tid), hvorfor så bruge en masse frivilligt krudt, som

Jeg synes kurserne giver nyt liv og blod i klubben, specielt i
vinterhalvåret, hvor der kun dykkes nogle få gange om ugen . Det er før
set, at klubber, der dropper uddannelsen lige så stille forbløder. Med det
nye "maraton instruktørkrævende varmtvands-svømmedykker-koncept" som DSF har
sat i søen, så tror jeg desværre, at der er rigtig mange klubber der ikke
længere kan gennemføre uddannelse inden for CMAS - underforstået hvis de
følge reglerne. I mine øjne er udfasningen af CMAS uddannelsen i klubregi
allerede begyndt.

/Allan

Fra : RasMussen

Dato : 03-11-04 16:25

> [...]
> overfaldesvømning
> i ABC efterfulgt af fridykning til 5m, samt 500m overfladesvømning i fuldt

Iflg. Bestemmelser for uddannelse af sportsdykkere / Bindende krav til CMAS
2 (DK) stjernet, skal man have mindst 20 dykninger i åbent vand og mad max.
2 dyk om dagen må det mindst blive 10 dage

RasMussen

Fra : Allan Norsk

Dato : 03-11-04 17:21

"RasMussen" <jjssrr@pidyk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
max.
> 2 dyk om dagen må det mindst blive 10 dage

Det er ikke helt rigtigt.

Man skal have 20 dyk på certificeringstidspunktet. Hvert kursus (CMAS* og
CMAS**) skal indeholde 5 dyk af mindst 30 minutters varighed, maks. 2 om
dagen.

Man kan altså overholde kravene med CMAS* kursus med 5 dyk, 10 erfaringsdyk
som CMAS*-dykker, og et CMAS** kursus med 5 dyk.

Kravet til varigheden er helt tydeligt lavet til farvande med
vandtemperaturer over 4 grader. Det same gælder for svømmeprøverne herunder
som SKAL gennemføres i åbent vand.

CMAS*: "Udspring efterfulgt af 100 m overfladesvømning uden anvendelse af
dykkerudstyr. Dragt kan anvendes hvis den er neutralt afbalanceret"

CMAS**: "800 meter overfladesvømning med finner, maske og snorkel. Dragt kan
anvendes hvis den er neutralt afbalanceret." + "Neddykning til 5 meter og 10
meter vandret svømning på dybden iført finner, maske og snorkel. Dragt kan
anvendes hvis den er neutralt afbalanceret"

Jeg tror det er de færreste der med et fornuftigt komfortniveau (dyk ikke
hvis du fryser) er i stand til at gennemføre et dyk på 20 min i våddragt
efter først at have svømmet 800m i februar måned. Her spilder man altså en
hel dykkerdag.

Fra : Morten Dall

Dato : 03-11-04 19:16

"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tror det er de færreste der med et fornuftigt komfortniveau (dyk ikke
> hvis du fryser) er i stand til at gennemføre et dyk på 20 min i våddragt
> efter først at have svømmet 800m i februar måned.

hvem siger at det skal foregå i Febuar ?
kunne det ikke vare feks i september hvor vandet er betydlig varmer ?

og hvem siger at det skal foretagets i våd dragt ?
man kan da sagtens klare det i en tør dragt.

mvh Morten

Fra : Allan Norsk

Dato : 03-11-04 20:36

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i en meddelelse
> "Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> hvem siger at det skal foregå i Febuar ?
> kunne det ikke vare feks i september hvor vandet er betydlig varmer ?

Korrekt, men normalt har klubberne kun adgang til svømmehal i efterår/vinter
sæsonnen. Da vi starter i svømmehallen ligger åbentvandsdelen typisk i
vinterhalvåret. Noget andet er at vi ikke ønsker at lægge beslag på klubbens
materiel i højsæsonen, da det jo her bruges af klubbens øvrige medlemmer.

> og hvem siger at det skal foretagets i våd dragt ?
> man kan da sagtens klare det i en tør dragt.

Det er naturligvis lovligt at gennemføre kurset i tørdragt. De fleste
investerer dog ikke i tørdragt fra starten af. Det kræver også langt mere af
kursisten at lære at dykke i tørdragt - mange har svært nok ved at styre
opdriften i en våddragt.

Fra : Morten Dall

Dato : 03-11-04 21:48

"Allan Norsk" <sletdette_allan_norsk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at lægge beslag på klubbens materiel i højsæsonen, da det jo her bruges af

vores svømme hald sasong starter typisk i september, og omkring ved den tid
begynder de fleste at ned drosle deres dykning, dog er der nogle der
fortsætter et par måneder, men de sidste par måneder er der ikke mere
"preds" på udstyret end at der er plads til elever.

> [...]
> investerer dog ikke i tørdragt fra starten af. Det kræver også langt mere
> af kursisten at lære at dykke i tørdragt - mange har svært nok ved at

jeg mener faktisk ikke det på nogle måder er et problem, jeg mener at det er
en meget gammeldages holdning at man skal starte i våddragt,
prisen : man kunne som elev starte med at leje en billig neoprem tørdragt af
et dykker center eller købe brugt, for at spare penge.

opdrift : på de små dybter som alle de første dyk udføres på er det over
hovet ikke nøvendig at putte luft i dragten, altså er det ikke svare at
dykke i tør dragte end i våd dragt, når dybten øges, må man jo bruge lit
luft i dragten, men det skal være meget lidt, selve afbalanceringen foregår
med vesten, lige som med våd dragt, alle nye tør dragter har auto dump, og
hvis den står helt åben og man ellers ikke fylder mere luft i dragten end
nøvendig, så skal man ikke tænke på det under opstigningen, dragten dumper
selv, og du styre opstigningen på samme måde som med våddragten.

min holdning er klart at det kan en elev godt klare.

mvh Morten

Fra : HKN

Dato : 03-11-04 23:05

> [...]
af
> et dykker center eller købe brugt, for at spare penge.

Nogle dykkercentre uddanner deres elever i tørdragt, hvilket kun er rimeligt
her i norden.
Personligt fatter jeg ikke at det ikke følges op af klubberne - det er en af
årsagerne til at så mange stopper med at dykke efter de har fået deres
certifikat.

-HKN

Fra : Allan Norsk

Dato : 04-11-04 08:25

> [...]
> fortsætter et par måneder, men de sidste par måneder er der ikke mere
> "preds" på udstyret end at der er plads til elever.

Klubberne er jo forskellige. Vores aktiviteter begynder først at drosle ned
i løbet af oktober (en ugentlig planlagt tur + det løse). Placeringen af
kurset i vinterhalvåret er også timet med at de således bliver færdige
omkring maj. Det er således nemmere at holde dem igang med dykningen når de
mærker at vandet bliver varmere end det de er trænet til at dykke i.

> [...]
af
> et dykker center eller købe brugt, for at spare penge.

Nu skrev jeg ikke at man skal starte i våddragt. Vi har ingen regler om at
man ikke må starte i tørdragt. Jeg har bare ikke set nogen gøre det endnu,
men har da haft en del elever som havde rigeligt at gøre med at styre vest
og våddragt. Omvendt har jeg haft endnu flere som sagtens kunne klare en
tørdragt med lidt flere timer i svømmehal. Eleverne er jo også forskellige.

Jeg ved ikke om det er en bedre oplevelse at dykke i en gammel (sikkert
utæt) tørdragt end i en ny moderne våddragt. Skal tørdragten have en
nogenlunde kvalitet kommer den til at koste en del mere end en ny våddragt.
Alternativt kan eleverne købe en brugt våddragt og skifte til tørdragt så
snart de har teknikken inde på rygmarven.

Fra : HKN

Dato : 04-11-04 09:47

> [...]
> Alternativt kan eleverne købe en brugt våddragt og skifte til tørdragt så
> snart de har teknikken inde på rygmarven.

Enig - jeg mener blot at det er forkert at sende de nye elever ud for at
købe en våddragt, når de i det efterfølgende efterår ser deres instruktør
m.fl. trække i tørdragten, og forsætte dykningen vinteren igennem.
Man kan sagtens få en brugt tørdragt for kr. 3 - 5000,- inkl underdragt -
uden huller )

Tilbage til emnet!

Nu skal det jo ikke blive en diskussion om den ene, eller den anden
uddannelse - men jeg tror det ville være i sportens egen interesse at
afkorte uddannelsen. Mange falder fra undervejs, fordi det simpelthen er for
lang en periode den nuværende CMAS** strækker sig over. Dette kunne bl.a.
løses ved at tage et par intensive weekender istedet. Mon ikke også de mange
instruktører og familier ville finde det en bedre løsning?
Er der egentlig et krav om at uddannelsen skal foregå, som den gør idag?
Tilsyneladende ikke, hvis man kan tage et ** certifikat på 14 dage.

-HKN

Fra : Søren Arnvig

Dato : 03-11-04 17:45

"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> overfaldesvømning
> i ABC efterfulgt af fridykning til 5m, samt 500m overfladesvømning i

Standarden tilsiger, at det er op til instruktøren, at sikre, at
eleven kan gennemføre øvelserne. Men da vurderingen ikke
behøver at ske på grundlag af en prøve, men kan ske på
diskretionært grundlag, så er der ikke noget problem for
instruktøren at godkende beviset, hvis han mener eleven
har kvalifikationerne.

<snip>

> [...]
> hvis de
> følge reglerne. I mine øjne er udfasningen af CMAS uddannelsen i

Jeg er meget enig. Uddannelsen er med til at holde liv
i klubben, skaffe nye mennesker og sikre et generelt højt
niveau på de medlemmer som deltager som instruktører
eller medhjælpere.

De fleste klubber kan sagtens gennemføre uddannelsen, men
med de nye krav, vil uddannelsen i en normal klub, med adgang
til svømmehal 1-2 timer om ugen og 1-2 dyk hver weekend,
komme til at vare mellem 6 og 12 mdr. Hvis alternativet er
en uge intensivt i et dykkercenter, så tror jeg også, at den
traditionelle klubuddannelse vil være så godt som
forsvundet, inden der er gået 5 år.

Men hvordan vil det se ud, hvis klubberne lavede den samme
struktur i kurserne med 2-3 ugers intensiv uddannelse et
par gange om året ? Instruktørene ville blive mindre belastet
fordi man kan tage længere / flere lektioner i rap, ikke ulig
forbundets egne kurser, som typisk strækker sig over 1-2 meget
intensive weekends, hvor der arbejdes 12-14 timer om dagen.

Søren Arnvig

Fra : Allan Norsk

Dato : 03-11-04 20:30

> [...]

> diskretionært grundlag, så er der ikke noget problem for
> instruktøren at godkende beviset, hvis han mener eleven

Nu er jeg ikke sikker på hvad diskretionært betyder - har kigget i min
ordbog , men hvis det betyder at instruktøren har lov til at vurdere
elevens evner uden at afprøve dem ved praktiske øvelser, giver det jo
virkeligt grundlag for at lave nogle meget koncentrerede kurser.

Jeg tror nok jeg vil foretrække at lade eleven gennemføre de fleste
prøvekrav og på den baggrund vurdere om eleven er i stand til at gennemføre
dem korrekt og sikkert. Dog vil de noget tvivlsomme svømmeprøver i ABC kunen
gennemføres i svømmehal. Jeg har faktisk spurgt et medlem af teknisk udvalg
om svømmeprøverne må gennemføres i bassin - svaret var nej.

Hvordan beviser man i øvrigt overfor dommeren at den afdøde opfyldte kravene
på certificeringstidspunktet, når prøverne ikke blev gennemført?

> De fleste klubber kan sagtens gennemføre uddannelsen, men
> med de nye krav, vil uddannelsen i en normal klub, med adgang
> til svømmehal 1-2 timer om ugen og 1-2 dyk hver weekend,
> komme til at vare mellem 6 og 12 mdr.

Jeg er helt enig med varigheden af kurset (går ud fra at vi taler om
CMAS*+**).

Men jeg er ikke sikker på at alle klubber sagtens kan gennemføre
uddannelsen. Lad os tage en klub der råder over 2 CMAS** instruktører som
eksempel. Klubben ønsker at gennemfører et CMAS* kursus for 10 elever.
Svømmehalsdelen og teoriundervisningen kræver ikke instruktører i vandet, så
lad os se bort fra dette.

1. dyk i åbent vand må kun gennemføres med en instruktør som makker (10
instruktørdyk af 20 min). Når der laves evaluering af elevens færdigheder
skal der være en instruktør med på dykket med maks 2 elever. Dvs. de sidste
4 obligatoriske dyk kræver i alt 20 instruktørdyk af 20 min). Hertil skal
lægges dage hvor der laves svømmeprøver eller færdighedstræning i åbent vand
+ opsamling på elever der er kommet bagud.

De 2 instruktører skal altså gennemføre over 30 dyk i løbet af
åbentvandsdelen - vel at mærke bare til CMAS* kurset. Tilsvarende antal
kræves for CMAS**. Jeg tror mange instruktører for lidt problemer på
hjemmefronten med sådant et program, og jeg tvivler på at de har lyst til at
gentage seancen år efter år.

I Vedbæk sportsdykkerklub råder vi over 13 CMAS** instruktører, hvor ca. 8
er aktive i uddannelsen. Vi skal nok klare os, men jeg synes da at vi er ved
at nå grænsen for hvad klubben kan kræve. (Vi uddanner direkte til CMAS**,
dvs. kurset indeholder 20 dyk).

> [...]
> forbundets egne kurser, som typisk strækker sig over 1-2 meget
> intensive weekends, hvor der arbejdes 12-14 timer om dagen.

Intensive kurser kan være vejen frem, men for at komme ned på bare 2-3
weekender (fre-lør) skal der barberes endog rigtig meget af pensum. Jeg tror
vi kommer i karambolage med minimumskravene. En mulighed er at skifte til en
anden uddannelsesorganisation, som har mere overkommelige minimumskrav.

Noget helt andet er - er det den type dykkere vi ønsker at uddanne. Hvis man
ser på kravene i den nye standard for sportsdykkeruddannelser er de rystende
lave. Når jeg(vi) uddanner dykkere forsøger jeg at gøre dem så gode at de er
i stand til at rede mit eget liv hvis jeg en dag skulle få problemer.

/Allan

Fra : RasMussen

Dato : 04-11-04 16:36

> [...]
> eksempel. Klubben ønsker at gennemfører et CMAS* kursus for 10 elever.
> Svømmehalsdelen og teoriundervisningen kræver ikke instruktører i vandet,

Iflg. "Bindende krav til instruktører, der uddanner 1 stjerende CMAS
sportsdykkere" skal instruktøren være i vandet, endda kun med max 4 elever
under vandet på engang

RasMussen

Fra : Allan Norsk

Dato : 04-11-04 17:08

> Iflg. "Bindende krav til instruktører, der uddanner 1 stjerende CMAS
> sportsdykkere" skal instruktøren være i vandet, endda kun med max 4 elever
> under vandet på engang

Du har ret - havde lige misset dette krav.

Fra : Torben Sætter-Nielse~

Dato : 05-11-04 16:45

Søren Arnvig <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev:
> [...]

Diskretionært = Individuel subjektiv bedømmelse.

Er der ikke regler om at der taget stikprøver
eller der kan komme en censor fra den
certificerende organisation.

Hvordan sikerer man sig at der ikke smutter
nogen igennem på instruktørens velvilje ?

Torben Sætter-Nielsen

Fra : Allan Norsk

Dato : 05-11-04 17:09

"Torben Sætter-Nielsen (slet ZTXZF)" <tonser@ZTXZFpc.dk> skrev i en
meddelelse news:10996696670.0924240572649104@dtext.news.tele.dk...

> Diskretionært = Individuel subjektiv bedømmelse.

Tak - jeg kan ikke følge med når Søren bruger svære ord

Jeg kan dog ikke se at det lever op til bedømmelseskravene som DSF
formulerer dem:

"Dykkerens færdigheder kan bedømmes løbende gennem kurset eller ved en
egentlig prøveaflæggelse ved kursets slutning. Uanset om instruktøren vælger
den løbende vurdering eller en afsluttende prøve skal eleven have
demonstreret følgende færdigheder i åbent vand: ..."

Det betyder at instruktøren skal have set øvelserne udført af hver enkelt
elev.

I CMAS int. krav står det ikke helt så firkantet formuleret. Dog skal
instruktøren kontrollere elevens færdigheder. Med kontrol menes vel at man
ser øvelserne gennemført korrekt. CMAS int. stiller dog ikke krav om at
CMAS* øvelserne skal kontrolleres i åbent vand - her har DSF altså skærpet
kravene.

Mvh. Allan

Fra : Jimmy Larsen

Dato : 04-11-04 11:22

Da vi i sin tid lagde dette program opfyldte det de gældende krav for en
CMAS**, og hele hensigten med kurset var at vi havde en del forespørgsler i
foråret fra folk der godt kunne tænke sig at melde sig ind i klub men ikke
ville vente til næste vinter.

Nu da hele strukturen i CMAS uddannelsen er ændret vil vi selvfølgelig også
ændre programmet så det kommer til at opfylde de i dag gældende krav for
henholdsvis CMAS* og CMAS**.

Samtidig er det vigtigt at huske på at det på ingen måde er muligt at give
kusisten nogen form for koditionstræning på sådanne kurser, hvorfor vi så
vidt muligt anbefaler folk at tage det via klubben hen over vinteren.

Jimmy
Marina Dykkercenter - Buddingevej 87 - 2800 Lyngby - Denmark
Tel. +45 45 88 44 20 - Fax. +45 45 88 21 42 - www.marinadyk.dk

Fra : Morten Dall

Dato : 03-11-04 19:23

Hej Søren Arnvig

> Så kan det overhovedet betale sig at opretholde
> en klubuddannelse i Danmark ?

jeg syntes det er vigtig at vi selv uddanner, for dem vi selv har uddannet,
er kluben taknemlig for det store arbejde vi ligger i det, og derfor hjælper
de meget til med det hele, dykker vi ikke selv uddanner men som bare melder
sig ind har typisk den holdning "vi betaler jo for at dykke, så vi skal ikke
hjælpe med mere end højest nøvendig", feks er der ingen af dem der sider i
bestyrelsen, turudvalget, festudvalget, båd udvalget, uddannelse udvalget
osv osv, som er folk der kommer "ude" fra, det er alle folk der er uddannet
i klubben, og derfor føler meget mere for klubben.

mvh Morten

Fra : JHyden

Dato : 04-11-04 08:11

Med det høje teoretiske niveau i CMAS**-udd. tror jeg, det er umuligt
at koncentrere udd. så meget, som der lægges op til. I så fald skal
man være meget bogligt begavet for at læse det op på så kort tid.
Jeg synes også, at det tager meget af klubbens tid i forhold til, hvor
mange elever, der fortsætter med at dykke, men det sikrer et højt
niveau for alle nye dykkere.
Kvalitet tager tid!

Fra : HKN

Dato : 04-11-04 09:57

"JHyden" <hyden@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg synes også, at det tager meget af klubbens tid i forhold til, hvor
> mange elever, der fortsætter med at dykke, men det sikrer et højt

Det er så her at diskussionen begynder at handle om noget helt andet - og
jeg er HELT uenig med dig i det synspunkt.

Nogen ønsker et intensivt forløb - andre kan arbejde langsigtet med deres
mål.

-HKN

Fra : JHyden

Dato : 05-11-04 11:51

> Det er så her at diskussionen begynder at handle om noget helt andet - og
> jeg er HELT uenig med dig i det synspunkt.

Hvori ligger din uenighed?

Prøv at se lektionsplanerne igennem for CMAS* og CMAS**, Hvordan i
alverden skal det skæres ned til 14 dage? For mig at se, er det
umuligt.
Uddannelsen kan afkortes, hvis man udelader elementer fra uddannelsen,
men så falder kvaliteten.
Hvis man ønsker den korte, koncentrerede uddannelse, så kan man tage
den i en anden organisation. Der skal jo ikke nødvendigvis stå CMAS
for at kunne dykke i en klub.

Fra : HKN

Dato : 05-11-04 13:11

> Hvori ligger din uenighed?

Jeg anfægter blot dit synspunkt om at kvalitet tager tid - du siger
indirekte at CMAS er en bedre uddannelse.

-HKN

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 05-11-04 14:20

Hej

Man kan selvfølgelig ikke sige at en uddannelse er bedre end den anden
(bedre kvalitet) udelukkende udfra varigheden. Men der er vel ingen
tvivl om at kvaliteten af den samme udannelse kan være afhængig af længden.

Der er vel ingen tvivl om at slut resultatet for de fleste almindelige
mennesker vil være forskelligt afhængigt af om der brugt 2 uger eller 3
måneder. Om man så er tilfreds med resultatet efter 2 uger eller 3
måneder er individuelt, men uddannelserne har jo trods alt nogen krav
til prøver der gerne skulle sikre det ønskede niveau.

Jeg mener selv at på 2 uger når man ikke meget andet end blot at snuse
til teknikerne, man får ikke erfaringens sikkerhed. Det synes nogen er i
orden og afspejles af både CMAS og PADIs udannelser (* og OWD).

mvh
Nikolaj

Fra : HKN

Dato : 05-11-04 15:18

"Nikolaj Bech" <news@fjernesnikb.dk> wrote in message
> [...]
> til teknikerne, man får ikke erfaringens sikkerhed. Det synes nogen er i
> orden og afspejles af både CMAS og PADIs udannelser (* og OWD).

Jeg er stadig uenig - det der kommer ud i enden af en uddannelse er
afhængigt af mange flere faktorer - hvor længden - i mine øjne - kan ende
med at have en negativ indflydelse på resultatet.

Bliver man f.eks en bedre bilist af at have mange køretimer? I "gamle dage"
(dengang jeg tog kørekort), kunne man f.eks selv læse teori uden at møde op
til en eneste teoritime, og gå til prøve - og endda bestå!

Pointen er her, at nogen er kapable til at modtage intensiv læring over et
kort forløb, og bruge det på samme måde, som den som ønsker at lære over en
lang periode.

Det er heller ikke alle som består et OWD (selvom nogen herinde formentlig
tror det)! Ligesom der findes folk, som vil kunne bestå en CMAS prøve uden
at have deltaget i undervisningen.

Jeg kan ikke se der er noget galt i at tilbyde en CMAS uddannelse på 14
dage, hvis man blot gør deltagerne opmærksomme på det intensive forløb, og
at de selv har et ansvar ifm at få læst teori m.m.

Den "perfekte" uddannelse findes ikke hverken inden for sportsdykning, eller
noget andet. Måske skulle man tage "bit's and pieces" fra de forskellige
uddannelser, og så lave en helt ny uddannelse hvor man samler erfaringen fra
de andre.....

Er virkeligheden måske den, at "nogen" er bange for at CMAS kommer til at
ligne andre uddannelser og at det bliver for kommercielt?

-HKN

Fra : JSC

Dato : 05-11-04 15:41

"HKN" <divegearfjern@dettewebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
op
> til en eneste teoritime, og gå til prøve - og endda bestå!

Sådan vil en hel del også have det med teorien uanset om der står PADI eller
CMAS op omslaget af teoribogen.

Det er til gengæld langt de færreste, der vil have det på samme vis med de
praktiske øvelser. De eneste jeg har set slippe let igennem de praktiske
øvelser er folk med en baggrund som svømmere, vandpolospillere mm. De
praktiske øvelser tager tid og i mine øjne er der her en god sammenhæng
mellem forbrugt tid og kvaliteten af slutproduktet om du vil....

> Er virkeligheden måske den, at "nogen" er bange for at CMAS kommer til at
> ligne andre uddannelser og at det bliver for kommercielt?

Jeg tror mere det er et spørgsmål om at mange ikke syntes at OWD eller
CMAS* er tilstrækkeligt til nordiske farvande (jeg er en af dem!). Det er
dem der uddannet til CMAS blevet tvunget til at acceptere.

I praksis kommer jeg fra en klub der typisk dykker fra båd til dybder mellem
20-30m, vi skal således ændre dykkerstilen i klubben for at kunne tilbyde
CMAS* noget....

/Jørgen

Fra : HKN

Dato : 05-11-04 16:10

> [...]
> praktiske øvelser tager tid og i mine øjne er der her en god sammenhæng
> mellem forbrugt tid og kvaliteten af slutproduktet om du vil....

Har de så nogen betydning om de får 20 timer i vandet over 14 dage, eller 6
mdr?

> Jeg tror mere det er et spørgsmål om at mange ikke syntes at OWD eller
> CMAS* er tilstrækkeligt til nordiske farvande (jeg er en af dem!). Det er
> dem der uddannet til CMAS blevet tvunget til at acceptere.

Helt enig! Disse certificeringer er egentlig rettet mod lægtvandsdyk SVJV.
Ville selv nødig have en sådan makker med på et dybere dyk - specielt ikke
hvis vedkommende har taget sit certifikat under en uges ophold på lanzarote.

-HKN

Fra : JSC-privat

Dato : 06-11-04 16:51

> Har de så nogen betydning om de får 20 timer i vandet over 14 dage, eller
> 6
> mdr?

Nu er der lidt med maks lektionslængde, når det er indlæring af nyt.

Sat på spidsen så tror jeg ikke at man får så meget ud af 2*10 timer som 10*
2 timer. Det andet yderpunkt, som kunne være 20*1 time, er sikkert heller
ikke vil være så effektivt....

Skulle man lave et komprimeret kursus, så vil jeg nok være mest til en række
weekender i træk. Det er bare lidt svært, når man skal bruge frivillige
ulønnede instruktører, som man gør i klubberne.

Mvh.
Jørgen

Fra : Morten Dall

Dato : 06-11-04 23:31

"JSC" <JSC@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> praktiske øvelser tager tid og i mine øjne er der her en god sammenhæng
> mellem forbrugt tid og kvaliteten af slutproduktet om du vil....

ja men den måde vi bruger tid på "idag", mener jeg er spild, hvis du kikker
på den nye uddanelse plan for DSF, så skal vi ikke bruge alle de timer i
svømme hald, det er slut med makker åndinge, og ABC prøve osv, nogle få
timer i svømme hald, og så ellers i vandet, og det er efter min mening der
rigtigt vej, skal man træne og øve ting, skal det være i virklige forhold og
i fuld udstyr.

> I praksis kommer jeg fra en klub der typisk dykker fra båd til dybder
> mellem
> 20-30m, vi skal således ændre dykkerstilen i klubben for at kunne tilbyde
> CMAS* noget....

PJAT, det har folk i min klub også travlt med at sige, "vi vil ikke have
CMAS* og OW, for vi kan ikke tilbyde dem noget" JOOOOO vi kan, og nej i skal
ikke ændre på jeres dykning, hvis i har et tur udvalalg der laver en tur
feks hver lørdag, hvad skulle så forhindre at der er et par OW der melder
sig ind i turudvalget, og laver strand dyk, båd dyk til max 18m om søndagen
??
du skal ikke bilde mig ind at jeres båd / både er ude og sejle hver eneste
dag, altså er der også plads til CMAS* og OW, ud over det kan vi jo tilbyde
dem alt hvad vi tilbyder andre, en klub, sammen hold, svømme hald, fester,
fæles ferie, gode venner, luft, uv-rugby og hvad en jeres klub nu ellers har
at byde på.

SÅ hvad mener du med at vi ikke kan tilbyde dem noget.

og er det i øvrit ikke noget mærkeligt noget at sige ? forestil dig en butik
hvor ejeren står uden for, og lige som du vil gå inde og handle, siger han,
"stop du må ikke komme ind, vi han ikke noget du har lyst til at købe"
mærkeligt.

lad dog CMAS* og OW melde sig ind og lad dem om at bedømme om i har noget at
tilbyde dem.

mvh Morten

Fra : Allan Norsk

Dato : 05-11-04 16:34

> længden.

Vi skal måske først definere kvaliteten af en dykkeruddannelse. Er kvalitet
at de uddannede er sublime til de ting de har lært, eller at de har indlært
et meget stort pensum, eller at de er sublime i et meget stort pensum?

CMAS** uddannelsen er ikke kun lang fordi der er færre undervisningstimer om
ugen, men også fordi pensum er væsentligt større end de traditionelle
komercielle kurser. Nogen tager måske også meget små skridt gennem kurset.
Hvor gode eleverne er til håndværket at dykke afhænger af deres
evner(talent) og evnerne hos instruktøren. Det store pensum giver dem en
baggrundsviden, samt en række færdigheder som har med sikkerhed og alt det
nødvendige forberedelsesarbejde at gøre.

/Allan

Fra : Morten Dall

Dato : 06-11-04 23:44

> [...]
> baggrundsviden, samt en række færdigheder som har med sikkerhed og alt det
> nødvendige forberedelsesarbejde at gøre.

det er desvære bare min erfaringer at det er meget få procent af det store
pesum der hænger ved efter kort tid, fordi mange af tingne vi står og
fortæller om er for abstakte for eleverne, når de aldrig har prøvet at være
under vandet ud over i svømme halden.

jeg tror at vi får nogle meget bedre dykker ud i den sidste ende, hvis vi
gør som DSF ligger op til,
fortæl dem det grundlægende (hurtig gennemgang), få timer i svømme hald, læg
krafterne i åben vand, og giv den så et CMAS* bevis og lad dem så samle lidt
erfaring, feks 3-6 md, og så kan vi køre det store skøts i stilling, og su
uddanne dem færdig til CMAS**, nu har de nemlig lidt erfaring, at binde
tingne op på, der ved vil de meget hurtiger kunne lære tingne og de vil
lettere kunne huske dem, og sortere i hvad der er vigtigt og hvad der bare
er information.

jeg tror også det vil være mere spisligt for både elever og lære, end det vi
har i dan, i vores klub tager det ca 8 - 9 md at blive CMAS ** i vores
klub, det vil siger at der er kun ca 3 md om året hvor vi ikke har elever,
det belaster da både lære og klub meget.

mvh Morten

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-11-04 00:18

On Sat, 06 Nov 2004 23:43:39 +0100, Morten Dall wrote:

> [...]
> pesum der hænger ved efter kort tid, fordi mange af tingne vi står og
> fortæller om er for abstakte for eleverne, når de aldrig har prøvet at være

Enig.

> [...]
> lettere kunne huske dem, og sortere i hvad der er vigtigt og hvad der bare

I teorien ja, men tror du selv eleverne er vildt begejstret for at skulle
gennem den type uddannelse, i vores klub (aalborgdyk.dk) er har det
tidligere været et krav om CMAS** (eller tilsvarende) for overhovedet at
måtte være med på dykkerture, primært fordi nok 90% af vores dyk
foregår udover grænserne for en CMAS*, jeg kunne forestille mig det
samme gør sig gældende for mange andre klubber. Jeg ville da personligt
være lidt træt af at skulle vente længe (9-12måneder) på at måtte
komme med på de sjove ture (CMAS* udd. 2-3mdr, 6mdr som CMAS* dykker og
så 3mdr CMAS** udd). Ingen tvivl om at du sikkert får bedre dykkere ud
af det (dvs. bedre udrustet end en 'frisk' CMAS**, men jeg tror bare der
er mange der vil blive tabt på gulvet. Personligt har jeg dog været PADI
vejen igennem, men jeg begyndte først at dykke 'meget' efter jeg tog mit
AOWD og fik meldt mig ind i klubben. Og jeg må da erkende at de første
15-20 klubdyk jeg havde foregik (heldigvis) med en meget mere rutineret
dykker, hvorved jeg faktisk fik lært (og genopfrisket) en masse om det at
dykke. Jeg tror godt man kan sammenligne det at tage en dykkeruddannelse
med at tage kørekort. Du bliver teoretisk (og lidt praktisk) udrustet til
at kunne køre bil via uddannelse, men først når du er færdig med
uddannelsen og køber egen bil (eller kører jævnligt i en andens) at du
rent faktisk _lærer_ at køre bilen.

Men hvis man grundlæggende uddanner sine elever til at være _ansvarlige_
så tror jeg godt man kan intensivere uddannelsen, og så tage de første
fx. 20 dyk som nyuddannet CMAS** som en slags efteruddannelse hvor
makkeren er rutineret dykker.

> [...]
> klub, det vil siger at der er kun ca 3 md om året hvor vi ikke har elever,
> det belaster da både lære og klub meget.

Der er nu ved at blive ændret *totalt* på vores klub, primært på
baggrund af DSF's nye regler for uddannelse, men dette vil jeg endnu ikke
sidde og skrive for meget om, da det først skal besluttes på en
ekstraordinær generalforsamling om 3 uger.

/Thomas

Fra : Morten Dall

Dato : 07-11-04 16:52

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> I teorien ja, men tror du selv eleverne er vildt begejstret for at skulle
> gennem den type uddannelse,

tja hvorfor ikke, det er jo det samme ved Padi, du starter med OW dykker
lidt og får erfaring og så snupper du et AOW,

det jeg oplever tit, er at der om foråret komme folk og gerne vil have et
certifikat, (når den første forårs sol skinder får folk lysten) og så må vi
sige, gå hjem og vent 6-9md til det bliver efterår / vinter, så kan i
begynde, på vores kursus, som så tager hele winteren
nogle går hjem og vendter, men der er også mange, der i stedet går til det
lokale dykker center og får deres OW, tror du ikke hellere der vil tage et
CMAS* dykke sommeren over og så når vinteren kommer og sasongen slutter, så
snupper de lige en "*" mere, ?

i mit hovede lyder det fornuftigt.

> [...]
> sidde og skrive for meget om, da det først skal besluttes på en
> ekstraordinær generalforsamling om 3 uger.

det glæder jeg mig til at høre mere om, når det er vedtaget
starter du en ny tråd om 3 uger eller sender mig en privat mail ?

mvh Morten

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-11-04 17:06

On Sun, 07 Nov 2004 16:52:04 +0100, Morten Dall wrote:

> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> tja hvorfor ikke, det er jo det samme ved Padi, du starter med OW dykker
> lidt og får erfaring og så snupper du et AOW,

Jo, men her er forskellen jo så at man kan vente så kort/lang tid som
man lyster, mens at i klubben er det klubben der reelt bestemmer hvornår
du kan tage det, og hvis du så ikke lige føler dig klar til den tid, så
må du pænt vente til næste år.

> [...]
> CMAS* dykke sommeren over og så når vinteren kommer og sasongen slutter, så

Jo, hvis der så samtidig bliver fulgt op på disse CMAS* dykkere i
klubben, vi har allerede en del tabte nye CMAS** dykkere i klubben (der
arbejdes meget på at finde en metode til at motivere dem endnu mere til
at fortsætte med dykkene når de har deres certifikat). Hvis ikke klubben
indstiller sig på at der _også_ skal være plads til CMAS*/OWD så holde
de ikke længe i klubben.

> det glæder jeg mig til at høre mere om, når det er vedtaget
> starter du en ny tråd om 3 uger eller sender mig en privat mail ?

Der skal nok komme en ny tråd her med det, men måske bliver det vores
formand/en anden fra bestyrelsen skriver indlægget (Jan Kisak Rasmussen
er en jævnlig tilbagevendende skribent/læser her).

/Thomas

Fra : Morten Dall

Dato : 07-11-04 19:05

> [...]
> man lyster, mens at i klubben er det klubben der reelt bestemmer hvornår
> du kan tage det, og hvis du så ikke lige føler dig klar til den tid, så

det har du ret i men som det er nu (i hvert tilfælde i vores klub, så er *
og ** jo slået sammen, der kan de heller ikke stoppe ved *, hvis de ikke
føler de er klar og kan klare prøverne, så må de også vendte til næste år og
prøve igen)

> [...]
> arbejdes meget på at finde en metode til at motivere dem endnu mere til
> at fortsætte med dykkene når de har deres certifikat).

tja det problem syntes jeg ikke jeg kender til, vi har da nogle der stoppe
efter at have taget certifikatet, men sådanne er det jo bare, det er heller
ikke alle der tager et køre kort der køber en bil og køre i den, det ser jeg
jo endlig ikke som et stort problem, de fleste vi uddanner, bliver aktive
dykkere, i forskælige grader, nogle er jo også blevet dykker mætter, når de
i løbet af 3 måneder har haft 20 dyk (som eleverne har i vores klub under
deres uddannelse)

> Hvis ikke klubben
> indstiller sig på at der _også_ skal være plads til CMAS*/OWD så holde
> de ikke længe i klubben.

det er klart men det mener jeg faktisk ikke er noget problem.

mvh Morten

Fra : Morten Dall

Dato : 06-11-04 23:14

> [...]
> noget andet. Måske skulle man tage "bit's and pieces" fra de forskellige
> uddannelser, og så lave en helt ny uddannelse hvor man samler erfaringen

det var måske en ide at gøre som GUE, gør på deres grund kursus,
de siger at du skal have læst hele deres teori bog inden du kommer til
kursuet.
hvis vi nu begyndte at gøre det, så kunne man nok godt køre lange
undervisnings dage, uden helt at hægte eleverne af, for så havde de jo læst
det en gang før, og kunne der ved bedre forstå tingne når de blev forklaret.

bare en tanke

mvh Morten