City mode i Fiat Punto
Fra : Nicolaj Christensen

Dato : 03-11-04 08:53

Kørte for nylig i en sådan øse. Er ret begejstret med City mode, hvor rettet
går meget let.
Hvilken teknologi ligger bag ? Er styringen helt eller delvist elektrisk
eller hvordan ?
Hvilke andre biler har noget tilsvarende ?

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 03-11-04 09:07

Nicolaj Christensen wrote:
> [...]
> Hvilken teknologi ligger bag ? Er styringen helt eller delvist
> elektrisk eller hvordan ?
> Hvilke andre biler har noget tilsvarende ?

Hej

Det er elektrisk.
I Punto Sporting, er funktionen lidt anderledes end i de andre
versioner, når man slår City funktionen fra. Bilen bliver mere "sporty"
, mærkbar hurtigere acceleration, og koblingspunktet ændrer sig også,
den kobler til lige så snart man bare løfter foden en lille smule.
Det var en af de mange funktioner jeg var glad for i min Punto Sporting,
men City funktionen var altid slået til ved bykørsel, det andet var ikke
til at køre med i byen.

M.v.h
Niels

Fra : Anders Møller

Dato : 03-11-04 09:44

"Niels Jacobsen" <niels.k.jacobsen@tagentreooncable.dk> skrev i en
meddelelse news:418891b7$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> hurtigere acceleration, og koblingspunktet ændrer sig også, den kobler til
> lige så snart man bare løfter foden en lille smule.

Sludder det er lige omvendt!.

Forskellen mellem City on/off i Punto er kun at mærke i speederrespons og
servohjælpen. I City mode reagerer speederen faktisk meget langsommere end
når den er slet fra! City mode er til for at give et lettere og mere "easy"
drive i by/køkørsel. Alle Punto modeller i mk. II serien (pånær HGT der har
traditionelt gasspjæld med kabel) er lavet på denne måde, så uanset om du
vælger en S/SX/ELX (eller hvad de nu hedder nu om dage, active, dynamic etc)
eller Sporting vil følelsen være som jeg beskriver.

Faktisk er følelsen hen af min tidl. Uno, hvor den tøvede en del før
ladetrykket opbyggedes (det var en turbo..)

I min Punto er det ligeså (uden turbo ;) ) - man trykker speederen kontant
og hurtigt til gulvet, og motorstyringen åbner stiiiiille og roligt for
gasspjældet. I OFF mode er det omvendt, der reagerer den 100% efter det
potentiometer der sidder på speederophænget (der sidder faktisk to, så hvis
det ene skulle gå i stykker...)

> Det var en af de mange funktioner jeg var glad for i min Punto Sporting,
> men City funktionen var altid slået til ved bykørsel, det andet var ikke
> til at køre med i byen.

Jeg bruger primært City mode ved svære parkeringer, i og med mine 7,5x17"
fælge er lidt tunge at danse med. Den alm. servokraft er langt rigeligt til
mine spaghettiarme.

Koblingspunktet ændrer sig i øvrigt ikke. Den følelse du beskriver er den
langsommere reaktion på gasspjældet.

Venlig hilsen

Anders Damkjær Møller
Formand - Fiat Klub Danmark
Punto Sporting

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 03-11-04 12:44

Anders Møller wrote:
> Sludder det er lige omvendt!.

Vi er vist bare uenige om hvornår det er ON og OFF.

M.v.h
Niels

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 03-11-04 12:49

Anders Møller wrote:
> Koblingspunktet ændrer sig i øvrigt ikke. Den følelse du beskriver er
> den langsommere reaktion på gasspjældet.

Ja, så godt er jeg ikke inde i det tekniske. Men jeg mener at det står i
instruktionsbogen, et eller andet sted, godt gemt på 1 enkelt linie.

M.v.h
Niels
Forhenværende Punto Sporting ejer.
Aldrig mere Fiat ejer.

Fra : Anders D. Møller

Dato : 05-11-04 09:15

> [...]
meddelelse news:418891b7$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> I Punto Sporting, er funktionen lidt anderledes end i de andre

Hej igen,

Skal lige dementere mit udsagn om at city funktionen har virkning på
speederrespons på alle modeller (ud over HGT.)

Du har ret i at det kun gælder for Sporting.

Ifølge instruktionsbogen er funktionen lavet for at kunne lave en mere
behagelig kørsel -primært i bykørsel, end uden City sat til ON. Jeg kan
bekræfte at følelsen af langsommere (smooth..) speederrepons, og dermed
mulighed for at lave pænere kørsel virker både ved accelleration og
deaccelleration.

Vh. Anders

Fra : Anders Møller

Dato : 03-11-04 09:51

"Nicolaj Christensen" <nic@FJERNDETTEevents.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken teknologi ligger bag ? Er styringen helt eller delvist elektrisk
> eller hvordan ?

Helt. Der sidder en elektronisk hjælpemotor på ratstammen (man kan se den -
og mærke hvor varm den bliver ved at pille skjoldet af til sikringsboksen)
Den er variabel, og kan justeres til kraftigere hjælp med City knappen. Over
70 km/t slår den dog fra, og går over til den kraft der ligger bag uden City
på..) Du kan i øvrigt tydeligt høre den ved at sætte Cito til on, og dreje
fra fuldt styreudslag til venstre mod højre. Det har sådan en karakteristisk
lyd, selvom det selvfølgelig ikke er godt for dæk og diverse ophæng at gøre
det når den holder ved fuld stop ;)

> Hvilke andre biler har noget tilsvarende ?

I FIATs program - Stilo, Panda og Idea. Jeg ved at mange andre fabrikater
senere (Fiat startede i 1999 med Punto) er gået med på vognen.

Venlig hilsen

Anders Damkjær Møller
(Punto Sporting) ;)