Våd Bundmåtte, hvad nu ?
Fra : H.S.

Dato : 02-11-04 08:48

Måtten i bunden af bilen er sjaskvåd.... (højre side foran).
Der kommer altså vand ind, et -eller -andet sted. Hvordan løser man sådan et
problem ? / Finder ud af hvor vandet kommer ind ?

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-11-04 08:53

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> wrote in message
> [...]
et
> problem ? / Finder ud af hvor vandet kommer ind ?

Da det skete i min gamle Peugeot 605'er var det pakningen til varmeapparatet
som var blevet utæt.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 09:16

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et
> problem ? / Finder ud af hvor vandet kommer ind ?

Du lukker alle dørene, og åbner det ene vindue en smule. Derefter tager du
en vandslange og fylder vand ind i kabinen. Hvis der er nogen utætheder kan
du hurtigt se hvor de er...

Du kan også gøre som man gør med gamle træbåde. Fyld den op med vand og vent
en uge, så har plankerne udvidet sig og lukket hullet...

Fra : Leonard

Dato : 02-11-04 09:25

"Per Overarm" <*per*langnæsebogstav*allerup*info*> wrote:

>Du kan også gøre som man gør med gamle træbåde. Fyld den op med vand og vent
>en uge, så har plankerne udvidet sig og lukket hullet...

Men det virker kun med en træbil, så hvis ikke det er en Morris
bindingsværk, så er den metode nok ike helt go'

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 09:25

> [...]
vent
> en uge, så har plankerne udvidet sig og lukket hullet...

ROFL...

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 09:27

> [...]
et
> problem ? / Finder ud af hvor vandet kommer ind ?

Hmm nemmeste er det jo at vente til det regner meget.. og så ind og føle i
bilen.. men du kan jo også få konen til at står med en haveslange et stykke
tid.. det er nemmest at finde hullet på den måde, det kan være mange steder,
du skriver jo heller ikke hvad bil det er, hver model sine muligheder..

Mvh
Morten

Fra : H.S.

Dato : 02-11-04 12:46

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
steder,
> du skriver jo heller ikke hvad bil det er, hver model sine muligheder..

- Det er en 1991 Mitsubishi Galant

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 12:55

> - Det er en 1991 Mitsubishi Galant

hmm kender jeg intet til.. men kig i motorrum om alle vandkanaler er frie,
og uden blade og ligende..
men ud i bilen næste gang det regner, og så føle efter alle steder på
gulvtæppet i kanterne..

Mvh
Morten

Fra : H.S.

Dato : 02-11-04 12:59

> hmm kender jeg intet til.. men kig i motorrum om alle vandkanaler er frie,
> og uden blade og ligende..
> men ud i bilen næste gang det regner, og så føle efter alle steder på
> gulvtæppet i kanterne..

Jeg har fjernet blade og andet skidt som havde samlet sig ved
motorhjælmen/forruden i højre side, der var en del. - Men det virker bare
for 'nemt', så jeg vil gerne udersøge sagen noget mere..... .-(

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 12:59

> Jeg har fjernet blade og andet skidt som havde samlet sig ved
> motorhjælmen/forruden i højre side, der var en del. - Men det virker bare
> for 'nemt', så jeg vil gerne udersøge sagen noget mere..... .-(

hehe det kan jo være dem der gør at vandet ikke kan løbe ud, men laver en sø
og så finder vej til din kabine istedet, har jeg prøvet i en Golf II..

Mvh
Morten

Fra : H.S.

Dato : 02-11-04 13:31

> hehe det kan jo være dem der gør at vandet ikke kan løbe ud, men laver en

> og så finder vej til din kabine istedet, har jeg prøvet i en Golf II..

Det ville dælme være rart, hvis det bare var det....

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 02-11-04 14:56

> "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> bare

> sø
> >
> Det ville dælme være rart, hvis det bare var det....

Det kan det nemt være!
I foråret da jeg monterede aircon i min Golf III stoppede jeg afløbshullet
med en klud for ikke at tabe skruer ned i skærmen. Desværre glemte jeg at
fjerne denne klud og en efterfølgende vask af bilen gav også rigeligt vand
på gulvet i højre side foran. Vandet løb simpelthen over ved luftindtaget,
ned gennem ventilationskanalen og ind bag gulvbeklædningen.

Mvh
Claus

Fra : Henning

Dato : 02-11-04 10:01

On Tue, 2 Nov 2004 08:47:48 +0100, "H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk>
wrote:

>Måtten i bunden af bilen er sjaskvåd.... (højre side foran).

Giv konen en tykkere ble på eller lad være med at fortælle sjofelheder
mens I kører

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 02-11-04 10:56

H.S. skrev:

> Måtten i bunden af bilen er sjaskvåd.... (højre side foran).
> Der kommer altså vand ind, et -eller -andet sted. Hvordan løser man
> sådan et problem ? / Finder ud af hvor vandet kommer ind ?

Det *kan* være en utæt forrude... Et lille hul i det ene nederste hjørne
vil, i regnvejr, lade temmeligt meget vand slippe ind....

Har du fået skiftet forrude for nyligt ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : H.S.

Dato : 02-11-04 12:47

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as.invalid> skrev i en meddelelse

> Det *kan* være en utæt forrude... Et lille hul i det ene nederste hjørne
> vil, i regnvejr, lade temmeligt meget vand slippe ind....
>
> Har du fået skiftet forrude for nyligt ?

Nej, det tror jeg ikke er 'stedet' den blev skiftet i foråret 2003 - og det
er først indenfor den sidste månedstid jeg har lagt mærke til 'lugten af
gammel våd karklud'.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-11-04 13:07

> [...]
det
> er først indenfor den sidste månedstid jeg har lagt mærke til 'lugten af

Det er ikke fedtet vel ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : H.S.

Dato : 02-11-04 13:30

> Det er ikke fedtet vel ?

Nej umiddelbart ikke. jeg har haft løsnet og løftet tæppet og haft
viskestykker under for at få 'tørret op' og det var ikke klistret på nogen
måde.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-11-04 13:32

> [...]
> >

> Nej umiddelbart ikke. jeg har haft løsnet og løftet tæppet og haft
> viskestykker under for at få 'tørret op' og det var ikke klistret på nogen

OK, så er det nok ikke varmeapparatet.

--
mvh/rg. Christian

Fra : H.S.

Dato : 02-11-04 14:22

> OK, så er det nok ikke varmeapparatet.

Det er da altid noget

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 14:14

> [...]
et
> problem ? / Finder ud af hvor vandet kommer ind ?

1) Du stripper bilen for gulvtæpper foran i højre side - og du fjerne også
lyddæmpende materiale etc.

2) Så kører du sædet helt tilbage og lægger ryglænet ned.

3) Du henter en kraftig lommelygte.

4) Du lægger dig ind over sædet, således at du kan se op under
instrumentbrættet.

5) Du får din gamle kammerat til at køre bilen i vaskehal med undervognsspul
og hele balladen.

6) Du leder med "lys og lygte" efter vand, der pibler ind.

7) Du får stoppet hullet - eller du konstaterer at du må have mere fjernet
for at finde hullet.

P.S.: Hvis du skal igennem flere gange kan det betale sig at bruge Metax -
her koster det kun 25 kroner pr gang.

P.P.S. Du kan også bruge en vandslange først - for at se, om hullet skulle
være et sted, hvor det er vand "fra oven", der kommer ind. Sidder hullet
under vognbunden, SKAL du naturligvis i vaskehal.

Held og lykke med arbejdet.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : H.S.

Dato : 02-11-04 14:26

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
> [...]
> være et sted, hvor det er vand "fra oven", der kommer ind. Sidder hullet
> under vognbunden, SKAL du naturligvis i vaskehal.

Tak

Hvis vandet kommer ind fra bunden, så må det være vand som bliver 'smidt
opad' af hjulene ? - Så må der vel også være et ret synligt hul i bunden ?
(jeg har både kigget og følt, og har intet fundet i bunden.

Fra : ///JJ

Dato : 03-11-04 08:30

Jan W Nielsen wrote:

> Du stripper bilen for gulvtæpper foran i højre side - og du fjerne
> også lyddæmpende materiale etc.
> Sidder hullet under vognbunden, SKAL du naturligvis i vaskehal.

Min 3'er BMW fra '89 havde nøjagtig samme symptomer mht. vandet. Jeg endte
med at tage hele bundbeklædningen ud (den er i et stykke), og så kørte jeg
ellers rundt i regnvejr, indtil jeg fandt ud af at der var usynlige huller i
bunden. Da jeg så stak lidt til den med en skruetrækker blev huller (og
vejen nedenunder) pludselig synlig!
Fik fjernet rusten og svejset nogle nye plader på. Det var lige bag
forhjulene i begge sider. Min fejlsøgningsprocess bragte mig dog også op
omkring de huller der fører kabler ud i motorrummet hvor en gummimanchet var
tydeligt beskadiget, og det lappede jeg mig en silikonesprøjte. Nu er den
(vand)tæt igen

///JJ

Fra : H.S.

Dato : 03-11-04 09:56

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
var
> tydeligt beskadiget, og det lappede jeg mig en silikonesprøjte. Nu er den

Min bundbeklædning er også i ét stykke
Det skulle sgu bare ikke gerne være rust i bunden, for jeg fik lavet al rust
sidste syn, og efter det fik den undervognsbehandling, så jeg håber det ikke
er det.
Desuden er malingen, i bunden, under måtten/beklædning - FLOT hvid og uden
skjolder, pletter, revner eller lign - så jeg tror ikke det er der ?
Men klart, hullerne til kabler skal tjekkes... !

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-11-04 19:37

H.S. wrote:
> Måtten i bunden af bilen er sjaskvåd.... (højre side foran).
> Der kommer altså vand ind, et -eller -andet sted. Hvordan løser man
> sådan et problem ? / Finder ud af hvor vandet kommer ind ?

Har du soltag i bilen ?
Hvis du har originalt soltag, så kan det være at afløbet/drænet er
tilstoppet.
Det plejer typisk at være en slange i hver A-stolpe fra soltaget og ned, som
kan være fyldt op med visne blade eller lignende.
Hvis du har eftermonteret soltag, så kan det evt. være en tætningsliste i
det.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : H.S.

Dato : 03-11-04 09:53

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan være fyldt op med visne blade eller lignende.
> Hvis du har eftermonteret soltag, så kan det evt. være en tætningsliste i

Der er originalt soltag monteret, men jeg havde da aldrig tænkt på at det
kunne være fejlen...
Det vil jeg da OGSÅ kigge på...

Fra : Finn

Dato : 03-11-04 18:29

Jeg har haft en fugtig måtte ved bagsædet i højre side. Det viste sig at
være en dørtætning som var revet lidt i stykker.

Mvh
Finn I

Fra : H.S.

Dato : 04-11-04 11:14

"Finn" <f12@minemail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har haft en fugtig måtte ved bagsædet i højre side. Det viste sig at
> være en dørtætning som var revet lidt i stykker.

Dét er selvfølgelig også en mulighed som jeg ikke lige havde overvejet...
det må jeg kigge på også.