HJÆLP!!
Fra : Rasmus Olesen

Dato : 03-11-04 14:02

Hej
jeg skal lave et program, der fra start oprettet 20 studerende, der hver har
en status for hver enkelt opgave de har lavet (godkendt, ikke godkendt og
ikke afleveret) for 21 opgaver. I programmet skal man kunne ændre status for
de forskellige opgaver og kunne vise hvor mange der har afleveret f.eks
opgave 13 og kunne gå ind på en studerende og se status for alle opgaver for
vedkommende(de studerende skal kunne identificeres gemmen deres Cpr nummer.

ps. brugergrænsefladen er en textbaseret menu i terminalvinduet, som jeg har
lavet, jeg har haft java i 2 måneder, så mit kendskab er ikke helt vildt,
men nogenlunde.

spørgsmål: hvordan skal jeg oprette de studernede med deres tilhørende
opgaver? skal jeg bruge array (2d array, eller måske 3d array), arraylist,
hashmap, eller hvordan skal jeg bygge det op?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-11-04 22:35

Rasmus Olesen wrote:

> spørgsmål: hvordan skal jeg oprette de studernede med deres tilhørende
> opgaver? skal jeg bruge array (2d array, eller måske 3d array), arraylist,
> hashmap, eller hvordan skal jeg bygge det op?

I virkelighedens verden ville man have informationerne i en database
- derfor bliver den slags opgaver lidt kunstige.

Men jeg ville betragte en studerende som et objekt. Og måske mest for
princippets skyld, ville jeg også betragte en opgave som et objekt.

Som en del af studerende-objektet, ville jeg så have en liste med
pågøædende studerendes opgaver.

- Og de studerende ville jeg så samle i en liste, hvor de lå sorteret
efter CPR-nr, så jeg kunne tilgå et enkelt CPR-nr uden at skulle løbe
hele listen igennem for at finde det rigtige. (Du får så lov til at
overveje hvilken type liste, der passer bedst til det formål...).

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Rasmus Olesen

Dato : 03-11-04 22:34

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
> Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant

Tak for svaret.

der er 20 elever i klassen og 21 opgaver i alt, med hver deres
status(godkendt, ikke godkendt, ikke afleveret)

skal jeg så i en 3. klasse oprette 20 objekter af klassen studernede? eller
hvordan hvis ja hvordan tilføjer jeg så hvert enkelt opgave til den enkelte
studerende

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-11-04 00:31

Rasmus Olesen wrote:

> skal jeg så i en 3. klasse oprette 20 objekter af klassen studernede?

Ja. Du laver en "main" klasse med den liste, som indeholder de
studerende.

Hvis du synes "min" løsning lyder lidt uoverskuelig, og du selv
nævner 2D-array, så er opgaven måske mere tænkt i retning af, at I skal
bruge dette.
Du kunne f.eks. have et 1-dimensionalt array med elever og et 2D
array [elev,opgave] med opgave-status.

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 04-11-04 00:10

Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote:

> [...]
> - derfor bliver den slags opgaver lidt kunstige.
>
> Men jeg ville betragte en studerende som et objekt. Og m?ske mest for
> princippets skyld, ville jeg ogs? betragte en opgave som et objekt.
>
> Som en del af studerende-objektet, ville jeg s? have en liste med
> p?g??dende studerendes opgaver.
>
> - Og de studerende ville jeg s? samle i en liste, hvor de l? sorteret
> efter CPR-nr, s? jeg kunne tilg? et enkelt CPR-nr uden at skulle l?be
> hele listen igennem for at finde det rigtige. (Du f?r s? lov til at
> overveje hvilken type liste, der passer bedst til det form?l...).

Eftersom antallet af studerende og opgaver er konstanter, tror jeg
at et 2darray af stoerrelse 21 x 20 indeholdende objekter der fortaeller
noget om opgavestatus er smartest. Tiden det tager at lave en komplet
gennemsoegning er alligevel konstant.

--
< Keltus> .. now back to reading my /. and compiling my \
l33t gentoo linux which makes it 5000% faster than \

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-11-04 00:34

Jesper Louis Andersen wrote:

> [...]
> at et 2darray af stoerrelse 21 x 20 indeholdende objekter der fortaeller
> noget om opgavestatus er smartest. Tiden det tager at lave en komplet

Spørgsmålet er jo hvor tæt opgaven skal være på noget, der ligner
virkelighed... (Og hvad der er tænkt, man skal arbejde med).

Fra : Rasmus Olesen

Dato : 04-11-04 12:50

> [...]
> Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
> Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant

det er en applet, så jeg skal ikke lave nogle main klasse, det har jeg ikke
lært endnu.
jeg har droppet 2d arrayet, vi har også kun lært om 1d-array alligevel.

jeg har 3 klasser: Studerende, Opgaver og Menu
i Studerende har jeg 2 felter (navn og cpr)
i Opgaver har jeg 3 felter (fag, identifikation, status)
i Menu har jeg den menu jeg har laver og her putter jeg instanserne af
Studerende ind i et Array og instanserne af Opgaver ind i et andet Array.

i klassen Studerende har jeg 2 parameter i konstroktoren, et hvor man
skriver navner og et hvor man skriver cpr nummeret.

i klassen Opgaver har jeg 3 parameter i konstroktoren, et hvor man skriver
faget et hvor man skriver hvilken opgave der er tale om og et hvor man
skriver status på opgaven.

er det rigtigt det jeg har gjort nu? hvis ja hvordan får jeg det så til at
spille sammen, hvis i forstår hvad jeg mener?

jeg skal lave noget med Opgave klassen i Studerende klassen, et eller ander
der henviser eller hvad?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-11-04 15:23

Rasmus Olesen wrote:

> jeg har 3 klasser: Studerende, Opgaver og Menu
> i Studerende har jeg 2 felter (navn og cpr)

Jeg ville tilføje et ekstra "felt", - nemlig listen med denne
studerendes opgaver.

Når nu du er ved at lave det "rigtigt", bør klassen "studerende" have
en "addOpgave" metode, som du enten kalder med et opgave-objekt som
parameter - eller med fag, identifikation og status som parametre,
hvorefter metoden selv opretter et opgave-objekt.

Du bør tilsvarende have en "getOpgave", som returnerer en given
opgave (evt. "getOpgaveStatus", hvis du kun vil have status og ikke hele
objektet) - og evt. en "setOpgaveStatus" metode.

Fra : Rasmus Olesen

Dato : 05-11-04 12:55

> [...]
> Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
> Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant

Hvordan skal jeg i klassen Studerende lave en liste med de tilhørende
opgaver, skal jeg lave et felt der hedder opgaver og så lave det til et
array der indeholder 21 objekter af klassen opgaver?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 05-11-04 15:16

Rasmus Olesen wrote:

> Hvordan skal jeg i klassen Studerende lave en liste med de tilhørende
> opgaver, skal jeg lave et felt der hedder opgaver og så lave det til et
> array der indeholder 21 objekter af klassen opgaver?

Du "skal" ikke, men det var da en mulighed. Jeg ville måske overveje
en anden form for liste end at array, men det betyder ikke så meget for
din skoleopgave.
Det vigtige er, at du kan forklare hvorfor du har gjort som du har
(inden for de dele, som I har lært om). Hvis I ikke har snakket specielt
om forskellige liste-typer, er der nok bare lagt op til, at I bruger et
array.

Fra : Rasmus Olesen

Dato : 06-11-04 19:40

> [...]
> Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
> Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant

nu har jeg i klassen studerende lavet så når man opretten en studerende
skal jeg skrive navn og cpr som parameter og så oprettet den automatisk 21
objekter af klassen opgaver med hver deres id og fag her er et lille eks.
public void tilføjOpgaver()
{
opg[0] = new Opgaver("dat", "u1");
opg[1] = new Opgaver("dat", "u2");

i den 3. klasse "Listeafstuderende" har jeg så samlet de studerende således:

public void opretStuderende()
{
allestu[0] = new Studerende("ib", 1);
allestu[1] = new Studerende("bo", 2);
}

hvis det er rigtigt det jeg har gjort? så mangler jeg at tilføje en status
til hvert enkelt opgave for hver studerende det vil altså sige 20 studerende
* 21 opgavestatus hvor i programmet skal jeg gøre det og hvordan kan jeg
gøre det?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-11-04 23:52

Rasmus Olesen wrote:

> hvis det er rigtigt det jeg har gjort?

Hvad der er rigtigt og forkert må i dette tilfælde komme an på hvad
opgaven forlanger af jer.

> [...]
> * 21 opgavestatus hvor i programmet skal jeg gøre det og hvordan kan jeg

Tja, enten starter du med studerende 1, opgave 1 og fortsætter til
studerende 20, opgave 21 (eller var det omvendt?) - ellers er det måske
meningen, at man via programmet skal have et menu-punkt, hvor man kan
sætte status for opgaverne?

Fra : Rasmus Olesen

Dato : 07-11-04 15:59

> [...]
> Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
> Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant

når programmet starter skal alle opgaver for hvert enkelt ha en status, men
man skal også kunne gå ind og ændre den status. men hvordan gør jeg det?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-11-04 22:49

Rasmus Olesen wrote:

> når programmet starter skal alle opgaver for hvert enkelt ha en status, men
> man skal også kunne gå ind og ændre den status. men hvordan gør jeg det?

Æhm, - hvad har I lært?

Programmet må spørge brugeren hvilken elev og hvilken opgave, der
skal ændres status på - og hvad den nye status skal være.
Du nævnte, at det skulle være tekst-baseret, så programmet må vel
spørge om én ting ad gange og vente på svaret.

Derefter skulle det være trivielt at slå eleven op, finde opgaven og
ændre status.

Fra : Rasmus Olesen

Dato : 08-11-04 00:57

> [...]
> Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
> Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant

jeg har en klasse (ListeAfStuderende) som opretter 20 objekter af klassen
Studerende og i klassen Studerende bliver der automatisk opretter 21
objekter af klassen Opgaver hver gang der bliver oprettet et objekt. i
klassen Opgaver har jeg en metode der sætter en status for en opgave mit
problem er:
hvordan ændre jeg status for en opgave for en bestemt studerende?

det her er fra ListeAfStuderende hvor jeg opretter en studerende.

allestu[0] = new Studerende("ib", 1);

og et eks fra klassen studerende:

opg[0] = new Opgaver("dat", "u1");
opg[1] = new Opgaver("dat", "u2");

i f.eks. studerende 3 opgave 10 hvordan kan jeg ændre dens statusfelt til
"godkendt" eller "ikke godkendt"

jeg kan jo ikke skrive
allestu[0] = new Studerende("ib", 1).opg[0].bestemstatus("godkendt")

Fra : Rasmus Olesen

Dato : 08-11-04 01:34

"Rasmus Olesen" <rasmus@olesen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "godkendt" eller "ikke godkendt"
>
> jeg kan jo ikke skrive
> allestu[0] = new Studerende("ib", 1).opg[0].bestemstatus("godkendt")

har selv fundet ud af det.

Fra : kgc

Dato : 05-11-04 18:16

> Hvordan skal jeg i klassen Studerende lave en liste med de tilhørende
> opgaver, skal jeg lave et felt der hedder opgaver og så lave det til et
> array der indeholder 21 objekter af klassen opgaver?
F.eks. ja. Det kommer jo lidt an på hvilke krav der stilles. Hvis der
altid er maks 21 opgaver, eller måske endda netop 21 opgaver, så er det
sikkert en fin løsning.

Hvis antallet kan variere kan du overveje at bruge en liste f.eks.
ArrayList eller et Map f.eks. HashMap. Hvis du benytter et Map, så er
det naturligvis fordi du har en eller anden måde at identificere
opgaverne på, som du gerne vil kunne slå op efter hurtigt.

Mvh. Kasper

--
Besøg mig på nettet: http://www.kaspershjemmeside.dk

Fra : Bart Simpson

Dato : 04-11-04 16:09

Hej,

Lav et fornuftigt persistenslag, fx en database med tre tabeller:

Student
Opgave
StudentOpgave

I java anvender du så JDBC til at populere tabellerne.

Fx metoder til at tilføje, fjerne og opdatere student og opgaver... Samt
noget der kan tildele en opgave samt ændre status.

Har du tid tilovers laver du en smart GUI og ligger ovenpå....

På den måde skiller du tingene ad i en pæn model:

GUI
Logic
Persistens

/Bart