Autoscroll i textbox?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 02-11-04 14:28

Hej NG.

Jeg har en multiline textbox med en lodret scrollbar. Min applikation
skriver til textboxen sådan her:
txtStatus = txtStatus & newLine and vbCrLF
Teksten står rigtigt i boxen, men hver gang jeg tilføjer en linie, scroller
den til toppen. Kan man lave det sådan at den automatisk scroller til
bunden? Eller endnu bedre: Scroller til bunden, hvis den nederste linie er
synlig, ellers bliver den 'stående' hvor den er?

mvh
Stefan

Fra : preben nielsen

Dato : 02-11-04 19:19

"Stefan Kristensen" <stefank@asg.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Jeg har en multiline textbox med en lodret scrollbar. Min
> applikation
> skriver til textboxen sådan her:
> txtStatus = txtStatus & newLine and vbCrLF

Hermed udskifter du hele indholdet af boksen hver eneste gang.
Ikke så smart....

Kig på .SelStart etc og se, hvordan du kan tilføje en linie ad den
vej.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 03-11-04 15:15

> Hermed udskifter du hele indholdet af boksen hver eneste gang.
> Ikke så smart....
Nej, det kan jeg godt se nu

> Kig på .SelStart etc og se, hvordan du kan tilføje en linie ad den
> vej.
..SelStart sætter blinkedimsen, men hvordan tilføjer jeg tekst?

mvh
Stefan

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 03-11-04 15:42

> .SelStart sætter blinkedimsen, men hvordan tilføjer jeg tekst?
Der var jeg lidt for hurtig :(

Text1.SelStart = Len(Text1)
Text1.SelText = Den_nye_linie & vbCrLf

Så nemt var det jo :)

Fra : Reidar Kind

Dato : 02-11-04 23:08

"Stefan Kristensen" <stefank@asg.com> wrote in message
> [...]
> bunden? Eller endnu bedre: Scroller til bunden, hvis den nederste linie er
> synlig, ellers bliver den 'stående' hvor den er?

Text1 er en tekstboks, legg til referanse til Microsoft VBScript Regular
Expressions 5.5 og legg denne koden inn i en Click-event eller hvor du måtte
ønske;

Dim alletreff As MatchCollection
Dim o As New RegExp

'o.IgnoreCase = False (by default) - ignorerer store/små bokstaver -
ubetydlig her
'o.global=false (by default) - returnerer kun første treff
o.Pattern = "\w" 'angir patter for å søke etter bokstav
Set alletreff = o.Execute(StrReverse(Text1)) 'søker, legger treff i
matchcollectionet
If alletreff.Count > 0 Then 'teksten inneholder en bokstav
Text1.SelStart = Len(Text1) - alletreff.Item(0).FirstIndex 'angir hvor
blinkedingsen skal settes
Else 'teksten inneholder ikke en bokstav
Text1.SelStart = 0 'angir hvor blinkedingsen skal settes
End If
'rydde opp
Set o = Nothing

Sikkert andre måter å gjøre dette på, men det var første og beste jeg kom på

-Reidar