"Opera 7.54" - hvad går der galt??
Fra : Dennis Munding

Dato : 22-10-04 18:51

Hej NG!

Jeg ved godt, at jeg har en tidligere tråd, hvor jeg nævner
problemer med "Opera", men jeg er stadig ikke kommet videre, så
jeg prøver lige igen....

Problemerne er:

1: "#indhold" står meget langt ned på siden!

2: Links mangler i bunden af siden - der er 5 til bl.a. mail og
gæstebog samt til W3's validatorer...

3: På Link-siden (tidligere problem - ovenstående er nye
problemer!) kan man kun se "#top" og "#footer"...??

Og her er så adressen til siden:

http://mundings-memorial.dk/

Siden skulle gerne vises korrekt i både IE og Mozilla Firefox!??

På forhånd tak for hjælpen!

Dennis Munding
Webmaster
http://mundings-memorial.dk/
http://home1.stofanet.dk/Skovaa_Munding.dk/

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Marianne Tidemann

Dato : 22-10-04 23:19

Dennis Munding <webmaster@mundings-memorial.dk> skrev:

Ikke den store hjælp herfra ;) men,
den er heller ikke alt for god i Netscape,
W3´s validatorer...knapperne er kun halve,
men man kan godt læse copyright 2004??

Marianne

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 23-10-04 16:57

Dennis Munding wrote:

> [...]
> gæstebog samt til W3's validatorer...
>
> 3: På Link-siden (tidligere problem - ovenstående er nye
> problemer!) kan man kun se "#top" og "#footer"...??

Hmm Hej Dennis!

Jeg undrer mig lidt over din css. Du laver først en top der er absolut
placeret. Herefter laver du noget indhold som egentlig ikke er placeret,
men stylet til at være i bunden (bottom:0px !!) Dernæst kommer du med
noget som har en fixed position for derefter at override både toppen og
footer med en fixed igen.

Din menu er lavet med tekstafsnit (<p>) og burde måske være lavet med en
liste istedet.
Dine problemer opstår sandsynligvis på grund af dine fixed,absolute og
relative positioner på forskellige dele af dokumentet og opera's
mulighed for at vise dem ordentligt.

Claus

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-10-04 09:58

Hej Claus!

[SNIP]

> [...]
> men stylet til at være i bunden (bottom:0px !!) Dernæst kommer du med
> noget som har en fixed position for derefter at override både toppen og

Vil give dig ret i, at min CSS-fil virker meget rodet, men jeg har haft
lidt (mange!) problemer med at få siden tilpasset Mozilla og Opera...
Det er nu lykkedes mig at få den tilpasset Mozilla, men som nævnt halter
Opera bagefter...
Ved ikke lige hvorfor jeg satte [bottom:0px], men nu er det i hvert fald
fjernet, uden at det har påvirket sidens design i både IE6.0 og Mozilla...
Tak for rettelsen!

M.h.t. [position:absolute] og [fixed] kan jeg kun henvise dig til flg.
side, da jeg har fået min viden fra ejermanden (Erik Ginnerskov) - han
forklarer det bedre end jeg....:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Det har noget at gøre med, at hvis man vil have IE til at opføre sig
"korrekt", så skal css-filen kodes på denne måde....(tror jeg nok!?)

M.h.t. [position:relative], så var jeg - indtil jeg finder/får en bedre
løsning - nødt til at gøre det på den måde, for at få Mozilla til at
"lystre"....

Hvis du har IE, kan du se, hvordan jeg gerne vil have siden til at se ud!

> [...]
> Dine problemer opstår sandsynligvis på grund af dine fixed,absolute og
> relative positioner på forskellige dele af dokumentet og opera's

Jeg mener ikke, at det er nødvendigt at lave et tekstafsnit som liste, men
jeg kan naturligvis tage fejl...

Jeg skal ikke kunne sige, om du har ret m.h.t., at siden "fejler" i Opera
p.g.a. "absolute", "fixed" og "relative", men jeg hører meget gerne andres
mening og evt. løsning, såfremt der skulle være nogen, som kan hjælpe mig
med problemet! (For det irriterer mig meget!)

Jeg er godt nok meget uerfaren m.h.t. webdesign og andre browsere end IE,
men da det lykkedes mig at få vores sider - vi har 2 - tilpasset til
Mozilla også, fik jeg "blod på tanden"!!
Jeg skal lige nævne, at vores "familie-side" virker i Opera, bortset fra
manglende centrering af nogle <tables>, som jeg stadig bøvler lidt med...

Men jeg takker dig for dit indlæg, og håber at du eller andre har flere
gode råd eller idéer, så jeg forhåbentlig får succes med tilpasning af
siden til Opera!?!?

Fra : Marianne Tidemann

Dato : 25-10-04 10:37

"Dennis Munding" <webmaster@mundings-memorial.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men jeg takker dig for dit indlæg, og håber at du eller andre har flere
> gode råd eller idéer, så jeg forhåbentlig får succes med tilpasning af

Jeg ser da siden fint i Opera.
Har du _lige_ ændret noget nu ?

Mvh Marianne