Skærme
Fijala 3554
Føniks computer, advarsel!!!
Fra : Jimmi Wolff

Dato : 03-11-04 14:02

Vær lige opmærksom på at hvis du køber skærmen ved Føniks computer har de
ikke samme opfattelse af købeloven som alle andre har.

Citat: Betingelsen for at anvende fortrydelsesretten er, at varen
tilbageleveres i væsentlig samme stand, som ved overdragelsen. Hvis
produktet er taget i brug bortfalder fortrydelsesretten. Hvis varen ikke
tilbageleveres i væsentlig samme stand, ansættes varen skønsmæssigt af
Føniks Computer A/S ud fra en mulig salgsværdi.

Forbrugerstyrelsen siger dog at man godt kan retuner en vare selvom denne er
taget i brug.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-11-04 14:17

"Jimmi Wolff" <jimmi1311"FJERN_DETTE"@tele2adsl.dk> crashed Echelon
writing news:rE4id.1172$XC4.733@news.get2net.dk:

> [...]
> skønsmæssigt af Føniks Computer A/S ud fra en mulig salgsværdi.
>
> Forbrugerstyrelsen siger dog at man godt kan retuner en vare selvom

Dansk Handel og Service:
http://www.dhs.dk/cgi-bin/dhs/frontend/browse.do?channelId=-
9067&programId=11753

"Har kunden fortrydelsesret?
Købeloven giver ikke kunderne ret til at fortryde et køb, medmindre varen
fejler noget. Ved fjernsalg har forbrugere dog en fortrydelsesret på 14
dage.

Købeloven giver ikke kunden ret til at returnere varer, der ikke fejler
noget. Hvis en kunde fortryder et køb, har de altså ikke krav på f.eks. at
få pengene igen - eller på at få den købte vare byttet.

Man kan vælge at tilbyde kunderne den ekstra service, det er at kunne
returnere varen efter købet, men det er ikke en lovmæssig pligt.

Da det er frivilligt, om den erhvervsdrivende vil give kunderne
fortrydelsesret, kan der frit fastsættes betingelser for at tage varer
retur. Der kan fastsættes vilkår for:

At varen skal leveres tilbage inden en bestemt frist, f.eks. inden 10 dage
efter købet. Kunden skal altid gøre brug af fortrydelsesretten indenfor en
rimelig tid
At varens emballage og evt. plomberinger på varen skal være ubrudt
At kunden skal fremvise kvittering ved returnering af varen
At der ikke gives fortrydelsesret på udsalgsvarer.

De vilkår, der fastsættes for at tage imod returvarer, skal fremgå af
materialet, som kunderne har adgang til - f.eks. via skilte i butikken
eller anført på bagsiden af kvitteringen til kunden.

Fortrydelsesret ved fjernsalg

Der gælder specielle regler om fortrydelsesret for forbrugere ved
fjernsalg.

Fjernsalg er salgsformer, der er indrettet med det formål at indgå aftaler,
uden at den erhvervsdrivende og kunden mødes. Fjernsalg foreligger, når der
sælges varer eller tjenesteydelser via postordre eller Internettet.

Ved fjernsalg har forbrugeren fortrydelsesret i 14 dage. De 14 dage regnes
fra den dag, hvor forbrugeren modtager varen.

Ved fjernsalg af tjenesteydelser regnes de 14 dage fra den dag, hvor
forbrugeren modtager besked om, at aftalen er indgået. Forbrugerens ret til
at fortryde gælder kun indtil udførelsen af ydelsen begynder.

Hvis forbrugeren vil gøre brug af sin fortrydelsesret, skal han aflevere
den købte vare i væsentlig samme stand og mængde, som da han modtog den.
Den erhvervsdrivende har altså ikke pligt til at give forbrugeren pengene
tilbage, hvis varen er taget i brug.

Det er normalt op til forbrugeren at afholde omkostninger til
returforsendelse af varen.

Læs mere om reglerne om fjernsalg på Forbrugerstyrelsens hjemmeside:
http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/div/spam.htm

Reglerne om fortrydelsesret ved fjernslag findes i Forbrugeraftaleloven.
Læs hele loven her: http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_fbaftl.htm"

--
Bjarke Andersen

Fra : Jimmi Wolff

Dato : 03-11-04 15:45

Jeg kender godt loven, og problemet er netop at de hævder at kunder ikke har
de 14 dages fortrydelsesret, hvis varen er taget i brug. Dette gælder, hos
Føniks computer, også ved fjernsalg.

Jeg har talt med forbrugerstyrelsen og de giver mig ret, men Føniks computer
mener at de vil vinde en retsag, ud fra hvilken lov ved jeg ikke??

M.V.H
Jimmi W.

Fra : Zulu

Dato : 03-11-04 17:27

"Jimmi Wolff" <jimmi1311"FJERN_DETTE"@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har talt med forbrugerstyrelsen og de giver mig ret, men Føniks
> computer mener at de vil vinde en retsag, ud fra hvilken lov ved jeg

Prøv at smide posten her over i 'dk.videnskab.jura', der sidder mange kloge
hoveder som kan den slags på fingrene.

Zulu

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-11-04 17:35

"Jimmi Wolff" <jimmi1311"FJERN_DETTE"@tele2adsl.dk> skrev:

> Forbrugerstyrelsen siger dog at man godt kan retuner en vare
> selvom denne er taget i brug.

Nej du må have afprøvet varen. Varen må ikke have været taget i
egentlig brug.
For at tage et konkret eksempel må man godt afprøve noget tøj der er
bestilt over nettet for at se om det passer, men man må ikke have tøjet
på til en tur i byen eller til en fest.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Snedker

Dato : 04-11-04 08:33

On Wed, 3 Nov 2004 14:01:58 +0100, "Jimmi Wolff"
<jimmi1311"FJERN_DETTE"@tele2adsl.dk> wrote:

>Vær lige opmærksom på at hvis du køber skærmen ved Føniks computer har de
>ikke samme opfattelse af købeloven som alle andre har.

Kan du nævne en net-butik med salg af EDB-udstyr, som overholder
forbrugerlovgivningen?
---
http://dbconsult.dk
Email: mortenatdbconsultdotdk

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-04 13:02

> [...]
> Føniks Computer A/S ud fra en mulig salgsværdi.
>
> Forbrugerstyrelsen siger dog at man godt kan retuner en vare selvom denne

Jeg vil bare lige sige, køb ikke noget i denne butik.
Købte engang et grafikkort som ikke virkede efter deres foreskrifter men det
var de da ligeglade med, så deres service kan man ikke klage over, der er
ikke nogen.

Kim Michael Larsen

mail : kimila snabel a mail dot dk

Fra : Nikolaj W.

Dato : 04-11-04 21:39

"Kim Michael Larsen" <kimila snabel a mail dot dk> wrote in message
> [...]
> det
> var de da ligeglade med, så deres service kan man ikke klage over, der er

Mine erfaringer siger også føniks computer ikke helt kan det med loved og er
meget fvisende selvom man henviser. Derudover sætter de ikke altid de lovede
opgraderinger i maskinerne og siger til folk at det ikke kan passe osv.