Upgrade fra Radeon 9200SE
Fra : tc

Dato : 02-11-04 13:44

Efter ikke at have spillet spil i rigtigt lang tid har jeg fået
Freelancer op under neglende, men mit kort kan kun lige klar de 75 fps
(refreshrate på min skærm) når jeg køre 800x600 uden anti-alias eller
andet guf (men ellers max kvalitet).

Målet er at køre 1024x768 4xAA. Hva' skal der til?

(1280x1024 ville da være dejlig, men jeg har en ide om at det kræver
mere end jeg vil betale)

--
TC

Fra : Carsten

Dato : 02-11-04 15:50

Hvilke PC-dele har du ellers udover grafikkortet ?

Det er ikke sikkert en udskiftning af grafikkort er nok.

Carsten

Fra : tc

Dato : 02-11-04 21:03

Carsten wrote:
> Hvilke PC-dele har du ellers udover grafikkortet ?

AMD T-bred 2200+, 512mb ram. Eneste flaskehals i den retning kunne være
at mit MB kun kan klare agp x4.

--
TC

Fra : Carsten

Dato : 03-11-04 00:12

AGPx4 eller AGPx8 er underordnet for grafikydelsen på R9500+FX5900XT.
Men spørg hvor du køber grafikkort om det passer på dit bundkort.

Carsten

Fra : Brian Lund

Dato : 02-11-04 18:51

> [...]
>
> Målet er at køre 1024x768 4xAA. Hva' skal der til?
>
> (1280x1024 ville da være dejlig, men jeg har en ide om at det kræver

Nu er det længe siden jeg har spillet freelancer, men jeg kunne fint køre
spillet i 1024x768 + guf med et Radeon 9500 Pro, jeg kan sikkert køre højere
men det kunne min daværende skærm ikke klare hvis billedet skulle være til
at holde ud at se på...

Ud over det havde jeg 512 MB RAM og enten en Duron 1200 eller en Tbred
2200+... Kan ikke huske om det var før eller efter jeg skiftede :)

Så gå efter et 9500 eller hurtigere (bare det ikke er et 9550 som er et 9200
i forklædning...)

Brian

Fra : tc

Dato : 02-11-04 21:11

Brian Lund wrote:

> [...]
> men det kunne min daværende skærm ikke klare hvis billedet skulle være til

Okay, lyder godt.

> Ud over det havde jeg 512 MB RAM og enten en Duron 1200 eller en Tbred
> 2200+... Kan ikke huske om det var før eller efter jeg skiftede :)

Har selv en t-bred 2200+ og 512MB.

> Så gå efter et 9500 eller hurtigere (bare det ikke er et 9550 som er et 9200
> i forklædning...)

Okay, så 9x50 kortene er billig udgaverne?

Kiggede lige på edbpriser... det ser ud til at 9600 serien er billigere
end 9500 kortene. Stikker der noget under, eller er det bare
nyere-bedre-billigere?

--
TC

Fra : Brian Lund

Dato : 03-11-04 01:18

> [...]
>
> Kiggede lige på edbpriser... det ser ud til at 9600 serien er billigere
> end 9500 kortene. Stikker der noget under, eller er det bare

Radeon 9600 Pro er lige så hurtigt som et Radeon 9500 Pro ca, 9500 udgik af
produktionen fordi det var for dyrt at fremstille fordi chippen var nøjagtig
den samme som på Radeon 9700, som kostede en del mere...

Køb et 9600 Pro eller 9600 XT, hvis det skal være i dén prisklasse :)
Hvis du har råd så kig på 9800 Pro!

(Du burde ikke miste ydelse selvom du kun kan køre kortet ved 4xAGP!)

Brian

Fra : tc

Dato : 04-11-04 10:00

Hej Brian,

Tusinde tak for dit og Carstens svar.

Jeg går nok efter en 9600 pro eller måske et 9800 pro, lidt afhængig af
hva' jeg kan finde til hvor meget. Hvis jeg køber et 9800pro kunne jeg
måske endda, underclocke det lidt og flå køleren af (hvis altså den
larmer) og stadigvæk have umf nok under kølerhjælmen...

--
TC

Fra : Carsten

Dato : 04-11-04 11:25

Hvis det er larm du er bange for så kig på
Arctic Cooling ATI Silencer som er god aktiv/stille køling
af grafikkort (der findes også en Nvidia model).

Mvh

Fra : tc

Dato : 06-11-04 20:33

Carsten wrote:
> Hvis det er larm du er bange for så kig på
> Arctic Cooling ATI Silencer som er god aktiv/stille køling
> af grafikkort (der findes også en Nvidia model).

Jeg endte op med et Radeon 9800Pro, som næsten kan klare 75fps i
1280*960 (Freelancer kan mærkelig nok ikke køre 1280*1024), med 4xAA og
4xAF. Det falder nogle gange ned til 40-50 fps når der sker rigtig
meget. Skal lige have fundet den optimale kombination af fps, AA, AF og
opløsning....

Det ser vildt godt ud

Kortet larmer en smule, men ikke noget som jeg ikke kan overleve, hvis
det begynder at larme, vil jeg nok gå efter passiv/heatpipe Zalman ting.

Endnu engang tak for jeres hjælp.

--
TC

Fra : Brian Lund

Dato : 06-11-04 22:53

> [...]
> 4xAF. Det falder nogle gange ned til 40-50 fps når der sker rigtig
> meget. Skal lige have fundet den optimale kombination af fps, AA, AF og

1280*1024 er også en skæv opløsning, det kan være det er derfor spillet ikke
understøtter den!

Brian

Fra : tc

Dato : 08-11-04 11:35

Brian Lund wrote:

> 1280*1024 er også en skæv opløsning, det kan være det er derfor spillet ikke
> understøtter den!

Men det er nu engang opløsningen på min (LCD) skærm! Anyway, jeg har
bestilt en zalman ZM80D-HP køler til kortet. Det larmer selvfølgeligt
ikke så meget så det er et problem når jeg spiller, men om aftenen når
der ellers er stille...

--
TC

Fra : Brian Lund

Dato : 09-11-04 18:29

> Men det er nu engang opløsningen på min (LCD) skærm! Anyway, jeg har

Brok dig til spil-producenten ;)

> bestilt en zalman ZM80D-HP køler til kortet. Det larmer selvfølgeligt
> ikke så meget så det er et problem når jeg spiller, men om aftenen når
> der ellers er stille...

HUSK: ZM-OP1 - altså den ekstra 80mm blæser, jeg tvivler på at du kan køre
et 9800 pro passivt! - Jeg har selv et 9500 Pro hvor jeg var nødt til at
sætte en lille 40mm blæser på for at holde det koldt nok da jeg har så ringe
udluftning i mit kabinet, men et 9800 Pro bliver vidst noget varmere...

Brian