/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Tryk inde i jorden(?)
Fra : Peter Martin


Dato : 04-10-04 08:42

Jeg håber i kan hjælpe med at afgøre en lille uoverenstemmelse.

Når man går op et bjerg bliver luften "tyndere" fordi tyngdekraften holder
på atmosfæren. Bliver luften så "tykkere" og får højere tryk hvis man
borer/graver langt, langt ind i jorden.


Måske et dumt spørgsmål, men ikke desto mindre bliver det stillet.

Hilsen
Peter Martin



 
 
Rasmus (04-10-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 04-10-04 09:23


"Peter Martin" <pm@petermartin.dk> skrev i en meddelelse
news:4160fed1$0$13726$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Jeg håber i kan hjælpe med at afgøre en lille uoverenstemmelse.
>
> Når man går op et bjerg bliver luften "tyndere" fordi tyngdekraften holder
> på atmosfæren. Bliver luften så "tykkere" og får højere tryk hvis man
> borer/graver langt, langt ind i jorden.
>
>
> Måske et dumt spørgsmål, men ikke desto mindre bliver det stillet.
>
> Hilsen
> Peter Martin
>
>

det ville jeg mene, hvis du fylder hullet med vand, vil trykket være højere
ved bunden. Det samme burte i teorien gælde for luft !!



kvaerulant (04-10-2004)
Kommentar
Fra : kvaerulant


Dato : 04-10-04 09:41

Peter Martin wrote:

>Jeg håber i kan hjælpe med at afgøre en lille uoverenstemmelse.
>
>Når man går op et bjerg bliver luften "tyndere" fordi tyngdekraften holder
>på atmosfæren. Bliver luften så "tykkere" og får højere tryk hvis man
>borer/graver langt, langt ind i jorden.
>
>
>Måske et dumt spørgsmål, men ikke desto mindre bliver det stillet.
>
>
Jo, på et tidspunkt så bliver luften til væske, på grund af trykket.

Verner (04-10-2004)
Kommentar
Fra : Verner


Dato : 04-10-04 15:32

kvaerulant <dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote:

> Peter Martin wrote:
>
> >Jeg håber i kan hjælpe med at afgøre en lille uoverenstemmelse.
> >
> >Når man går op et bjerg bliver luften "tyndere" fordi tyngdekraften holder
> >på atmosfæren. Bliver luften så "tykkere" og får højere tryk hvis man
> >borer/graver langt, langt ind i jorden.
> >
> >
> >Måske et dumt spørgsmål, men ikke desto mindre bliver det stillet.
> >
> >
> Jo, på et tidspunkt så bliver luften til væske, på grund af trykket.

Ja, men det kræver at temperaturen falder til under ca. -140 degC
(t-krit), hvilket ikke er sandsynligt.

mvh
Verner

Jeppe Stig Nielsen (05-10-2004)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 05-10-04 19:47

Verner wrote:
>
> Ja, men det kræver at temperaturen falder til under ca. -140 degC
> (t-krit), hvilket ikke er sandsynligt.

Det er helt korrekt.

Så længe temperaturen er over den kritiske, er der ingen forskel på
»gas« og »væske«. Dvs. at der ville være en trinløs overgang til tættere
og tættere stoftæthed.

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Verner (05-10-2004)
Kommentar
Fra : Verner


Dato : 05-10-04 20:16

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:

> Verner wrote:
> >
> > Ja, men det kræver at temperaturen falder til under ca. -140 degC
> > (t-krit), hvilket ikke er sandsynligt.
>
> Det er helt korrekt.
>
> Så længe temperaturen er over den kritiske, er der ingen forskel på
> »gas« og »væske«. Dvs. at der ville være en trinløs overgang til tættere
> og tættere stoftæthed.

Vil du forklare, hvad du mener med den sidste kommentar
("gas"og"væske")?

Spørgsmålet drejede sig om "Luft" og for at undgå yderlige parametre, så
lad os gå ud fra "tør" luft.

Hvad med luft ved 25 degC ( 165 degC over t-krit) ?

mvh
Verner

Rasmus Villemoes (04-10-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus Villemoes


Dato : 04-10-04 14:16

"Peter Martin" <pm@petermartin.dk> writes:

> Jeg håber i kan hjælpe med at afgøre en lille uoverenstemmelse.
>
> Når man går op et bjerg bliver luften "tyndere" fordi tyngdekraften holder
> på atmosfæren. Bliver luften så "tykkere" og får højere tryk hvis man
> borer/graver langt, langt ind i jorden.
>

Ja. Du behøver faktisk ikke grave; du kan nøjes med at rejse til Det
Døde Hav, der så vidt jeg ved er det lavestliggende (større)
landområde på jorden. Som du måske ved afhænger vands kogepunkt af
trykket (jo højere tryk, jo højere kogepunkt), og ved Det Døde Hav er
vands kogepunkt omkring 107 grader Celsius. På toppen af Mount Everest
er vands kogepunkt omkring 72 grader Celsius.

På Jupiter, som er en gasplanet, er der ikke nogen veldefineret
overgang fra atmosfære til overflade. Atmosfæren bliver simpelthen
bare "tykkere og tykkere" (trykket stiger) jo længere man bevæger sig
ind mod Jupiters centrum. Det er derfor det enorme stormvejr som vi
kan se som Jupiters røde plet nu har været i gang i over 300 år; der
er ikke de samme friktionskræfter som på Jorden der før eller siden
tapper et stormvejr for energi.

> Måske et dumt spørgsmål, men ikke desto mindre bliver det stillet.

Nej, det er ikke dumt.

--
Rasmus Villemoes
<http://home.imf.au.dk/burner/>

Henning Makholm (04-10-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 04-10-04 15:12

Scripsit Rasmus Villemoes <burner+usenet@imf.au.dk>

> Ja. Du behøver faktisk ikke grave; du kan nøjes med at rejse til Det
> Døde Hav, der så vidt jeg ved er det lavestliggende (større)
> landområde på jorden.

Er det da tørret ud?

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Herluf Holdt, 3140 (04-10-2004)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 04-10-04 15:43

Henning Makholm skrev:
> Scripsit Rasmus Villemoes skrev:
>> Ja. Du behøver faktisk ikke grave; du kan nøjes med at rejse
>> til Det Døde Hav, der så vidt jeg ved er det lavestliggende
>> (større) landområde på jorden.

> Er det da tørret ud?

Ikke helt. Der er stadig tilløb af vand fra vand fra enkelte
kilder og fra Jordanfloden. Jeg har været der (i 1972), og
jeg husker det mærkelige fænomen, at højttalerne i bussen,
vi kørte med, havde en underlig lyd, da vi kørte dernede.
Vandspejlet lå dengang ca. 392 meter under normalt havniveau.

Ifølge arkæologer skulle ruinerne af Sodoma og Gomorra
ligge på søens bund. [SDE]
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt


Lars Kristensen (16-10-2004)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 16-10-04 17:07

Rasmus Villemoes <burner+usenet@imf.au.dk> wrote in message news:<u0lllemmxnr.fsf@radagast.imf.au.dk>...
> "Peter Martin" <pm@petermartin.dk> writes:
>
> > Jeg håber i kan hjælpe med at afgøre en lille uoverenstemmelse.
> >
> > Når man går op et bjerg bliver luften "tyndere" fordi tyngdekraften holder
> > på atmosfæren. Bliver luften så "tykkere" og får højere tryk hvis man
> > borer/graver langt, langt ind i jorden.
> >
>
> Ja. Du behøver faktisk ikke grave; du kan nøjes med at rejse til Det
> Døde Hav, der så vidt jeg ved er det lavestliggende (større)
> landområde på jorden. Som du måske ved afhænger vands kogepunkt af
> trykket (jo højere tryk, jo højere kogepunkt), og ved Det Døde Hav er
> vands kogepunkt omkring 107 grader Celsius. På toppen af Mount Everest
> er vands kogepunkt omkring 72 grader Celsius.

Duer ikke.

Det Døde Hav er saltholdigt og saltholdigt vand har et højere
kogepunkt end almindeligt vand.

Luft får et højere tryk når man bevæger sig ned (ind) i Jorden, på
samme måde som vand gør det i havene, blot med helt andre størrelser.

Hvor trykket er størst vil givet være lidt af en spændende udfordring,
men matematisk vil det helt sikkert kunne udrenes, men det vil jeg
lade andre om.

> På Jupiter, som er en gasplanet, er der ikke nogen veldefineret
> overgang fra atmosfære til overflade. Atmosfæren bliver simpelthen
> bare "tykkere og tykkere" (trykket stiger) jo længere man bevæger sig
> ind mod Jupiters centrum. Det er derfor det enorme stormvejr som vi
> kan se som Jupiters røde plet nu har været i gang i over 300 år; der
> er ikke de samme friktionskræfter som på Jorden der før eller siden
> tapper et stormvejr for energi.

Da Jupiter er en stor planet, hvor det endnu ikke er muligt for os
mennesker, med den teknik vi besidder, at kunne observere et fast
legeme under Jupiters atmosfære, har man indtil dato opfattet den som
værende en gasplanet.

Dette hænger sammen med dens vægtfylde, som er langt mindre end
Jordens vægtfylde og Jorden består som bekendt for det meste af fast
stof.

Der kan sagtens befinde sig en fast masse under den tykke atmosfære,
men det kan også være, at atmosfæren er så stor, at dens tryk skaber
en varme der er så stor, at almindelig fast stof bliver flydende,
hvorved forståelsen for fast masse forsvinder. Derfor kan det være at
skellet mellem Jupiters 'faste' overflade (Jordens faste overflade
over for atmosfærens luftige) og Jupiters atmosfæren er udvisket, på
grund af, at de i konsistens er lige 'tykke' eller lige 'flydende'.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste