Filtrering af telefonsignalet
Fra : Ole Lodahl Mikkelsen

Dato : 20-10-04 11:59

Hej

Vi (en gruppe ingeniørstuderende på Aalborg Universitet) arbejder med at
forbedre talesignaler efter de er blevet sendt gennem en alm. telefonlinie.
Det foregår ved bl.a. at udvide båndbredden, men vi mangler lidt
information, der måske er nogen her i gruppen, der kan hjælpe med.

Vi kan nemlig ikke finde ret meget information om hvad der sker med
lydsignalet når det sendes over en telefonlinie. Meget forskning
indenfor området arbejder med, at det bare er båndbegrænset til enten 0
til ca. 4kHz eller ca. 200Hz til ca. 3.5kHz.
Spørgsmålet er, om det er præcist nok. Er der så stor variation, at det
ikke er fornuftigt at beskrive det nærmere?

Hvis i har noget information indenfor området, vil vi gerne høre det -
næsten ligemeget hvad det er.
Evt. målinger el.lign. vil blive modtaget med kyshånd !!!

Venlig hilsen
Ole L. Mikkelsen
mail (at) ole-mikkelsen (prik) dk

Fra : stone

Dato : 20-10-04 22:45

Det er rigtigt at gammeldags telefoni vhja. relæcentraler osv. for ca. 30 år
siden kørte med en båndbredde på ca. 3 khz. Så kom De transistoriserede
centraler og med nye telefoner fra bla. B+O hvor talekvaliteten og altså
båndbredden blev udvidet kraftigt. Mere ved jeg ikke præcist, men i min tid
som svagstrømsing.stud. læste vi noget i Rybner: Telefonteknik og
Teleteknik. Det er 40 år siden .

Held og lykke.

Steen Skadhauge

Fra : N_N

Dato : 24-10-04 22:30

> [...]
tid
> som svagstrømsing.stud. læste vi noget i Rybner: Telefonteknik og

Så vidt jeg er orienteret, så er frekvensområdet for alm. PSTN (stadig)
400 - 3400 Hz

Fra : Martin Hansen [6430]

Dato : 25-10-04 15:23

> Så vidt jeg er orienteret, så er frekvensområdet for alm. PSTN (stadig)
> 400 - 3400 Hz

For at være helt præcis går det fra 300 Hz til 3400 Hz, dvs en båndbredde på
3,1 KHz.

Derefter går det igennem et PCM system, hvor der foretages aftastning og
kodning mm.

Flere spørgsmål, så skriv. Så skal jeg prøve at svare

mvh
Martin

Fra : Lars L. Jensen

Dato : 25-10-04 21:00

Hej,

> Flere spørgsmål, så skriv. Så skal jeg prøve at svare

nu du er i gang med spørgsmålene, hvad er så impedansen i telenettet, 600
Ohm eller en kompleks en af slagsen?

Mvh
Lars

Fra : Martin Hansen [6430]

Dato : 26-10-04 05:33

> nu du er i gang med spørgsmålene, hvad er så impedansen i telenettet, 600
> Ohm eller en kompleks en af slagsen?

hmm.. Den var mere kryptisk... Jeg ved at impedansen typisk er 600 Ohm i
nettet.. Men om den er det i alle tilfælde, ved jeg ikke 100%...

Kunne være jeg skulle slå det op.. Jeg er igang med min svendeprøve ved TDC,
så det burde jeg i grunden vide..

mvh

Martin Hansen

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 26-10-04 22:01

Hej

"Lars L. Jensen" <larslindenborg@hotmail.com2> wrote:

>nu du er i gang med spørgsmålene, hvad er så impedansen i telenettet, 600
>Ohm eller en kompleks en af slagsen?

If you can match the impedence setting expected by your country's PSTN,
you will have much better results in detecting the proper state of your
PSTN line as well as have better audio quality. The following settings
apply to various countries:

600 ohms (US/Canada)
900 ohms (US/Canada)
220+820//115nF (Germany)