Pizza over to dage
Fra : Marianne Høyen

Dato : 15-05-01 19:57

Hej

Min søn på 4 skal holde børnefødselsdag - med indlagt 'frokost'.
Jeg kunne godt tænke mig at lave nogle små pizza'er (7-12 cm i diameter),
men hvordan gør jeg smartest, hvis jeg gerne vil lave + halvbage dej-delen
dagen i forvejen og kun lægge fyldet på på selve dagen ?

mvh

Marianne

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 16-05-01 05:43

"Marianne Høyen" <hoyen@lundbak.dk> skrev i meddelandet...
> [...]
> diameter), men hvordan gør jeg smartest, hvis jeg gerne vil lave
> + halvbage dej-delen dagen i forvejen og kun lægge fyldet på på

Ja, det lyder udmærket Marianne, - hvad tid skal JEG komme?

Apropos pizza.
Vidste du, at i Italien har politiet en særlig afdeling med det flotte
navn "nuclei antisofisticazione", - hvis opgave er at hjemsøge
restauranter og institutionskøkkener osv. for at sikre, at
hygiejnereglerne og fødevarelovgivningen bliver overholdt. Dette lidt
meget emsige "pizzapoliti" skal bl.a. sørge for..., at fx pizzabagerne
KUN bruger jomfru-olivenolie, og at deres tomater, mozzarella og øvrige
ingredienser er af den helt "rigtige" kvalitet. -Hvad siger du så)

---

Tilbage til børnefødselsdagen... - er her et alternativt forslag,
som jeg selv har benyttet mig af engang -med succes. Et ostegratineret
rosinbrød med banan, chokolade og is... -Uhmm!

Ricotta med banan og chokolade:
(2 pers.)

4 tykke skiver rosinbrød (køb, -el. bag selv af en tebolledej)
1¼ dl ricotta-ost*
2 store bananer, i skiver på skrå
30 g mørk chokolade, revet
evt. flødeis

Grillen forvarmes til 210°. Rist brødet let på begge sider.
Osten fordeles på brødet, bananskiver lægges over. Drysses med
chokolade.
Sættes under grill, til chokoladen er smeltet og bananerne er
gennemvarme. Serveres straks, evt. med en god flødeis.

*Ricotta er frisk italiensk ost, som har en blød og glat konsistens. Den
har en mild smag og anvendes både i krydrede retter og i desserter.

Go' fornøjelse! - og et stort tillykke til sønnen på fire.
\ O /
_/ \_ Hurra!

--
ciao Dario Crampeotto, - lanceret som vidunderbarn 1947

PS: Hørt på DR2 "Indefra" (tirsdag)...

(Dumt) spørgsmål til Fødevareministeren (Ritt Bjerregaard)
af Kristian Jensen (V)
"Vil det være tilfredsstillende ud fra en hygiejnisk betragtning at
kræve, at kunderne bruger en brødtang til at tage rundstykker og andet
brød og dermed ikke kommer i fysisk kontakt med andre kunders brød??"

Fra : Peter Westh

Dato : 16-05-01 08:14

"Marianne Høyen" <hoyen@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kunne godt tænke mig at lave nogle små pizza'er (7-12 cm i diameter),
> men hvordan gør jeg smartest, hvis jeg gerne vil lave + halvbage dej-delen
> dagen i forvejen og kun lægge fyldet på på selve dagen ?

Mit bud vil være, at det ikke er noge særligt god ide at bage dejen dagen
før; jeg ville enten blot lave dejen dagen før, og opbevare den i køleskab -
det bliver den kun bedre af.

Eller også ville jeg lave pizzaerne færdige dagen før, med fyld, så de bare
skal varmes. I hvert fald tomatsaucen og osten ville jeg bage med, og også
hvis der skulle f.eks. bacon eller noget andet "tungt" i. Lettere ting som
salami, tyndt skåret skinke eller kalkun, små kødboller, kogt spinat etc kan
så kommes på dagen efter

Når de er varme kan de dryppes med lidt olivenolie, evt med noget smag i,
f.eks. hvidløg, basilikum, chili - men måske ikke, når det nu er en
børnefødelsdag.

Mit lokale pizza- og sandwichsted, Rosetta på Nordre Frihavnsgade, gør det
på omtrent den måde, og det er ganske lækkert.

MVH

Peter

Fra : Brian

Dato : 16-05-01 11:56

Peter Westh wrote:

> Mit bud vil være, at det ikke er noge særligt god ide at bage dejen dagen

Nej, men det kan være nødvendigt af tidsmæssige årsager, og det er ikke
noget problem. Pizzaerne bliver dejlige. Vi lavede et arrangement for
vores datters klasse, hvor vi forbagte små pizzabunde dagen før, lod dem
selv komme fyld på og bagte dem. Vi havde vores egen og begge vores
naboers ovne i gang, da der var mest tryk på, men det var skægt.

Vi har også uden problemer forbagt 5cm pizzaer trykket ud med glas. Dem
lavede vi helt klar og bagte en smule, hvorefter de bare skulle have ti
minutter før gæsterne kom.

--
Brian
http://www.et.dtu.dk

Fra : Svend Erik Pedersen

Dato : 17-05-01 07:32

Du kan godt lave pizza i god tid
lav en dej af mel,vand,olie,gær og lidt salt
form dem til små bunde lidt større end en underkop
lad dem hæve og bag dem lyse
put det ønskede fyld på men ikke ost
frys dem enkelvis
tag dem ud ca 1 time før brug
tilsæt ost og bag dem ca 10-15 min
til osten er smeltet
drys med oregano
af drikkevare vil jeg foreslå en bovle med evt
æbeljuice og frosne frugttern i mange farver
hilsen en mor

Fra : Karina Lund Andersen

Dato : 17-05-01 19:47

Hej Marianne

Hvis du vil gøre det rigtig nemt kan du jo bage dem et par dage i forvejen
og så bare varme dem i ovnen.

God fest og tillykke med din søn.

m.v.h.

Karina