G3 Beige og nyt GFX-kort?
Fra : Thomas Neumann

Dato : 15-05-01 20:05

Hejsa

kan man smide et nyt grafikkort i en af de første G3 maskiner i beige? (den
der ikke leveres med ATI kortet)

Tak

--

Thomas Neumann

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-01 20:20

Thomas Neumann <thomas@neumann.dk> wrote:

> kan man smide et nyt grafikkort i en af de første G3 maskiner i beige? (den
> der ikke leveres med ATI kortet)

Ja et ekstra PCI kort (dvs at du får mulighed for at bruge to skærme).
Hvad skal du bruge det til?

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas Neumann

Dato : 15-05-01 20:50

Skal bruges til Photoshop (let grafik) samt lidt spil.

Jeg forventer 1024x768, 24bit @ 80 Hz... kan man få det ud af opgradering af
en G3-266 maskine?

Thomas

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 15-05-01 21:33

Thomas Neumann <thomas@neumann.dk> wrote:

> Skal bruges til Photoshop (let grafik) samt lidt spil.
>
> Jeg forventer 1024x768, 24bit @ 80 Hz... kan man få det ud af opgradering af
> en G3-266 maskine?

Jeg har en beige G3/266 med rage PRO på bundkortet og et Voodoo3 3000
PCI kort. Jeg kører standard 1024x768@85 Hz - altså et knivskarpt
billede.
Jeg laver en del webgrafik i bla. photoshop og det kan det sagtens
klare. Samtidig har jeg netop redigeret en DV-film på ca. 12 min.
hvilket den også klarede uden problemer overhovedet.
Jeg har ikke spillet meget på den - men bla. UT og Q3 kan køre i op til
1280x1024 uden at hakke - det er vel ok? Jeg tror det er omkring 30
fps?!

Men - mine erfaringer siger at beige G3 sagtens kan bruges til lidt af
hvert

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Thomas Neumann

Dato : 15-05-01 21:38

[snip]

> [...]
> Jeg har ikke spillet meget på den - men bla. UT og Q3 kan køre i op til
> 1280x1024 uden at hakke - det er vel ok? Jeg tror det er omkring 30

[snip]

Det lyder ganske pænt!
Hvad gav du for GFX-kort?

Thomas

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 15-05-01 21:58

Thomas Neumann <thomas@neumann.dk> wrote:

> [snip]

> [snip]
>
> Det lyder ganske pænt!
> Hvad gav du for GFX-kort?

800 kr så vidt jeg husker - det er egentligt et V3 2000, men jeg har
flashet det med V3 3000 firmware. I øvrigt skulle cpu'en på en 266 uden
problemer kunne overclockes til 300 mhz (ved at flytte rundt på nogle
jumpers) - jeg har ikke prøvet, men tror egentlig det er en begrænset
hastighedsforøgelse man får ud af det.

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-01 01:18

Hej Thomas

Det kan du få blot ved at smide de resterende maximale 4mb VRAM, så den i alt
kommer op på 6mb VRAM, - så får du 1024x768/24bits/millionser af farver, - ja,
du kan endda gå i 1280x1024/24bits/millioner af farver. Sådan en VRAM klods
koster ca. 300kr. + moms.

Og mht. frekvensen, så er det din skærm, der bestemmer det. Fx. har jeg selv en
17" StudioDisplay, hvor jeg med de 6mb VRAM kører 1024x768/24bits/85hz i
tusinder af farver.

Mach 64 kortet er rent faktisk et ganske godt grafikkort. - Så der er faktisk
ingen grund til at ofre pengene på et nyt grafikkort, hvis du eller også har en
rimelig god skærm. Jeg bruger også både Photoshop 5.5, CorelDraw 8, Freehand 9
+ af og til også flere andre store grafiske programmer, og det klarer den
ganske godt.

mvh. Erik richard

Thomas Neumann wrote:

> Skal bruges til Photoshop (let grafik) samt lidt spil.
>
> Jeg forventer 1024x768, 24bit @ 80 Hz... kan man få det ud af opgradering af
> en G3-266 maskine?

> (den

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-01 02:03

Hej Thomas

Jeg skrev:

> Mach 64 kortet er rent faktisk et ganske godt grafikkort.......

En tilføjelse... Det var kun de første G3/266MT, der kom med Mach 64 kortyet,
ellers blev de leveret med et Rage kort.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-05-01 12:41

> En tilføjelse... Det var kun de første G3/266MT, der kom med Mach 64 kortyet,
> ellers blev de leveret med et Rage kort.

Begge kort er Rage (RageII+ og RagePro), begge kort er 64bit (deraf 64).
Mach 64 er blot betegnelsen for ATI's 64bit GPU'er

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-01 01:50

Hej Morten

Hm, der er rent faktisk temmelig stor forskel på de to kort. Jeg stod og 'legede
med begge modeller, inden jeg valgte min DT model, - og det var nok mest fordi,
jeg fik et rigtig godt tilbud, at jeg tog den fremfor MT modellen...

Både G3/233DT og G3/266MT stod med en Sony 17" trinitron D50T (tror jeg nok den
hed). Begge stod i default uden nogen form for ColorSync indstillinger osv..

233DT kunne kun vise 256 farver i 1280x1024 med en Mach 64 og de 2mb indb. VRAM,
mens 266MT kunne vise tusinder af farver i 1280x1024 med en Rage IIPro og 2mb
VRAM. Begge maskiner stod med System 7.5.3. Begge havde std. 32mb RAM. - Og begge
altså med en D50 skærm.

da vi så installerede CloseView på begge for at vurdere forskellen viste det sig
rent faktisk at det var Mach 64 kortet, der gav de færreste 'spring' på skærmen,
og for mit vedkommende var det jo en ret vigtig ting at få med.

Jeg fik at vide, at ATY (ATI) Mach 64 netop _ikke_ er samme kort som Rage II eller
Rage II+ - og langt fra samme kort som Rage II Pro.

Kan du give en fornuftig forklaring på det, for jeg kan ikke!

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-05-01 01:57

In article <3B032028.C071703A@mail1.stofanet.dk>,

> Kan du give en fornuftig forklaring på det, for jeg kan ikke!

Du er, for en gangs skyld, blevet rådgivet af nogen fjolser?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-05-01 13:05

> [...]
> IIPro og 2mb VRAM. Begge maskiner stod med System 7.5.3. Begge havde std.
> 32mb RAM. - Og begge altså med en D50 skærm.

Erik du må drømme, senariet du her omtaler har aldrig fundet stedder har
aldrig fundet sted. De beige G3'ere kan ikke boote System 7.53. De blev
leveret med enten en speciel Mac OS 8 eller Mac OS 8.1, med lidt fiflen
kan de komme til at boote System 7.61, men jeg tvivler på at du har set
dette hos en forhandler.

> [...]

> Jeg fik at vide, at ATY (ATI) Mach 64 netop _ikke_ er samme kort som Rage
> II eller Rage II+ - og langt fra samme kort som Rage II Pro.

GPU'en i alle beige G3'ere identificeres som ATY Mach 64 i Rom'en, som
Systemprofil læser direkte fra. I 1. revision var GPU'en en ATI RageII+,
i revision 2 og 3 var der tale om en RagePro.

De adskiller sig primært ved at Rage Pro understøtter flere 3D effekter
og har flere kræfter til 2D, QT og 3D acceleration. RagePro understøtter
vist også marginalt højere opdateringsfrekvenser i høje opløsninger.
Alle rev3 blev solgt med 6MB instaleret, jeg mener også at det gjorde
sig gældende med rev2.

> Kan du give en fornuftig forklaring på det, for jeg kan ikke!

Ja, skift forhandler for de ved åbenbart lige så lidt om dette emne som
du gør... Hvis du ikke tror mig, bør du åbne din G3 og kigge på GPU'en
der sidder på bundkorter - Selv med dine øjne, vil du være i stand til
at læse de fede typer med hvilke der står:"ATI Rage II+ DVD" hvis du har
en rev1 og "ATI Rage Pro.." hvis du har en rev2 - Drop så det Mach 64
vås, erkend du tog fejl og kom videre med dit liv...

Måske ville det give dig tid til at slå quoted printable fra og gøre
noget ved din linielængde.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-05-01 14:13

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-01 15:06

Hej Morten

> [...]
> speciel Mac OS 8 eller Mac OS 8.1, med lidt fiflen kan de komme til at
> boote System 7.61, men jeg tvivler på at du har set dette hos en

He! - Der skrev jeg fejl, - men det skyldes, at jeg samtidig sad og var ved at
checke nogle ting i System 7.5.3 på en 7200, så den tager jeg helt på mig.

> [...]
> vist også marginalt højere opdateringsfrekvenser i høje opløsninger.
> Alle rev3 blev solgt med 6MB instaleret, jeg mener også at det gjorde

Det er ikke rigtig Morten, min G3/233DT er en rev.3, og der var _kun_2mb_ VRAM
i den, da jeg købte den. Hvad angår MT rev.3, skal jeg lade det være usagt.

Men det undrer mig stadig, at der i min Systemprofiler står 'ATY Mach 64, når
jeg har set i andre beige G3, at der står både Rage II og Rage IIPro.....

Og det undrer mig stadig, at der var så markant en forskel på G3/233DT og
G3/266MT til DT'erens fordel ???

> [...]
> en rev1 og "ATI Rage Pro.." hvis du har en rev2 - Drop så det Mach 64
> vås, erkend du tog fejl og kom videre med dit liv...

Det tvivler jeg på, jeg kan se. Hvis jeg ikke bruger en computer til at læse
med, bruger jeg en lup med +20dpi forstørrelsesgrad...-)

> Måske ville det give dig tid til at slå quoted printable fra og gøre
> noget ved din linielængde.

Det evigt tilbagevendende..... Jeg har sat den linielængde til _72 tegn_! - og
der har den stået hele tiden, og det bliver den ved med.

Og mht. QP, - så gider jeg ikke - og vil heller ikke - til at ændre profiler
hver gang, jeg skal på dk.edb.mac. Jeg kunne med lige så fuldt ret sige, -
'drop så lige MacSOUP'. For rent faktisk er det den, der laver problemerne og
ikke Netscape. Det her er den eneste af de efterhånden en hel del grupper, jeg
er med i, hvor der er de problemer. Og problemerne opstår endda kun, hvor
mailen passerer en Windows NT V1.1b mailserver, - og dem står der jo desværre
stadig en hel del af herhjemme.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 17-05-01 15:37

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote in message
[KLIP...]

> Det evigt tilbagevendende..... Jeg har sat den linielængde til 72 tegn!
> - og der har den stået hele tiden, og det bliver den ved med.

Her vil jeg lige tilføje at indlæggene vises med 74-80 tegn pr. linie hos
mig, så det må være en fejl i din Newsreader (Mozilla 4.77 (Macintosh; U;
PPC)). Jeg fik det tit at vide, da jeg brugte Netscape 4.74 til news, hvor
problemet efter sigende består i at Netscape går *fremad* når den opdager
tegn 72 og fortsætter til slutningen af ordet - i stedet for tilbage, som
ville overholde den satte grænse.

Outlook Express har også mange fejl - især i forbindelse med
standardindstillingerne. "Sv:" ved besvarelse er nok den voldsommeste af
dem alle, hvilket forskellige newsservere også filtrerer væk indtil folk
lærer det.

> [...]
> profiler hver gang, jeg skal på dk.edb.mac. Jeg kunne med lige så fuldt
> ret sige, - 'drop så lige MacSOUP'. For rent faktisk er det den, der

Eller Agent eller Outlook Express eller Xnews eller...

Quoted Printable er lavet til *mail* med HTML, hvor de fleste HTML
mailprogrammer kan indsætte flotte linier eller anden form for indentering
af teksten, hvorimod de fleste *plain text*-baserede slet ikke laver
indenteringer. QP er generelt ikke velset i newsgroups.

http://www.usenet.dk/netikette/linje.html beskriver også problemet mens
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html beskriver korrekt quote-teknik.
http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html beskriver også lidt om
grunden til at signaturen i slutningen af et indlæg max må være 4 linier.

Prøv at forhøre dig i news:dk.edb.internet.software.mail+news hvis du vil
høre flere meninger om QP, din signatur og linielængde og eventuelle råd
til at rette fejlene.

> [...]
> hvor mailen passerer en Windows NT V1.1b mailserver, - og dem står
> der jo desværre stadig en hel del af herhjemme.

Jeg håber ikke der findes nogle servere med Windows NT 1.1 Server, hvis
det er det du mener? Den første version af NT Server var 3.50, der hurtigt
blev erstattet af 3.51 såvidt jeg er informeret. Eller var det kun
Workstation? Det er jo efterhånden 5-6 år siden de røg ud af markedet.

Mine mails og news ryger gennem UNIX-servere, så det er ikke det, der
forårsager problemerne i mit tilfælde og 3 forskellige newsreadere giver
samme fejl. Desuden vil alle i mail+news nok give mig ret i at ingen
bryder sig om QP hverken i news eller mail.

Gid der bare var én standard...

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 17-05-01 16:00

"Jesper Kollerup Jensen" <jesper@kollerup.dk> wrote in message
[Whoops...]
> Mine mails og news ryger gennem UNIX-servere, så det er ikke det,
> der forårsager problemerne i mit tilfælde

News ryger gennem en Sun Solaris på Sunsite naturligvis...

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-01 17:45

Hej Jesper

Jesper Kollerup Jensen wrote:

> [...]
> tegn 72 og fortsætter til slutningen af ordet - i stedet for tilbage, som

Hm... - det er da et plausibelt forslag, - men så undrer det mig blot, at det
kun er i danske grupper, problemerne er?

> [...]
> standardindstillingerne. "Sv:" ved besvarelse er nok den voldsommeste af
> dem alle, hvilket forskellige newsservere også filtrerer væk indtil folk

Ja, det er bl.a. en af grundene til, at jeg ikke vil have den installeret, -
eller rettere bruge den, for jeg r desværre nødt til at have den installeret
af supportmæssige grunde, fordi nogle af mine kunder kun vil bruge den.

> [...]
> af teksten, hvorimod de fleste *plain text*-baserede slet ikke laver
> indenteringer. QP er generelt ikke velset i newsgroups.

Ja, og da jeg både sender og modtager mails i fuldt HTML, er det nødvendig
for mig. Og da især, hvis jeg sender tilbudsmateriale med bl.a. billeder og
tekstuddrag 'inline' i et maildokument, så det _er_ nødvendig at bruge QP.

> [...]
> blev erstattet af 3.51 såvidt jeg er informeret. Eller var det kun
> Workstation? Det er jo efterhånden 5-6 år siden de røg ud af markedet.

Jeg tror ikke det er workstations, for så er de, som du siger særdeles
gamle...-) - Men i en hel del mails står der, når man tager en fuld info på
alle sources temmelig tit 'sent via Windows NT V1.1b', - og 'V''et er med
stort - ikke det lille 'v.', der normalt bruges som betegnelse for version.

> Mine mails og news ryger gennem UNIX-servere, så det er ikke det, der
> forårsager problemerne i mit tilfælde og 3 forskellige newsreadere giver
> samme fejl.

Jeg tror nok, jeg har prøvet stort set alle newsreadere til Mac, og jeg har
endnu ikke fundet én eneste, der ikke bl.a. ikke vil vise dansk karaktersæt
100% korrekt udover den her i gruppen åbenbart så elskede 'suppe'.

> Desuden vil alle i mail+news nok give mig ret i at ingen
> bryder sig om QP hverken i news eller mail.

Nåh... Det kan nu diskuteres, hvad man kan lide eller ikke lide. - Og igen, -
hvorfor er det kun her, der er problemer? - Hvorfor ikke i de AUS eller US
baserede grupper, jeg er med i?

> Gid der bare var én standard...

Det er der da...-)) ASCII er den eneste vedtagne standard. Det blev vedtaget
helt tilbage i 1966 eller 67 (under OECD) som værende det eneste, der kunne
og måtte bruges ved internationale transmitterede 'online documents'. Dengang
hed det ikke engang 'mail' - Det var ihvertfald, hvad vi fik at vide af vores
lærer fra NEUS, - dengang en del af DTH, - altså det, der idag hedder
Danmarks Tekniske Universitet - DTU.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-05-01 19:12

> Hm... - det er da et plausibelt forslag, - men så undrer det mig blot, at det
> kun er i danske grupper, problemerne er?

Mon ikke det skyldes, at vi er de eneste der brokker os? Problemet med
din linielænge når du qouter i mere end tredie nivau, er der også i
andre grupper.

> [...]
> tekstuddrag 'inline' i et maildokument, så det _er_ nødvendig at bruge QP.

Jeg er ret ligeglad med hvad du sender af e-mails, men på usenet er der
faktisk nogle almindeligt anderkendete regler, som du har valgt at blæse
højt og flot på.

> Jeg tror nok, jeg har prøvet stort set alle newsreadere til Mac, og jeg har
> endnu ikke fundet én eneste, der ikke bl.a. ikke vil vise dansk karaktersæt
> 100% korrekt udover den her i gruppen åbenbart så elskede 'suppe'.

MacSOUP har ingen problemer med at vise qouted-printable, men det er der
andre newsreadere der har.

> Nåh... Det kan nu diskuteres, hvad man kan lide eller ikke lide. - Og igen, -
> hvorfor er det kun her, der er problemer? - Hvorfor ikke i de AUS eller US
> baserede grupper, jeg er med i?

Nok fordi de ikke brokker sig. I øvrigt kan et stadig brugt emailprogram
som Emalier 1.x heller ikke håndtere qouted-printable.

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 18-05-01 00:16

"Morten Reippuert Knudsen" <reippuert@mac.com> wrote in message

> Mon ikke det skyldes, at vi er de eneste der brokker os? Problemet med
> din linielænge når du qouter i mere end tredie nivau, er der også i
> andre grupper.

Mange ville flå dig levende, hvis du poster med QP i mail+news eller en af
de utallige andre grupper, hvor disse "netbetjente" våger som en høg over
folk der poster forkert. Der brokkes ofte over QP i alle de grupper jeg
følger med i.

> [...]
>
> Jeg er ret ligeglad med hvad du sender af e-mails, men på usenet er der
> faktisk nogle almindeligt anderkendete regler, som du har valgt at blæse

.... og tilmed springe påmindelser herom over uden kommentar.

> MacSOUP har ingen problemer med at vise qouted-printable, men det er der
> andre newsreadere der har.

Mange newsreadere. news:dk.edb.internet.software.mail+news kan sikkert
forsyne dig med en vældig liste.

> Nok fordi de ikke brokker sig. I øvrigt kan et stadig brugt emailprogram
> som Emalier 1.x heller ikke håndtere qouted-printable.

For ikke at nævne Outlook Express som vel er den ubestridt mest udbredte
mail+newsklient(?).

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 18-05-01 00:11

> [...]

det
kun er i danske grupper, problemerne er?

Nu gider jeg ikke lave indenteringer for dig! :) Så må vi se om du og
andre kan finde rundt i det følgende.

Alle sprogversioner af OE 4, 5 og 5.5 kan *ikke* håndtere QP, og det er
immervæk omkring 65-75% af alle mailklienter (mit personlige gæt). Mange
bruger OE som newsklient da den alligevel er der og fungerer udmærket
efter at have indstillet den til at ombryde teksten ved 72 tegn i stedet
for 76, slået QP fra og ændret Sv: til Re:. Du kan vel ikke bare skide
højt og flot på i hvert fald 50% af alle newsbrugere?

Prøv at sætte din Netsacpe til at ombryde ved 68 eller 70 tegn i stedet.

> [...]

installeret
af supportmæssige grunde, fordi nogle af mine kunder kun vil bruge den.

Indstil den til at bruge engelske headers.

> [...]

og
tekstuddrag 'inline' i et maildokument, så det _er_ nødvendig at bruge QP.

Nu manglede jeg et ret vigtigt ord:
"...hvorimod de fleste *plain text*-baserede >newsreadere< slet ikke..."

Hvad du sender via mail er mig ligegyldigt, men jeg ville personligt
slette din mail uden at læse den hvis du sendte en stribe billeder og
andet HTML. Vedhæfter du en PDF-fil eller et HTML-dokument er jeg
tilbøjelig til at kigge på det. Svar fra mig sker *altid* i plain text
ligesom alt andet kommunikation. Da flere alligevel sender en masse
skrammel med HTML har jeg valgt ikke at vise alle mails som plain text,
men nyhedsbreve osv med billeder og HTML ryger direkte i skralderen.

> [...]

alle sources temmelig tit 'sent via Windows NT V1.1b', - og 'V''et er med
stort - ikke det lille 'v.', der normalt bruges som betegnelse for

Hmmm... det har jeg aldrig bemærket. Mon ikke det er den serverextension,
der i Windows NT Server sørger for at distribuere mail og news? Jeg kender
den i hvert fald ikke og har ikke erfaringer med at opstille en
Windows-æske som mail eller newsserver. Hertil bruges altid *NIX som
opsættes af en anden virksomhed med diverse sikkerhedscertifikater.

> [...]

karaktersæt
100% korrekt udover den her i gruppen åbenbart så elskede 'suppe'.

Jeg har ingen problemer med det danske tegnsæt. Problemet er, som du kan
se, at det oprindelige indlæg ikke indenteres ligemeget om jeg bruger
Agent, Xnews eller OE.

> [...]

igen, -
hvorfor er det kun her, der er problemer? - Hvorfor ikke i de AUS eller US

Det kan da ikke diskuteres om man kan lide at redigere al den oprindelige
tekst for at holde tråden overskuelig? Det kan vel heller ikke diskuteres
om man kan lide at indsætte manuelle linieskift for at undgå elendig
formatering af teksten?

> Gid der bare var én standard...

Det er der da...-)) ASCII er den eneste vedtagne standard.

Prøv at sende med 7 eller 8 bit MIME, MIME uden encoding eller Uuencode.
Det skulle vist være det samme som ren ASCII(?). Jeg bruger selv Uuencode,
og den giver ikke problemer med nogen newsklient overhovedet. 7 bit vil
umuliggøre brugen af dansk tegnsæt, så hold dig til 8 bit, ingen encoding
eller Uuencode.

Det blev vedtaget helt tilbage i 1966 eller 67 (under OECD) som værende
det eneste, der kunne og måtte bruges ved internationale transmitterede
'online documents'.

Den gælder stadig på usenet. Hvorfor skal indlæg encodes med noget som
helst? Den eneste formatering der skal foretages er tekstombrydning og
indentering. QP duer ikke til det sidste.

Dengang hed det ikke engang 'mail' - Det var ihvertfald, hvad vi fik at
vide af vores lærer fra NEUS

Næh, det gjorde det vel ikke, men dengang var jeg ikke engang tænkt på, så
det kender jeg ikke noget til! :)

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

P.S.: Hvis du finder det irriterende at læse dette indlæg skulle du prøve
at redigere samtlige besvarelser på indlæg med encodet med QP! :)

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 17-05-01 18:27

Jesper Kollerup Jensen <jesper@kollerup.dk> skrev:

> Outlook Express har også mange fejl - især i forbindelse med
> standardindstillingerne. "Sv:" ved besvarelse er nok den voldsommeste af
> dem alle,
Dette gælder nu kun Windows-versionen. Mac-versionen af Outlook Express
(5) bruger heldigvis "Re:".

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-05-01 16:25

> Det er ikke rigtig Morten, min G3/233DT er en rev.3, og der var _kun_2mb_ VRAM
> i den, da jeg købte den. Hvad angår MT rev.3, skal jeg lade det være usagt.

revision 3 kom _kun_ i 266, 300 og 333MHz udgaver - ergo kan din G3 ikke
være en revision 3.

> Men det undrer mig stadig, at der i min Systemprofiler står 'ATY Mach 64, når
> jeg har set i andre beige G3, at der står både Rage II og Rage IIPro.....

Det er som at koversere med en papegøje...

> Det tvivler jeg på, jeg kan se. Hvis jeg ikke bruger en computer til at læse
> med, bruger jeg en lup med +20dpi forstørrelsesgrad...-)

Jeg vil skyde på at skriften er omkring 2cm, mon ikke det går ellers har
du vel en lup. Æd den dog, din maskulinitet forsvinder ikke ved at
erkende en fejl.

> Det evigt tilbagevendende..... Jeg har sat den linielængde til _72 tegn_! - og
> der har den stået hele tiden, og det bliver den ved med.

Hvis ikke du selv er i stand til at tælle, kan du vel kopiere en linie
over i en textbehandler som _er_ i stand til at tælle.

> [...]
> mailen passerer en Windows NT V1.1b mailserver, - og dem står der jo desværre

MacSOUP har ingen problemer med at læse quoted printable, men det har
NewsWacher og mange andre til gængæld. Det ændrer _ikke_ ved at
quoted-printable ikke har noget at gøre på Usenet - det samme gælder
html, signature over 4 liner, svar det står over et indlæg osv. Usenet
etikette er ikke et dansk fænomen.

- det er altid de andres skyld.......

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-05-01 17:19

In article <1etk9dn.tb0r6ouwxjskN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> men det har NewsWacher og mange andre til gængæld

MT NewsWatcher har ikke problemer med QP, med det har OE.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-05-01 18:07

> MT NewsWatcher har ikke problemer med QP, med det har OE.

Nu er der jo flere NewsWatcher udgaver, den originale MT, YA (og videre
udviklingen Thoth)

Den originale og NewsWatcher-X har begge problemer.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-01 23:04

Hej Morten

> revision 3 kom _kun_ i 266, 300 og 333MHz udgaver - ergo kan din G3 ikke
> være en revision 3.

Den lader jeg stå åben, for det er jeg ikke enig med dig i... Hvad er ID nummeret
for hhv. rev. 1, 2 og 3?

> Det er som at koversere med en papegøje...

At komme med en flabet bemærkning, det kan enhver, men du svarer ikke på mit
spørgsmål.....

Men hvis det kan glæde dig, så står der faktisk forskelligt i flere af de
Systemprofiler versioner, jeg har prøvet nu. Så derfor har jeg hentet den seneste
betaversion, og iflg. den, så lader det til, at faktisk ingen af os har ret, for
iflg. den, så er det en Rage IIPro, der sidder i min G3/233DT, - og dermed hverken
det Mac 64, som der opr. stod eller Radeion / Rage II+, som du har sagt.

Og så skulle du lige kontrollere mht. RAM opl., før du siger at alle med undtagelse
af 233DT havde 6mb RAM.

G3 233DT, 266DT, 266MT blev alle kun leveret med 2mb VRAM og kan kun udvides til
6mb VRAM.

> Jeg vil skyde på at skriften er omkring 2cm, mon ikke det går ellers har
> du vel en lup. Æd den dog, din maskulinitet forsvinder ikke ved at
> erkende en fejl.

Det er meget muligt, men selv den størrelse kan jeg rent faktisk ikke se uden en
lup, hvis ikke det er skrevet med hvid skrft på sort baggrund, og det har derfor
intet med min maskulinitet at gøre.

Og så er du jo heller ikke ufejlbarlig. - Ikke for at rippe op i noget, men du
påstod den anden dag, at man ikke kunne installere, åbne og bruge Acrobat Reader på
en ISO9660 CD.... Jeg spilte -) en CD på at modbevise det, men herom var du
tavs.......

Men noget helt andet er, at min G3 har været 'så grueligt meget igennem' - at det
eneste, der ikke er skiftet i den er CD drev og floppydrev. - Ellers er stort set
alt andet udskiftet i den indtil flere gange, 2 bundkort, 3 CPU, 2 ROM moduler, 2
grafikkort, 1 strømforsyning, 2 SCSI og ATA controllere, 1 RAM og 2 HD
monteringsdele (kabel og ledning til strømforsyningen)..... Så i praksis kan jeg
ikke garantere for, at der ikke er sat nyere og andre dele i ved de lejligheder. -
Alt blev skiftet under garantiperioden. - Jeg måtte undvære den i næsten 6 måneder!
Og normalt er det sådan, at Apple altid er et lager af replacement parts med samme
RP nr. netop til sådanne udskiftninger. Af samme grund forlængede Apple
garantiperioden med 6 mdr.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-05-01 12:16

> Den lader jeg stå åben, for det er jeg ikke enig med dig i...

Jeg egenlig ligeglad med om du er enig eller ej, men når du spreder dine
ugenlige løgnhistorie, tilretter sandheden og samtidig ubreder dig som
orakel, reagerer jeg (og andre...)

> Hvad er ID nummeret for hhv. rev. 1, 2 og 3?

Det kan jeg ærlig talt ikke huske, og jeg har ikke i sinde at bruge
båndbrede på at finde ud af det. Jeg bruger rigeligt på at hente din
signatur...
* Erik Richard Sørensen, Member of ADC, fnis

> At komme med en flabet bemærkning, det kan enhver, men du svarer ikke på mit
> spørgsmål.....

Hvad skal jeg ellers svare? Du er upåvirkelig over for både saglige og
veldokumenterede argumenter... Du VIL have ret og fortsætter uantastet i
samme rille, fordi du tidligere har erfaret, at hvis du fortsætter længe
nok, ender det med, at dem du diskutere med siger "du får ret og jeg får
fred"

> [...]
> os har ret, for iflg. den, så er det en Rage IIPro, der sidder i min
> G3/233DT, - og dermed hverken det Mac 64, som der opr. stod eller Radeion

Der var den med den letsindige omgang med sandheden endnu en gang:
Dokumenter VENLIGST, hvor jeg har nævnt, at der skulle sidde en
"Radeion" GPU i en G3! Er det dit forstørrelses program der er noget
galt med?

Jeg har sagt, der sidder RageII i rev1 (nærmere betegnet: RageII+ DVD).
Jeg har sagt, der sidder RagePRO i rev2 og rev3.
Jeg har sagt, at Mach64 er en fælles betegnelse for _alle_ 64bit ATI
GPU'er.
Jeg har sagt, at når der står dette i systemprofil skyldes det, at
systemprofil læser denne information direkte fra ROM.

> Og så skulle du lige kontrollere mht. RAM opl., før du siger at alle med
> undtagelse af 233DT havde 6mb RAM.
*denne linie var på 83 tegn uden ombrydning

Det har jeg aldrig sagt.

Jeg har sagt, at rev3 blev som standart leveret med 6MB!
Jeg har sagt, at jeg "mener" at det også gælder rev2" - med denne
sætning menes der, at jeg ikke er sikker.

> G3 233DT, 266DT, 266MT blev alle kun leveret med 2mb VRAM og kan kun
> udvides til 6mb VRAM.

Jeg kan orientere dig om at der var en 266MT model med bla. AV-kort,
iXmicro PCI-kort, UW-SCSI PCI-kort (+ tilhørende diske), 100Mbit
PCI-kort _og_ 6MB on-bord. Om det var en rev1 eller rev2 kan jeg ikke
huske, men er egenlig ligyldigt

I øvrigt er der ikke VRAM i nogen af de beige G3'ere, men derimod SGRAM.

> Det er meget muligt, men selv den størrelse kan jeg rent faktisk ikke se
> uden en lup, hvis ikke det er skrevet med hvid skrft på sort baggrund, og
> det har derfor intet med min maskulinitet at gøre.

Jeg kan fortælle dig at der er tale om hvid text på mørk rødlig baggrund
- frem med luppen, find din Mach64 CPU.

Du ved formegenlig allerede, at du ikke har ret, men alligevel kæmper du
med næb og klør for at få det til at fremstå anderledes - Derfor
henviser jeg til din maskulinitet, for jeg kan ærlig talt ikke finde
andre svar på din adfærd.

> [...]
> men du påstod den anden dag, at man ikke kunne installere, åbne og bruge
> Acrobat Reader på en ISO9660 CD.... Jeg spilte -) en CD på at modbevise

Nu er dk.edb.mac ikke en konkurence, hvor det gælder om at få ret, selv
om man til tider i tråde med din deltagelse kan komme i tvivl - Hvorfor
skulle jeg kommentere det? Hvis du har konstateret det, og jeg eller
andre ikke modsiger det dig, er det vel indlysende....

Hvis nogen skulle have glemt hvad der egenlig diskuteres i denne bitråd
vil jeg lige quote hvad der udløste den:

ERS:
> En tilføjelse... Det var kun de første G3/266MT, der kom med Mach 64 kortyet,
> ellers blev de leveret med et Rage kort.

MRK:
> Begge kort er Rage (RageII+ og RagePro), begge kort er 64bit (deraf 64).
> Mach 64 er blot betegnelsen for ATI's 64bit GPU'er.

PS. PG skrev engang et lille morsomt essay her i gruppen om anvendt
retorik, ERS's indlæg i denne tråd passer som fod i hose

Fra : N/A

Dato : 17-05-01 23:24

Fra : Pete

Dato : 17-05-01 23:24

in article 3B044AB1.C7FEA03E@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 18/05/01 0:03:

> Den lader jeg stå åben, for det er jeg ikke enig med dig i... Hvad er ID
> nummeret
> for hhv. rev. 1, 2 og 3?

Rev. 3 boards er _aldrig_ blevet leveret i 233 mhz G3'ere. Hvis du tvivler
på dette skal jeg gerne sende dig et uddrag af Apple's Parts DB.

> [...]
> af 233DT havde 6mb RAM.
>
> G3 233DT, 266DT, 266MT blev alle kun leveret med 2mb VRAM og kan kun udvides

Dette er er stort set korrekt. Der blev leveret G3 MT modeller med 6MB VRAM
og UW SCSI Diske.

> [...]
> jeg
> ikke garantere for, at der ikke er sat nyere og andre dele i ved de

Nu overdriver du vist en smule! Hvis du skal smøre tykt på, så sørg for at
du ved hvad du snakker om!

1. Grafikkort sidder på bundkortet. Det er ikke en seperat del der kan
udskiftes!
2. SCSI og ATA controllere sidder ligeledes som en del af bundkortet!
3. Strømkabel til HD er en del af strømforsyningen, og kan heller ikke
udskiftes seperat!
4. Apple ombytter _aldrig_ dele til nyere revisioner. Du kan ikke bytte et
defekt rev. 1 board med et rev. 3 board. Dette være sig såvel indenfor som
undenfor garanti!

Tag dig sammen og indrøm da at du er på vildspor! Det bliver lidt ynkeligt
synes du ikke?

--
/peter

"ALL YOUR INNOVATIONS ARE BELONG TO US." -- Bill Gates
( to Steve Jobs after demoing MS-Windows XP )

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-05-01 00:27

Hej Peter

Pete wrote:

> Rev. 3 boards er _aldrig_ blevet leveret i 233 mhz G3'ere. Hvis du tvivler
> på dette skal jeg gerne sende dig et uddrag af Apple's Parts DB.

Jeg _har_ samtlige specs og RP databaser. Og se også nedenfor

> Dette er er stort set korrekt. Der blev leveret G3 MT modeller med 6MB VRAM
> og UW SCSI Diske.

De versioner i beige DT og MT har jeg ikke set nogen steder, hverken i spec
databaser eller i div. andre 3.-partsdatabaser. - De står først nævnt med B/W
G3/300. Og i øvrigt står alle andre beige modeller, end dem, jeg nævner, med 6mb
VRAM som standard.

> [...]
> jeg
>
> Nu overdriver du vist en smule! Hvis du skal smøre tykt på, så sørg for at

Ikke spor!

> 1. Grafikkort sidder på bundkortet. Det er ikke en seperat del der kan
> udskiftes!

Jo, 'factory replacement only'

> 2. SCSI og ATA controllere sidder ligeledes som en del af bundkortet!

Jo, 'factory replacement only'

> 3. Strømkabel til HD er en del af strømforsyningen, og kan heller ikke
> udskiftes seperat!

Hvad så med de kabinetter, hvor der kan være mere end 1 ekstra enhed, mener du
virkelig, at der ligger strømkabler til _alle_ de enheder og flyder rundt inde i
kabinettet..? - Dermed vil du jo også sige, at hvis man er så uheldig at komme til
at knække fx. stikket til en evt. ekstra HD, så skal _hele_ strømforsyningen
udskiftes? - Selvfølgelig kan et strømkabel skiftes seperat

> 4. Apple ombytter _aldrig_ dele til nyere revisioner. Du kan ikke bytte et
> defekt rev. 1 board med et rev. 3 board. Dette være sig såvel indenfor som
> undenfor garanti!

Peter! LÆS DA FOR HULEN, HVAD JEG SKRIVER!!! DET HELE ER SKET UNDER GARANTI! -
Jeg véd at maskinen har været 2 gange i Holland og 1 gang i Irland, og hvor pokker
den så ellers har befundet sig i de resterende 4 1/2 måned, véd ikke engang
værkstedet, der sendte den afsted!! - Han blev kun bedt om at sende den til Apple
i København.

OG JO! APPLE UDSKIFTER OGSÅ DELE TIL NYERE REVISIONER!! Det har de også gjort på
en PB 190. På den jeg afleverede stod der 'Made in Rep. of Ireland', og på den,
jeg fik tilbage, stod der 'Made in USA'. Det var ikke noget, jeg selv havde lagt
mærke til, men det var teknikeren på værkstedet, der sagde, at jeg havde fået en
helt ny PowerBook!

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-05-01 01:29

In article <3B045E2B.2A9796E5@mail1.stofanet.dk>,

> Hvad så med de kabinetter, hvor der kan være mere end 1 ekstra enhed,
> mener du virkelig, at der ligger strømkabler til alle de enheder og
> flyder rundt inde i kabinettet..?

Ja. Kig selv efter.

> - Dermed vil du jo også sige, at hvis man er så uheldig at komme til
> at knække fx. stikket til en evt. ekstra HD, så skal hele
> strømforsyningen udskiftes?

Ja.

> - Selvfølgelig kan et strømkabel skiftes seperat

Alt er muligt, men ikke som en garantirep.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : N/A

Dato : 18-05-01 01:08

Fra : Pete

Dato : 18-05-01 01:08

in article 3B045E2B.2A9796E5@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 18/05/01 1:26:

Hej Erik!

> [...]
> G3/300. Og i øvrigt står alle andre beige modeller, end dem, jeg nævner, med

Jeg har faktisk været ejer af en G3MT 266mhz m. 6MB VRAM, 4GB UW SCSI disk,
100Mbit netkort og TwinTurbo grafikkort.... Så der er åbenbart noget du ikke
ved! Og hvis du nu kiggede i din Parts DB og søgte på G3MT ville du også se
disse dele listet som reservedele!

> Ikke spor!

Nå ikke?

> Jo, 'factory replacement only'

Løgn! Du får _aldrig_ et bundkort repareret ved en garantisag. Det udskiftes
med et nyt bundkort, med samme rev.

> [...]

> at knække fx. stikket til en evt. ekstra HD, så skal _hele_ strømforsyningen
> udskiftes? - Selvfølgelig kan et strømkabel skiftes seperat

Ja, hvis den skal laves på et autoriseret Apple værksted, så skal hele
strømforsyningen skiftes! Og da din maskine er blevet lavet under garanti,
er dette også tilfældet! Iøvrigt dækker garantien ikke hvis du knækker
stikket.

> Peter! LÆS DA FOR HULEN, HVAD JEG SKRIVER!!! DET HELE ER SKET UNDER GARANTI!

Ja netop! Det underbygger netop min påstand om dine digterier!

> [...]
> værkstedet, der sendte den afsted!! - Han blev kun bedt om at sende den til

Apple København beskæftiger sig ikke med reparationer! De sker udelukkende i
samarbejde med forhandleren, Apple teknisk support Sverige, og Apples
værksted i Holland.

> [...]
> lagt
> mærke til, men det var teknikeren på værkstedet, der sagde, at jeg havde fået

Og der er ikke forskel på at få en ny powerbook og få skiftet dele i en
defekt powerbook?

Jeg er ærlig talt ved at være træt af dine løgnehistorier. Jeg har nu
arbejdet hos en autoriseret Apple forhandler i over 3 år, og har efterhånden
været involveret i et utal af reparationer. Men du kender åbenbart
procedurer og regler for håndtering af reservedele bedre end folk, der
arbejder med det dagligt?

Jeg er udemærket klar over, at jeg ikke får dig til at indrømme at du lyver,
ligeledes er jeg klar over at du sikkert vil undlade at svare på dette
indlæg da det sætter spørgsmålstegn ved din troværdighed. Men jeg begriber
ikke at du gang på gang vil ty til løgne for at få ret! Sue me! EOD!

--
/peter

"Where's my burrito?" -- Homer

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-05-01 02:24

Hej Peter

Så forstår jeg efterhånden hvorfor, dit firma er ved at gå neden om og hjem! -
Efter der kom ny ledelse, har der ikke været andet en bøvl med hverken dem elelr
visse grupper af ansatte. - Man bestiller en vare, og får den ikke leveret. Man
genbestiller en vare og får den stadig ikke leveret... - Man bestiller for tredie
eller fjerde gang og får så endelig langt om længe leveret en forkert vare, som
de/I i øvrigt nægtede at tage tilbage, - først efter at man har henvendt sig til
afdelingens leder.... - Og så skal man endda lade sig tilsvine privat af en af det
pågældende firmas ansatte...! - Den historie er åbenbart en tilbagevende ting.

Jeg har handlet med EDB og elektronik med det firma både under deres gamle navn og
nu under deres nye navn. Og det er blevet så ringe efter, at 'de gamle' i firmaet
enten er rejst eller blevet pensioneret, og jeg har handlet dér for sidste gang, og
jeg har frarådet andre at gøre det samme. - Jeg vil minsandten hellere købe en
bambuscomputer i Aldi end handle med et firma, der røvrender folk på den måde!

Med hensyn til at få repareret / udskiftet en PB, så drejede det sig om en defekt
skærmkappe, - og så får jeg en helt ny PB tilbage med andre ID og serienumre end
den, jeg havde indleveret.

Peter, der er et godt og gammelt ordsprog, der siger, at 'tyv tror, hver mand
stjæler!' - Og det passer i særdeleshed godt her også. Jeg har længe nok fundet mig
i dine forsøg på at miskreditere mig her på listen. - Det gider jeg ikke mere. Der
er få personer, der er sluppet heldig fra at beskylde mig for at lyve, og det kan
jeg garantere dig for, at det kommer du heller ikke til. Tag dog for hulen at blive
voksen og opfør dig som en voksen, og ikke som en Tude Marie, der bare vræler op
for et godt ord, fordi _du_ ikke altid får ret i _dine_ påstande.

Hvem tror du egentlig, du er? - siden du kan tillade dig den opførsel! - Du tror
måske, du véd alt om Mac, fordi du er ansat i et såkaldt Mac-firma, og så når du
finder ud af, at det gør du ikke, så galer du op som en hvalp, hvis sukkermad er
blevet taget fra ham......

Bevar mig vel! - Nok vidste jeg, at EDB branchen var/er en hård branche at være i,
men de historier om, hvordan folk og firmaer bliver tilsvinet, miskrediteret og
nedgjort af andre inden for branchen, troede jeg egentlig ikke var sande, men jeg
kan da ellers love for, at jeg har fået syn for sagn om det modsatte. Det er det,
vi også på dansk kalder for brødnid!

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-05-01 03:06

In article <3B047999.2F335BF4@mail1.stofanet.dk>,

> Med hensyn til at få repareret / udskiftet en PB, så drejede det sig
> om en defekt skærmkappe, - og så får jeg en helt ny PB tilbage med
> andre ID og serienumre end den, jeg havde indleveret.

Forskellen på reperationen på din PB og din G3'er, er at PB'en led af
nogen fejl, som var generelle på den model, hvorfor Apple også udvidede
garantien på dem. Da den alligevel var i Holland, har de nok udskiftet
alt det andet der også var fejlbehæftet på den model. Disse dele er
naturligvis ikke samme udgave som dem der var fejlbehæftede.
Din G3'er var bare en enkelt uheldig maskine, og du fik den repareret på
den normale garanti. På den slags reperationer bliver der ikke udskiftet
ting der er loddet fast, men man udskifter hele printet/delen. Det samme
gør man i øvrigt når det er reperationer udenfor garantien, men man får
en del af købesummen tilbage for at returnere den gamle del (i visse
tilfælde, fx bundkort)

Med alle de sjove ting du bliver fortalt af forhandlere, vil jeg gætte
på er disse forhandlere har en konkurrence, der går ud på at bilde dig
mest muligt vrøvl ind.
Det kan selvfølgelig også være at du hører med den del af kroppen vi
andre sidder på. De resterende muligheder hører hjemme i mudderet, så
dem vil jeg undlade at nævne.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-05-01 15:34

> Så forstår jeg efterhånden [klip]

et stråelende eksempel på hvor dybt man kan synke, hvis man undlader at
erkende en banal fejl...

Fra : N/A

Dato : 18-05-01 16:10

Fra : Pete

Dato : 18-05-01 16:10

> From: reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen)
> Newsgroups: dk.edb.mac
> Date: Fri, 18 May 2001 16:34:18 +0200
> Subject: Re: G3 Beige og nyt GFX-kort?

> Mon ikke flaskedrengen lader sig bestikke med gajoler

LOL!

/peter
--
Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 18-05-01 22:55

> [...]
> ikke var sande, men jeg kan da ellers love for, at jeg har fået syn for
> sagn om det modsatte. Det er det, vi også på dansk kalder for brødnid!

Det er normalt ikke så svært at miskreditere folk, når de selv finder på
deres historier. Det er nok derfor, du gang på gang har følt denne varme
hilsen. Endvidere hjælper det nok generelt heller ikke at stikke den
arrogant næse i sky og sige, at ingen andre klager over min linielænge,
QP eller signatur. Næ det er netop barnet, der stiller sig op og siger:
Jeg vil, jeg vil.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : N/A

Dato : 18-05-01 08:26

Fra : Pete

Dato : 18-05-01 08:26

> Hej Peter
>
> Så forstår jeg efterhånden hvorfor, dit firma er ved at gå neden om og hjem!

Nå er vi det?

> Efter der kom ny ledelse, har der ikke været andet en bøvl med hverken dem
> elelr
> visse grupper af ansatte.

Nedelsen er den samme som den var for 10 år siden. Prøv igen!

> [...]
> det
> pågældende firmas ansatte...! - Den historie er åbenbart en tilbagevende ting.

Sure thing! Jeg har lige checket dine data, og jeg kan se at ovenstående
forløb drejer som om en Toner du har fået bestilt/leveret forkert. Jeg kan
ligeledes se at den er krediteret umiddelbart efter du har fået den. Så det
er vust ikke helt så omstændigt som du giver udtryk for.

> [...]

> op
> for et godt ord, fordi _du_ ikke altid får ret i _dine_ påstande.

Jeg tuder kun når folk lyver! Og hvem er mest ivrig for altid at få ret?

> [...]
> du
> finder ud af, at det gør du ikke, så galer du op som en hvalp, hvis sukkermad

LOL! Jeg er klar over at jeg ikke når dig til sokkeholderne! Det ville være
en ære at bare at nå til dit niveau!

> [...]
> jeg
> kan da ellers love for, at jeg har fået syn for sagn om det modsatte. Det er

Er du indefor branchen? Det lyder sgu spændende! Bilder du også dine kunder
historier på ærmet?

Tag dig sammen!

/peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-05-01 15:34

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 18-05-01 14:53

> Men det undrer mig stadig, at der i min Systemprofiler står 'ATY Mach 64, når
> jeg har set i andre beige G3, at der står både Rage II og Rage IIPro.....

Beige G3/266 rev. 2:

Slot F1
Display card
Card type: display
Card name: ATY,mach64_3DUPro
Card model: ATY,GT-C
Card ROM #: 113-XXXXX-1.1
Card revision: 92
Card vendor ID: 1002
VRAM size: 6 MB

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-05-01 03:05

Hej Jesper

Nøjagtig det samme står der i den seneste Systemprofiler 2.5.8f1 (19.03.2001). I
den forrige version (okt./nov. 2000) stod det hele som her med undtagelse af, at i
stedet for

ATY,mach64_3DUPro

... stod der istedet for

ATY,mach64_3D

Og til det oprindelige kort, der sad i, da jeg købte den stod der blot:

ATY,mach64

??? - Dvs., at enten er der tale om mindst 2 forskellige kort, eller også er der
en fejl i Systemprofiler.

Og mht. RAM, så var der opr. kun 2mb i min G3/233DT, - de 4 ekstra har jeg selv
fået sat i.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 19-05-01 10:29

> [...]
>
> ATY,mach64
>
> ??? - Dvs., at enten er der tale om mindst 2 forskellige kort, eller også

Jeg tror at du har fået et nyere bundkort i under reparation. Men du
skal næsten have en til at se efter - hvis du ikke selv kan - på selve
grafikchippen. I min mac står der "Rage Pro".

I øvrigt har jeg version 2.5.1 af sys.profiler.

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-05-01 14:41

Hej Jesper

Det gør jeg... Jeg har nemlig også fået lidt mere RAM til den, som min kammerat
skal sætte i den ved lejlighed, - så kigger han efter for mig.
mvh. Erik richard

Fra : N/A

Dato : 17-05-01 20:41

Fra : Pete

Dato : 17-05-01 20:41

in article 1etk9dn.tb0r6ouwxjskN%reippuert@mac.com, Morten Reippuert Knudsen
at reippuert@mac.com wrote on 17/05/01 17:25:

> revision 3 kom _kun_ i 266, 300 og 333MHz udgaver - ergo kan din G3 ikke
> være en revision 3.

Mon ikke han kan få den til at være det alligvel?

> Det er som at konversere med en papegøje...

Hvad mener du?

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-01 00:38

Hej Thomas

Øh - hvad mener du med 'den, der ikke leveres med ATI'? - Alle G3'er er
leveret med et ATI grafikkort.

Men hvis du mener G3/233/266DT og G3/266/300MT, så blev de iflg.
Systemprofiler leveret med en ATI Mach 64/2mb VRAM, som kan udv. til 6mb VRAM.
Systemprofiler kalder den godt nok for ATY, men det er en fejl i
Systemprofiler.

Og ja, du kan smide en Mac kompatibelt PCI grafikkort i de beige G3'er, men
det er jo nok spørgsmålet, hvor meget du vil ofre på det. Nye kort koster fra
ca. 1500 og opefter.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 16-05-01 01:00

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Systemprofiler kalder den godt nok for ATY, men det er en fejl i
> Systemprofiler.

Ho hum, hvad er ATI Technologies Inc.s aktiesymbol?

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-01 01:53

Hej Thomas

- Aner det ikke... har aldrig kigget efter.....

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 16-05-01 07:04

> Hej Thomas
>
> - Aner det ikke... har aldrig kigget efter.....

Genialt svar!

Især når man tager i betragtning, at "ATY Mach 64" er lig med ATI RAGE
II+, men at Apple har ladet Systemprofil læse direkte fra kortet i
stedet for at bringe en "oversættelse". Og så er det noget sludder at
påstå - citat:

>En tilføjelse... Det var kun de første G3/266MT, der kom med Mach 64
>kortyet, ellers blev de leveret med et Rage kort.

For det var RAGE Pro-kort.

Thomas Tvegaard

Fra : Thomas Neumann

Dato : 16-05-01 07:36

Okay okay...

Jeg spurgte oprindeligt om jeg kunne smide et nyt GFX-kort i en G3/266. Jeg
har netop fundet ud af at det er en G3/233 istedet. Gør det nogen forskel?

Jeg vil gerne køre OSX på et tidspunkt så det kræver vel en bedre kort?

Der skal også noget mere ram i, er det bare det almindelige billige PC100
ram fra diverse pc-shops?

Tak

Thomas Neumann

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-01 13:45

Hej Thomas

Thomas Neumann wrote:

> [...]
>
> Jeg vil gerne køre OSX på et tidspunkt så det kræver vel en bedre kort?

Jeg véd ikke, om den kan trække et GForce kort. Så hvis ikke der er nogen her
i gruppen, der véd det, så pråøv at ringe tll fx. OfficeLine og spørg.

> Der skal også noget mere ram i, er det bare det almindelige billige PC100
> ram fra diverse pc-shops?

Ja, alm. PC100 / 128mbits SDDIMM moduler. Men hvis det er desktop versionen,
du har, så må blokkene højst have en højde på 2,92cm, ellers kan de ikke være
der. Jeg købte selv for nogle uger siden et 256mb Kingston blok m. livsvarig
garanti til 1180kr. inkl. moms. Det fungerer fortræffeligt på min egen
G3/233DT.

Dog kan det anbefales, at du sætter den største blok i soklen 'J3' og evt.
flytte rundt på de blokke, der er der i forvejen. Opr. blev de G3/233 leveret
med 32mb RAM, så hvis der ikke er sat ekstra i den, så sidder den blok på J3.
Flyt den så til J4 istedet.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-05-01 16:09

> Jeg véd ikke, om den kan trække et GForce kort. Så hvis ikke der er nogen her
> i gruppen, der véd det, så pråøv at ringe tll fx. OfficeLine og spørg.

Det kan den ikke.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-05-01 16:09

Thomas Neumann <thomas@neumann.dk> wrote:

> Jeg spurgte oprindeligt om jeg kunne smide et nyt GFX-kort i en G3/266. Jeg
> har netop fundet ud af at det er en G3/233 istedet. Gør det nogen forskel?

Næh, den kan stadig overclockes til 266/66, 292/83 eller 300/66, det
giver ærlig talt ikke den store forskel. Du skal have fat i et stopur
eller benchmark for at opleve forskellen. Du kan evt. regne ud hvor
mange procent 266 er større end 233...

> Jeg vil gerne køre OSX på et tidspunkt så det kræver vel en bedre kort?

Ja, men overvej lige om du synes det kan svare sig. Hvis du vil have et
OS X kort _skal_ du gå efter et ATI Rage128 Orion (udgået) eller et ATI
RadeON PCI. RadeON koster ca 2000+moms, Orion kan måske findes som
restlager til 1500+moms, ellers skal du finde det brugt.

Hvis du ikke ved om du skal køre Mac OS X med det samme, og vil bruge
den til at spille på så find et Voodoo3 PCI kort (3Dfx 2000PCI eller
3Dfx 3000PCI) istedet. Et brugt kan uden problemer erhverves for 500kr.
Visse PC forhandlere har dem stadig liggende til under 1000kr (inkl
moms). Dit indbyggede kort kan stadig bruges under Mac OS X, og det kan
V3 kortet også (dog helt og aldeles uaccelereret og u-understøttet)

NB. ATI kortene _skal_ selvfølgelig være mac kort og ikke PC kort!

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-01 13:32

Hej Thomas

Du har aldrig overset et ord vel?

Normalt henviser jeg aldrig til, at jeg ikke ser altfor godt, men det
kunne jo faktisk tænkes, at det var årsagen til, at jeg overså 'Pro' i
teksten ik'?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 16-05-01 22:32

> [...]
>
> Normalt henviser jeg aldrig til, at jeg ikke ser altfor godt, men det
> kunne jo faktisk tænkes, at det var årsagen til, at jeg overså 'Pro' i

Hov, hov, jeg har på ingen måde hentydet til dit syn - det ville da osse
være for lavt.

Men pointen var mere at "Mach 64"-kortet meget muligt har dette interne
navn, men at det i virkeligheden er et Rage II+ kort - og dette er blot
en konstatering.

--- og i særdeleshed OT på begyndende skråplan

Thomas Tvegaard

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 16-05-01 08:29

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Hej Thomas
>
> - Aner det ikke... har aldrig kigget efter.....

ATY på Toronto Stock Exchange. Samme symbol som anvendes i Open
Firmware.