Lotto
Fra : jørgen

Dato : 23-10-04 17:23

Er det en synd at spille lotto?
Hvis man beder til Gud at man må vinde er Gud så aktiv i at opfylde den bøn
eller nægte en at vinde således at resultatet af lotto aldrig er et
tilfælde, men derimod et udtryk for om Gud ønsker man skal blive rig eller
forblive fattig?

Hvis Gud ikke vil tillade at man vinder, så er alle de penge man har spillet
for, og vil spille for fremover, jo egentligt spildt.

Ords 16,33

mvh jørgen.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 23-10-04 18:08

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det en synd at spille lotto?

Aner det ikke, men følgevirkningerne kan være det.

> [...]
> tilfælde, men derimod et udtryk for om Gud ønsker man skal blive rig eller

Det tvivler jeg på. Det er vores livsstil snarere end materielle velstand,
der er interessant for Gud.

> Hvis Gud ikke vil tillade at man vinder, så er alle de penge man har
> spillet for, og vil spille for fremover, jo egentligt spildt.

Tja, med mindre spillet i sig selv har en værdi i form af livskvalitet eller
sjov.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-04 20:47

"jørgen" skrev i en meddelelse

> Er det en synd at spille lotto?

Det er ikke i overensstemmelse med grundlæggende kristne principper. Et
eksempel er 1 Timoteus 6:10, hvor vi advares imod "kærligheden til penge"
hvorom det siges at "ved at tragte efter denne kærlighed er nogle blevet
ført vild fra troen og har stukket sig selv overalt med mange smerter." Og i
vers 11 fortsættes det: "Men du, Guds menneske, flygt fra disse ting." Og så
vises hvad en kristen må lægge vægten på, retfærdighed, gudhengivenhed, tro,
kærlighed, udholdenhed og mildhed.

Den samme tankerække går igen i 1 Korinther 6:9, 10, hvor havesyge
sidestilles med afgudsdyrkelse og utugt. Havesyge er motivationen for manges
spil.

Man kan også mindes Jesu advarsel fra Lukas 12:15: "Hold jeres øjne åbne og
vogt jer for enhver form for havesyge, for selv om et menneske har overflod,
hidrører hans liv ikke fra det han ejer", hvor det sidste bør være kristnes
holdning til det materielle.

En anden tanke går på faren ved at blive afhængig, hvilket er tilfældet for
mange der bliver ludomaner.

> [...]
> tilfælde, men derimod et udtryk for om Gud ønsker man skal blive rig eller

Nej, jeg tror absolut ikke at Gud tager del i om en person vinder eller
taber i Lotto. Jeg tror ikke at han vil have noget at gøre med en
handlemåde, der rammer tusinder af mennesker med ludomani, og derved
ødelægger deres liv fuldstændigt, slet ikke når deres sygdom skyldes at de
er ramt af havesyge, der af Gud sidestilles med havesyge.

På nedennævnte adresse findes der mere information om emnet, desværre kun på
engelsk: http://www.watchtower.org/library/g/2002/7/22/article_02.htm

Filip Drejer Johnsen
Et af Jehovas Vidner
www.watchtower.org eller på dansk www.watchtower.org/languages/danish

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-10-04 21:22

"Filip Drejer Johnsen" <write to filip at johnzen [dot] net> skrev Lørdag
den 23. oktober 2004 21:47 i beskeden
<417ab571$0$13731$ba624c82@nntp03.dk.telia.net> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

<...>
> En anden tanke går på faren ved at blive afhængig, hvilket er tilfældet
> for mange der bliver ludomaner.

Udover det fornuftige i naturligvis ikke at leve i dagdrømmeri om at man
vinder, skal man dog forholde sig til at ludomani generelt er en lidt mere
alvorlig affære end at man en gang imellem indløser en lottokupon...

Man kan på http://www.ludomani.dk/ se de ti spørgsmål man bør stille sig
selv. Hvis man kan svare JA på fire eller flere af disse ti spørgsmål er
der en vis risiko...

Det er jo det samme hvad angår "internetafhængighed" -- hvad der er for
meget eller for lidt, afhænger jo i ganske væsentlig grad af hvad man
normalt beskæftiger sig med. For nogle er jobbets brug af computere mere
end rigeligt, og for andre er det en hobby ganske som andre måske graver
have, læser bøger, samler frimærker etc.

Det er et spørgsmål om balance -- for lidt og for meget fordærver alting.

Fortsat god weekend.

Henrik, Slagelse
Linux - The Best A Man Can Get!

Fra : Vidal

Dato : 23-10-04 20:54

jørgen wrote:

> Er det en synd at spille lotto?

Nej.

> [...]

> eller nægte en at vinde således at resultatet af lotto aldrig er et
> tilfælde, men derimod et udtryk for om Gud ønsker man skal blive rig eller

Nej

> Hvis Gud ikke vil tillade at man vinder, så er alle de penge man har spillet
> for, og vil spille for fremover, jo egentligt spildt.

Ja. Man siger jo at lotto er en ekstra skat for folk,
der ikke kan regne.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

(Jeg er nok ikke så god til at regne)

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-10-04 21:19

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> tilfælde, men derimod et udtryk for om Gud ønsker man skal blive rig eller

Selvfølgelig vil Gud hjælpe dig til at vinde, hvis du beder om det i Jesu
Kristi navn, det har han lovet os.

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-10-04 01:08

I news:cleeag$mmg$1@news.cybercity.dk skrev
Knud Larsen følgende:

> Selvfølgelig vil Gud hjælpe dig til at vinde, hvis du beder om det
> i Jesu Kristi navn, det har han lovet os.

Hvor? Har du en kildetekst at henvise til, eller er det din frie
digtning?

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 24-10-04 15:38

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> skrev:

> Hvor?

Joh 16, 23f

Man kan finde belæg for det meste i sin biwel.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-04 16:23

Hvortil Kevin Edelvang som svar skrev:
> Joh 16, 23f
>
> Man kan finde belæg for det meste i sin biwel.

Hvortil min kommentar er:

Ja, når man ser på det enkelte vers kan man finde belæg for det meste, også
Knud Larsens påstand. Men når man tager hele Bibelens udsagn med i
betragtning, må man forstå at Johannes 16:23 har en indbygget begrænsning.

Johannes 16:23 siger: "Og på den dag vil I slet ikke spørge mig om noget.
Jeg siger jer i sandhed, ja i sandhed: Hvis I beder Faderen om noget, vil
han give jer det i mit navn."

Men det skriftsted kan belyses ud fra 1 Johannes 5:14, hvor der står: "Og
dette er den tillid vi har til ham, at uanset hvad vi beder om i
overensstemmelse med hans vilje, så hører han os."

Det fører os til den (egentlig logiske) konsekvens at Gud kun er villig til
at besvare bønner, der er i overensstemmelse med hans vilje, og altså fx
ikke udspringer af havesyge eller begær. Kunne man forestille sig Gud
besvare Davids bøn: "Jeg har et sådant begær efter Urias' hustru, kunne du
ikke lede hende til min dør så jeg kan have et seksuelt forhold til hende,
og så bagefter lade Urias dø?"

Ovenstående forståelse kunne godt lægges ind i ordene om at Jesus siger at
man skal bede "i mit navn". Dermed må ligge indbygget en forventning om at
bønnen også passer med de kristne principper.

Der er yderligere gode tanker på siden
http://www.watchtower.org/library/w/2000/11/15/article_01.htm (engelsk),
hvor emnet uddybes. Der findes en del flere artikler på sitet, de fleste på
engelsk.

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-10-04 16:28

I news:417bbe94$0$77017$14726298@news.sunsite.dk skrev
Kevin Edelvang følgende:

> Joh 16, 23f
>
> Man kan finde belæg for det meste i sin biwel.

Jo jo, man kan jo altid tage en tekst ud af sin rette sammenhæng og
bruge den i en helt anden forbindelse.

Der står: "Judas gik hen og hængte sig" - og Jesus siger et sted: "Gør
du lige så".

Dejlig 2-værelses Andelslejlighed centralt midt i
Kgs. Lyngby sælges

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-04 16:28

"Andreas Falck" skrev i en meddelelse

> [...]
> den i en helt anden forbindelse.
>
> Der står: "Judas gik hen og hængte sig" - og Jesus siger et sted: "Gør du

/Filip

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 24-10-04 17:14

"Andreas Falck" skrev

[ ... ]
> Jo jo, man kan jo altid tage en tekst ud af sin rette sammenhæng og
> bruge den i en helt anden forbindelse.
>
> Der står: "Judas gik hen og hængte sig" - og Jesus siger et sted: "Gør
> du lige så".

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 300 US $), jump ...
3042 news:AUo6d.53392$Vf.2568978@news000.worldonline.dk