Tro der koster
Fra : Ukendt

Dato : 21-10-04 19:20

Luke 18:8 8 Jeg siger eder, han skal skaffe dem Ret i Hast. Men mon
Menneskesønnen, når han kommer, vil finde Troen på Jorden?"

Jeg tror at grunden til at Jesus ængstes er fordi at folk i den sidste tid
hellere vil have underholdning end at betale prisen ved korset. Miraklerne i
NT er meget kontante og troen omkring dem er meget direkte, meget over hvad
vi fleste nok oplever i vores liv fordi vi ikke har betalt prisen for den
tro som flytter bjerge, har vi troen (ikke frelse troen) vil det betyde et
stort ansvar, derfor koster det at have Guds mirakelvirkende tro

Ole

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 21-10-04 23:46

"Ole" skrev

> [...]
> tro som flytter bjerge, har vi troen (ikke frelse troen) vil det betyde et
> stort ansvar, derfor koster det at have Guds mirakelvirkende tro

Miraklerne har et *meget* vigtigt formål for mig at se Ole:

Deres funktion er at vise vej, akkurart som et fyrtårn.

Som et lys, der skinner i mørket, peger de hen på Menneskesønnen, der er
kommen for at opsøge og frelse det fortabte.

Hvis jeg var Gud og havde mistet mine børn, da tror jeg nok, at jeg ville
benytte *alle* tilrådighedstående midler i bestræbelserne på at redde dem.
Jeg ville sågar ofre mit eget liv, hvis det kunne redde dem - jeg elsker dem
jo ...

Når Menneskesønnen kommer, mon Han så vil finde troen på jorden, siger
Jesus.

Kunne det tænkes, at Jesus med ordene mener, at menneskene har *opgivet*
tilliden til, at det nytter noget at råbe til Gud, apropos luk.18,1-8 ?

Hvis jeg personligt havde oplevet Holocaust og råbt til Gud dag og nat og
bedt Ham om hjælp, og hjælpen ikke kom, hva' så ... Havde jeg så opgivet
troen, eller rettere ... Havde jeg opgivet *tilliden* til Gud ?

De sidste tider, tiden umiddelbart førend Jesu Genkomst, vil blive meget
svær. Den store trængsel kalder Bibelen denne tid (Dan.12,1. Matt.24,21.
Åb.7,14).

Allerede nu forfølges mange kristne pga. deres tro.

Jeg har nogengange måttet sige til mig selv: Mogens, du skal dø en dag
uanset hvad. Ønsker du for *enhver* pris at forlænge dit jordiske liv, også
om det skulle være som kannibal - Gud forbyde det! Så hellere miste livet
med æren i behold.

Herre, hjælp os hertil.

Der står skrevet om de sidste dage følgende:

(Jesus siger:)

Og dersom de dage ikke blev af-
kortet, da blev intet menneske*
frelst; men for de udvalgtes skyld
skal disse dage afkortes.
*ordret: kød
(Matt.24,22)

Det er bedre at miste livet med æren i behold, fremfor at leve nogle få usle
år som fangevogter i fx. Auschwitz-udrydelseslejren.

Herre, hjælp os hertil.

Nogle kristne håber på, at de bliver bortrykket fra jordkloden *inden*
trængslen, men Skriften kan tolkes på flere måder.

Gør derfor op med dig selv i dag, om din tro vil briste, dersom denne
bortrykkelse ikke finder sted. Du har nemlig i dag mulighed for at forandre
din hjerte-indstilling, således at du - uanset hvad der måtte ske i
fremtiden - bevares i Jesus kristus (Rom. 14,7-8).

Dit Ord Gud berører vores hjerter:

Mon Jeg, når Jeg kommer, vil finde Troen på Jorden?

Herre, hjælp os hertil.

Med venlig hilsen
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 300 US $), jump ...
3042 news:AUo6d.53392$Vf.2568978@news000.worldonline.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 01:55

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> skrev i en meddelelse
> [...]
> fremtiden - bevares i Jesus kristus (Rom. 14,7-8).
>
> Dit Ord Gud berører vores hjerter:
>
> Mon Jeg, når Jeg kommer, vil finde Troen på Jorden?

det der er essentielt ved troen er at den er virket af Gud, som igen giver
frugt, Laodekea kunne være et eksempel på en menighed der ikke bar frugt
fordi at de ikke lod Jesus komme til.

Du kan have ret i at vi skal forberede os selv på forfølgelse, Jesus har
ikke lovet os andet hvis vi vandrer Gudfrygtigt. Vi kan forberede os på en
god måde ved selv at høre om tidligere tiders martyrere

http://www.ccel.org/a/anonymous/catacombs/mp3/

og måske http://www.ccel.org/ccel/fox_g/autobio/mp3/

1 Corinthians 3:10-13 10 Efter den Guds Nåde, som blev given mig, har jeg
som en viis Bygmester lagt Grundvold, men en anden bygger derpå. Men enhver
se til, hvorledes han bygger derpå!
11 thi anden Grundvold kan ingen lægge end den, som er lagt, hvilken er
Jesus Kristus.
12 Men dersom nogen på Grundvolden bygger med Guld, Sølv, kostbare Sten,
Træ, Hø, Strå,
13 da skal enhvers Arbejde blive åbenbaret; thi Dagen skal gøre det klart,
efterdi den åbenbares med Ild, og hvordan enhvers Arbejde er, det skal Ilden
prøve.

"men enhver se til hvorledes han bygger derpå", altså noget aktivt, ikke
bare jeg læser bare et kapitel hver dag, men specifikt, at forberede sig er
at gå konstruktivt til værks som en bygmester, først fundamentet, så murne,
så spær, så tag.

Ole

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 02:09

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> skrev i en meddelelse
> "Ole" skrev

hej Mogens

Vil du sende mig en email så jeg kan skrive til dig privat?

Ole

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 22-10-04 01:42

Ole wrote:
> Luke 18:8 8 Jeg siger eder, han skal skaffe dem Ret i Hast. Men mon
> Menneskesønnen, når han kommer, vil finde Troen på Jorden?"
>
> Jeg tror at grunden til at Jesus ængstes

Hvad Han så "kun" Bibelhistorisk gjorde i Getsemeneh Have (Og jeg takker
personligt Mel Gibson's "Passion..." for at viderebringe den aldeles
ubibelske beretning om en "Anden Fristelse", som jeg trods at være
erklæret lutheransk biblicist alligevel finder aldeles plausibel!)

> er fordi at folk i den sidste tid
> hellere vil have underholdning end at betale prisen ved korset.

"Folk" betaler heller ikke - og har aldrig "betalt" - prisen ved Korset.

For det KAN vi bare ikke!

JESUS gjorde, javel!

> Miraklerne i
> NT er meget kontante og troen omkring dem er meget direkte, meget over hvad
> vi fleste nok oplever i vores liv fordi vi ikke har betalt prisen

Prisen er ligesom ikke din at betale i første omgang, forstår du mig?

Er det ikke direkte forbryderisk at tilregne sig selv renter af en
ejendom, som aldrig nogensinde har været eens egen, og som aldrig har
været lånt ud, men som alligevel er givet een og trods alt
videreadministreres af den retmæssige ejer?

Det er jo nærmest som når Mafiaen kræver "beskyttelsespenge" over noget,
de slet ikke i første omgang har nogen som helst ret til?

> for den
> tro som flytter bjerge, har vi troen (ikke frelse troen)

Hvad er dog Frelse uden Tro - og herunder Troen på Frelsen - uden
bevidstheden om at det netop KUN er gennem Troen, Frelsen findes?

> vil det betyde et
> stort ansvar, derfor koster det at have Guds mirakelvirkende tro

Guds mirakelvirkende Tro KOSTER _INTET_:

Matt 10, 7-8 : "Gå ud og prædik: Himmeriget er kommet nær! Helbred
syge, opvæk døde, gør spedalske rene, driv dæmoner ud. I har fået det
for intet, giv det for intet."

Lad nu hellere være med at prøve at tage renter, hva'?

Frelsen er nok din - og min - som den netop er blevet GIVET os. Men hvem
Fanden er vi som mennesker at ville stille os til lukrative simoniske
købmænd over selve Guds Frelse over Næsten?

Vi har intet krav på noget som helst! Vi har som kristne et ydmygt ØNSKE
om Frelsen! Om den så ikke måtte tilkomme os, er det ALLIGEVEL vor
(ironisk sagt!) "fordømte kristne pligt" at videreformidle den, til dem,
den eventuelt måtte tilfalde!

Get it?

Anders Peter Johnsen

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 02:05

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:4178571f$0$216$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> "Folk" betaler heller ikke - og har aldrig "betalt" - prisen ved Korset.
>
> For det KAN vi bare ikke!
>
> JESUS gjorde, javel!

ja, men studere man markus i sin helhed så viser det netop prisen for den
mirakelvirkende tro, nemlig at vi må tage korset op og selv dø fra os selv
for at tjene Gud og mennesker, troen koster fordi at den giver ansvar, den
der er meget givet kræves det mere

> [...]
> været lånt ud, men som alligevel er givet een og trods alt
> videreadministreres af den retmæssige ejer?

administere? du kan ikke gøre noget sådant for Gud, du kan kun give ham
plads i dit liv for at han kan virke den

> [...]
> opvæk døde, gør spedalske rene, driv dæmoner ud. I har fået det for intet,

"fået det for intet" tror jeg mere betyder at vi ikke selv har virket det.

> [...]
> Fanden er vi som mennesker at ville stille os til lukrative simoniske
> købmænd over selve Guds Frelse over Næsten?

det gør jeg heller ikke, det er noget du fantasere

> [...]
> om Frelsen! Om den så ikke måtte tilkomme os, er det ALLIGEVEL vor
> (ironisk sagt!) "fordømte kristne pligt" at videreformidle den, til dem,

troen er en pant, en bekræftigelse på vor frelse

> Get it?

nej

Ole

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 22-10-04 15:47

Ole wrote:
> [...]
> fra os selv for at tjene Gud og mennesker, troen koster fordi at den
> giver ansvar, den der er meget givet kræves det mere

Jeg kan dig give ret i at tro til en vis grad forpligter, men det gør den jo
altså ganske automatisk, og jeg frygter altså at du er ude i nogle gevaldigt
gerningsreligiøse misfarelser: Som erklæret Lutheraner tror jeg på at vi er
frelst ved Troen og Troen alene.

Alt andet begynder hurtigt at lugte af dèn vildfarelse, at et menneske selv
på nogen som helst måde skulle kunne "gøre sig fortjent til" Frelsen,
hvilket jo er totalt og aldeles absurd. Vi kan allerhøjst kun modtage den.

> administere? du kan ikke gøre noget sådant for Gud, du kan kun give
> ham plads i dit liv for at han kan virke den

Jeg taler sådan set også om Gud ( - for Frelsen er principielt Hans og Hans
alene, også selvom Han vælger at lade os få del i den som en gave til os -)
der gennem Helligånden administrerer Frelsen.

> "fået det for intet" tror jeg mere betyder at vi ikke selv har virket
> det.

Nej, netop!

Det er Jesus som - gennem troen på Ham - frelser os, ikke os selv!

> det gør jeg heller ikke, det er noget du fantasere

Du taler om "tro der koster" og "folk som ikke vil betale prisen".

Hvad mener du helt nøjagtigt med dèt?

Også selv om du givet taler i overført forstand?

> troen er en pant, en bekræftigelse på vor frelse

Har du et bibelskriftsted der underbygger dette?

Jeg mener nemlig snarere at det Troen som udvirker Frelsen.

> nej

Jeg har ærligt talt også lidt svært ved din tale om at tro skulle "koste"
noget (selv i overført forstand), fordi jeg altså synes det lugter fælt af
gerningsreligion...

Og hvem pokker er vi at prissætte en gave, vi selv er givet, endsige mene at
andre skal afkræves visse modydelser for en gave som de ligeledes gives?

Anders Peter Johnsen

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 16:32

"Anders Peter Johnsen" skrev i en meddelelse

> [...]
> på nogen som helst måde skulle kunne "gøre sig fortjent til" Frelsen,
> hvilket jo er totalt og aldeles absurd. Vi kan allerhøjst kun modtage den.

Jeg er selv ganske enig med dig i at det er Guds ufortjente godhed at vi kan
blive frelst, og at det er gennem troen vi kan blive frelst. At troen er en
betingelse er meget klart i De Kristne Græske Skrifter, hvor Johannes 3:16
måske er det mest kendte sted.

Men ligesom det er en vildfarelse at tro på frelse gennem gerninger, er det
også en vildfarelse at tro på en tro uden gerninger. Sand tro og oprigtige
gerninger hænger uløseligt sammen, hvilket Jesus blandt andet lægger vægt på
når han siger at "hvis I elsker mig, vil I holde mine bud" (Johannes 14:15),
og Jesu bror, Jakob, understreger det samme når han siger at troen er død
uden gerninger.

Jeg tror at det er hvad de fleste egentlig også mener.

Filip Drejer Johnsen
Et af Jehovas Vidner
www.watchtower.org eller på dansk www.watchtower.org/languages/danish

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-10-04 17:04

I news:417927ed$0$14245$ba624c82@nntp02.dk.telia.net skrev
Filip Drejer Johnsen følgende:

> Jeg tror at det er hvad de fleste egentlig også mener.

Nej, de fleste mener faktisk at der slet ikke er nogen som helst
sammenhæng mellem tro og gerninger. Og at enhver snak om gerninger
dermed pr. automatik er snak om gerningsretfærdighed. Jesus har gjort
alt hvad der skal til for at frelse os, vi skal intet gøre, absolut
intet - vi skal blot sige at vi tror og dermed er vi frelst og derfor
skal vi blot leve livet videre som vi altid har levet livet.

Gør vi det mindste forsøg på at ændre i vort liv, er vi faldet i
gerningsretfærdighedens grøft.

Desværre er ovenstående vildfarelse og falske lære alt for udbredte i
de kredse der kalder sig kristne!

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 21:24

Andreas Falck wrote:

> Nej, de fleste mener faktisk at der slet ikke er nogen som helst
> sammenhæng mellem tro og gerninger.

Nu siger du "de fleste"... Du må mene "de fleste protestanter" eller noget
andet, for de fleste kristne (f.eks. de ortodokse og katolikkerne) ser da
absolut en sammenhæng mellem tro og gerninger. Dvs. at det aldrig kan blive
de fleste kristne, da "den gamle kristendom" trods alt er i flertal.

> Desværre er ovenstående vildfarelse og falske lære alt for udbredte i
> de kredse der kalder sig kristne!

Det er til gengæld sandt. Meeen, vildfarelsen skyldes jo egentlig sund
bibel-teologi. Luther redegør fint for det i sin romerbrevskommentar. Det er
svært at bebrejde ham hans synspunkt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-10-04 22:34

I news:41796c76$0$77016$14726298@news.sunsite.dk skrev
Kevin Edelvang følgende:

> Nu siger du "de fleste"... Du må mene "de fleste protestanter"

Ja, en forglemmelse fra min side, at jeg ikke præciserede at det var
især den gren inden for protestantismen der kaldes evangeliske
kristne! Beklager dybt forglemmelsen

[ ... ]

> Det er til gengæld sandt. Meeen, vildfarelsen skyldes jo egentlig
> sund bibel-teologi. Luther redegør fint for det i sin
> romerbrevskommentar. Det er svært at bebrejde ham hans synspunkt.

Nej, Luther udelukker jo ikke gerninger som et *resultat* af frelsen.
Men jeg er da enig i hans synspunkt at gerninger ikke giver frelsen.
Vi kan ikke frelse os ved gerninger. Men frelsen vil afføde gerninger.
Gerninger er et resultat af frelsen. Paulus udtrykker det således:
"Kristi kærlighed tvinger mig", altså vi kan slet ikke lade være med
gerningerne når først frelsen i vort liv er en realitet, for, som
Jesus siger: "Af deres frugter skal I kende dem" eller noget i den
retning.

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 17:05

"Filip Drejer Johnsen" <write to filip at johnzen [dot] net> skrev i en
meddelelse news:417927ed$0$14245$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> siger at troen er død uden gerninger.
>
> Jeg tror at det er hvad de fleste egentlig også mener.

i tager fejl af mig, jeg taler ikke noget sted om frelsen

Ole

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 17:01

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:41791d1a$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Du taler om "tro der koster" og "folk som ikke vil betale prisen".
>
> Hvad mener du helt nøjagtigt med dèt?
>
> Også selv om du givet taler i overført forstand?

troen er lig med livet, liv, det kristus livet i os, Joh Døb siger han være
vokse og vi blive mindre, for at livet må komme til må vi dø

> Har du et bibelskriftsted der underbygger dette?

jeg kom til at udtrykke mig forkert

> [...]
>
> Jeg har ærligt talt også lidt svært ved din tale om at tro skulle "koste"
> noget (selv i overført forstand), fordi jeg altså synes det lugter fælt

guldet koster, vil man tjene koster det ens liv, du kan ikke længere leve
for dig selv

Ole