calvinister
Fra : Ukendt

Dato : 17-10-04 17:09

Hvem kan siges at være Calvinister idag?

Ole

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 17-10-04 18:28

Scripsit Ole:

> Hvem kan siges at være Calvinister idag?

Vi er da nogen som både elsker Sten&Stoffer og tror på deres
genopstandelse en dag ...

Lars Erik Bryld

Fra : Cyril Malka

Dato : 17-10-04 18:46

Den Sun, 17 Oct 2004 18:09:15 +0200, Ole har skrevet :

> Hvem kan siges at være Calvinister idag?

Dem som vedkender sig Calvin.

Jeg kender en del fra Schweiz.

--
Venligst,

Cyril

http://www.nytestamente.org

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-04 13:07

"Ole" <ole at detnyetestamente dk> skrev:

> Hvem kan siges at være Calvinister idag?

I ordets strengeste forstand er det de reformerte trossamfund (vi har et
tysk og et fransk i København) samt de fleste protestanter i lande som
frankrig og Schweiz. Der findes dog en del flere calvinister rundtomkring i
verden end lutheranere. Også i Tyskland findes der mange calvinister. Mener
også at presbyterianerne i Skotland kan sorteres ind under calvinisme.

I videre forstand kan man vel sige at de fleste moderne protestanter er
calvinister i nogen grad - eller i hvert fald tager meget af deres trosgods
fra Calvins lære. Her tænker jeg på bl.a. baptister.

Mvh
Kevin Edelvang