Pris på Vagttårnet og Vågn op! [WAS: Re: J~
Fra : Søren Bo R. Henrikse~

Dato : 16-10-04 11:14

Der har på det seneste været en del skriverier omkring prisen på
Jehovas Vidners blade Vagttårnet og Vågn op!, og her er bl.a. nævnt
beløbene 35 øre og 2 kr.

De to beløb dækker over vidt forskellige forhold, dels mht. det
enkelte blad og de samlede omkostninger omkring det enkelte blad.

De 35 øre der har være nævnt refererer til de reelle omkostninger hvad
angår trykningen af bladene, dvs. papir og tryksværte. Denne pris var
aktuel omkring midten og slutningen af 1980'erne. Hvad prisen er i dag
ved jeg ikke, men kan næppe holdes nede på det prisniveau.

Med hensyn til beløbet på de 2 kr., så dækker det ud over papir og
tryksværte, følgende omkostninger: Oversættelse, distribution,
udarbejdelse af layout og billedmateriale, afskrivninger på
trykkeudstyr m.m..

Med venlig hilsen
Søren Bo R. Henriksen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-10-04 12:57

Den Sat, 16 Oct 2004 12:13:33 +0200. skrev Søren Bo R. Henriksen i
beskeden <n3r1n052qdr3d7vrn4e7hbc1etdofqkd5n@4ax.com>:
> [...]
> tryksværte, følgende omkostninger: Oversættelse, distribution,
> udarbejdelse af layout og billedmateriale, afskrivninger på

Hvilke omkostninger i forbindelse med oversættelse? Det er jo "frivillig
arbejdskraft"...
Udarbejdelse af layout? Er det ikke også "frivillig arbejdskraft"?
Afskrivning på trykkeudstyr? Det er der også i kommercielle trykkerier,
hvor dette er indarbejdet i prisen på trykkene UDEN den store
kapitalinvestering.

Henrik, Slagelse
Profilcheck: http://www.kortlink.com/vestergaard-hotmail
Mandrake Linux 10.1 -- www.mandrake.com -- The Best A Man Can Get!

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-10-04 13:08

I news:pan.2004.10.16.11.56.57.847400@gmx.net skrev
Henrik Vestergaard følgende:

[ ... ]
> Afskrivning på trykkeudstyr? Det er der også i kommercielle
> trykkerier, hvor dette er indarbejdet i prisen på trykkene UDEN den
> store kapitalinvestering.

Så du mener ikke at trykkemaskiner der skal kunne klare oplag i den
størrelsesorden er nogen større kapitalinvestering?

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-10-04 13:17

Den Sat, 16 Oct 2004 14:08:24 +0200. skrev Andreas Falck i beskeden
<41710f39$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> [...]
>
> Så du mener ikke at trykkemaskiner der skal kunne klare oplag i den
> størrelsesorden er nogen større kapitalinvestering?

Jo. Som jeg tidligere har refereret ville Filip kunne få en kommerciel
pris, hvor manus afleveres til trykker, og der printes til en fast pris.
Dette sker UDEN kapitalinvestering.

Derfor skrev jeg netop at "det er der også i kommercielle trykkerier,
hvor dette er indarbejdet i prisen på trykkene UDEN den store
kapitalinvestering"... Med andre ord: fordelen ved ikke selv at eje sine
trykkemaskiner er at slitagen fordeles over flere projekter, og er derfor
afhængig af en forventet/kalkuleret trykkemulighed UDEN at man selv skal
bære rentetabet af selv at have investeret i dyrt udstyr.

Ingen med blot perifert kendskab til økonomi og regnskab kunne finde på
at antyde at det at eje sine egne trykkerier IKKE skulle være en kæmpe

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-10-04 13:43

I news:pan.2004.10.16.12.16.43.63807@gmx.net skrev
> [...]

> Ingen med blot perifert kendskab til økonomi og regnskab kunne
> finde på at antyde at det at eje sine egne trykkerier IKKE skulle

Du har ikke megen indsigt i økonomi og priskalkulation?

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 17-10-04 03:49

Andreas Falck skrev Lørdag den 16. oktober 2004 14:42 i beskeden
<41711749$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> I news:pan.2004.10.16.12.16.43.63807@gmx.net skrev
> Henrik Vestergaard følgende:

> Du har ikke megen indsigt i økonomi og priskalkulation?

Hvor jeg f.eks. gerne indrømmer jeg lige p.t. har lidt rod i min
nyhedslæser, og bruger KNode som backup, så synes det som om du har svært
ved at indrømme du ikke forstod hvad jeg skrev. Jeg ved ikke helt hvordan
jeg skal formulere det bedre, for det synes ganske tydeligt som jeg læser
det.

Henrik, Slagelse
Linux - The Best A Man Can Get!

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-10-04 05:05

I news:4171dda9$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk skrev
Henrik Vestergaard følgende:

> Jeg ved ikke
> helt hvordan jeg skal formulere det bedre, for det synes ganske
> tydeligt som jeg læser det.

Jamen det er da helt fint at du synes det

--
Mojn, Dres
http://ravsted.dk/ - byen hvor der sker noget

Fra : Søren Bo R. Henrikse~

Dato : 17-10-04 23:00

On Sat, 16 Oct 2004 13:56:58 +0200, Henrik Vestergaard
<vestergaard_henrINGENSPAM@gmx.net> wrote in
> [...]

>Afskrivning på trykkeudstyr? Det er der også i kommercielle trykkerier,
>hvor dette er indarbejdet i prisen på trykkene UDEN den store

Frivillig ja, men ikke gratis! Selvom de medlemmer af Jehovas Vidner
der arbejder på deres forskellige trykkerier ikke får løn for deres
arbejde, så får de ikke desto mindre kost og logi, en mindre månedlig
ydelse, samt hjælp til visse andre udgifter, så som tandlægeudgifter.

Og så er der jo også andre omkostninger end det der vedrører
"arbejdskraften", så som almindelige driftomkostninger, hvilket du vel
også ved når du drager sammenligning med kommercielle trykkerier!?

Med venlig hilsen
Søren Bo R. Henriksen