de fede kristne
Fra : Ukendt

Dato : 15-10-04 14:29

Noget blev rigtig levende for mig, de fede kristne som bare tager til sig
men ikke lever efter det, spiser man for meget vil man blive fed og
ugidelig, man skal kun lige have hvad man har brug for, så er man også mere
rørig, man er ikke så træt.

Veerne som Jesus taler om er noget der gør ondt, det kunne måske godt tænkes
at de virkelig vil komme når den kristne menighed bliver forfulgt for at få
fedtet væk så de kan være mere adrætte. Jeg tror lidt at det måske er Gud
der giver os en chance fordi at han netop vil at vi skal kunne stå for hans
åsyn.

Ole

Fra : Vidal

Dato : 15-10-04 22:56

Ole wrote:

> [...]
> der giver os en chance fordi at han netop vil at vi skal kunne stå for hans

Det er interessant, at ikke alene skal man være rigtigt
klædt for at være kristen, men man skal også have den
rigtige vægt. Her må så gælde det modsatte af 'du er vejet
og fundet for let'?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 16-10-04 01:45

Vidal <vidal@webspeed.dk> mælte sligt:

>Det er interessant, at ikke alene skal man være rigtigt
>klædt for at være kristen, men man skal også have den
>rigtige vægt. Her må så gælde det modsatte af 'du er vejet
>og fundet for let'?

Det er et herligt eksempel på, hvordan en problematik, der de sidste to
årtusinder har været adiafora, i kølvandet på tidens helsereligion
eticeres. Det er ikke bare usundt at være overvægtig - det er syndigt og
moralsk forkasteligt.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Was man haßt, das kann man nicht verstehen."
- Heinz Hilpert

Fra : TBC

Dato : 16-10-04 03:25

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:nir0n0tagl8cmh62nl75ot3nuek3c22p90@4ax.com...

He he. Dagens kommentar!

> [...]
> årtusinder har været adiafora, i kølvandet på tidens helsereligion
> eticeres. Det er ikke bare usundt at være overvægtig - det er syndigt og

Sandt, og noget med modsatte fortegn ses også den anden vej, f.eks mht at
kristen velsignelse af homoseksuelle pludselig skal gøres gældende,
uanfægtet den moral der fremholdes i bibelen.

TBC

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-10-04 04:04

"TBC" <spambin@spamvoid.invalid> wrote in message
> [...]
> kristen velsignelse af homoseksuelle pludselig skal gøres gældende,
> uanfægtet den moral der fremholdes i bibelen.

Enkelte mennesker har syklig homofobi.

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-04 04:43

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> Enkelte mennesker har syklig homofobi.

jeg glemte at man kan støbe på sådanne kommntarer, det jeg mener at tror man
skal man også leve efter og ikke kun lytte

Ole

Fra : TBC

Dato : 16-10-04 15:44

"Ole" <ole at detnyetestamente dk> wrote in message news:<417098d0$0$221$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> jeg glemte at man kan støbe på sådanne kommntarer, det jeg mener at tror man
> skal man også leve efter og ikke kun lytte

Der i vil jeg give dig fuldstændigt ret. Det er helt uafhængigt af
tidens forandrende tendenser siden bibelen fra sine skrifters
affattelse har advaret imod bl.a. drukkenskab og frådseri.

Hvor stort fokuset har været på det har så naturligvis været
forskelligt. F.eks har det næppe haft den store relevans under
hungersnød eller knaphed, men fokus ændres helt naturligt i vores
overskudskultur hvor man også hører budskabet fra diverse
"sundhedsapostle", som Rasmus påpeger.

TBC

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-10-04 12:30

I news:41708fb2$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]
> Enkelte mennesker har syklig homofobi.

Enkelte mennesker har sygelig foragt for Bibelens lære

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : TBC

Dato : 16-10-04 15:38

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> wrote in message news:<41708fb2$1@news.wineasy.se>...

> Enkelte mennesker har syklig homofobi.

Det er der sikkert, og så er der nogle mennesker som blot agter
bibelens budskab, uanset om de så selv gerne ville have at bibelen
havde lært og ment noget andet.

F.eks kunne jeg også godt tænke mig at f.eks. utugt var tilladt, og
jeg kunne få guddommelig velsignelse til at væderkvaæge mit kød i den
forbindelse, uden at det blev regnet som en synd ...Men det kan jeg
med relation til bibelagtelse bare ikke. Og det har intet at gøre med
fobier.

TBC

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-10-04 07:11

"Ole" <ole at detnyetestamente dk> skrev:

> Noget blev rigtig levende for mig, de fede kristne

[klip]

Jeg er enig med dig i, at der ikke er plads til fede
(og dermed ugidelige, grådige og dovne) mennesker
i Guds rige. Lad os få dem fordømt sammen med de
ordblinde, dem, der lugter grimt - og hvad med også
de sorte? Og når nu vi er i gang:

Ligeledes ud med dem, der dømmer andre på udseende
og andre menneskelige kvaliteter, som intet har med
hverken tro eller Guds vilje med os at gøre.

Der skal der være gråd og tænders gnidsel.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-04 08:04

"Kevin Edelvang" <e@e.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> og andre menneskelige kvaliteter, som intet har med
> hverken tro eller Guds vilje med os at gøre.
>
> Der skal der være gråd og tænders gnidsel.

jeg tror nok du misforstod mig lidt

vi skal hjælpe h innanden til at vandre ret med Gud

Ole

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-10-04 10:21

"Ole" <ole at detnyetestamente dk> skrev:

> jeg tror nok du misforstod mig lidt

Bestemt ikke.

> vi skal hjælpe h innanden til at vandre ret med Gud

Og jeg har en lille hjælp til dig: Fysisk fremtoning har intet at gøre med,
hvorledes man vandrer med Gud. Det er fremgangsteologi af værste, mest
fascistiske skuffe. Jeg vil være så grov at sige, at tanken er ugudelig og
ukristen. Så kom du væk fra mørkets vej og over på lysets!

En anden sag er, at overvægt *i visse tilfælde* *kan* være ydre symptomer på
alvorlige synder som grådighed og dovenskab. Men det er *langt* fra altid
tilfældet.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-04 10:44

> Bestemt ikke.

nåh ser man det????

> [...]
> på
> alvorlige synder som grådighed og dovenskab. Men det er *langt* fra altid

jeg taler om åndeligt overvægtige, ikke fysiske, overvægt fordi at man
spiser for meget (af Guds Ord uden at det bliver levet ud) og gør for lidt

Ole

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-10-04 10:56

"Ole" <ole at detnyetestamente dk> skrev

> jeg taler om åndeligt overvægtige, ikke fysiske,
> overvægt fordi at man spiser for meget (af Guds
> Ord uden at det bliver levet ud) og gør for lidt

Nej, så havde jeg bestemt misforstået dig. Det kan
skyldes nok enten, at jeg er fatsvag, eller at du udtrykker
dig sløret.

I øvrigt en mystisk metafor efter min mening. Ville der
ikke være mere idé i at tale om åndelig underernæring?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : jørgen

Dato : 16-10-04 11:40

"Ole" <ole at detnyetestamente dk> skrev i en meddelelse

> jeg taler om åndeligt overvægtige, ikke fysiske, overvægt fordi at man
> spiser for meget (af Guds Ord uden at det bliver levet ud) og gør for lidt

Du har nok ret i at man som kristen altid kunne gøre mere. På den anden side
er det vigtigt ikke at blive fanget af en slags gerningsretfærdighed hvor
den indre slavepisker får magt til at anklage og fordømme ens samvittighed
således at man aldrig bliver rigtigt tilfreds med sig selv og aldrig hviler
i Guds retfærdighed, Kristus.

Jeg tror også at det med kristen aktivitet (hvis jeg må bruge sådan et
udtryk) kan veksle med årene. Man kan eks. være meget aktiv i starten af sit
kristenliv hvor det hele føles så nyt og spændende, men der kan komme
perioder i ens liv hvor aktivitetsniveauet er en del lavere. Måske har det
noget med sjælslivet at gøre, altså at der også er en psykologisk faktor der
er med til at bestemme hvor aktiv og udadvendt man er. Jeg har ihvertfald
selv mærket betydelige forskelle.

Måske er motivet til det man gør vigtigere end hvor meget man gør?
Man kan godt have et højt aktivitetsniveau som bygger på forkerte og
kødelige motiver, omvendt kan man have et lavt aktivitesniveau som
tilgengæld bygger på motiver som er åndelige og gudvelbehagelige.

mvh jørgen.

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-04 12:04

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Ole" <ole at detnyetestamente dk> skrev i en meddelelse

Enig

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-10-04 12:31

I news:4170bbb4$0$77018$14726298@news.sunsite.dk skrev
Kevin Edelvang følgende:

> Der skal der være gråd og tænders gnidsel.

Ikke i Guds rige, det er kun udenfor den slags skal forefindes.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-10-04 13:47

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> skrev

> Ikke i Guds rige, det er kun udenfor den slags skal forefindes.

Ja, netop, som jeg skrev.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-10-04 14:08

I news:41711884$0$77016$14726298@news.sunsite.dk skrev
Kevin Edelvang følgende:

> Ja, netop, som jeg skrev.

Jeg var vist lidt for hurtig i min læsning