? Popcorn - Hvem har skrevet den
Fra : Poul Erik

Dato : 18-10-04 00:44

Nummeret "Popcorn" er vi nok mange der kender, men hvem har skrevet
det oprindeligt?

Jeg kender 3 forskellige indspilninger, men der kan sagtens være
flere.

Dem jeg kender er:

Mr. K

Hot Butter (nok den mest kendte - de havde et pænt hit med den)

Jean Michel Jarre (mit personlige bud på en komponist, uden at have
noget at have det i).

Fra : Hauge

Dato : 18-10-04 05:25

Hejsa
Poul Erik wrote:
> Jean Michel Jarre (mit personlige bud på en komponist, uden at have
> noget at have det i).

Kan i hvert fald sige, at Jarre med 100% sikkerhed aldrig har lavet den.
Men den version som folk mener Jarre har lavet, er med "H & M Band", der
lavede en maxi sidst i 80'erne, hvor der er 3 versioner på.

"Hot Butter" er dem der kom frem med den første gang, vistnok i 1971.

Mvh Huage

Fra : N. Christensen

Dato : 18-10-04 07:45

> Kan i hvert fald sige, at Jarre med 100% sikkerhed aldrig har lavet den.
> Men den version som folk mener Jarre har lavet, er med "H & M Band", der

Lige netop den her tråd, har vi haft et par gange før. Evt. kig på Google:
http://tinyurl.com/4vzp4

--

Fjern det el-drevne togsæt fra min e-mail-adresse hvis du vil kontakte mig.

Fra : Allan Pedersen

Dato : 18-10-04 08:06

In article <cl06n053u7ch0s2rotgimp6kvsu83snl3j@4ax.com>,
lindaa@mail.telecykel.dk says...
> Nummeret "Popcorn" er vi nok mange der kender, men hvem har skrevet
> det oprindeligt?

Kig her:

http://www.kingsleysound.com/Popcorn.html

Allan

Fra : Poul Erik

Dato : 18-10-04 10:44

On Mon, 18 Oct 2004 09:06:15 +0200, Allan Pedersen
<allan[spamtrap]@kapland[spamtrap].dk> wrote:

>In article <cl06n053u7ch0s2rotgimp6kvsu83snl3j@4ax.com>,
>lindaa@mail.telecykel.dk says...
>
>Kig her:
>
>http://www.kingsleysound.com/Popcorn.html
>

>Allan

Mange tak til jer alle.

Noget tyder på, at den version jeg har med Mr K så er den oprindelige.

Fra : Martin

Dato : 18-10-04 11:10

Hejsa
Poul Erik wrote:
> Nummeret "Popcorn" er vi nok mange der kender, men hvem har skrevet
> det oprindeligt?

Nogle tyskere. M und H band.
Har en 12" maxi med det nummer.

> Jeg kender 3 forskellige indspilninger, men der kan sagtens være
> flere.

Popcorn findes i RIGTIG mange versioner...

> Dem jeg kender er:
> Mr. K

Den kender jeg ikke

> Hot Butter (nok den mest kendte - de havde et pænt hit med den)

Nok den mest kendte, ja. Men ikke den oprindelige..

> Jean Michel Jarre (mit personlige bud på en komponist, uden at have
> noget at have det i).

Helt forkert. Jarre har aldrig lavet Popcorn.

Mvh
Martin

Fra : Jacob E.

Dato : 18-10-04 13:36

Martin wrote:

> Nogle tyskere. M und H band.
> Har en 12" maxi med det nummer.

Ahaaa...? Og hvornår er den maxi så fra?

> Nok den mest kendte, ja. Men ikke den oprindelige..

Ahaa...? Hvornår er den oprindelige da fra, så?

SEEEEEEELVMÅÅÅÅÅÅL!!!

Fra : Poul Erik

Dato : 18-10-04 16:04

On Mon, 18 Oct 2004 14:36:09 +0200, "Jacob E."
<sp@mmergotohell.invalid> wrote:

>Ahaaa...? Og hvornår er den maxi så fra?

>Ahaa...? Hvornår er den oprindelige da fra, så?
>
>SEEEEEEELVMÅÅÅÅÅÅL!!!

Følgende er taget fra:
http://www.kingsleysound.com/Popcorn.html
POPCORN

Despite the wide range of music Gershon Kingsley has composed, he is
most well-known for a 1972 instrumental dance hit called "Popcorn."

Kingsley recalls that he wrote the primary melody to "Popcorn" in
about 30 seconds. The song was first released in 1969 as part of a
Kingsley solo album called "Music To Moog By." Then the First Moog
Quartet, while on their nation-wide tour of college and universities,
used "Popcorn" as their encore song.

In 1972, "Popcorn" was recorded by a group of musicians under the band
name Hot Butter. Stan Free, who was a member of the First Moog
Quartet, played the Moog on this recording. More information on the
recording is available here.

The song quickly became an international hit, with cover versions
sprouting up all over the world. It hit Number 1 on the German charts
and sold over one million copies in that country alone.

And unlike so many pop songs, it has not faded into history. Not at
all. Cover versions of "Popcorn" have continued to show up. Most
recently, an English group called the "Space Penguins" have used the
"Popcorn" melody in their tune "The Electrofunk." It is also featured
in the soundtracks of two recent movies, "Dick" and "Detroit Rock
City."

And Kingsley himself, with the help of Producer Dave Baron, has remade
"Popcorn" for an upcoming compilation on the Beastie Boys' Grand Royal
label. Sharing the CD will be Beck, Sonic Youth, Jean-Jacques Perrey
and many others.

Fra : Martin

Dato : 19-10-04 10:45

Hejsa
Jacob E. wrote:
> Ahaa...? Hvornår er den oprindelige da fra, så?

Hmm, der fik jeg da vist jokket i den der grønne salat der ikke er ret mange
børn der kan lide, men som der er en vis sømand der spiser i rigelige
mængder af.
Jeg tog fejl. Det beviser så vist et eller andet med at jeg er et
menneske...

Mvh
Martin

Fra : Jacob E.

Dato : 19-10-04 11:50

Martin wrote:
> [...]
> i rigelige mængder af.
> Jeg tog fejl. Det beviser så vist et eller andet med at jeg er et

Og et menneske, som tør indrømme, at man har taget fejl - dejligt u-dansk.
Skulderklap herfra, Martin.

Med venlig hilsen

Jacob

Fra : Madsen

Dato : 18-10-04 18:22

"Martin" <tmm@CUTtrutter.dk> skrev i en meddelelse

> Helt forkert. Jarre har aldrig lavet Popcorn.
>
> Mvh
> Martin

Jow, det har han med garanti...men på hvilket album, må jeg dog blive dig
svar skyldig.

Fra : Jacob E.

Dato : 18-10-04 22:34

Madsen wrote:
> "Martin" <tmm@CUTtrutter.dk> skrev i en meddelelse

> Jow, det har han med garanti...men på hvilket album, må jeg dog blive
> dig svar skyldig.

Nå... hvad ER din garanti, om jeg må spørge???

Fra : Poul Erik

Dato : 19-10-04 00:35

On Mon, 18 Oct 2004 23:33:33 +0200, "Jacob E."
<sp@mmergotohell.invalid> wrote:

>Nå... hvad ER din garanti, om jeg må spørge???

Ved ikke om det er et officielt album, men den er på:
Rarities 2 - Featuring twenty-two ultra rare tracks from 1968 to 1971

Har købt den sydpå, men det er ikke en hjemmebrændt.
Den har catalog nr. CT04

Indeholder følgende:
01 - Pop Corn
02 - Black Bird
03 - Freedom Day
04 - Synthetic Man
05 - R cr ation
06 - Le Matin Du Premier Jour
07 - Zig-zag (Inst)
08 - Zig-Zag Dance
09 - Ping-Pong Song
10 - Zig-Zag (Inst)
11 - Zig-Zag
12 - Zig-Zag (Inst)
13 - Zig-Zag dance
14 - Cartolina
15 - Helza
16 - Hypnose
17 - Hypnose (Instrumental)
18 - La belle et la bête
19 - La morte du cygne
20 - Jolly Dolly
21 - Lady
22 - Des garcons et des filles

Jeg har ledt meget efter Rarities 1 uden held.

Fra : Jacob E.

Dato : 19-10-04 10:21

Poul Erik wrote:

> Ved ikke om det er et officielt album, men den er på:
> Rarities 2 - Featuring twenty-two ultra rare tracks from 1968 to 1971
>
> Har købt den sydpå, men det er ikke en hjemmebrændt.
> Den har catalog nr. CT04

Hør nu her: jeg vil kalde mig for semi-stor Jarre-fan. Jeg har ALDRIG hørt
om et Jarre-album, officielt eller ej, med den titel. Ej heller har jeg hørt
bekræftede oplysninger om, at Jarre har lavet Popcorn. Og indtil jeg hører
det, vil jeg stå fast i min sag:
Jarre har IKKE lavet Popcorn!

Mvh Jacob E.

Fra : Poul Erik

Dato : 19-10-04 14:41

On Tue, 19 Oct 2004 11:20:50 +0200, "Jacob E."

Hvordan kan jeg overbevse dig?

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-10-04 14:45

Poul Erik wrote:

> Hvordan kan jeg overbevse dig?

Du kunne finde en Jarre-udgivelse med Popcorn :)

Hvorfor f... bruger i ikke Google?!

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&threadm=8t1e1d%24sg3%241%40news8.svr.pol.co.uk&rnum=5&prev=/groups%3Fq%3Djarre%2520popcorn%26num%3D100%26hl%3Dda%26lr%3D%26sa%3DN%26tab%3Dwg

/David

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 19-10-04 15:03

http://www.magneticfields.dk/faq.htm#popcorn
--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Poul Erik

Dato : 19-10-04 15:24

> [...]

>bekræftede oplysninger om, at Jarre har lavet Popcorn. Og indtil jeg hører

Ved nærmere eftertanke, kan jeg godt sige at du har ret.
Han har ikke lavet den.
Men han har indspillet den.

Fra : Jacob E.

Dato : 19-10-04 17:21

Poul Erik wrote:

> Ved nærmere eftertanke, kan jeg godt sige at du har ret.
> Han har ikke lavet den.
> Men han har indspillet den.

Hmmmm... så kan jeg passende sige, at du egentlig også har ret. Har kigget
lidt på de forskellige links, og det tyder på, at han skulle have lavet en
indspilning af den i 1971. Den har jeg aldrig hørt om. Og nu må jeg sgu'
godtnok sige, at jeg er ret nysgerrig! Der står en 1½ cola på højkant til
den, som kan fremskaffe det endegyldige bevis på, at der eksisterer en
Jarre-version af "Popcorn"!!!

Mvh Jacob

Fra : /Moe

Dato : 19-10-04 17:36
Fra : Poul Erik

Dato : 19-10-04 18:20

On Tue, 19 Oct 2004 18:21:10 +0200, "Jacob E."
> [...]

>godtnok sige, at jeg er ret nysgerrig! Der står en 1½ cola på højkant til
>den, som kan fremskaffe det endegyldige bevis på, at der eksisterer en

Kan indspilningen, og eller en kopi af coverne gøre det, skal jeg
gerne sende det til dig.

Fra : Jacob E.

Dato : 19-10-04 18:31

Poul Erik wrote:

> Kan indspilningen, og eller en kopi af coverne gøre det, skal jeg
> gerne sende det til dig.

Send det, så må vi se!

jacob DOT ekstroem AT tdcadsl DOT dk

Fra : Poul Erik

Dato : 20-10-04 07:36

On Tue, 19 Oct 2004 19:30:31 +0200, "Jacob E."
<sp@mmergotohell.invalid> wrote:

>Send det, så må vi se!
>
>jacob DOT ekstroem AT tdcadsl DOT dk

TDC KabelTV har problemer med deres SMTP server, så de kommer når den
er virker.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 19-10-04 19:21

http://www.jarre.co.uk/albumhtmls/rareboot2.html
--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 19-10-04 18:38

"Jacob E." <sp@mmergotohell.invalid> wrote in message

> [...]
> godtnok sige, at jeg er ret nysgerrig! Der står en 1½ cola på højkant til
> den, som kan fremskaffe det endegyldige bevis på, at der eksisterer en

Hmmm, mit tysk er mildest talt elendigt, er der nogen her der er så venlige
at oversætte?

1976: Das bis dato unscheinbare Plattenlabel Dreyfus Music bringt das
bahnbrechende Album »Oxygene« heraus, das in den meisten Ländern Platz 1
erreicht, wochenlang belegt und bis heute einen unerreichten Rekord in der
französischen Musikgeschichte darstellt. Nicht unerheblichen Anteil daran
hat die Singleauskopplung »Oxygene 4« (die mit ihrer Notenfolge etwas an das
bekannte Stück »Popcorn« erinnert, von dem sich hartnäckig das Gerücht hält,
findet als Titelmelodie zur beliebten Sci-Fi-Serie »Mondbasis Alpha 1«
Verwendung.

Fundet på http://www.pielawa.de/jarre.htm.

Mvh

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : bonfils

Dato : 20-10-04 13:21

"Aragorn Elessar" <aragorn@wellesK75.dk> wrote in message

> [...]
hält,
> findet als Titelmelodie zur beliebten Sci-Fi-Serie »Mondbasis Alpha 1«

Der står (frit oversat), at melodimaterialet på singlen "Oxygene 4" minder
lidt om "Popcorn"; hvilket har givet anledning til det hårdnakkede rygte, at
Jarra har komponeret "Popcorn".

--
bonfils
http://kim.bonfils.com

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 21-10-04 16:19

"bonfils" <kim@bonfils.your.underwear.com> wrote in message
-sakse-

> [...]
> lidt om "Popcorn"; hvilket har givet anledning til det hårdnakkede rygte,

Okay, tak for hjælpen, Kim.
Jeg loggede så på et af de officielle Jarre-sites og spurgte ad i chatten,
og alle var enige om at Jarre har indspillet sangen engang, men *ikke*
komponeret den.

Mvh

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Jacob E.

Dato : 19-10-04 19:29

Poul Erik wrote:
> [...]
> Rarities 2 - Featuring twenty-two ultra rare tracks from 1968 to 1971
>
> Har købt den sydpå, men det er ikke en hjemmebrændt.

<KLIP>

Ok, jeg giver mig: har selv fundet flg. på nettet fra en eller anden
biografi:

Under the pressure of the record company Motors, Jarre plays a rework of the
international hit Popcorn with B-side " Black-Bird "

Fra : Madsen

Dato : 19-10-04 18:39

> Nå... hvad ER din garanti, om jeg må spørge???

OK, uheldig formulering...det mente var, at Jarre har indspillet "Popcorn",
ikke hvorvidt han har lavet nummeret oprindeligt...sorry!

Fra : Jacob E.

Dato : 19-10-04 18:54

Madsen wrote:

> OK, uheldig formulering...det mente var, at Jarre har indspillet
> "Popcorn", ikke hvorvidt han har lavet nummeret oprindeligt...sorry!

Pyt med formuleringen - jeg har i mellemtiden erkendt, at det tyder på at
Jarre rent faktisk åbenbart HAR indspillet "Popcorn" - jeg mangler dog
stadig beviser!

Jacob