Musiksprørgsmål: Michael B. tretov
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 14-10-04 18:04

Lidt bagruund:

Er der nogen som kan fortælle mig navnet den en sang som en svensker der
heddern Michael B. Tretov enten har skrevet eller sunget. Jeg ved at manden
på en eller anden måde havde noget med Abba at gøre. Måske var han
sangskriver eller maneger for gruppen. Jeg ved det ikke, kun at han havde
noget med gruppen at gøre.
Han havde en eller anden tilknytning til et top-slager fra 70-erne. Jeg
vil gerne spørge om nogen kan fortælle mig hvad sangen hed, både den
engelske, svenske og danske udgave. Sangens stil var nok lidt i retning af
"Allis og Rita", "Lecia og Lucienne" eller sån noget. Måske sang de den
danske udgave???
Jeg kan kun huske lidt sporadisk fra den danske tekst og det får i her
(det er ikke sikkert at det er 100% rigtigt):
__________________________

CITAT START

Jeg har hørt en utrolig melodi
som jeg rigtigt godt ku` tænke mig at høre igen.
Den begynder sådan dubi dubi dua
Dubi dubi dubi dubbi duhh - dubbi dubbi dubbi duhh

Det er to uger siden jeg har hørt medodien
men den kører rundt i hovedet på mig
Kære pladevender tag og hjælp mig
Ta nu lie og hjælp mig lidt på vej

Ding dong sjubi dubi ding dong
Gamma damma dam dubi duhh dam-dam
Jeg tror bestemt det var det de sang
Ta`nu lie og hjælp - Ta nu lie og hjælp mig

Du bi dubi dubi duhhh

CITAT SLUT
___________________________________

Kan nogen hjælpe med oplysninger om sangen / sangene ?

Hilsen Åge

Fra : Sus

Dato : 14-10-04 20:39

"Åge Halldorsson" <a.halldorsson@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> CITAT SLUT
> ___________________________________
>
> Kan nogen hjælpe med oplysninger om sangen / sangene ?

Jeg har en melodi på et gammelt kassettebånd med Michael B. Tretow der
hedder
Paper Doll. Det er alt hvad jeg kender til ham. Om den har noget med din
efterlysning
at gøre, ved jeg ikke.

Sus.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 15-10-04 15:17

Sus <sussi.h@sol.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:416ed5f9$0$14256$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]

> hedder
> Paper Doll. Det er alt hvad jeg kender til ham. Om den har noget med din

_______

Det kunne jo være den. Kan du fortælle om melodien ligner "Flower Power
Tøj", med Ulla Pia ?

De har faktisk lidt tilfælles, i hvertfald i omkvædet.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 15-10-04 15:50

Åge Halldorsson <a.halldorsson@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:416fda3d$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]

> Tøj", med Ulla Pia ?
>
> De har faktisk lidt tilfælles, i hvertfald i omkvædet.

______

Hej igen Mig Selv

Jeg rodede lidt rundt på nettet og ville undersøge Abbas tidligste hits. Den
engelske udgave er på "Ring Ring-cd-en" fra 26. marts 1973.

Den engelsksprogede udgave af sangen hedder: Nina Pretty Ballerina".

Jeg regnede så med at den danske udgave hed "Kære pladevender", men det ser
det ikke ud til at den hed. Den var vist nok på Dansktoppen. det kom de
fleste af Abbas melodier jo.

Jeg ved stadig heller ikke hvad den svensksprogede udgave hed, som var på
Svensktoppen

Hilsen til mig selv

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 15-10-04 16:37

Lige en ledetråd, hvis nogen kan hjælpe:

Har talt med en som mener at sangen måske kan være sunget af Ulla Pia.
vedkommende mener at at sangstemmen minder meget om Ulla Pias.
Det harmonerer faktisk godt med, at jeg i det foregående indlæg skrev at
jeg synes at sangen friskheds-mæssigt ligner "Flower Power Tøj", netop
sunget af Ulla Pia. Men èr det Ulla Pia og hvad hedder den i så fald?
Jeg har også netop fået at vide at sangen er indsunget af Flemming
Antoni og på dansk hedder "Nina Ballerina". Men det er altså ikke den udgave
jeg tænker på. Den er åbenbart i to forskellige tekstudgaver på dansk. Støn.

Hilsen igen igen igen igen Åge

Fra : Ole Damgaard

Dato : 17-10-04 05:26

"Åge Halldorsson" <a.halldorsson@post.tele.dk> wrote in message news:<416fecfb$0$253$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Lige en ledetråd, hvis nogen kan hjælpe:
>
> Har talt med en som mener at sangen måske kan være sunget af Ulla Pia.
> vedkommende mener at at sangstemmen minder meget om Ulla Pias.

Det er næsten igtigt - det var altså Pia Orthkær - og sangenhedder på
dansk noget så genialt som Ding dong shubidubi ding dong.

Og når vi så er ved det kan jeg da lige sige, at du har mere end ret i
at Michael B. Tretov har noget med ABBA at gøre. Han var den geniale
producer, der skabte ABBAs lyd - nogle har kaldt ham Europas Phil
Spector, fordi han kreerede en europæisk udgave af Wall of Sound -
selv spillede han i den gale svenske gruppe Caramba - og så har han i
øvrigt også samarbejdet med danske Souvenirs og produceret en enkelt
af deres album.

mvh ole

Fra : Poul Erik

Dato : 17-10-04 12:54

On 16 Oct 2004 21:25:44 -0700, odg@dr.dk (Ole Damgaard) wrote:

>Det er næsten igtigt - det var altså Pia Orthkær - og sangenhedder på
>dansk noget så genialt som Ding dong shubidubi ding dong.

Nej, her har Åge altså ret. Den hedder "Flower Power Tøj" og
sangeinden Ulla Pia.

> [...]
>selv spillede han i den gale svenske gruppe Caramba - og så har han i
>øvrigt også samarbejdet med danske Souvenirs og produceret en enkelt

Alt dette er korrekt, men han har også indspillet numre under eget
navn.

Fra : Ole Damgaard

Dato : 18-10-04 08:14

Poul Erik <lindaa@mail.telecykel.dk> wrote in message news:<h6n4n098rnkttgpm75hlj85bbl2nh66u3m@4ax.com>...
> On 16 Oct 2004 21:25:44 -0700, odg@dr.dk (Ole Damgaard) wrote:
> Nej, her har Åge altså ret. Den hedder "Flower Power Tøj" og
> sangeinden Ulla Pia.

Nej - det er to forskellige numre. Flower Power tøj var en dansk ting
af Christian Bruhn og Peder Spar (Thøger Olesen) og er fra 1969.
Nina pretty ballerina er lavet af ABBA i 1973 - og året efter kom den
danske udgave med Pia Orthkær - med dansk tekst af Keld Heick og den
hed altså Ding dong shubidubi ding dong - og her er selvfølgelig en
vis lighed med omkvædet i den danske sang, hvor Ulla Pia sang: Ding
dong, superduper ding dong... osv.
mvh ole

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 18-10-04 17:35

Ole Damgaard <odg@dr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:992f6159.0410162025.9bb7774@posting.google.com...

> Det er næsten rigtigt - det var altså Pia Orthkær - og sangenhedder på
> dansk noget så genialt som Ding dong shubidubi ding dong.

> mvh ole

Pænt tak, Ole.