T Tp S D
Fra : Troels

Dato : 25-09-04 13:35

Hvad er det nu sådan en T Tp S D hedder? Har den ikke et eller andet fancy
navn, eller er det bare en kadence?

/Troels

Fra : Mads Breddam

Dato : 25-09-04 13:45

> Hvad er det nu sådan en T Tp S D hedder? Har den ikke et eller andet fancy
> navn, eller er det bare en kadence?

En wamp, whamp eller noget lignende. Jeg forbinder den egentlig med T Tp Sp
D, men det måske bare mig...?

--
Mvh.:
Mads Breddam

Fra : AB/9000

Dato : 25-09-04 15:45

"Troels" <lundlaursen@[spambam]stofanet.dk> wrote in message
> Hvad er det nu sådan en T Tp S D hedder? Har den ikke et eller andet fancy
> navn, eller er det bare en kadence?

Jamen, er det ikke en æblemand?

Fra : Anders

Dato : 25-09-04 18:39

Troels wrote:
> Hvad er det nu sådan en T Tp S D hedder? Har den ikke et eller andet
> fancy navn, eller er det bare en kadence?

Det ligner den tonale kadence.
Jeg mener at definitionen på den tonale kadence er noget i retning af T Tp
S6 D7 T. Ret mig venligst, hvis jeg husker forkert...

--
Anders

Fra : Mads Breddam

Dato : 25-09-04 23:14

> Det ligner den tonale kadence.
> Jeg mener at definitionen på den tonale kadence er noget i retning af T Tp
> S6 D7 T. Ret mig venligst, hvis jeg husker forkert...

Den tonale kadance er: S D T.

Den du nævner ligner en såkaldt
"standard-vending-i-gymnasium-koralharmonisering", - ment på en positiv
måde.

--
Mvh.:
Mads Breddam

Fra : Anders

Dato : 26-09-04 12:23

Mads Breddam wrote:

> Den tonale kadance er: S D T.
>
> Den du nævner ligner en såkaldt
> "standard-vending-i-gymnasium-koralharmonisering", - ment på en
> positiv måde.

Hehe...
Der skulle måske have stået den fuldkomne tonale kadence...?

--
Anders

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 26-09-04 11:05

"Troels" skrev:

> Hvad er det nu sådan en T Tp S D hedder? Har den ikke et eller andet fancy
> navn, eller er det bare en kadence?

Vendingen ||: I-VIm-IV-V har ikke noget almindeligt, bredt anerkendt
navn.

Den kaldes ofte en vamp, men vamp bruges også mere generelt om rundgange
i det hele taget.

Jeg kalder den - sammen med ||: I-VIm-IIm-V - for en
"standardrundgang" i min bog, Rockharmonik, og i min ph.d.-afhandling om
musikalske normer i populærmusik.
Bogen Rockharmonik: http://cyrk.dk/Rockharmonik/
Ph.d.-projektet: http://cyrk.dk/phd/
Men en Google-søgning lader ane, at den betegnelse ikke rigtigt er slået
an.

Man kan vel sådan set ikke sige, at ||: I-VIm-IIm-V i sig selv "er"
en kadence, men man kan nok sige, at den "indeholder" en kadence. Tjah,
det kommer lidt an på, hvad det er, man er interesseret i at betone ved
vendingen.

I øvrigt er det ikke i alle funktionsanalysesystemer, at man vil betegne
den anden akkord "Tp", da der ikke er nogen antydning af
paralleltonearten; vi er hele tiden på sikker grund i hovedtonearten.
Man foretrækker derfor ofte at kalde akkorden for en "tonikaafledning"
(en form for "varieret forlængelse" af tonikafunktionen), der skrives
Taf eller eventuelt Ta.

Men man kan helt undgå den slags teoretiske spidsfindigheder ved blot at
bruge trinbetegnelser!

(Jeg har i øvrigt ovenfor brugt "becifringstrinbetegnelser", se
http://cyrk.dk/musik/becifringstrinbetegnelser/ )

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-09-04 19:46

Troels wrote:
> Hvad er det nu sådan en T Tp S D hedder? Har den ikke et eller andet fancy
> navn, eller er det bare en kadence?

Udover at vamp bruges om rundgange generelt, så er det vist den eneste
som ofte rent faktisk kaldes for "vamp".

/David

Fra : bonfils

Dato : 26-09-04 22:03

On the day of our lord Sat, 25 Sep 2004 14:34:55 +0200, the most
honourable "Troels" <lundlaursen@[spambam]stofanet.dk> expostulated:

>Hvad er det nu sådan en T Tp S D hedder? Har den ikke et eller andet fancy
>navn, eller er det bare en kadence?
>
>/Troels

De fleste musikere, jeg kender, kalder den for "Lejrbålsakkorderne"...

--
bonfils
http://kim.bonfils.com

Fra : Troels

Dato : 28-09-04 20:51

Tak for hjælpen til alle der har svaret. Så kom jeg da det lidt nærmere

/Troels