Tema musik til 20er gangster fest??
Fra : Mikael

Dato : 21-09-04 21:47

Jeg skal ha arrangeret en temafest men er helt blank inden for musik.

20er-30er gangster musik

Tænkte på at det nok var noget jazz/blues agtigt muzak, men ved det faktisk
ik

Kan bruge:

bands / artister

enkelte numre

CD navne, gerne opsamlinger

Jeg har selv fundet frem til følgende kunstnere, men kender meget få af dem.
Hvis der er en musik kyndig der vil "blære sig" med at fortælle hvad det
egentlig er jeg har fundet, ville det være kanon.

Al Jolson

Duke Ellington

Irving Berlin

Fanny Brice

Benny Goodman

George Gershwin

Langston Hughes

- er ik så sikre på dem her -

Guy Lombardo

Cab Calloway

Tommy Dorsey

Vincent Herring

Stan Getz

Fra : Peter Risager

Dato : 21-09-04 22:41

> Jeg skal ha arrangeret en temafest men er helt blank inden for musik.

Få fat i soundtracket til nogen gansterfilm, og arbejd ud fra det.

The Godfather, og måske the Untouchables burde være gode steder at starte?

--
Peter Risager
"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 22-09-04 07:49

"Peter Risager" <peden@anarki.dk> skrev i en meddelelse

> Få fat i soundtracket til nogen gansterfilm, og arbejd ud fra det.
>
> The Godfather, og måske the Untouchables burde være gode steder at starte?

Og hvad med Bugsy Malone ?

MVH Mette

Fra : Karsten Enevoldsen

Dato : 21-09-04 23:37

Mikael wrote:
> Jeg skal ha arrangeret en temafest men er helt blank inden for musik.
>

> 20er-30er gangster musik
>
> Tænkte på at det nok var noget jazz/blues agtigt muzak, men ved det
> faktisk ikke

I 20´erne var Chigago jazzens højborg. Det falder vel godt nok i tråd med en
gangsterfest..?

Cab Calloway kan godt gå an, men ellers er der navne nok at søge efter på
biblioteket:

Jelly Roll Morton
Joe "King" Oliver
Sidney Bechet
Earl Hines
Kid Ory
Bix Beiderbecke
Pee Wee Russel

Karsten

Fra : Mads TJ

Dato : 22-09-04 13:04

> I 20´erne var Chigago jazzens højborg. Det falder vel godt nok i tråd med
> en gangsterfest..?

var det ikke New Orleans, som var højborg? New Orleans-jazz? Eller var det i
en anden periode??

Fra : Anders

Dato : 22-09-04 16:11

Mads TJ wrote:

> var det ikke New Orleans, som var højborg? New Orleans-jazz? Eller
> var det i en anden periode??

Det skiftede lidt, mange af de sorte jazzmusikere tog til Chicago omkring
1920. Rygterne siger, at mange musikere udvandrede i takt med at bordellerne
i Storyville-kvarteret i New Orleans lukkede (og musikerne derved mistede
deres arbejde). Men det er rigtigt nok, man siger at New Orleans er jazzens
fødeby.

--
Anders

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-09-04 16:27

Anders skrev:
> [...]
> musikerne derved mistede deres arbejde). Men det er rigtigt nok,
> man siger at New Orleans er jazzens fødeby.

Hvad med Scott Joplins "ragtime"-klaverstil?
Jeg ved godt at den primært varede fra 1897 til 1917,
men blev den ikke også spillet i gangstermiljøet i 20'erne?

P.s.: Alkoholforbudet i USA varede fra 1920 til 1933. Det
var vist i cirka samme periode gangstermiljøet blomstrede.

--
Med venlig hilsen og god fest!
'rluf :·)

Fra : Anders

Dato : 22-09-04 17:09

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Hvad med Scott Joplins "ragtime"-klaverstil?
> Jeg ved godt at den primært varede fra 1897 til 1917,
> men blev den ikke også spillet i gangstermiljøet i 20'erne?

Sikkert nok. Mange pianister brugte vel stadig ragtime til op i trediverne.
Comping (alternativ til ragtime) kommer vel først rigtigt ind ved Count
Basie...

> P.s.: Alkoholforbudet i USA varede fra 1920 til 1933. Det
> var vist i cirka samme periode gangstermiljøet blomstrede.

Der kan man bare se... Utroligt hvad der har påvirket kulturen derovre...

--
Anders

Fra : Anders

Dato : 22-09-04 16:24

Karsten Enevoldsen wrote:
> I 20´erne var Chigago jazzens højborg. Det falder vel godt nok i tråd
> med en gangsterfest..?

Det skal jeg ikke kunne sige. Måske bebop var et bedre bud - der er i hvert
fald lidt mere "gang i den".

> Jelly Roll Morton
> Joe "King" Oliver
> Sidney Bechet
> Earl Hines
> Kid Ory
> Bix Beiderbecke
> Pee Wee Russel

Enig. Dog skal man huske på, at lydkvaliteten sjældent er noget at råbe
hurra for på så gamle optagelser. Prøv at låne et par cd'er med de nævnte
kunstnere på biblioteket og tjek om lyden er ok til formålet.

Og så lige en tilføjelse:
Hot Five og Hot Seven (Louis Armstrongs studiegrupper).
Noget tidlig Duke Ellington - evt. hans jungle-shows. Det må kunne bruges.

Held og lykke.
--
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-04 23:59

"Mikael" <ask@me.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal ha arrangeret en temafest men er helt blank inden for musik.

Helt klart Royal Crown Revue!!!
De er jazzede gangsta og PARTY. www.rcr.com
Snak evt. med indehaveren af den australske pub Southern Cross i
løngangsstræde ved rådhuspladsen. Det var der jeg hørte bandet første gang
og har været hooked lige siden.
Alle deres plader er gode, men Mugzy's Move vil altid have en særlig plads i
mit hjerte og så er det også meget fest-agtigt.
Rigtig rigtig god fornøjelse.
/Jonas

Fra : Mikael

Dato : 24-09-04 16:59

Jeg takker for de mange svar.. Nu har jeg i hvert fald noget at gå efter.

Mvh
Mikael