Hvad gør jeg??
Fra : just ask

Dato : 17-10-04 17:02

Hejsa

Da jeg for ca et år siden havde et job hvor jeg løb meget rundt (med
varer, hurtig ud og hurtig videre) tabte jeg mig en del.
Jeg var, da jeg vejede mindst nede på 78 kg. (tilpas synes jeg) jeg er
174 cm høj og en mand på 31 år.
Men jeg skiftede job og blev exportchauffør, kører det meste af en
uge, få dage hjemme, og er holdt op med at ryge for ca. 5 mdr siden,
og det kan ses.
Jeg vejer nu ca 97 kg og da jeg ikke er blevet højere :) kan det
virkelig ses, og det går bare ikke, jeg vil gøre noget, derfor tager
jeg i svømmeren så tit mit arbejde tillader det (i snit 1-2 gange om
ugen) men der sker ikke noget med vægten.
Jeg har ikke mulighed for at dyrke meget motion når jeg er på arbejde
da jeg kører, læsser og losser til der skal soves.
En stor del af problemet ligger vel nok i maden jeg spiser (næsten
ingenting)
På en arbejdsuge hvor jeg er afsted 4½ dag, har jeg 3 yoghurt med
(arla de alm. pære og banan) et par pærer og et par æbler.
Da jeg bare sidder på min r** hele dagen føler jeg mig ikke sulten og
har dårlig samvittighed ved at spise når jeg ikke kan røre mig.
Jeg har set nogle eksempler der har fulgt vægtvogterne med store
resultater, men den mad de skal spise og tilberedningen af den har jeg
ikke de store muligheder, da jeg i lasbilen har et køleskab og et
køkkenbord på 50X30 cm. Så derfor den nemme yoghurt.

Hvis du sidder med et godt råd, go ide, gode opskrifter til forberet
mad til turen, eller noget at bidrage med er jeg meget lydhør, da jeg
meget gerne skulle ned på de 78 kg igen.

Venlig Hilsen
Michael

ps. kommer først hjem på fredag og kan derfor først komme med svar
der.

Fra : PerX ...

Dato : 17-10-04 17:36

In article <sq55n0t5gffg25jrpaqfahkpq5ilgbd184@4ax.com>, ask@me.no
says...
> [...]
> ikke de store muligheder, da jeg i lasbilen har et køleskab og et
> køkkenbord på 50X30 cm. Så derfor den nemme yoghurt.

Skråt op med vægtvogterne - få fat i en dietist som er parat til at lave
en mad plan på DINE vilkår. Hvis de ikke er det går du videre til den
næste og den næste. Jeg gik ind til en og sagde "jeg har ikke noget
køleskab og jeg kan ikke lide at lave mad" og så tog vi den derfra. Men
det var ikke den første jeg mødte der havde den attitude, nogen af de
andre var "du skal gøre som jeg siger"

Og iøvrigt: 5 måltider hver dag - ingen undskyldninger. Så kan du
sagtens tabe dig uden motion (forudsat det ikke er burgere du spiser).
Men når du begynder at springe måltider over så går der ged i
forbrændingen.

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 17-10-04 17:44

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote in message
> [...]
> sagtens tabe dig uden motion (forudsat det ikke er burgere du spiser).
> Men når du begynder at springe måltider over så går der ged i

Ja, man kan vel forsøge at leve af mel eller birkes :oÞ

Hvis man ikke vil bevæge sit korpus, taber man heller ikke vægt på en sund
og ansvarlig måde.

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : PerX ...

Dato : 18-10-04 18:36

In article <4172a13c$0$77005$14726298@news.sunsite.dk>, virker@ikke.com
says...

> Ja, man kan vel forsøge at leve af mel eller birkes :oÞ

Ikke nødvendig.

> Hvis man ikke vil bevæge sit korpus, taber man heller ikke vægt på en sund
> og ansvarlig måde.

Fordomsfuldt pladder! Som jeg lige forklarede dig, men som du åbenbart
er for åndsvag til at forstå, så kunne den uddanende dietist (og hun er
ikke alene) forklare det er helt sundt at tabe sig ved at spise rigtigt.
Det er IKKE nødvendig med motion, det er bare noget ævl som nogen har
haft held til at indoktrinere med.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-10-04 19:26

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse

> Fordomsfuldt pladder! Som jeg lige forklarede dig, men som du åbenbart
> er for åndsvag til at forstå, så kunne den uddanende dietist (og hun er
> ikke alene) forklare det er helt sundt at tabe sig ved at spise rigtigt.

Behøver du kalde folk åndssvage, fordi du er uenig med dem?

MÅSKE har du og diætisten ikke være hele vejen rundt om fordele ved at tabe
sig med motion frem for at tabe sig ved kostændringer alene. Eller også har
du kun hørt det, du gerne vil høre? *S*

Man kan sagtens tabe sig UDEN at motionere! Det er formodentligt også bedre
at tabe sig via ændrede kostvaner end slet ikke at tabe sig - og derfor
sundt at tabe sig, hvis man vel at mærke er overvægtig. Det er langt bedre
og sundere, at den overvægtige taber sig via kostændringer alene end at
vedkommende giver op fordi han eller hun ikke vil motionere også.

Men ikke at motionere er bestemt IKKE sundt.
Uanset du er undervægtig, normalvægtig eller overvægtig.

Prøv at køb en vægt, der kan måle din fedtprocent og se så, hvordan du taber
dig, når du gør det uden at motionere. Det vil være muskelmasse i højere
grad end fedt, der ryger af dig, hvis du ikke motionerer.

> Det er IKKE nødvendig med motion,

Jo bestemt er det nødvendigt. Men det er ikke nødvendigt for at tabe sig!

Motion er nødvendigt, nyttigt og dejligt af mange andre årsager end vægttab.
Og så har motion iøvrigt den kæmpefordel for folk, der er madglade, at man
ikke skal spare så meget på maden, som når man IKKE motionerer. Der er plads
til langt mere mad, når og hvis man motionerer.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 18-10-04 23:50

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.1bde1d7ccb51593298ae77@nntp2.usenetserver.com...
> [...]
> ikke alene) forklare det er helt sundt at tabe sig ved at spise rigtigt.
> Det er IKKE nødvendig med motion, det er bare noget ævl som nogen har

Sig mig en gang, hvad er det for en måde at skrive på. Hvis man ikke er enig
med dig så skal folk åbenbart svines til.
Du kommer jo med et ganske glimrende råd om en diætist i starten. Men det
får et noget useriøst anstrøg, når det bliver til mudderkastning.
Den måde kommer man da ikke langt med. Selv følgelig er det sundere at tabe
sig end slet ikke at tabe sig - med eller uden motion.
Der er ingen der skriver at det er nødvendigt for at tabe sig - men at det
er sundere, hvis der blandes noget motion ind. Det gælder uanset om man vil
tabe sig eller ej.

Men hvis du nogensinde har prøvet at dyrke så meget motion at formen
forbedres så mærker man på egen krop at man får det bedre - uanset om man så
taber sig eller ej. Jeg er ikke selv den helt store motionsfanatiker - men
at det er sund for både krop og sjæl, det er jeg ikke i tvivl om.
Her er der jo desuden tale om en person, der sidder ned i mange mange mange
timer - altså værre end bare et kontorjob, hvor man trods alt har lidt mere
bevægelsesfrihed. Synes selv kroppen bliver stiv af at køre en længere tur.

LN

Fra : Mus

Dato : 17-10-04 18:07

> [...]
>
> Venlig Hilsen
> Michael
>
> ps. kommer først hjem på fredag og kan derfor først komme med svar

Tror du tager fejl af Vægtvogterne og De danske vægtkonsulenter.

Ved vægtvogterne er der et krav om et antal point man skal spise ikke
tilberedningsform.

Synes du skal dyrke den mængde motion du kan få plads til - feks når du ikke
kige kører. Alt tæller med også en gåtur.
Man kan tabe sig uden - men det er sundest med motion.

Ellers få masser af vand, grøntsager og frugt(3-5 stk pr dag). Pas evt på
med for mange bananer. Skræld gulerødder hjemmefra - kom dem i en bøtte med
vand. Skift vandet ind i mellem når du kan. Det samme kan gøres med
bladselleri.

Husk at få protein. feks mager kødpålæg, fed fisk - makrel i tomat er nemt
at tage med. Hos netto har de nogle uden sukker i.

Spar på sukkeret.

Spis groft brød i stedet for hvidt. Hold øje med kcalorierne du får. Prøv
at variere så godt du kan.

Spis 5-6 mindre måltider.

LN

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 18-10-04 13:33

> [...]
> med
> vand. Skift vandet ind i mellem når du kan. Det samme kan gøres med

Cherrytomater er ligeledes et godt alternativ - nemme at håndtere. Suger
snaps (de tykke sukkerærter i mindre grønne bakker i supermarkedet) er meget
lækre snacks, der ikke kræver tilberedelse. Stave af peberfrugter kan
ligeledes snildt laves hjemmefra, og opbevares i pose i køleskabet.
Skoleagurker eller agurkestave er også et hit. Små blomkålbuketter kan laves
hjemmefra og opbevares i pose i køleskabet. Radiser, kinaradiser,
gulerødder - variere det lidt, så det ikke bliver kedeligt.

> Husk at få protein. feks mager kødpålæg, fed fisk - makrel i tomat er nemt
> at tage med. Hos netto har de nogle uden sukker i.

Protein er selvfølgelig også vigtigt. Du kan stege lidt lækre deller af
mager lamme-, kalkun-, okse-, kalve- eller svinekød. Farsen holdes mager ved
at røre kødet med danskvand, salt og peber. Dellerne kan desuden varieres
med hakkede soltørrede tomater, forskellige slags løg, krydderurter, revne
gulerøder, hakket champignon, krydderier eller hvad du nu lige har lyst til.
Du kan evt. fryse dem ned - og lad dem tø op i køleskabet, hvis du er
bekymret for holdbarheden.

> Spar på sukkeret.
Generelt er det en ide at spare på stivelse - i dit tilfælde formentlig mest
relevant at spare på brødet . "Erstat" med grønsager eller frugt. Husk
også lige, at det for kroppen ikke er sundt fuldstændig at holde sig fra
fedt. Det nemmeste er nok at spise en smule minarine på brødet.

> Spis groft brød i stedet for hvidt. Hold øje med kcalorierne du får. Prøv
> at variere så godt du kan.
>
> Spis 5-6 mindre måltider.
Det er vigtigt at spise jævnligt - også selvom du sidder stille. Når man
spiser jævnligt holdes stofskiftet i gang og blodsukkeret stabilt.

Mvh.
Mette

Fra : DaneX

Dato : 21-10-04 04:39

> [...]
> Husk også lige, at det for kroppen ikke er sundt fuldstændig at holde sig
> fra fedt. Det nemmeste er nok at spise en smule minarine på brødet.

Og hvad med alt den fruktose du indtager fra de 3-5 stykker frugt, som Mus
anbefalede?
Det omdannes jo også til sukkerstof - og ret hurtigt endda.

Flere grøntsager - mindre frugt.

Fra : mus

Dato : 21-10-04 10:56

"DaneX" <filahanFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og hvad med alt den fruktose du indtager fra de 3-5 stykker frugt, som Mus
> anbefalede?
> Det omdannes jo også til sukkerstof - og ret hurtigt endda.
>
> Flere grøntsager - mindre frugt.

Og hvad med vitaminerne? Jeg har nu tabt mig udmærket med bla. ca 4 stk
frugt pr dag og masser af grøntsager. Lidt groft brød, lidt havregryn, fed
fisk, kød, lidt ris pasta eller kartofler og mælk hver dag. Det er det der
fungere bedst for mig og derfor jeg skrev de forslag.

At der er så er andre der har det bedre med feks. enten en masse
kulhydrater eller næsten ingen det er jo bare fint. - eller nogen klarer det
bedre uden frugt eller med meget lidt frugt.

Personligt elsker jeg frugt og når jeg fint har kunnet tabe mig med frugt -
er der for mig ikke nogen grund til at stoppe med det.
Og så er der kommet det store plus med et langt bedre imunforsvar. Men det
skyldes nok mine bedre spisevaner generelt.

LN