/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Vedr. olieskift på SV650/K3
Fra : Henrik


Dato : 01-11-04 10:33

Hej NG !

Er der nogen der har erfaring med selv at skifte olie på en SV'er ?

- Er bundpropen til at få øje på ?
- Er der pakning på bundpropen og skal man have en ny ved olieskift ?

mvh, Henrik



 
 
Psycho Cowboy (01-11-2004)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 01-11-04 11:52

"Henrik" wrote:

> Er der nogen der har erfaring med selv at skifte olie på en SV'er ?
>
> - Er bundpropen til at få øje på ?
> - Er der pakning på bundpropen og skal man have en ny ved olieskift ?
______________________________________________________

Nu har jeg ikke nogen vedligeholdelsesmæssige erfaringer med en SV'er, men
det er vel ligesom hvilken som helst anden suzuki eller mc generelt for den
sags skyld?
Kør motoren varm så olien bliver tynd og lettere løber af. Skru derefter
bundproppen ud, som garanteret er noget af det der rager længst ned under
motoren, og skru oliefilteret af mens du venter en times tid på at den
sidste olie er rendt af.
Når det er gjort skruer du det nye oliefilter på hvad du kan med hænderne
*kun*(!) og du skal ikke tænke på nogen ny o-ring til filteret, da det på
din model sidder fastmonteret på det nye filter. Husk at skrue bundproppen
med den gamle kobberpakning i (man kan godt skifte ringen hver gang, men det
er ikke nødvendigt) og fyld derefter den angivede mængde olie på motoren.
Når det hele er gjort, skal du starte din motor ved lave omdrejninger og
lige lade den stå et minuts tid, så filteret bliver fyldt og olien er flydt
ud alle vegne.

Vupti, sværre er det ikke, og det tager ingen tid! ...Pånær lige den tid
olien er om at løbe ud selvfølgelig.

Bortset fra dette, er det ret godt at købe sig en clymer- eller
haynes-instruktionsbog, hvor der står alt om reperationer og service lige
fra yderst til inderst, samt hvilket værktøj man skal bruge, og hvordan
dette virker.

Held og lykke med olieskiftet.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD - sover ZZ
http://www.dfmc.dk/?id=234



Armand (01-11-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-11-04 20:34

Psycho Cowboy <chrijac[FJERN]@gmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:418615d8$0$33740$14726298@news.sunsite.dk...
> "Henrik" wrote:
>
> > Er der nogen der har erfaring med selv at skifte olie på en SV'er ?
>
> .........det er vel ligesom hvilken som helst anden suzuki eller mc:
> Kør motoren varm så olien bliver tynd og lettere løber af. Skru derefter
> bundproppen ud, som garanteret er noget af det der rager længst ned under
> motoren..............
> Bortset fra dette, er det ret godt at købe sig en clymer- eller
> haynes-instruktionsbog, hvor der står alt om reperationer og service lige
> fra yderst til inderst, samt hvilket værktøj man skal bruge, og hvordan
> dette virker.

Må jeg lige bryde ind med min bundprops-mantra:
Brug altid(!) skraldenøgle til at løsne bundproppen!
Derved at man kan stille skraldenøglen til "løsn" imens man har den foran
sig, undgår man at komme til at vende op og ned på begreberne når man skal
skrue den "under-op" siddende bundskrue ud, og således undgå at overspænde
gevindet =

--
Armand.





Henrik (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 02-11-04 10:07

Nu vi er ved det; Bundproppen - er det alm. sekskant eller unbraco - altså
på SV'eren ?

mvh, Henrik


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:cm633d$b4i$1@abbeden.bunk.cc...
> Psycho Cowboy <chrijac[FJERN]@gmail.com> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:418615d8$0$33740$14726298@news.sunsite.dk...
> > "Henrik" wrote:
> >
> > > Er der nogen der har erfaring med selv at skifte olie på en SV'er ?
> >
> > .........det er vel ligesom hvilken som helst anden suzuki eller mc:
> > Kør motoren varm så olien bliver tynd og lettere løber af. Skru derefter
> > bundproppen ud, som garanteret er noget af det der rager længst ned
under
> > motoren..............
> > Bortset fra dette, er det ret godt at købe sig en clymer- eller
> > haynes-instruktionsbog, hvor der står alt om reperationer og service
lige
> > fra yderst til inderst, samt hvilket værktøj man skal bruge, og hvordan
> > dette virker.
>
> Må jeg lige bryde ind med min bundprops-mantra:
> Brug altid(!) skraldenøgle til at løsne bundproppen!
> Derved at man kan stille skraldenøglen til "løsn" imens man har den foran
> sig, undgår man at komme til at vende op og ned på begreberne når man skal
> skrue den "under-op" siddende bundskrue ud, og således undgå at overspænde
> gevindet =
>
> --
> Armand.
>
>
>
>



Tue (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Tue


Dato : 02-11-04 10:23

On Tue, 2 Nov 2004 10:06:54 +0100, Henrik wrote:

> Nu vi er ved det; Bundproppen - er det alm. sekskant eller unbraco - altså
> på SV'eren ?
>
På min fra 1999 er den sekskantet.
--
Tue Jensen
SV650S - DT125LC
dfmc.dk/?id=389

rbk17 (02-11-2004)
Kommentar
Fra : rbk17


Dato : 02-11-04 22:11

On Tue, 02 Nov 2004 10:22:49 +0100, Tue wrote:

> On Tue, 2 Nov 2004 10:06:54 +0100, Henrik wrote:
>
>> Nu vi er ved det; Bundproppen - er det alm. sekskant eller unbraco -
>> altså på SV'eren ?
>>
> På min fra 1999 er den sekskantet.

Hej -

Jeg hjalp en med at skifte olie (på en sort en,
ikke k4 og der er kun en anden årgang der er sort (<2003) -
Der sad faktisk en af hver, både sekskant og unbraco. Vi
blev enige med os selv om at det er unbraco der er den rigtige.
(og det var det, godnat og sov godt .

/rbk17

Psycho Cowboy (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 02-11-04 10:46


"Henrik" wrote:

> Nu vi er ved det; Bundproppen - er det alm. sekskant eller unbraco - altså
> på SV'eren ?
_____________________________________________

Ikke for noget, men er det ikke bare at gå hen under den og kigge?

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD
http://www.dfmc.dk/?id=234



Ronni (03-11-2004)
Kommentar
Fra : Ronni


Dato : 03-11-04 09:47

Psycho Cowboy wrote:

> Vupti, sværre er det ikke, og det tager ingen tid! ...Pånær lige den tid
> olien er om at løbe ud selvfølgelig.

Et lille indspark - det der plejer at volde mig de største problemer er at
få oliefilteret af. Selvom det bliver spændt fast med blid hånd, så skal
der som regel hydraulisk værktøj i entreprenørklassen til at få det af
igen.

Det hjælper at smøre olie rundt om O-ringen når det skal af igen, og slå
med en skruetrækker så langt nede mod bunden af filteret som du kan, uden
at ramme andet end filteret forstås. Ideen er at få det løsnet, Honda
CBR600 har tilsyneladende en tendens til at skabe et vakuum eller noget,
som suger filteret urimelig godt fast - vold skal der til!

//Ronni



Mikkel Christensen (03-11-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 03-11-04 09:55

ronnih@mailinator.com (Ronni) writes:

[fastgroede oliefiltre]

> Det hjælper at smøre olie rundt om O-ringen når det skal af igen, og
> slå med en skruetrækker så langt nede mod bunden af filteret som du
> kan, uden at ramme andet end filteret forstås. Ideen er at få det
> løsnet, Honda CBR600 har tilsyneladende en tendens til at skabe et
> vakuum eller noget, som suger filteret urimelig godt fast - vold skal
> der til!

Heh.

Homer: 'There's the right way, the wrong way and the Max Power way'
Bart: 'Isn't that the wrong way?'
Homer: 'Yes, but faster'

Jeg plejer at finde en god, stor skruetrækker og banke den igennem
oliefilteret. Så er det nemt at skrue af. Det sviner måske lidt mere
men jeg har ikke tålmodighed til 'the right way'

--
Mikkel | Today is a good day. Not because anything wonderful
motortosse.dk | is happening, so much, but because my definition of
| a 'bad day' has been revised.
| - Chris Klein

Psycho Cowboy (03-11-2004)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 03-11-04 15:11

Mikkel Christensen wrote:

> Jeg plejer at finde en god, stor skruetrækker og banke den igennem
> oliefilteret. Så er det nemt at skrue af. Det sviner måske lidt mere
> men jeg har ikke tålmodighed til 'the right way'
_____________________________________________

Kender jeg godt, og bruger selv samme metode, MEN for nybegyndere er det
meget godt lige at få med, at skruetrækkeren altså skal bankes igennem hel
ude ved enden af filteret - i hvert fald på en gixxer 600. Dette aht. den
studs, der går ud i filteret fra motoren af. Ved ikke om det er smart at
knalde den i stykker..

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD - sover... ZZ
http://www.dfmc.dk/?id=234



Ronni (03-11-2004)
Kommentar
Fra : Ronni


Dato : 03-11-04 19:25

Mikkel Christensen wrote:

> Homer: 'There's the right way, the wrong way and the Max Power way'
> Bart: 'Isn't that the wrong way?'
> Homer: 'Yes, but faster'

Haha, rart at man ikke er den eneste Simpson-nørd i gruppen ;)

> Jeg plejer at finde en god, stor skruetrækker og banke den igennem
> oliefilteret. Så er det nemt at skrue af. Det sviner måske lidt mere
> men jeg har ikke tålmodighed til 'the right way'

Well, det lyder som om Honda er lidt specielle der - det er lykkedes mig
at banke en skruetrækker igennem filteret og flå hele filteret i stykker
med skruetrækkeren, uden at det har rokket sig en millimeter.

Det der har virket for mig har været
1) Smadre filteret tilpas meget med skruetrækkeren (se ovennævnte)
2) Sætte oliefiltertangen på - kan den ikke få ordentligt fat, gå til
punkt 1
3) Hamre løs på oliefiltertangen med et brækjern

Nu har jeg købt en Yamaha i stedet for, håber den er mere medgørlig!

//Ronni


Henrik Steen Larsen (03-11-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 03-11-04 09:57

Ronni wrote:
> Det hjælper at smøre olie rundt om O-ringen når det skal af igen, og slå
> med en skruetrækker så langt nede mod bunden af filteret som du kan,
> uden at ramme andet end filteret forstås. Ideen er at få det løsnet,
> Honda CBR600 har tilsyneladende en tendens til at skabe et vakuum eller
> noget, som suger filteret urimelig godt fast - vold skal der til!

Hvis du nu skruer bundskruen (eller den ved påfyldningshullet) ud først
(!), så er der ikke længere noget vakuum.

Ronni (03-11-2004)
Kommentar
Fra : Ronni


Dato : 03-11-04 19:21

Henrik Steen Larsen wrote:

> Hvis du nu skruer bundskruen (eller den ved påfyldningshullet) ud først
> (!), så er der ikke længere noget vakuum.

Det er præcist hvad jeg gør - vakuumet (eller hvad det er) er der stadig!
Men det er lige meget nu, jeg solgte cyklen

//Ronni


Armand (06-11-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-11-04 00:12


Henrik Steen Larsen <hsl_dk@cool.SLET.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cma6gs$s8p$1@news.cybercity.dk...
> Ronni wrote:
> > Det hjælper at smøre olie rundt om O-ringen når det skal af igen, og slå
> > med en skruetrækker så langt nede mod bunden af filteret som du kan,
> > uden at ramme andet end filteret forstås. Ideen er at få det løsnet,
> > Honda CBR600 har tilsyneladende en tendens til at skabe et vakuum eller
> > noget, som suger filteret urimelig godt fast - vold skal der til!
>
> Hvis du nu skruer bundskruen (eller den ved påfyldningshullet) ud først
> (!), så er der ikke længere noget vakuum.

Først og fremmest kan det ikke dreje sig om et vacuum, eftersom at
filterets
indre er decideret trykområde!
Af samme grund som gør at oliebeholdningen ikke løber ud af filter-stutsen
når filteret er afmonteret (= filteret sidder på et lukket tryksystem (á
smøre-kredsløbet)!) ville man af samme grund ikke kunne udligne et givent
vacuum ved at åbne ind til motorens indre, ligesom der forøvrigt ér åbent
til
motorens indre igennem den udluftningsslange der går fra blokken eller
topstykket og til luftfilterkassen :-|

--
Armand.




Jes Vestervang (03-11-2004)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 03-11-04 23:53

Mikkel Christensen <mikkel.christensen@gmail.com> writes:

> Jeg plejer at finde en god, stor skruetrækker og banke den igennem
> oliefilteret. Så er det nemt at skrue af. Det sviner måske lidt mere
> men jeg har ikke tålmodighed til 'the right way'

En stor rørtang er den gyldne mellemvej
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Jacob Bunk Nielsen (01-11-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 01-11-04 18:28

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@gmail.com> writes:

> [...] Husk at skrue bundproppen med den gamle kobberpakning i (man
> kan godt skifte ringen hver gang, men det er ikke nødvendigt) og
> fyld derefter den angivede mængde olie på motoren.

Det bør bemærkes at 5 nye bundproppakninger koster en 10'er hos Louis,
og man kan tydeligt se at den gamle pakning er blevet klemt så den
passer. Jeg skifter pakning hver gang jeg skifter olie. Jeg gider ikke
at spare 2 kroner hvis jeg har bare en minimal risiko for at den
skulle gå hen og blive utæt.

Hvis man genbruger den gamle kobberpakning kan det være en god idé i
det mindste at gløde den op. Altså varme den op til den er rødglødende
og derefter køle den ned i et vandbad. Så bliver den blød og smidig
igen. Det er en løsning jeg har brugt et par gange når jeg har manglet
kobberringe til mine bremseslanger, og jeg har stået i værkstedet en
søndag.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Jacob Bunk Nielsen (05-11-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 05-11-04 17:42

ronnih@mailinator.com (Ronni) writes:

> [ ... ] Ideen er at få det løsnet, Honda CBR600 har tilsyneladende
> en tendens til at skabe et vakuum eller noget, som suger filteret
> urimelig godt fast - vold skal der til!

Honda suger ... fortæl os noget vi ikke ved

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste