forgaffel til ER5
Fra : Mikkel L

Dato : 31-10-04 23:08

Jeg har en ER5 hvor forgaffelen/støddæmperen, er utæt. Ved ikke så meget om
det, men er der nogle der ved om man bare kan skifte en pakning eller om det
hele skal skiftes, lige som støddæmperen bagpå. og evt. hvor meget det ca.
koster...

Håber at der er en der kan hjælpe

på forhånd tak
/Mikkel

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-10-04 23:12

"Mikkel L" <maan@hotmail.com> writes:

> [...]
> hele skal skiftes, lige som støddæmperen bagpå. og evt. hvor meget det ca.

Mon ikke det bare er pakdåsen der skal skiftes? Et sæt plejer at koste
små 100 kroner. Nu når du er i gang, så er det sikkert også en god idé
lige at skifte forgaffelolien. Det koster også ca. 100 kroner.

.... så 200 kroner og et par timer i værkstedet. En erfaren mekaniker
bør kunne klare operationen på en time.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : MKS - 74

Dato : 31-10-04 23:58

On Sun, 31 Oct 2004 23:12:23 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Mon ikke det bare er pakdåsen der skal skiftes?

Højst sandsynligt jo.

> Et sæt plejer at koste
>små 100 kroner. Nu når du er i gang, så er det sikkert også en god idé
>lige at skifte forgaffelolien. Det koster også ca. 100 kroner.

Ja og ja...Gammel forgaffelolie kan have en konsistens som mayonnaise
og lugter iøvrigt aldeles forfærdeligt.

>... så 200 kroner og et par timer i værkstedet. En erfaren mekaniker
>bør kunne klare operationen på en time.

Så skal han nok trods alt skynde sig lige lovligt meget, under alle
omstændigheder kommer man ret sikkert til at betale for mere hvis
værkstedet skal lave det, nok nærmere 2-3 timer. Søborg MC hvis
servicepriser ligger i den absolut lave ende tager 1164 for
operationen på en ER5 heraf 875 i arbejdsløn, en gennemsnitspris for
at få et værksted til det ligger nok på ca. 14-1600 kr.

--
-Michael
No. 74 in limbo...

Fra : Christer Waleryd

Dato : 01-11-04 07:36

> [...]

> hele skal skiftes, lige som støddæmperen bagpå. og evt. hvor meget det ca.

Forsøk først med en bladsøker at fjerne eventuelle sandkorn der ligger
mellem pakkboxen og gaffelbenet.

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500

Fra : Moller

Dato : 01-11-04 11:17

Christer Waleryd wrote:

> Forsøk først med en bladsøker at fjerne eventuelle sandkorn der ligger
> mellem pakkboxen og gaffelbenet.

   ? hvordan skal det kunne hjælpe med at få den tæt igen ?? ude over at
du ridser gaffelbenet, og derved gør at der er endnu støre mulighed for
at den hurtigt blir utæt efter pakdåse skiftet.

   Så hellere bare få det skiftet, og olien skal skiftes under alle
omstændigheder, hvis dette ikke er sket inden for de sidste 2 år.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Christer Waleryd

Dato : 01-11-04 12:05

Moller <news@molnit.com> writes:

>    ? hvordan skal det kunne hjælpe med at få den tæt igen ?? ude
> over at du ridser gaffelbenet, og derved gør at der er endnu støre
> mulighed for at den hurtigt blir utæt efter pakdåse skiftet.

Sandkorn (eller annet snavs) kan gøre at olien passerer forbi
pakdåsen. Gaffelben skades ikke av en bladsøger.

Dette er en metode som hvis den fungerer, så
1) er jobben gjort på minutter og
2) det koster fint lite.

Fungerer det så ikke, ja da har man ikke kastet bort mye tid.

/Christer

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 01-11-04 10:36

"Mikkel L" <maan@hotmail.com> wrote in message
> [...]
det
> hele skal skiftes, lige som støddæmperen bagpå. og evt. hvor meget det ca.

Hvis du selv udfører arbejdet så kig først lige hvad det er smartest at have
ved hånden når du skal gøre det.

Hvis det er normale gaffelben med rørene værende øverst, så løft støvhætten
op - fri af aluminiums nederbenene - og se om de skal bruge en nøgle eller
tynd skruetrækker til at aftage en låsering.

Når du montere de gamle oliepakringe kan du mange gange bruge de gamle som
mellemlæg når de nye nedpresses/nebankes, men nogle gange har man brug for
et rør eller en kæp eller en fladdorn til at nedbanke de nye pakringe.

Og kom godt med olie på de nye pakringe før du fører dem ind på røret så de
ikke bliver ridsede. Og ofte er det bedst at påføre oliepakringene nedefra,
men på nogle modeller kan det kun ske oppefra hvis ikke oliepakningerne skal
ødelægges. Så tænk førdt på dette - kig efter - før du starter på
påføringen.

Dit aktuelle problem med utæthed skyldes normalt slitage af oliepakningen,
medmindre forgaflen er lidt bøjet eller oval eller at der er rusthuller i
den.

Efter påfyldning af ny forgaffelolie så kontroller at der er lige meget luft
over hver oliepåfyldning i de 2 gaffelben. Gøres ved at stikke en pind/stang
ned oppefra og se hvor langt nede der kommer olie på den, og dette gøres
først efter at hvert gaffelben har været pumpet mindst 10 gang; langsomt
eller med topbolten på så olien ikke sprøjter ud på dit tøj.

Normalt er der en tynd O ring på bolten i toppen af gaffelbenene, og hav om
muligt 2 nye ved hånden for hvis en af disse knækker så for du under senere
kørsel olie ud oppefra og ujævn dæmpning i de 2 gaffelben da der jo i
gaffelbenene også er luften der sammenpresses/dæmper over olien.

Mvh Gert
eller jernstang normalt først kan nogle gange er det bedst

Fra : Mikkel L

Dato : 01-11-04 15:27

mange tak for de mange svar. tror jeg aflevere den til en mekaniker, da jeg
ikke er en haj til mekanik... :(
ved godt det er den dyreste måde, men i mit tilfælde sikkert også det mest
sikkere :)

Fra : MKS - 74

Dato : 01-11-04 16:04

On Mon, 1 Nov 2004 15:26:55 +0100, "Mikkel L" <maan@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>ikke er en haj til mekanik... :(
>ved godt det er den dyreste måde, men i mit tilfælde sikkert også det mest

Det skal du nu ikke være så ked af, selvom man godt kan få det indtryk
som fast læser af d.f.m at det næsten er et must at skrue selv i egen
MC, så er det langt fra altid tilfældet, mange lever i lykkelig
uvidenhed om selv det mest elementære og har hverken tid eller lyst
til at skrue - enhver må jo gøre op med sig selv hvad der er mest
sikkerhed og økonomi i.

For mit eget vedkommende så laver jeg efterhånden _alt_ selv (også
selvom jeg _hader_ det) og har ikke haft en cykel på værksted de
sidste par år.... af 3 grunde, primært fordi jeg ellers ikke havde råd
til de cykler jeg nu engang kører/har kørt på (gratis service og
_næsten_ gratis dele), men næsten ligeså væsentligt er at når man selv
laver tingene, så er een og kun een der hænger på den hvis ikke det er
lavet ordentligt, endelig kan det også være en kilde til at lære mere
om hvorfor/hvordan tingene på en MC fungerer som de gør og dermed også
større mulighed for at opdage når de ikke gør, samtidig som det kan
være en basis for bedre udnyttelse af cyklen...

Endelig er der jo også det mystiske folkefærd der ligefrem _nyder_ at
skrue selv....weird but true, sikkert dem der aldrig kom over
Legoklods-stadiet

--
-Michael
No. 74 in limbo...

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 01-11-04 16:17

MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk> writes:

> Endelig er der jo også det mystiske folkefærd der ligefrem _nyder_ at
> skrue selv....weird but true, sikkert dem der aldrig kom over
> Legoklods-stadiet

Heh, ja jeg fatter dem heller ikke.

(skrevet mens jeg skubber bestillingen på et pakningssæt til motoren,
den nye knastkæde og bremsecylinder rep kit ind under tastaturet

--
Mikkel | Today is a good day. Not because anything wonderful
motortosse.dk | is happening, so much, but because my definition of

Fra : Moller

Dato : 01-11-04 16:49

Mikkel Christensen wrote:

> Heh, ja jeg fatter dem heller ikke.

   Ja, det er jo typisk sådan nogen mærkelige nogen der kan finde på at
køre på en Suzuki, og åbne ind til motoren inden for det første års
ejerskab ... mærkelige personer, man sku tro de var på piller med for
meget fritid :) en stor gruppe af den slags har også i tidernes morgen
haft, eller har stadig en MZ :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : MKS - 74

Dato : 01-11-04 19:02

On Mon, 01 Nov 2004 16:48:33 +0100, Moller <news@molnit.com> wrote:

>   Ja, det er jo typisk sådan nogen mærkelige nogen der kan finde på at
>køre på en Suzuki

Det hedder jo ikke skruzuki for ingenting - _mærket_ for den
lidenskabelige hjemmeskruer, der kalkulerer med og håber på at
bøttejernet leverer (og sjældent bliver skuffet) .

--
-Michael
No. 74 in limbo...

Fra : Moller

Dato : 01-11-04 19:21

MKS - 74 wrote:

> Det hedder jo ikke skruzuki for ingenting - _mærket_ for den
> lidenskabelige hjemmeskruer, der kalkulerer med og håber på at
> bøttejernet leverer (og sjældent bliver skuffet) .

   :) Ja man kan jo næsten kalde det skrue garanti ;) på den anden side,
så gir skruzuki jo en muligheden for at få en billigmaskine med meget
underholdning til de rejnvejrs fyldte dage, hvor man kan skrue på den
inde i værkstedet :) at den så også tager en del skrue dage inden for i
det gode vejr ... hmmmm, ja ja så slemt er det nu ikke.

   Men er det virkelig så slemt ;) husk på at der i DK er utroligt mange
flere suzker på vejen, end de andre mærker, og gældene som med så mange
andre ting, så betyder en meget udbredt vare også at der opstår flere
med problemer, men procent mæssigt maskiner solgte vs. problem maskiner
for de forskellige mærker for maskiner fra start 90'erne og frem :) så
vil jeg næsten våge at påstå at at suzuki nok kun føre marginalt :) i
skrue projekter.

   En anden ting er så at nu når man vælger en maskine som er billig, og
derved mangler en del egenskaber som de lidt dyre modeller/mærker har,
så virker det som om folk skruer hele tiden, når de køber ind fra
ebay.de og bytter rundt på delen som en gal... og da den slags gir
udslæt, så blir man endnu være til at finde andre ting på ebay.de, og
montere/skifte osv... og sjovt nok er Suzuki jo det mærke som er mest
Legoklods agtig, da de jo deler på kryds og tværs. :) og derfor guld
værd for custom touch folket, som bare ikke kan leve med en hornet magen
til alle de andre, eller en færge front som alle de andre CBR F2
maskiner osv. :) og da suzukierne er lette at skaffe til skrue
projekter, både prismæssigt, og dele mæssigt :) så er det jo guld.

   Nå, men jeg vil tilbage til min lille drømme verden om den Nicobacker
Kawa satan med lettere tunet ZX12rr motor i stellet, og uden kåbe :)
eller rettere en lille fræk streetfigter 2 øjet mini kåbe på fronten, og
lidt carbon pynt hist og her... og alt den tid der skal bruges på at
polere svinet op, og lakere den for at holde alu blankheden så længe som
muligt... aaaaarrrrrrrrggggg, køre aldrig ud til lydmuren mere, den mand
gir dumme dumme ide'er.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 02-11-04 08:42

Moller <news@molnit.com> writes:

> en stor gruppe af den slags har også i tidernes morgen haft, eller har
> stadig en MZ :)

*host*

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-04 17:35

Mikkel Christensen wrote:

> Heh, ja jeg fatter dem heller ikke.
>
> (skrevet mens jeg skubber bestillingen på et pakningssæt til motoren,
> den nye knastkæde og bremsecylinder rep kit ind under tastaturet

Jeg nød OGSÅ at lege med lego-klodser *g*. Og at skrue er næsten lige så
godt som at køre...
--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 01-11-04 19:31

Mikkel Christensen wrote:

> Heh, ja jeg fatter dem heller ikke.
>
> (skrevet mens jeg skubber bestillingen på et pakningssæt til motoren,
> den nye knastkæde og bremsecylinder rep kit ind under tastaturet

Sommeren er til at køre
Vinteren er til at skrue
Så bliver det en helårsfornøjelse

Keld
som er ved at skille ad og stykke ordren sammen da fragt fra england er dyr.

Triumph Trident T160 1975
2 er for lidt og 4 er for mange !
http://www.dfmc.dk/?id=622

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-11-04 20:08

Moller <news@molnit.com> writes:

>    Nå, men jeg vil tilbage til min lille drømme verden om den Nicobacker
> Kawa satan med lettere tunet ZX12rr motor i stellet, og uden kåbe :)

Den hedder altså Nico Bakker

Check i øvrigt deres hjemmeside på <http://www.bakker-framebouw.nl/>

> [...]
> polere svinet op, og lakere den for at holde alu blankheden så længe som
> muligt... aaaaarrrrrrrrggggg, køre aldrig ud til lydmuren mere, den mand

Heh

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : anders majland

Dato : 02-11-04 08:22

> mange tak for de mange svar. tror jeg aflevere den til en mekaniker,
> da jeg ikke er en haj til mekanik... :(
> ved godt det er den dyreste måde, men i mit tilfælde sikkert også det
> mest sikkere :)

Du kan jo overveje at få¨sat et par forgaffelbeskyttere på når nu benene
alligevel er pillet af. Det ses jo mest på enduro/cross maskiner men
virker jo ligeså godt på en gademaskine

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-11-04 13:16

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:

> Du kan jo overveje at få¨sat et par forgaffelbeskyttere på når nu benene
> alligevel er pillet af. Det ses jo mest på enduro/cross maskiner men
> virker jo ligeså godt på en gademaskine

Et sæt koster 10 euro hos Louis, og er meget lette selv at montere.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-11-04 18:23

MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk> writes:

> Ja og ja...Gammel forgaffelolie kan have en konsistens som mayonnaise
> og lugter iøvrigt aldeles forfærdeligt.

Ja, jeg var i værkstedet da Bager skiftede noget 10-12 år gammelt
forgaffelolie på en gammel MZ. Det lugtede temmelig fælt, og der var
"guf" i bunden :-\

> Så skal han nok trods alt skynde sig lige lovligt meget, under alle
> omstændigheder kommer man ret sikkert til at betale for mere hvis
> værkstedet skal lave det, nok nærmere 2-3 timer.

Hmmm - jeg synes at det er lykkedes for mig på et par timer (for en
passende definition af "et par" ;), og jeg kan ikke ligefrem påstå at
jeg arbejdede hurtigt eller har stor erfaring med den slags.

> [...]
> 1164 for operationen på en ER5 heraf 875 i arbejdsløn, en
> gennemsnitspris for at få et værksted til det ligger nok på ca.

Kedeligt. Men de skal selvfølgelig også have tid til kaffepause

Jeg kan i hvert fald kun sige at jeg er blevet klogere af at have
prøvet selv (mens der var passende hjælp at hente fra andre i
klubben).

--
Bandit 600 N | ......_[]-=*