Rustbeskyttelse af crom?
Fra : Ukendt

Dato : 30-10-04 23:19

Hey

Hvad er det bedste middel mod rust på crom-dele?

Må gerne være transparent hvis I kender et godt middel (måske på spray)

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-10-04 00:17

Tom skrev:

> Hvad er det bedste middel mod rust på crom-dele?

Har du ikke noget crom på 'deo'en du kan teste?

> Må gerne være transparent hvis I kender et godt middel (måske på
> spray)

Jeg plejer at bruge WD40. Ellers har thansen.dk noget desideret
crom-beskyttelse men om det er bedre ved jeg ikke.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-04 09:27

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

> Har du ikke noget crom på 'deo'en du kan teste?

> Jeg plejer at bruge WD40. Ellers har thansen.dk noget desideret
> crom-beskyttelse men om det er bedre ved jeg ikke.

Jeg plejer bare at skifte dele når de er rustet så meget.....men det kunne
jo være rart hvis der fandtes et effektiv middel til rustbeskyttelse

--
Tom

Fra : Steen L. Eriksen

Dato : 31-10-04 11:54

On Sun, 31 Oct 2004 01:17:05 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<visit_my@website.tuxx.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg plejer at bruge WD40. Ellers har thansen.dk noget desideret
>crom-beskyttelse men om det er bedre ved jeg ikke.

Det bedste middel mod rust på krom er - omforkromning. Krom er et
rustbeskyttelsesmiddel, der i mange tilfælde er blankt. Når krom
ruster er det fordi laget er blevet for tyndt til at yde en effektiv
rustbeskyttelse, og den eneste holdbare vej er ny krom.

Steen L. Eriksen

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 31-10-04 01:53

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
> [...]
>
> Hvad er det bedste middel mod rust på crom-dele?
>
> Må gerne være transparent hvis I kender et godt middel (måske på spray)

Hvad med AUTOSOL på tube er det ikke godt nok ?
Det er da fint også til at genopfriske gammelt krom med selv små/nåle
rusthuller.

Gert

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-04 09:26

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse

> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Hvad med AUTOSOL på tube er det ikke godt nok ?
> Det er da fint også til at genopfriske gammelt krom med selv små/nåle
> rusthuller.

Jeg ville jo gerne undgå at det kom så vidt,

--
Tom

Fra : Peter

Dato : 31-10-04 09:55

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
> Hey
>
> Hvad er det bedste middel mod rust på crom-dele?
>
> Må gerne være transparent hvis I kender et godt middel (måske på spray)

Jeg har ofte brugt klar/transparent Tectyl. Det virker fint og fåes på
spraydåse til ca. 70 kr.

---
Peter
XJ600S

Fra : Richard

Dato : 31-10-04 11:06

Tom wrote:

> Hvad er det bedste middel mod rust på crom-dele?
> Må gerne være transparent hvis I kender et godt middel (måske på spray)

Gælder det beskyttelse eller udseende? - du må desværre nok vælge enten
eller, hvis du ikke vil ofre en ny forchromning

Til beskyttelse er Louis' S100 Totalpfleger rigtig god. Den er klar,
størkner efter få dage til en ret hård konsistens - så hård at laget
nærmest skal skrubes af efter nogen tid. Men ikke hårdere, end at det
tiltrækker støv - fx bremsestøv - og bliver trist snavset at se på efter
en kort periode eller få 100 kms kørsel ;-(

S100 Totalpfleger er absolut kun egnet til steder, der er lette at
rengøre, ikke til fx vinterkonservering af hele cyklen IMHO.

Er det skinnende udseende vigtigere, er dewr vist ingen vej uden om
regelmæssig aftørring med en klud vædet i lampeolie, petroleum, WD40, klar
tectyl el.lign. og pudsning til højglans indimellem

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : MLT

Dato : 02-11-04 19:34

Jeg har engang af en våbensmed fået at vide at krom/stål/jern skal beskyttes
med en syrefri olie. Det var vigtigt at det var en SYREFRI olie, da andre
olier ville ødelægge overfladen på metallerne og herved danne grobund for
rust/skidt når olien senere hen fjernes igen ved vask og lignende eller til
foråret.

Er WD-40 syrefri mon?

Med venstre fra styret
Mikker XJ 600

Fra : Peter

Dato : 02-11-04 21:10

"MLT" <mlt@husbygningFJERNES.dk> wrote in message
> [...]
> olier ville ødelægge overfladen på metallerne og herved danne grobund for
> rust/skidt når olien senere hen fjernes igen ved vask og lignende eller

Det lærte jeg også af min far der både var smed og bøssemager. Men hvis det
skal beskytte en motorcykel i det danske klima skal den behandles ofte. I
hvertfald efter hver regnvejrstur.

---
Peter
XJ600S

Fra : Richard

Dato : 02-11-04 23:32

Peter wrote:

> Det lærte jeg også af min far der både var smed og bøssemager. Men hvis det
> skal beskytte en motorcykel i det danske klima skal den behandles ofte. I
> hvertfald efter hver regnvejrstur.

Hvorfor ikke bare tørre cyklen - og især det nøgne chrom/metal - over
efter *hver* tur, så klarer deb sikkert bedre en tur, hvor du bliver
overrasket af regnvejr

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 02-11-04 23:30

MLT wrote:

> [...]
> rust/skidt når olien senere hen fjernes igen ved vask og lignende eller til

Næppe i betragtning af dens rustløsende egenskaber. Men til at rense /
tørvaske det nøgne metal efter en tur og dække det, indtil resten af
WD40'en bliver tørret af til næste tur, kan næppe skade. Der er faktisk
mange, der sprøjter hele cyklen ind i det i stedet for i vintervoks.
Selv lak og klistermærker

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : TA

Dato : 08-11-04 16:03

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
> Hey
>
> Hvad er det bedste middel mod rust på crom-dele?
>
> Må gerne være transparent hvis I kender et godt middel (måske på spray)

Almindelig auto-voks til lakforsegling er transparent og forsegler
overfladen samtidig med at det ikke binder støv og snavs. Overfladen kan
herefter udmærket skylles og vaskes (med auto-shampoo). Alternativt kan man
beskytte overfladen med et tyndt lag motorolie, som dog kan binde støv og
snavs ligesom det kan smitte af på tøj. Eller man kunne bruge Motorex
'Protect & Shine'.

På udsatte steder kunne man anvende et tyndt lag voksbaseret Dinitrol (fx ML
1000) eller Dinitrols transparente stenslagsbeskyttelse (nr 81). Begge fåes
som spray.

I knallertdagene blev forkromede fælge mm om vinteren beskyttet med et tyndt
lag smørefedt. Fedtet 'størknede' i kulden. Om foråret var fedtet let at
fjerne og efterlod fælgene som ny - selv efter daglig vinterkørsel i saltet
føre. Men det er måske en anelse lo-tech anno 2004 ...

--
TA