|
| Olie vinteren over, hvorfor? Fra : Martin Leong |
Dato : 30-10-04 19:37 |
|
Hej NG
Nu nærmer vinteropstaldningen sig efterhånden, og de fleste steder opfordres
man jo til at skifte olie vinteren over. Men hvorfor? Jeg kan godt se ideén
med at tappe det gamle olie af, så cyklen ikke står med det over vinteren,
men er der nogen speciel grund til at skulle hælde nyt olie på med det
samme, og ikke når cyklen skal ud og køre igen til foråret?
Mvh
Martin Leong
SV650S (99)
| |
Michael (30-10-2004)
| Kommentar Fra : Michael |
Dato : 30-10-04 20:20 |
|
Hejsa simpelthen fordi at olie optager vand, og andre forbrændingsstoffer,
og det er ikke det mest heldige man kan have i sin motor, vinteren over
MVH Michael Ankerlund
"Martin Leong" <mk_leong@hotmail.fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:cm0mt0$63m$1@news.cybercity.dk...
> Hej NG
>
> Nu nærmer vinteropstaldningen sig efterhånden, og de fleste steder
> opfordres
> man jo til at skifte olie vinteren over. Men hvorfor? Jeg kan godt se
> ideén
> med at tappe det gamle olie af, så cyklen ikke står med det over vinteren,
> men er der nogen speciel grund til at skulle hælde nyt olie på med det
> samme, og ikke når cyklen skal ud og køre igen til foråret?
>
> Mvh
> Martin Leong
> SV650S (99)
>
>
| |
Gert Bo thorgersen (31-10-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 31-10-04 02:06 |
|
"Michael" <ankerlund@oncable.dk> wrote in message
news:4183e93d$0$276$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hejsa simpelthen fordi at olie optager vand, og andre forbrændingsstoffer,
> og det er ikke det mest heldige man kan have i sin motor, vinteren over
> MVH Michael Ankerlund
> "Martin Leong" <mk_leong@hotmail.fjern.dk> skrev i en meddelelse
> news:cm0mt0$63m$1@news.cybercity.dk...
> > Hej NG
> >
> > Nu nærmer vinteropstaldningen sig efterhånden, og de fleste steder
> > opfordres
> > man jo til at skifte olie vinteren over. Men hvorfor? Jeg kan godt se
> > ideén
> > med at tappe det gamle olie af, så cyklen ikke står med det over
vinteren,
> > men er der nogen speciel grund til at skulle hælde nyt olie på med det
> > samme, og ikke når cyklen skal ud og køre igen til foråret?
> >
> > Mvh
> > Martin Leong
> > SV650S (99)
> >
> >
>
Det med vandindholdet er jo klaret ved at have kørt lang/lange ture før
opklodsningen så motoren er blevet varm nok og haft tid nok til at fordampe
alt vandet væk.
Og (eller) aftappe al olien, og dermed muligt vand, straks medens motoren
stadig var varm efter den sidste køretur, før motorcyklen blev klodset op.
Jeg har altid gjort det sidste. Men har også normalt haft topstykker af om
vinteren for at kontrollere dem. For i den sammenhæng er det største
rustproblem jo muligheden for at cylindre - over stemplerne - ruster under
lang opstalling. Men det klares normalt ved oliespray ind via
tændrørshullerne og efterfølgende drejning af motoren (krumtappen) så olien
er kommet op på alle cylinderflader over stemplerne.
Mvh. Gert
| |
rbk17 (31-10-2004)
| Kommentar Fra : rbk17 |
Dato : 31-10-04 10:45 |
|
On Sun, 31 Oct 2004 07:05:30 +0700, Gert Bo thorgersen wrote:
>
> "Michael" <ankerlund@oncable.dk> wrote in message
> news:4183e93d$0$276$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hejsa simpelthen fordi at olie optager vand, og andre
>> forbrændingsstoffer, og det er ikke det mest heldige man kan have i sin
>> motor, vinteren over MVH Michael Ankerlund
>> "Martin Leong" <mk_leong@hotmail.fjern.dk> skrev i en meddelelse
>> news:cm0mt0$63m$1@news.cybercity.dk...
>> > Hej NG
>> >
>> > Nu nærmer vinteropstaldningen sig efterhånden, og de fleste steder
>> > opfordres
>> > man jo til at skifte olie vinteren over. Men hvorfor? Jeg kan godt se
>> > ideén
>> > med at tappe det gamle olie af, så cyklen ikke står med det over
> vinteren,
>> > men er der nogen speciel grund til at skulle hælde nyt olie på med
>> > det samme, og ikke når cyklen skal ud og køre igen til foråret?
>> >
>> > Mvh
>> > Martin Leong
>> > SV650S (99)
>> >
>> >
>> >
> Det med vandindholdet er jo klaret ved at have kørt lang/lange ture før
> opklodsningen så motoren er blevet varm nok og haft tid nok til at
> fordampe alt vandet væk.
>
> Og (eller) aftappe al olien, og dermed muligt vand, straks medens motoren
> stadig var varm efter den sidste køretur, før motorcyklen blev klodset
> op.
>
> Jeg har altid gjort det sidste. Men har også normalt haft topstykker af
> om vinteren for at kontrollere dem. For i den sammenhæng er det største
> rustproblem jo muligheden for at cylindre - over stemplerne - ruster under
> lang opstalling. Men det klares normalt ved oliespray ind via
> tændrørshullerne og efterfølgende drejning af motoren (krumtappen) så
> olien er kommet op på alle cylinderflader over stemplerne.
>
> Mvh. Gert
Min kammerat skifter ved vinterens begyndelse fordi sod/svol i
benzin afsættes i olien og gør den sur (som i syre).
Og igen om foråret, så det skidt der har løst sig kommer ud.
Jeg tror ikke vand i olien er et problem - det koger ud
1. gang den bliver varm... Og der kommer nok ikke meget vand i
hvis cyken står frost-frit...
(naturligvis bruger han bare en eller anden skod olie
til 100-200 kr for 4l. Og de bedre om foråret...
Jeg selv følger bare instuktions bogen - skift min. 1 gang per
år eller ved 6000km.
rbk17
gsx[fr]-750
| |
Armand (31-10-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 31-10-04 22:48 |
|
rbk17 <rbk17@localhost.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:pan.2004.10.31.09.45.27.952751@localhost.com...
> On Sun, 31 Oct 2004 07:05:30 +0700, Gert Bo thorgersen wrote:
>
> Min kammerat skifter ved vinterens begyndelse fordi sod/svol i
> benzin afsættes i olien og gør den sur (som i syre).
> Og igen om foråret, så det skidt der har løst sig kommer ud.
> Jeg tror ikke vand i olien er et problem - det koger ud
> 1. gang den bliver varm... Og der kommer nok ikke meget vand i
> hvis cyken står frost-frit...
> (naturligvis bruger han bare en eller anden skod olie
> til 100-200 kr for 4l. Og de bedre om foråret...
Det med "vinterolie" er en reminiscens fra gamle dage hvor almindelig
motorolie var temmelig syreholdig, hvorfor man kun lod motoren påvirkes af
den af bydende nødvendighed (læs: "kørsel"), men derfor også sparede
motoren
under opstaldning ved at bruge specielle syrefri konserverings-olier, som
til gengæld ikke var en pind værd som smøremiddel ved forårets komme, hvor
genihældning af motorolie derfor var nødvendig.
Nutidens almindelige motorolier er anderledes syrefri, og derfor gør frisk
ihældt motorolie det fint ud for konserveringsolie igennem vinteren,
hvorved
man sparer sig for at skifte endnu engang til foråret!
Så vidt jeg husker er dette faktum også nævnt i DMC's
vinteropstaldnings-artikel, så tag nu lige og læs den igennem :-|
--
Armand.
| |
L.L. (01-11-2004)
| Kommentar Fra : L.L. |
Dato : 01-11-04 17:47 |
|
"Martin Leong" <mk_leong@hotmail.fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:cm0mt0$63m$1@news.cybercity.dk...
> Hej NG
>
> Nu nærmer vinteropstaldningen sig efterhånden, og de fleste steder
> opfordres
> man jo til at skifte olie vinteren over. Men hvorfor? Jeg kan godt se
> ideén
> med at tappe det gamle olie af, så cyklen ikke står med det over vinteren,
> men er der nogen speciel grund til at skulle hælde nyt olie på med det
> samme, og ikke når cyklen skal ud og køre igen til foråret?
>
> Mvh
> Martin Leong
> SV650S (99)
>
>
Fordi nogen højst sandsynlig vil glemme, at fylde olie på igen til foråret!
Mvh Lars
| |
|
|