/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Polering af skyllekanaler
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-04 15:16

Hey

Hvad kan man effektmæssigt regne med at det vil give at polere
skyllekanalerne på en 80 ccm totaks cylinder som i forvejen er meget ru og
ujævn (ca i %)?

Nogen tips til hvordan det kan poleres?

--
Tom



 
 
Hans Joergensen (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 28-10-04 15:29

Tom wrote:
> Hvad kan man effektmæssigt regne med at det vil give at polere
> skyllekanalerne på en 80 ccm totaks cylinder som i forvejen er meget ru og
> ujævn (ca i %)?

0-2%

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Armand (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-10-04 22:34


Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrnco20gs.mc6.haj@enterprise-server.dk...
> Tom wrote:
> > Hvad kan man effektmæssigt regne med at det vil give at polere
> > skyllekanalerne på en 80 ccm totaks cylinder som i forvejen er meget ru
> > og ujævn (ca i %)?
>
> 0-2%

Det er udglatning af skarpere kanter (især imellem de individuelle emner)
og
hjørner, der giver mest derved. Fagkundskaben kan ikke enes om fordelen af
optimalt flow (á 100% poleret overflade), eller den turbolerende og derved
fortsat luft/bensin-opblandende effekt er at foretrække :-/
Faktisk er man i fly-industrien begyndt at forske i at en anelse nopret
overflade medfører et mikrolag af stillestående luft som nedsætter
luftmodstanden, og dén funktion kan også tænkes forekommende i en
skyllekanal :-/

- -
Armand.




Hekto (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 28-10-04 23:10

In article <clrol4$l9a$1@abbeden.bunk.cc>, armand@mc-chaufforerne.dk
says...
> Det er udglatning af skarpere kanter (især imellem de individuelle emner)
> og
> hjørner, der giver mest derved. Fagkundskaben kan ikke enes om fordelen af
> optimalt flow (á 100% poleret overflade), eller den turbolerende og derved
> fortsat luft/bensin-opblandende effekt er at foretrække :-/
> Faktisk er man i fly-industrien begyndt at forske i at en anelse nopret
> overflade medfører et mikrolag af stillestående luft som nedsætter
> luftmodstanden, og dén funktion kan også tænkes forekommende i en
> skyllekanal :-/
>

Naaah, det er nu ikke helt for at nedsætte luftmodstanden. Der findes
et fænomen der hedder 'afløsning', hvor luften ligesom slipper emnet.
Det er meget værre end turbolens.
De snoede spiraler man af og til ser på høje skorstene, er for at
forhindre afløsning i stærk blæst. På flyvinger kan man se nogle
'tingester', eller direkte 'knæk' på overfladen, der har samme
funktion. Afløsning på en flyvinge = NED!
Det du nok tænker på er laminarflowet i grænselaget. Af samme årsag
nytter det kun at polere en kanal i starten, hvor der ikke er opbygget
et grænselag, hvorover luften 'flyder'.

Du har ret i at det vigtigeste er forløbet af kanalen. Det kan være
vigtigere at have et korrekt forløb, end at have et stort tværsnit.
Generelt kan man sige at det lufttværsnit der starter ved indgangen ved
kanalen, gerne skulle forlade den samtidig. Det sker kun når kanalen
forløber optimalt, uden knæk og lign.

Det er jo noget man går op i f.eks. i Ducati Klub Danmark!
Så vi hyrede en ekspert! Se mere her:

www.hekto.dk/ducati/fluidmekanik.pdf

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Ukendt (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-04 19:38

Tom wrote:
> Hey
>
> Hvad kan man effektmæssigt regne med at det vil give at polere
> skyllekanalerne på en 80 ccm totaks cylinder som i forvejen er meget
> ru og ujævn (ca i %)?
>
-10% - +2% er ok et meget godt gæt...

--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152



Ukendt (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-04 21:45

Polere / fjern ujævnheder og glasblæs derefter kanalerne..


"Peter Jakobsen" <pjakob--slet-dette--(snabela)teliamail punktum dk> skrev i
en meddelelse news:41813c3b$0$23095$d40e179e@nntp05.dk.telia.net...
> Tom wrote:
>> Hey
>>
>> Hvad kan man effektmæssigt regne med at det vil give at polere
>> skyllekanalerne på en 80 ccm totaks cylinder som i forvejen er meget
>> ru og ujævn (ca i %)?
>>
> -10% - +2% er ok et meget godt gæt...
>
> --
> M V H
>
> Peter Jakobsen
> KAWASAKI ZX12R '01
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
> http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste