In article <clrol4$l9a$1@abbeden.bunk.cc>, armand@mc-chaufforerne.dk
says...
> Det er udglatning af skarpere kanter (især imellem de individuelle emner)
> og
> hjørner, der giver mest derved. Fagkundskaben kan ikke enes om fordelen af
> optimalt flow (á 100% poleret overflade), eller den turbolerende og derved
> fortsat luft/bensin-opblandende effekt er at foretrække :-/
> Faktisk er man i fly-industrien begyndt at forske i at en anelse nopret
> overflade medfører et mikrolag af stillestående luft som nedsætter
> luftmodstanden, og dén funktion kan også tænkes forekommende i en
> skyllekanal :-/
>
Naaah, det er nu ikke helt for at nedsætte luftmodstanden. Der findes
et fænomen der hedder 'afløsning', hvor luften ligesom slipper emnet.
Det er meget værre end turbolens.
De snoede spiraler man af og til ser på høje skorstene, er for at
forhindre afløsning i stærk blæst. På flyvinger kan man se nogle
'tingester', eller direkte 'knæk' på overfladen, der har samme
funktion. Afløsning på en flyvinge = NED!
Det du nok tænker på er laminarflowet i grænselaget. Af samme årsag
nytter det kun at polere en kanal i starten, hvor der ikke er opbygget
et grænselag, hvorover luften 'flyder'.
Du har ret i at det vigtigeste er forløbet af kanalen. Det kan være
vigtigere at have et korrekt forløb, end at have et stort tværsnit.
Generelt kan man sige at det lufttværsnit der starter ved indgangen ved
kanalen, gerne skulle forlade den samtidig. Det sker kun når kanalen
forløber optimalt, uden knæk og lign.
Det er jo noget man går op i f.eks. i Ducati Klub Danmark!
Så vi hyrede en ekspert! Se mere her:
www.hekto.dk/ducati/fluidmekanik.pdf
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!