"Jonas Holt" <jholt@nordenbindestregfjords.dk> wrote in message
news
sghu9ej28e23ro@news.get2net.dk...
> Tue, 26 Oct 2004 18:51:01 +0200, Martin Sørensen <mos@laxity.invalid>
> skrev:
>
> >> Hvad er forskellen på ophoning og honing? Troede egentligt at det var
> >> det samme :-#
> >
> > Honing ændrer ikke på diameteren, det gør en opboring (selvfølgelig).
>
> Mig bekendt borer man op til 'næsten-målet' og honer de sidste par
> hundrededele væk. Honingen river overfladen lidt op, hvilket gør, at
> stempelringene slides til så de passer næsten helt perfekt i hullet
> (derfor honer man altid inden man sætter nye ringe i).
>
> --
> Mvh
> Jonas Holt & CBR600F2
>
Honing er afpudsning er opboring eller finafpudsning hvis cylinderen er
slidt så der er for stor diameter forskel på toppen og under toppen i
cylinderen.
Cylinderen slides jo dybest hvor den øverste stempelring når til/vender, og
hvis man så f.eks. vil skifte stempelringe fordi gabet i stemplets
topstilling er for stort, og man kan hone/øge diameteren til indenfor det
tilladelige, bliver man nødt til - hvis det skal gøres korrekt - at hone for
ikke at den nye topstempelring skal overbelastes, evt. knække. Eller banker
en ny "firkant profil" stempelring jo mod siden i en rund/hul stopkant.
Og honingen er også udført for at give fine riller hvori olie kan hænge
fast, men honingen er samtidig udført som skrå/kryds riller. Altså skrå i
forhold til stempelringene, for at disse hele tiden har en konstant glidende
bevægelse på rillerne.
Mvh. Gert
BMW R100, Honda Wave, Honda XR 250, Honda VFR 400, Honda VTR 1000, Honda 1,7
Civic.