Opboring og honing?
Fra : Tue

Dato : 26-10-04 17:45

Hvad er forskellen på ophoning og honing? Troede egentligt at det var det
samme :-#
--
Tue Jensen
SV650S - DT125LC

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-10-04 17:51

> Hvad er forskellen på ophoning og honing? Troede egentligt at det var
> det samme :-#

Honing ændrer ikke på diameteren, det gør en opboring (selvfølgelig). Når
man har foretaget en opboring, så er overfladen helt blank. Det er ikke
optimalt, for så har oliefilmen ikke noget at lægge sig i. Derfor foretager
man en honing, som laver nogle meget specielle små spor (riller) i
overfladen. Nu har stempelringen en oliefilm at glide på og markant mindre
modstand. Hvis man ikke honer efter en opboring, vil man sikkert hurtigt
brænde stempel+cylinder af.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jonas Holt

Dato : 26-10-04 21:31

Tue, 26 Oct 2004 18:51:01 +0200, Martin Sørensen <mos@laxity.invalid>
skrev:

> Honing ændrer ikke på diameteren, det gør en opboring (selvfølgelig).

Mig bekendt borer man op til 'næsten-målet' og honer de sidste par
hundrededele væk. Honingen river overfladen lidt op, hvilket gør, at
stempelringene slides til så de passer næsten helt perfekt i hullet
(derfor honer man altid inden man sætter nye ringe i).

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 26-10-04 21:34

Jonas Holt wrote:

> [...]
> stempelringene slides til så de passer næsten helt perfekt i hullet
> (derfor honer man altid inden man sætter nye ringe i).

Hvad er "blødest" en cylinder, eller en stempelring?
Jeg tilskriver mig Martins forklaring.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD - sover... ZZ

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-10-04 22:11

Psycho Cowboy wrote:

> Hvad er "blødest" en cylinder, eller en stempelring?

Snakker vi firetakt, så må svaret være stempelringene. Sliddet kan lige så
godt være på en del der kan udskiftes. Stempelringe kan være
hårdforkromet. Eller nicasilbelagte.

> Jeg tilskriver mig Martins forklaring.

Det skal du da have lov til.

Ib Jakobsen

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 27-10-04 01:38

"Jonas Holt" <jholt@nordenbindestregfjords.dk> wrote in message
newssghu9ej28e23ro@news.get2net.dk...

> [...]
> stempelringene slides til så de passer næsten helt perfekt i hullet
> (derfor honer man altid inden man sætter nye ringe i).

Honing er afpudsning er opboring eller finafpudsning hvis cylinderen er
slidt så der er for stor diameter forskel på toppen og under toppen i
cylinderen.

Cylinderen slides jo dybest hvor den øverste stempelring når til/vender, og
hvis man så f.eks. vil skifte stempelringe fordi gabet i stemplets
topstilling er for stort, og man kan hone/øge diameteren til indenfor det
tilladelige, bliver man nødt til - hvis det skal gøres korrekt - at hone for
ikke at den nye topstempelring skal overbelastes, evt. knække. Eller banker
en ny "firkant profil" stempelring jo mod siden i en rund/hul stopkant.

Og honingen er også udført for at give fine riller hvori olie kan hænge
fast, men honingen er samtidig udført som skrå/kryds riller. Altså skrå i
forhold til stempelringene, for at disse hele tiden har en konstant glidende
bevægelse på rillerne.

Mvh. Gert
BMW R100, Honda Wave, Honda XR 250, Honda VFR 400, Honda VTR 1000, Honda 1,7
Civic.

Fra : Armand

Dato : 28-10-04 22:41

Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cllv9f$1oj5$1@news.cybercity.dk...

> Honing ændrer ikke på diameteren, det gør en opboring

Honing øger også diameteren, men blot i /100mm-sfæren!

> [...]
> optimalt, for så har oliefilmen ikke noget at lægge sig i. Derfor foretager
> man en honing, som laver nogle meget specielle små spor (riller) i

Forkert:
Selv det fineste opboringsværktøj vil efterlade et bearbejdningsspor i
overfladen, og det er dét man slutteligt glatter ud gennem honing, som er
en olieslibning!

Når der tales om honing alene, er det oftest for at rappe op i en nærmest
blankslidt overflade når der monteres nye stempelringe, hvorved at de nye
ringe har en friskhonet overflade at sammenslides med, ligesom at den
friske honing bærer oliefilmen bedre!

--
Armand.