/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
spørgsmål om olie 10w40 kontra 10w50
Fra : Jens B. Rasmussen


Dato : 25-10-04 21:39

Hvordan er det nu med motorolie ?

hvis en mc skal have 10w40 iflg fabrikken kan man så hælde 10w50 på uden
problemer, det er aldrig rigtig lykkedes mig at forstå nemlig.

kan så i øvrigt oplyse at louis.de har castrol 10w50 på tilbud til 29,95
øvro for 4 ltr. til behagelig orientering

--


Med venlig hilsen


Jens Brauer Rasmussen
Suzuki RF900




 
 
Keld (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Keld


Dato : 25-10-04 23:51

Hvis vi tager tallene.
F.eks. 10W-40
Tallet 10 står for hvor tyk olien er ved lave temperature.
D.V.S jo lavere tal, des tyndere er olien ved lave temperature.
Prøv at lave en test, med at komme olien i en dybfryser, og men ser klart
forskellen, og kan deraf regne ud hvad det foreksempel betyder ved mange
koldstarter.
Tallet 40 står for oliens evne til at bevare optimal viskositet ved høje
temperature.
Des højere tal des bedre evne til at bevare optimale smøreegenskaber ved
høje temperature.

Ellers kan jeg jo tage min mappe om emnet med i klubben Jens

Hilsen Bettina ZX9R

Jens B. Rasmussen wrote:
> Hvordan er det nu med motorolie ?
>
> hvis en mc skal have 10w40 iflg fabrikken kan man så hælde 10w50 på
> uden problemer, det er aldrig rigtig lykkedes mig at forstå nemlig.
>
> kan så i øvrigt oplyse at louis.de har castrol 10w50 på tilbud til
> 29,95 øvro for 4 ltr. til behagelig orientering



Peter Graff (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Peter Graff


Dato : 26-10-04 13:48


Hej Jens

En stor del af dine klub "kammerater" kører på 10/50.

MVH

Peter Graff



stefan ricka (28-10-2004)
Kommentar
Fra : stefan ricka


Dato : 28-10-04 20:59

Hej Jens.

Det er meget indviklet med motorolie til motorcykler. Især hvis du
har en mc med våd kobling. Olien skal i så fald være en maso
godkendt olie. Det vil i praksis sige, at der ikke kan benyttes en
olie med bedre specifikationer end sg. Den må gerne være
fulsyntetisk.

Din Suzuki har en våd kobling, så vidt jeg ved.

Hvis olien er bedre end en sg olie, risikerer man at koblingen
glider efter nogen tid.

Det med viskositeten er ikke så vigtigt. Der sker intet ved at
komme 50 olie på i stedet for 40 olie. Hvis du altså venter lidt
længere med at fyre op under kedlerne. 50 olien er nemlig ikke så
god til at komme hurtigt rundt når du lige har startet og olien
ikke er varm. Ved varm motor vil du (sikkert) opleve at mekanikken
siger lidt mindre fordi den tykkere olie isolerer bedre mod støj.
Kig nu lige efter specifikationerne inden du hælder den på.

med hilsen, Stefan

Jens B. Rasmussen <rf900@FJERNESemail.dk> skrev:
>Hvordan er det nu med motorolie ?
>
>hvis en mc skal have 10w40 iflg
>fabrikken kan man så hælde 10w50 på uden
>problemer, det er aldrig rigtig
>lykkedes mig at forstå nemlig.
>
>kan så i øvrigt oplyse at louis.de
>har castrol 10w50 på tilbud til 29,95
>øvro for 4 ltr. til behagelig orientering
>
>--
>
>
>Med venlig hilsen
>
>
>Jens Brauer Rasmussen
>Suzuki RF900


Claus Rittig (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 28-10-04 21:45

"stefan ricka" <stefan.ricka@sa-net.dk> skrev i en meddelelse
news:10989936940.843188971967191@dtext.news.tele.dk...

> Det er meget indviklet med motorolie til motorcykler. Især hvis du
> har en mc med våd kobling. Olien skal i så fald være en maso
> godkendt olie. Det vil i praksis sige, at der ikke kan benyttes en
> olie med bedre specifikationer end sg. Den må gerne være
> fulsyntetisk.

Aj, det var skidt! Så har jeg kørt på forkert olie i de sidste 20 år!
Nu vil jeg straks rende ud og hælde min kvalitetsolie ud, og hælde en billig
lorteolie med forældede API SG specifikation på mine motorcykler, og så
stole på at mine koblinger (som mærkværdigvis altid har fungeret
upåklageligt) holder uendeligt, og at mine kanstaksler og lejer holder langt
bedre med lorteolien, end med den tidssvarende kvalitetsolie jeg plejer at
køre med.

Mvh.
Rittig



Ukendt (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-10-04 09:07


Claus Rittig skrev i meddelelsen <41815ae3@news.dansketelecom.com>...
>"stefan ricka" <stefan.ricka@sa-net.dk> skrev i en meddelelse
>news:10989936940.843188971967191@dtext.news.tele.dk...
>
>> Det er meget indviklet med motorolie til motorcykler. Især hvis du
>> har en mc med våd kobling. Olien skal i så fald være en maso
>> godkendt olie. Det vil i praksis sige, at der ikke kan benyttes en
>> olie med bedre specifikationer end sg. Den må gerne være
>> fulsyntetisk.
>
>Aj, det var skidt! Så har jeg kørt på forkert olie i de sidste 20 år!


Og jeg i over 25 år, det er godtnok synd for os olie-ateister

>Nu vil jeg straks rende ud og hælde min kvalitetsolie ud, og hælde en
billig
>lorteolie med forældede API SG specifikation på mine motorcykler,

Jeg ved med sikkerhed at SG olie ikke dur, jeg hældte en dunk Motul, (jeg
havde fået foræret af en som havde notorisk koblings "drag" på sin RF900),
på min plæneklipper. Den sprang i luften her i efteråret

>stole på at mine koblinger (som mærkværdigvis altid har fungeret
>upåklageligt) holder uendeligt, og at mine kanstaksler og lejer holder
langt
>bedre med lorteolien, end med den tidssvarende kvalitetsolie jeg plejer at
>køre med.


Måske ér der slet ikke noget galt med Suzuki knastaksler, måske ér det en
skade fra den Motul olie importøren "anbefaler"

Hvis man endelig ikke vil leve uden "Jaso", så køb dog den "badge engenered"
Louis olie, som er af udmærket kvalitet, API SL, den er der vist ingen der
har problemer med.

mvh
Orla

>
>Mvh.
>Rittig




Jes Vestervang (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 28-10-04 23:03

stefan ricka <stefan.ricka@sa-net.dk> writes:

> Hvis olien er bedre end en sg olie, risikerer man at koblingen
> glider efter nogen tid.

Halvdelen af DFM kører på Louis' Delo (har vist lige skiftet navn)
10W50, Jaso MA, API SL osv. olie uden problemer. Selv har jeg kørt
godt 30k km på den olie uden problemer.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste