/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
svag startmotor på VF1000
Fra : b.lind


Dato : 25-10-04 20:03

Startermotoren på den nyligt indkøbte VF1000 kan ikke trække motoren
rundt... Har afmonteret startermotoren og mont. startkabler direkte fra min
bils batteri til startmotoren. Nu kører startmotoren rundt men der er meget
svag, jeg kan bremse startmotoren blot ved at klemme om akslen med tommel og
pegefinger.

Er der nogen der ved om starteren er færdig eller kan reddes?

Hvordan kan man checke starterens tilstand?

mvh B.L



 
 
Richard (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 25-10-04 20:31

b.lind wrote:

> Er der nogen der ved om starteren er færdig eller kan reddes?

Prøv at skille den ad og se, om ikke kullene er slidt ned og kommutatoren
slidt helt skæv hhv isoleringen - de sorte streger/strenge - mellem de
enkelte kobbersegmenter på kommutatoren er dækket af slidt kobber.

Min egen VFS-starter fik turen "allerede" ved omkring 40.000 km, og det er
formentlig typisk for disse startere

Tip: Den møtrik, der spænder pluskullet fast til huset, må du ikke stramme
for hårdt, for så knækker det indvendige plastic-isoleringsstykke let

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com


b.lind (26-10-2004)
Kommentar
Fra : b.lind


Dato : 26-10-04 06:26

har haft den adskilt og det ser ikke ud til at kullene er ikke meget slidt
(ca 8-10 mm lange), kommutatoren ser pæn ud (ikke slidt skæv).

Jeg vil senere i dag prøve at rense "de sorte streger" på kommutatoren...

Men hvad kan jeg ellers gøre?

Mvh B.L


"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse
news:cljk9h$s68$1@abbeden.bunk.cc...
> b.lind wrote:
>
> > Er der nogen der ved om starteren er færdig eller kan reddes?
>
> Prøv at skille den ad og se, om ikke kullene er slidt ned og kommutatoren
> slidt helt skæv hhv isoleringen - de sorte streger/strenge - mellem de
> enkelte kobbersegmenter på kommutatoren er dækket af slidt kobber.
>
> Min egen VFS-starter fik turen "allerede" ved omkring 40.000 km, og det er
> formentlig typisk for disse startere
>
> Tip: Den møtrik, der spænder pluskullet fast til huset, må du ikke stramme
> for hårdt, for så knækker det indvendige plastic-isoleringsstykke let
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
> www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
>



Richard (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 26-10-04 18:31

b.lind wrote:
> har haft den adskilt og det ser ikke ud til at kullene er ikke meget slidt
> (ca 8-10 mm lange), kommutatoren ser pæn ud (ikke slidt skæv).

Minimumsmålet er 6 mm, fra nye er de 12-13 mm lange, men...

> Men hvad kan jeg ellers gøre?

....fjedrene, der presser kullene mod kommutatoren skal jo også være
tilstrækkelig stramme for at kunne holde kullene lagt an. Det
kontrolleres med en dertil egnet fjedervægt - minimumspændingen finder
du i værkstedshåndbogen eller på Nettet i den kombinerede "Owners Manual
Workshop Manual VF 1000 R " som du finder link til på honda-v4.com -
Modellinfo - VF100R - se link nederst på siden. Starteren i VF1000R og
-F har samme res.delsnr., så du bør kunne bruge specs derfra

Ud over det kan du måle modstand mellem de enkelte kommutatorer, mellem
kul og hus hhv terminal etc. Det - og alt mulig andet mc-servicearbejde
- er forklaret i "Honda Common Service Manual", som kan hentes fra The
Pit, se link på siden Modellinfo på honda-v4.com

Husk iøvrigt at se efter, om ankeret har skarabet på staoren - det er et
sikkert tegn på, at lejerne i starteren er slidt

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com

Ib Jakobsen (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 26-10-04 19:50

Richard wrote:

>
> Husk iøvrigt at se efter, om ankeret har skarabet på staoren - det er et
> sikkert tegn på, at lejerne i starteren er slidt

Ja, eller som jeg var udsat på en Suzuki. Den ene af magneterne var gårt løs i
limningen, og var blevet forlovet den sin modstående søster. Det er vel noget
Nippon Denso værk?.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Richard (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 26-10-04 20:32

Ib Jakobsen wrote:

> Ja, eller som jeg var udsat på en Suzuki. Den ene af magneterne var gårt løs i
> limningen, og var blevet forlovet den sin modstående søster. Det er vel noget
> Nippon Denso værk?.

Muligvis, men husker nu ikke ND-mærket fra min egen - men den er som de
andre C, F og S-modeller anderledes bygget end den på VF1000F/R, så
b.linds kan meget vel have mærket

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com

Ib Jakobsen (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 26-10-04 22:03

Richard wrote:

> Muligvis, men husker nu ikke ND-mærket fra min egen - men den er som de
> andre C, F og S-modeller anderledes bygget end den på VF1000F/R, så
> b.linds kan meget vel have mærket

Når jeg nu lige tænker efter, så kører min BMW også med Denso starter. Den har jeg
lige købt nye kul til. Originalt fra BMW. Sjovt nok koster de under det halve af
hvad de koster fra Max. Efter sigende er det den samme som sidder på Suzuki GS1000.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Roger (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Roger


Dato : 19-11-04 17:13

Jag rekommenderar dig att renovera startmotorn istället för att köpa
en begagnad från en skrot. Då får då en startmotor i nyskick för några
100-lappar.
Det finns special företag som sysslar med detta !

Roger
Hoda VF1000F info: http://w1.421.telia.com/~u42107551/interest.htm

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste