|
| Batteri/lade problemer, FZR 600 Fra : Jens Aage Holm |
Dato : 24-10-04 16:17 |
|
Hejsa - så er den gal igen.
Jeg har her i eftermiddag gået og forberedt MCen på at den skulle til
vinteropbevaring og i den forbindelse konstateret at der ikke rigtigt var
strøm på batteriet - men det er dog ikke noget problem at løbe cyklen
igang.
Nå - af med sædet og måle spændingen.
I tomgang var der ca. 18,5V og ved lidt gas op imod 21V - og det er jo
tydeligvis for meget...
Ud med batteriet og se hvordan det ser ud - umiddelbart er der ingen
væske i det og da der er en "Upper" og "Lower" streg vil jeg bestemt mene
at det ikke er et tørbatteri eller noget andet eksotisk.
Nu er spørgsmålet så hvordan jeg finder ud af hvad der er galt.
Min Haynes siger at man skal fejlsøge på ladesystemet med fuldt opladt
batteri. Vil det sige at jeg skal ud og finde mig et andet batteri og
bruge det eftersom at det jeg har formodentlig er afgået ved døden med
den behandling.
De 18,5V/21V er jo for meget (Haynes siger 14,3V - 15,3V ved 3000 rpm.)
men hvor stor indflydelse har batteriets tilstand på denne måling.
Det lader til at laderegulatoren på min cykel er kendt for at gå i
stykker fra tid til anden - er der nogen der vil give et bud på om det er
den der har taget billetten i dette tilfælde? (hvis den har ladet for
hårdt i en periode så er det jo klart at batteriet koger tørt)
Det skal siges at efter de sidste par ture har jeg syntes at der var en
eller anden lugt som jeg ikke synes var helt rigtig - det kunne måske godt
være lugten af fordampet svovlsyre.
Mvh.
Jens Åge
| |
Hekto (24-10-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 24-10-04 17:06 |
|
In article <417bc876$0$77015$14726298@news.sunsite.dk>,
boost@get2net.dk says...
> Hejsa - så er den gal igen.
>
> Jeg har her i eftermiddag gået og forberedt MCen på at den skulle til
> vinteropbevaring og i den forbindelse konstateret at der ikke rigtigt var
> strøm på batteriet - men det er dog ikke noget problem at løbe cyklen
> igang.
>
> Nå - af med sædet og måle spændingen.
> I tomgang var der ca. 18,5V og ved lidt gas op imod 21V - og det er jo
> tydeligvis for meget...
> Ud med batteriet og se hvordan det ser ud - umiddelbart er der ingen
> væske i det og da der er en "Upper" og "Lower" streg vil jeg bestemt mene
> at det ikke er et tørbatteri eller noget andet eksotisk.
>
> Nu er spørgsmålet så hvordan jeg finder ud af hvad der er galt.
> Min Haynes siger at man skal fejlsøge på ladesystemet med fuldt opladt
> batteri. Vil det sige at jeg skal ud og finde mig et andet batteri og
> bruge det eftersom at det jeg har formodentlig er afgået ved døden med
> den behandling.
> De 18,5V/21V er jo for meget (Haynes siger 14,3V - 15,3V ved 3000 rpm.)
> men hvor stor indflydelse har batteriets tilstand på denne måling.
>
> Det lader til at laderegulatoren på min cykel er kendt for at gå i
> stykker fra tid til anden - er der nogen der vil give et bud på om det er
> den der har taget billetten i dette tilfælde? (hvis den har ladet for
> hårdt i en periode så er det jo klart at batteriet koger tørt)
> Det skal siges at efter de sidste par ture har jeg syntes at der var en
> eller anden lugt som jeg ikke synes var helt rigtig - det kunne måske godt
> være lugten af fordampet svovlsyre.
>
Med de symptomer lyder det som om at laderegulatoren er stået af.
Der er dog en lille mulighed for at det også kan være en dårlig
forbindelse et sted, f.eks. et korroderet stik.
Schnabel laver nogle glimrende laderegulatorer, og de er oven i købet
forholdsvis billige. Til gengæld virker de og holder længe.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Jens Aage Holm (24-10-2004)
| Kommentar Fra : Jens Aage Holm |
Dato : 24-10-04 19:09 |
|
On Sun, 24 Oct 2004 19:06:21 +0200, Hekto wrote:
> Med de symptomer lyder det som om at laderegulatoren er stået af. Der er
> dog en lille mulighed for at det også kan være en dårlig forbindelse et
> sted, f.eks. et korroderet stik.
Puha - hvor dælen skal man lede efter et stik i den tilstand - jeg er ikke
helt dus med ledningsnettet på min MC. Ellers skulle man give
laderegulatoren skylden fra starten og håbe at det klarer problemerne.
> Schnabel laver nogle glimrende laderegulatorer, og de er oven i købet
> forholdsvis billige. Til gengæld virker de og holder længe.
Jeg antager at det er Erik Schnabel (3585 4080) du hentyder til (det var
ihvertfald hvad Google ville fortælle mig). Det er gaflet fra forummet på
vfr.dk og der skriver de at der er lidt man skal gøre selv for at montere
en ny laderegulator - hvor meget er det og hvor mange "sager" skal man
bruge for at nå i mål? Hvis det kan klares med en loddekolbe og krympeflex
skal det nok gå (jeg studerer trods alt til elektronikingeniør) men hvis
man selv skal ud og finde stik etc. er jeg nervøs for at det tager længere
tid end jeg vil vente.
Hvad kan man forvente af leveringstid fra Schnabel? - jeg bor i Aalborg og
kommer nok ikke lige forbi ham på hans adresse...
Mvh.
Jens Åge
| |
Hekto (24-10-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 24-10-04 20:14 |
|
In article <417bf0ae$0$77010$14726298@news.sunsite.dk>,
boost@get2net.dk says...
> Puha - hvor dælen skal man lede efter et stik i den tilstand - jeg er ikke
> helt dus med ledningsnettet på min MC. Ellers skulle man give
> laderegulatoren skylden fra starten og håbe at det klarer problemerne.
>
Tjaaa .... du kunne jo trække dem alle fra hinanden, og se om ikke de
trænger til at blive renset, og få lidt silikonefedt?
Når du studerer til ingeniør, bør du allerede nu have fattet hvordan en
god kontaktflade ser ud!?
Montagen kræver noget i retning af på-krympning af et par spadestik, og
montering af et par skruer.
Jeg vil tro at Schnabel kan levere på et par dage?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Jens Aage Holm (24-10-2004)
| Kommentar Fra : Jens Aage Holm |
Dato : 24-10-04 21:56 |
|
On Sun, 24 Oct 2004 22:14:17 +0200, Hekto wrote:
> In article <417bf0ae$0$77010$14726298@news.sunsite.dk>, boost@get2net.dk
> says...
>> Puha - hvor dælen skal man lede efter et stik i den tilstand - jeg er
>> ikke helt dus med ledningsnettet på min MC. Ellers skulle man give
>> laderegulatoren skylden fra starten og håbe at det klarer problemerne.
>>
>>
> Tjaaa .... du kunne jo trække dem alle fra hinanden, og se om ikke de
> trænger til at blive renset, og få lidt silikonefedt? Når du studerer
> til ingeniør, bør du allerede nu have fattet hvordan en god kontaktflade
> ser ud!?
Det er selvfølgelig en mulighed men jeg må nok indrømme at jeg efterhånden
gerne bare vil have den sendt til vinteropbevaring (ved godt at det ikke
er så god en indstilling). Jeg har heller ikke noget sted at stå indendørs
med det så det ville blive noget med at stå med kolde knallertfingre ude i
regnen og ordne det
> Montagen kræver noget i retning af på-krympning af et par spadestik, og
> montering af et par skruer.
> Jeg vil tro at Schnabel kan levere på et par dage?
Det skulle jeg nok kunne magte
Hvormange oplysninger skal Hr. Schnabel have for at kunne levere det
rigtige enhed - vil model og årgang kunne slå til eller skal man ud og
måle hvor skruehullerne sidder?
Mvh.
Jens Åge
| |
Hekto (24-10-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 24-10-04 22:14 |
|
In article <417c17d6$0$77016$14726298@news.sunsite.dk>,
boost@get2net.dk says...
> Det skulle jeg nok kunne magte
> Hvormange oplysninger skal Hr. Schnabel have for at kunne levere det
> rigtige enhed - vil model og årgang kunne slå til eller skal man ud og
> måle hvor skruehullerne sidder?
>
Hæ, hæ! Næh - så let slipper du ikke! Schnabel'en er helt ligeglad med
din årgang o.s.v.
Han vil vide hvor mange watt eller ampére den skal levere, og
hulafstanden, samt de ydre mål.
Det bliver godt vejr tirsdag og onsdag, så mon ikke du kan holde ½ time
udendørs, uden at besvime?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Jens Aage Holm (24-10-2004)
| Kommentar Fra : Jens Aage Holm |
Dato : 24-10-04 23:14 |
|
On Mon, 25 Oct 2004 00:13:38 +0200, Hekto wrote:
> In article <417c17d6$0$77016$14726298@news.sunsite.dk>, boost@get2net.dk
> says...
>> Det skulle jeg nok kunne magte
>> Hvormange oplysninger skal Hr. Schnabel have for at kunne levere det
>> rigtige enhed - vil model og årgang kunne slå til eller skal man ud og
>> måle hvor skruehullerne sidder?
>>
> Hæ, hæ! Næh - så let slipper du ikke! Schnabel'en er helt ligeglad med
> din årgang o.s.v.
>
> Han vil vide hvor mange watt eller ampére den skal levere, og
> hulafstanden, samt de ydre mål.
Uden at vide hvad der er normen på MCer så er det en permanent magnets AC
generator der sidder på en FZR 600 - det er ikke noget problem eller?
Nå - jeg må lige se om jeg ikke kan få pillet den af imorgen og se om der
skulle stå noget spændende på den.
Mvh.
Jens Åge
| |
Jens Aage Holm (25-10-2004)
| Kommentar Fra : Jens Aage Holm |
Dato : 25-10-04 11:17 |
|
On Mon, 25 Oct 2004 01:14:04 +0200, Jens Aage Holm wrote:
> On Mon, 25 Oct 2004 00:13:38 +0200, Hekto wrote:
>
>> In article <417c17d6$0$77016$14726298@news.sunsite.dk>,
>> boost@get2net.dk says...
>>> Det skulle jeg nok kunne magte
>>> Hvormange oplysninger skal Hr. Schnabel have for at kunne levere det
>>> rigtige enhed - vil model og årgang kunne slå til eller skal man ud og
>>> måle hvor skruehullerne sidder?
>>>
>> Hæ, hæ! Næh - så let slipper du ikke! Schnabel'en er helt ligeglad med
>> din årgang o.s.v.
>>
>> Han vil vide hvor mange watt eller ampére den skal levere, og
>> hulafstanden, samt de ydre mål.
>
> Uden at vide hvad der er normen på MCer så er det en permanent magnets
> AC generator der sidder på en FZR 600 - det er ikke noget problem eller?
>
> Nå - jeg må lige se om jeg ikke kan få pillet den af imorgen og se om
> der skulle stå noget spændende på den.
Nu må jeg indrømme at jeg har et problem...
Hvordan dælen finder jeg ud af hvor mange Ampere den skal kunne levere og
om diodebroen sidder i regulatoren eller et andet sted.
Ud fra det nummer der står på selve regulatoren bliver jeg ikke ligefrem
meget klogere og i Haynes står der 12V, 21A under charging system men er
det så generatorens ydelse eller er det laderegulatoren?
Mvh.
Jens Åge
| |
Hekto (25-10-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 25-10-04 11:45 |
|
In article <417cd39a$0$18216$14726298@news.sunsite.dk>,
boost@get2net.dk says...
> Nu må jeg indrømme at jeg har et problem...
> Hvordan dælen finder jeg ud af hvor mange Ampere den skal kunne levere og
> om diodebroen sidder i regulatoren eller et andet sted.
> Ud fra det nummer der står på selve regulatoren bliver jeg ikke ligefrem
> meget klogere og i Haynes står der 12V, 21A under charging system men er
> det så generatorens ydelse eller er det laderegulatoren?
>
Har du overvejet teologistudiet????? (sorryyyyy!)
Generatoreffekten i watt divideret med 12 volt. Så har du det antal
Ampére som generatoren kan levere. Regulatoren skal så kunne håndtere
dette antal Ampére, som minimum.
Hvis de 21 Ampére holder stik, så er det 250 Watt. Så burde regulatoren
vel kunne håndtere ca. 300 Watt eller 25 Ampére, som minimum.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Jens Aage Holm (25-10-2004)
| Kommentar Fra : Jens Aage Holm |
Dato : 25-10-04 17:45 |
|
On Mon, 25 Oct 2004 13:45:07 +0200, Hekto wrote:
> In article <417cd39a$0$18216$14726298@news.sunsite.dk>, boost@get2net.dk
> says...
>> Nu må jeg indrømme at jeg har et problem... Hvordan dælen finder jeg ud
>> af hvor mange Ampere den skal kunne levere og om diodebroen sidder i
>> regulatoren eller et andet sted. Ud fra det nummer der står på selve
>> regulatoren bliver jeg ikke ligefrem meget klogere og i Haynes står der
>> 12V, 21A under charging system men er det så generatorens ydelse eller
>> er det laderegulatoren?
>>
>>
> Har du overvejet teologistudiet????? (sorryyyyy!)
Nøøh - egentlig ikke, jeg har det fint hvor jeg er
Men OK - jeg havde nok fortjent den men efter snart mange års uddannelse
er en af de ting jeg har erfaret at man ikke skal gøre sig alt for klog -
jeg har jo ikke haft fingrene ret meget nede i den virkelige verden så
det er efter min mening en god ide at lytte til dem der har pillet i
mange år.
F.eks. ved jeg jo ikke hvor meget man overdimensionerer i MC kredse og
efter alt at dømme så sidder laderegulatorer ofte dårligt ventileret
hvorfor det kan vise sig at være en dårlig ide at køre dem til kanten.
> Generatoreffekten i watt divideret med 12 volt. Så har du det antal
> Ampére som generatoren kan levere. Regulatoren skal så kunne håndtere
> dette antal Ampére, som minimum.
> Hvis de 21 Ampére holder stik, så er det 250 Watt. Så burde regulatoren
> vel kunne håndtere ca. 300 Watt eller 25 Ampére, som minimum.
Mange tak - det vil jeg tage med i telefonen imorgen hvor jeg
forhåbentligt får ringet til gutten.
Mvh.
Jens Åge
| |
Hekto (25-10-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 25-10-04 18:07 |
|
In article <417d2e91$0$18211$14726298@news.sunsite.dk>,
boost@get2net.dk says...
> Men OK - jeg havde nok fortjent den men efter snart mange års uddannelse
> er en af de ting jeg har erfaret at man ikke skal gøre sig alt for klog -
> jeg har jo ikke haft fingrene ret meget nede i den virkelige verden så
> det er efter min mening en god ide at lytte til dem der har pillet i
> mange år.
> F.eks. ved jeg jo ikke hvor meget man overdimensionerer i MC kredse og
> efter alt at dømme så sidder laderegulatorer ofte dårligt ventileret
> hvorfor det kan vise sig at være en dårlig ide at køre dem til kanten.
>
Du kan roligt regne med, at kan man spare noget væk, så bliver det
sparet væk!
Næste års model er ikke bedre; men den er billigere at producere, så
man kan tjene mere!
Det er meget forskelligt hvordan de er anbragt m.h.t. køling. Mange er
tydeligvis anbragt af en mekanisk konstruktør, der vil gemme alt det
elektriske væk!
Da jeg byggede Pantah'en om, blev regulatoren anbragt optimalt m.h.t.
køling. Placeret på en stor alu-plade, i fartvinden, og så køleribberne
gør mest gavn ved stilstand.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Steen Gruby (25-10-2004)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 25-10-04 20:15 |
|
On Mon, 25 Oct 2004 19:07:28 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:
Hej Hekto.
>Da jeg byggede Pantah'en om, blev regulatoren anbragt optimalt m.h.t.
>køling. Placeret på en stor alu-plade, i fartvinden, og så køleribberne
>gør mest gavn ved stilstand.
Baaeh - Kylling.
Jeg har ladet regulatoren sidde hvor den er, så slipper jeg for at
installere sædevarmer )
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Hekto (26-10-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 26-10-04 07:09 |
|
In article <31kqn05hjbncr1qp2sf5503ja13lt7jte4@4ax.com>, Steen Gruby
<oz9zi@(AT)gruby.dk> says...
> Baaeh - Kylling.
> Jeg har ladet regulatoren sidde hvor den er, så slipper jeg for at
> installere sædevarmer )
>
OKæ!? .... min sidder som benvarmer!
Placeringen er tæt på den originale; men den sidder længst fremme, og
dens placering er en smule mere optimal end oprindeligt.
På den ene side, skulle der jo lige pæudselig sidde en kaburator:
http://photos.bravenet.com/421/982/529/3/EDE5096AD9.jpg
På den anden side, skulle der så være plads til resten:
http://photos.bravenet.com/421/982/529/3/7FA69601B1.jpg
Laderegulatoren er dog ikke monteret på billedet; men skruehullerne kan
ses.
Når så det hele er monteret oggas- og chokerkabler er trukket ind
imellem det hele, er der ikke megen plads tilbage. Derfor ville jeg
gerne sikre mig bedst mulig køling.
Generatoren på den nye motor ewr en 3-faset på 520 Watt, i modsætning
til den gamle på 300 Watt. Så alt ialt tror jeg det var fornuftigt at
anbringe den længst fremme.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Steen Gruby (26-10-2004)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 26-10-04 18:40 |
|
On Tue, 26 Oct 2004 08:09:24 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:
Hej Hekto
>>
>OKæ!? .... min sidder som benvarmer!
>Placeringen er tæt på den originale; men den sidder længst fremme, og
>dens placering er en smule mere optimal end oprindeligt.
>
Spø' til side.
Du har naturligvis ret.
Regulatoren har det bedst med god køling, og den placering den har på
Paso'en er langt fra optimal, så hvis jeg fulgte "hjernen" holdt den
flyttedag
>Når så det hele er monteret oggas- og chokerkabler er trukket ind
>imellem det hele, er der ikke megen plads tilbage. Derfor ville jeg
>gerne sikre mig bedst mulig køling.
>Generatoren på den nye motor ewr en 3-faset på 520 Watt, i modsætning
>til den gamle på 300 Watt. Så alt ialt tror jeg det var fornuftigt at
>anbringe den længst fremme.
Der er sandelig sket noget med kapaciteten i moderne EL systemer.
De 300W, som også Paso'en må klare sig med, er fuldt tilstrækkelig til
de forbrugere der er hængt på den gamle dame.
520W lyder af meget, men hvis det er på en MC med moderne elektronik
og benzinindsprøjtning giver det pludselig mening da der her er mere
at slæbe på.
På din Pantah lever den 520 W generator et stille liv, så der bliver
nok ikke megen varme til tæerne, med mindre du da udstyrer den som en
lys- og fløjtetønde (læs: Gold Wing).
Til gengæld holder det nok længe
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Hekto (26-10-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 26-10-04 19:02 |
|
In article <nn1tn01dt2blld1q8upvuh9ld1cnq7t39l@4ax.com>, Steen Gruby
<oz9zi@(AT)gruby.dk> says...
> 520W lyder af meget, men hvis det er på en MC med moderne elektronik
> og benzinindsprøjtning giver det pludselig mening da der her er mere
> at slæbe på.
> På din Pantah lever den 520 W generator et stille liv, så der bliver
> nok ikke megen varme til tæerne, med mindre du da udstyrer den som en
> lys- og fløjtetønde (læs: Gold Wing).
>
Næ, den kan trække en korntørreanlæg på et mindre landbrug, ved siden
af det daglige arbejde! ;oP
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
MKS - 74 (24-10-2004)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 24-10-04 19:50 |
| | |
Hekto (24-10-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 24-10-04 20:11 |
|
In article <e5unn055pp1mu56tmjh3hi00iapaqno8e3@4ax.com>,
mks74temp@tiscali.dk says...
> Billigere alternativ :
>
> http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=76125&item=7928460364&rd=1
>
> --
> -Michael
> No. 74 in limbo...
>
Ikke meget billigere med porto. ... og tro mig, langt ringere!!
En Schnabel ligger vel på en tudse.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
MKS - 74 (24-10-2004)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 24-10-04 20:19 |
|
On Sun, 24 Oct 2004 21:11:25 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:
>Ikke meget billigere med porto. ... og tro mig, langt ringere!!
Jeg ved godt at Scnabels er fine, men denne her er _også_ forstærket
og ikke den originale, så det synes jeg nu ikke at du kan konkludere,
personligt gider jeg ikke købe hans, selvom de er meget fine kan en
brugt fås til et par hundrede og _så_ tit brænder de nu heller ikke
af...
>En Schnabel ligger vel på en tudse.
Jeps og det kan altså gøres noget billigere, dog et fint alternativ
hvis man har tænkt sig at købe nyt originalt i DK og/eller at beholde
cyklen i 100 år - det afhænger lidt af udgangspunket.
--
-Michael
No. 74 in limbo...
| |
Hekto (24-10-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 24-10-04 20:42 |
|
In article <bmvnn05ld050916is6bch3ukjse6aocd75@4ax.com>,
mks74temp@tiscali.dk says...
> Jeg ved godt at Scnabels er fine, men denne her er _også_ forstærket
> og ikke den originale, så det synes jeg nu ikke at du kan konkludere,
> personligt gider jeg ikke købe hans, selvom de er meget fine kan en
> brugt fås til et par hundrede og _så_ tit brænder de nu heller ikke
> af...
>
89E+20E i porto = 109E = 812Kr = jeg ville satse på Schnabel'en med
garanti.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
MKS - 74 (24-10-2004)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 24-10-04 20:50 |
|
On Sun, 24 Oct 2004 21:41:42 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:
>89E+20E i porto = 109E = 812Kr = jeg ville satse på Schnabel'en med
>garanti.
Det er nu 89+8=97 Euro (læs nu det hele) også med garanti, altså 2-300
kr billigere - også en slags penge, men igen langt billigere endnu er
det at købe en brugt til et par hundrede - denne her er kun nævnt
fordi den kan købes nu. Jeg ville nok købe en brugt.
--
-Michael
No. 74 in limbo...
| |
Jens Aage Holm (24-10-2004)
| Kommentar Fra : Jens Aage Holm |
Dato : 24-10-04 22:12 |
|
On Sun, 24 Oct 2004 22:49:35 +0200, MKS - 74 wrote:
> On Sun, 24 Oct 2004 21:41:42 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote:
>
>>89E+20E i porto = 109E = 812Kr = jeg ville satse på Schnabel'en med
>>garanti.
>
> Det er nu 89+8=97 Euro (læs nu det hele) også med garanti, altså 2-300
> kr billigere - også en slags penge, men igen langt billigere endnu er
> det at købe en brugt til et par hundrede - denne her er kun nævnt fordi
> den kan købes nu. Jeg ville nok købe en brugt.
Hvor køber man egentlig brugte MC stumper (fx. en laderegulator) i DK?
Det er noget værre noget med alle de valgmuligheder...
Jeg vil nok ikke beholde maskinen i 100 år men på den anden side så får
jeg knopper hvis ting går i stykker alt for hurtigt igen - og det koster
jo også et nyt batteri (og det kan vel også tage andet med) hvis man ikke
lige opdager det i tide - og jeg er også en af dem der godt kunne finde på
at gå ud og købe et kvalitetsbatteri (selvom der formodentlig ryger et
Biltema batteri i denne gang).
Mvh.
Jens Åge
| |
MKS - 74 (24-10-2004)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 24-10-04 23:17 |
|
On Sun, 24 Oct 2004 23:11:47 +0200, Jens Aage Holm <boost@get2net.dk>
wrote:
>Hvor køber man egentlig brugte MC stumper (fx. en laderegulator) i DK?
Huggere som f.eks LC-racing, MC-huset mv. eller DBA, jeg er dog holdt
op med at købe i DK, for eBay er oftest langt-langt billigere..det kan
blive næsten gratis eller ligefrem en indtægt at køre MC
>Det er noget værre noget med alle de valgmuligheder...
Ja, det er skidt
>Jeg vil nok ikke beholde maskinen i 100 år men på den anden side så får
>jeg knopper hvis ting går i stykker alt for hurtigt igen.
Fair nok, man vælger jo selv, der er nogle modeller der er kendt for
at brænde regulatoren af og er man rigtig uheldig sker det 2-3 gange i
modellens levetid med den originale del, jeg har dog aldrig oplevet
det på mine cykler og har trods alt haft et par af "problemcyklerne" -
Du går ikke galt i byen med en Schnabel, det er ret sikkert
spørgsmålet er bare om det efter en cost-benefit analyse er den bedste
løsning for dig - det lyder lidt sådan
--
-Michael
No. 74 in limbo...
| |
Jens Aage Holm (24-10-2004)
| Kommentar Fra : Jens Aage Holm |
Dato : 24-10-04 23:24 |
|
On Mon, 25 Oct 2004 01:16:47 +0200, MKS - 74 wrote:
> On Sun, 24 Oct 2004 23:11:47 +0200, Jens Aage Holm <boost@get2net.dk>
> wrote:
>
>>Hvor køber man egentlig brugte MC stumper (fx. en laderegulator) i DK?
>
> Huggere som f.eks LC-racing, MC-huset mv. eller DBA, jeg er dog holdt op
> med at købe i DK, for eBay er oftest langt-langt billigere..det kan
> blive næsten gratis eller ligefrem en indtægt at køre MC
Det kommer da med i overvejelserne når der engang skal købes noget ind og
jeg selv har evnerne og omgivelserne til at foretage monteringen.
I dette tilfælde vil jeg dog gerne bare have indgrebet afviklet og så er
online auktioner lige langsomme nok (dog var den auktion du henviste til
færdig imorgen). Når man har sådanne krav må man jo så gribe lidt dybere
i tegnebogen.
>>Jeg vil nok ikke beholde maskinen i 100 år men på den anden side så får
>>jeg knopper hvis ting går i stykker alt for hurtigt igen.
>
> Fair nok, man vælger jo selv, der er nogle modeller der er kendt for at
> brænde regulatoren af og er man rigtig uheldig sker det 2-3 gange i
> modellens levetid med den originale del, jeg har dog aldrig oplevet det
> på mine cykler og har trods alt haft et par af "problemcyklerne" - Du
> går ikke galt i byen med en Schnabel, det er ret sikkert spørgsmålet er
> bare om det efter en cost-benefit analyse er den bedste løsning for dig
> - det lyder lidt sådan
FZRerne har vist ry for at spise regulatorer i højt tempo - men man kan
selvfølgelig være heldig at en brugt laderegulator holder "længe nok".
Men jeg tror du har fanget stemningen - når jeg lige får afmonteret
laderegulatoren skal jeg ihvertfald have ringet til Schnabel og høre hvad
han vil have for en erstatning.
Mvh.
Jens Åge
| |
Hekto (24-10-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 24-10-04 23:44 |
|
In article <417c2c8d$0$77012$14726298@news.sunsite.dk>,
boost@get2net.dk says...
> FZRerne har vist ry for at spise regulatorer i højt tempo - men man kan
> selvfølgelig være heldig at en brugt laderegulator holder "længe nok".
> Men jeg tror du har fanget stemningen - når jeg lige får afmonteret
> laderegulatoren skal jeg ihvertfald have ringet til Schnabel og høre hvad
> han vil have for en erstatning.
>
Problemet er måden den regulerer på. Den kortslutter den ene vikling
til stel, så feltet bryder sammen, og spændingen kommer først igen når
det er bygget op igen.
Schnabel'en regulerer ved simpelthen at afbryde vindingerne, når
spændingen når 14,25 volt. Derfor holder både den og statoren til det.
De fleste af Schnabel'ens modeller ligger på en tudse inkl. moms.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Henrik Nielsen (25-10-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen |
Dato : 25-10-04 15:56 |
|
"Jeg vil nok ikke beholde maskinen i 100 år men "
Nej, men det er en ret ringe måde at MC'erne "regulere" på, som Hekto
skriver.
Personligt skiftede jeg i de første år, 1-2 laderelæer pr. sæson. Det var
godt nok på garanti, også efter den var fyldt 2 år, da fejlen jo var
konstateret tidligt. Men på et tidspunkt var jeg ligeglad med at jeg bare
kunne få et nyt, gratis. Det skulle bare virke. Så efter 4½ år (og 5
relæer), greb jeg telefonen og ringede til Schnabel. Det har holdt lige
siden og det bliver ikke engang håndlunt. Jeg brændte fingrene på det
"gamle".
Schnabel kunne fortælle at mange MC mærker og modeller har problemet. Men
han mente ikke at der var nogen som var specielt dårlige, i forhold til
andre. Så jeg tror ikke det er en speciel svaghed på netop din model. Men
mere en generel dårlig måde at lave relæ'er på. (Alt skal jo være så billigt
som muligt :-/ )
--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
| |
Steen Gruby (24-10-2004)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 24-10-04 21:21 |
|
On Sun, 24 Oct 2004 21:11:25 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote
Hej Hekto
>
>Ikke meget billigere med porto. ... og tro mig, langt ringere!!
>En Schnabel ligger vel på en tudse.
Jeg kiggede på et tidspunkt på Silent Hektik's LIMA produkter.
De er fremstillet efter samme recept som Schnabel's og ligger
kvalitetsmæssigt fuldt på højde med hvad vor danske EL guru
fremstiller.
Prøv at kigge her: http://www.silent-hektik.com/page46.html
LIMA fås også til Ducati
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Hekto (24-10-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 24-10-04 22:09 |
|
In article <v63on01mobo8epas3ke0asgmbrbvgbjbs4@4ax.com>, Steen Gruby
<oz9zi@(AT)gruby.dk> says...
> Jeg kiggede på et tidspunkt på Silent Hektik's LIMA produkter.
> De er fremstillet efter samme recept som Schnabel's og ligger
> kvalitetsmæssigt fuldt på højde med hvad vor danske EL guru
> fremstiller.
> Prøv at kigge her: http://www.silent-hektik.com/page46.html
> LIMA fås også til Ducati
>
Silent Hektik er helt OK, de er bare dyrere end Schnabel's.
Iøvrigt har Schnabel også lavet en serie til Duc' der passer til den 3-
fasede generator.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Steen Gruby (24-10-2004)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 24-10-04 22:29 |
|
On Sun, 24 Oct 2004 23:09:08 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:
Hej Hekto.
>Silent Hektik er helt OK, de er bare dyrere end Schnabel's.
>Iøvrigt har Schnabel også lavet en serie til Duc' der passer til den 3-
>fasede generator.
Jeg støtter også helst dansk foretagsomhed, så for mig er Schnabel
også gud ,-)
Og så mener du vel den to fasese - den med tre ledninger - ikk'
(Jeg ved det - Pindehugger ) )
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Hekto (24-10-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 24-10-04 23:01 |
|
In article <dh7on0hsrsuubc10gi5gjri3ca4ni1pmpn@4ax.com>, Steen Gruby
<oz9zi@(AT)gruby.dk> says...
> Og så mener du vel den to fasese - den med tre ledninger - ikk'
> (Jeg ved det - Pindehugger ) )
>
Nøøøh ... jeg mener både den 2-fasede med 4/5 ledninger, OG den 3-
fasede fra model '99 og frem, med ialt 7 ledninger!!!
(jeg ka' oss'! ;oP )
Så Schnabel'en dækker alle væsentlige MC-modeller, samt nogle japanske!
(avvvs!)
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Henrik Nielsen (25-10-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen |
Dato : 25-10-04 10:26 |
|
"Det lader til at laderegulatoren på min cykel er kendt for at gå i stykker
fra tid til anden"
Det er lige før det er generelt
Du kan vist godt ringe til Schnabel med det samme
Han relæ'er duer bare. Har selv sådan et.
--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
| |
Jens Aage Holm (31-10-2004)
| Kommentar Fra : Jens Aage Holm |
Dato : 31-10-04 21:22 |
|
<snip> ... defekt laderegulator.... <snip>
Schnabel laderegulatoren blev modtaget torsdag og monteret (desværre lidt
nødtørftigt da plusledningen manglede ca. 4 cm. til at den kunne monteres
direkte på batteriet - men det bliver forbedret før der skal køres ret
meget mere og ihvertfald senest til foråret).
Så nu er der ingen problemer - der lades med 14,38V ved alle
omdrejninger.
Mod forventning så er batteriet stadig i live med nyt vand og en gang
ladning - så det er der ingen grund til at skifte lige nu.
Jeg sige mange tak for kommentarerne og hjælpen fra gruppen - det er jo
dejligt når der er nogen der vil hjælpe en lidt på ved når man ikke er
helt sikker i sin sag.
Mvh.
Jens Åge
| |
|
|