Spørgsmål om Ducati
Fra : Kenneth

Dato : 21-10-04 12:50

Jeg overvejer af skifte min nuværende CBR1000 ud og købe en Ducati 916
årgang 95-97, men er i tvivl om følgende:

Er det korrekt at Ducati ofte skal på værksted ?
Hvor finder man en god kasko forsikring til den (jeg er over 30 og
elitebilist) ?
Er køre egenskaberne gode, sammenlignet med en nyere Fireblade som jeg også
har kikket på?

Fra : Carsten

Dato : 21-10-04 13:18

Kenneth wrote:

> [...]

> elitebilist) ?
> Er køre egenskaberne gode, sammenlignet med en nyere Fireblade som jeg også

ohhhh yes, der er mindst 2-3 "don't feed the trolls" statements i denne
post. Jeg henter popcorn og cola

Carsten

P.S. Køb en årg. 2000+ fireblade, den er faktorer foran en Duc 95-97 !!!

Fra : Armand

Dato : 23-10-04 23:01

Carsten <zzr1100@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cl89de$clj$1@abbeden.bunk.cc...

> P.S. Køb en årg. 2000+ fireblade, den er faktorer foran en Duc 95-97 !!!

Pornofaktoren ved sådan en 916'er, er ellers næsten ikke til at trumfe :-|

--
Armand.

Fra : Maja & Erling

Dato : 21-10-04 13:18

Kenneth wrote:
> Er det korrekt at Ducati ofte skal på værksted ?

Service intervallerne er 10.000 km, hvor der bl.a skal skiftes olie,
tændrør og stilles ventiler. Ventilerne er det dyre i servicet, og det
afhænger selvfølgelig af køremåden hvor meget der skal stilles på dem.
For hver 20.000 km skal der desuden skiftes tandremme.

Jeg synes ikke, at min Ducati skal på værksted ofte, ej heller den
forrige ST2. At servicet er dyrere end japanere, opvejes af det længere
service interval. De japanere som jeg har kendt til, har haft
serviceinterval på 6.000 km.

> Hvor finder man en god kasko forsikring til den (jeg er over 30 og
> elitebilist) ?

Jeg har haft gode erfaringer med TopDK

> Er køre egenskaberne gode, sammenlignet med en nyere Fireblade som jeg også
> har kikket på?

Køreegenskaberne er helt sikkert gode, omend anderledes end
gennemsnitsjapaneren. Jeg må tilstå at mit sammenligningsgrundlag
stammer fra min kones tidligere Kawa zx-6r. Den styrede fantastisk og
fandt næsten selv vejen rundt i hjørnerne. Min 748 er ikke helt så
flink. Den skal køres med en fast hånd, men når det gøres, giver den for
mig meget større glæde. Den kører endnu bedre end zx-6r'eren, som jeg
synes er kedelig. Min kone er ikke enig!!!

Erling
748

Fra : Niels S.

Dato : 21-10-04 13:31

Maja & Erling skrev

> [...]
> forrige ST2. At servicet er dyrere end japanere, opvejes af det længere
> service interval. De japanere som jeg har kendt til, har haft

Der er åbenbart meget stor forskel på dette. Min VFR skal have stillet
ventiler for hver 24.000 km, serviceintervallet er 12.000 og det er kun hver
2. gang (24-48-72-96.000 km .......) at der skal skiftes andet end olie og
filtre. Så i min verden skal du på værksted ofte

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Moller

Dato : 21-10-04 15:06

Niels S. wrote:

> [...]
> 2. gang (24-48-72-96.000 km .......) at der skal skiftes andet end olie og
> filtre. Så i min verden skal du på værksted ofte

   Ja, og så vidt jeg husker, er det service intervallet for nyere Yamser
ca. hver 25.000km ... olieskift sker så aldrig, da de konstant for frisk
olie på ;) så i forhold til dem er Duc'er endnu mere på værksted :)

   På den anden side, så er en Suzuki Luft/olie kølet nok den som de
fleste duc folk har deres service rygte fra :) for der har vi service
hver 6000km, og ventil stillen ved 12000km :) for midt vedkommende, er
det komplet service hver forår, hvis jeg fortsætter med at køre så lidt
årligt, som i år :( tror med nød jeg har nået de 5-6k.

   Og jeg nægter at finde service intervallerne frem for MZ'en, da mine
egne er motorskift pr. 25k

--
VH
Lars Molnit

Fra : Maja & Erling

Dato : 21-10-04 15:57

Moller wrote:
> [...]
> det komplet service hver forår, hvis jeg fortsætter med at køre så lidt
> årligt, som i år :( tror med nød jeg har nået de 5-6k.

Mit kendskab til japanske mc'ers serviceinterval stammer fra en 84
yamaha xz550, 98 kawa er-5 og endelig en 99 kawa zx-6r. Alle disse havde
serviceinterval på 6.000 km med ventiljustering hver 2. gang (måske med
undtagelse af yam'en(?)). zx-6r'en var tilmed dyr at stille ventiler på
pga. "shim under bucket". Her skulle knastakslerne ud, for at skifte
shims. Den stod på værksted i 2 dage (i italien) for et 12.000 km service.

Det vel for såvidt først i dette årtusind, at serviceintervallerne er
blevet længere på japanere (?).

Nu er serviceintervaller vel næppe et argument for den ene eller den
anden mc, hvis man overvejer duc 916/fireblade. Her er det vel mere
oplevelsen ved at køre og fornøjelsen ved at eje, der er afgørende. Og
her starter religionskrigen så.... Der er vel ikke nogen tvivl om,
hvilken lejr jeg hører til

Erling
748

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 22-10-04 02:11

"Maja & Erling" <maja-erling@teliamail.dk> wrote in message

> [...]
> oplevelsen ved at køre og fornøjelsen ved at eje, der er afgørende. Og
> her starter religionskrigen så.... Der er vel ikke nogen tvivl om,

Service intervallerne som, står i manualerne, for min Honda VTR 1000
Firestorm og min Honda VFR 400R (NC 30) er ved 12.000 km olie og
tændrørsskift, ved 18.000 km luftfilter og ved 24.000 km ventil justering.

Og for VFRén er ventiljusteringen utrolig let, hvad enten det gøres via at
afløfte knastakslerne som er drevet via mellemtandhjul, eller ved blot at
skubbe "vippearmene" sideværts. Jeg har ikke fået stillet ventiler på VTRén
endnu så hvordan den er er arbejde med desangående ved jeg ikke endnu.

Gert
BMW R100,Honda VTR 1000, Honda VFR 400, Honda XR 250, Honda 125 Waves, Honda
Civic 1,7.

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 08:50

Gert Bo thorgersen skrev i meddelelsen ...

>Service intervallerne som, står i manualerne, for min Honda VTR 1000
>Firestorm og min Honda VFR 400R (NC 30) er ved 12.000 km olie og
>tændrørsskift, ved 18.000 km luftfilter og ved 24.000 km ventil justering.

Tændrørsskift ved 24.000 Km. på VTR'en, og selv ved knap 40.000 Km. fungerer
de stadig.

>Jeg har ikke fået stillet ventiler på VTRén
>endnu så hvordan den er er arbejde med desangående ved jeg ikke endnu.

Det er simpelt og let når man først er "derinde", men alt skal væk,
tank,kåbe,luftfilter,karburatorer,kølere og diverse plastdele. Og så skal
ledningsnet os stel rengøres for ikke at fylde forreste topstykke med sand.
Bestemt ikke et job man har lyst til at betale et værksted for at udføre.

Jeg arbejder stadig med tekst og billeder fra sidste vinters eftersyn, det
kommer på min hjemmeside snarest(hensigtserklæring )

Haynes er desværre behæftet med en fejl omkring ventiljusteringen. Knasterne
er placeret forkert under opmålingen, men det har Du nok spottet.... Haynes
tager ikke højde for at der _kan_ være quitening ramps på knasterne. En
meget dum fejl IMHO.

mvh
Orla

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 22-10-04 11:43

> Det vel for såvidt først i dette årtusind, at serviceintervallerne er
> blevet længere på japanere (?).

Mht. ventiler (som vel tit er det der koster at få lavet) har Yamaha på de 5
ventilede haft ok intervaller igennem en årrække..

YZF-R1 - 42000km interval (og flueknepper du første gang stiller man aldrig
igen)..

Og det er såmænd ikke fordi at den er bovlam at den har det interval !

/Nikolaj

Fra : Moller

Dato : 22-10-04 13:31

Nikolaj B. Kjeldsen wrote:

> Og det er såmænd ikke fordi at den er bovlam at den har det interval !

   bovlam... er det sådan i relation til Jaka Bov du mener ? Men nu kan
Yamaha så reklamere sig med at de aldrig bruger slidt olie, da de
konstant for toppet efter jo ;) deraf kan man formåde at der så er
mindre slid på delen.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-10-04 20:00

"Niels S." <block@spam> writes:

> Der er åbenbart meget stor forskel på dette. Min VFR skal have stillet
> ventiler for hver 24.000 km

....og min Fazer for hver 42.000 km
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Armand

Dato : 23-10-04 23:03

Maja & Erling <maja-erling@teliamail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cl89e8$c5a$1@news.cybercity.dk...
> Kenneth wrote:
>
> ...................Ventilerne er det dyre i servicet, og det
> afhænger selvfølgelig af køremåden hvor meget der skal stilles på dem.

Øh?
Jeg ser ikke nogen måde hvorpå man kan slide mere eller mindre på et
ventildrev - Det skulle da lige være hvis man jævnligt kører med
omdrejninger hvor ventilerne "flyder", men det gør ingen modene
DOHC-motorer, og da slet ikke en Ducati hvis knastaksler tvangsstyrer
ventilerne (á en knast/vippearm til såvel at åbne som at lukke for
ventilen!) :-|

> De japanere som jeg har kendt til, har haft serviceinterval på 6.000 km.

Hva' mæ' de 42.000 km der er service intervallet på Yamaha's femventilede
topstykker :-/

Langt bedre en havd du eller jeg vil kunne honorere!
Ducati 916 + senere modeller har altid været overrepresenteret blandt
privatkørerne i superbike-feltet. Og det skal tolkes med at man alene i
std. modellen er foran /4'erne hvad angår køre/bremse -egenskaber

--
Armand.
(der ellers mest bestræber sig på at holde familiens Ducatista nede ved

Fra : Maja & Erling

Dato : 24-10-04 10:37

Armand wrote:
> [...]
> DOHC-motorer, og da slet ikke en Ducati hvis knastaksler tvangsstyrer
> ventilerne (á en knast/vippearm til såvel at åbne som at lukke for

Jeg må gå til bekendelse og tilstå, at det er andenhåndsviden. Jeg har
fået at vide, at en motor der bliver kørt hårdt, vil have større tendens
til at ventilerne spillerum vil være uden for tolerancerne ved
slutningen af serviceintervallet. Hvis det ikke er tilfældet, er jeg
åben for korrektion

Erling
748

Fra : Hekto

Dato : 26-10-04 06:49

In article <clft40$21mm$1@news.cybercity.dk>, maja-erling@teliamail.dk
says...
> [...]
> til at ventilerne spillerum vil være uden for tolerancerne ved
> slutningen af serviceintervallet. Hvis det ikke er tilfældet, er jeg

Det hænger vel lidt sammen med konstruktionen. Det er ikke nødvendigvis
ventilerne der 'slides'; men de fastholdes af nogle små 'halvmåner' og
de slides. Mange gange kan man nøjes med at skifte dem, og så holder
tolerancen igen.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-10-04 22:32

armand@mc-chaufforerne.dk (Armand) writes:

> Hva' mæ' de 42.000 km der er service intervallet på Yamaha's
> femventilede topstykker :-/

Det er skam også 42k km på min ganske fireventilede Fazer (og dermed
også Thundercatten). Ved 42k trængte den ikke, men til vinter, hvor
den nok har nået godt 65k, skal den nok alligevel justeres.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 26-10-04 15:43

Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> skrev i

> Det er skam også 42k km på min ganske fireventilede Fazer (og dermed
> også Thundercatten). Ved 42k trængte den ikke, men til vinter, hvor
> den nok har nået godt 65k, skal den nok alligevel justeres.

Såe´n er det: Fik Fazeren kigget efter ved 48K, og det var en spildt udgift -
den stod som den skulle.

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
Det er sgi da lige før det blir kedeligt!

Fra : Søren Johansen

Dato : 21-10-04 14:08

"Kenneth" skrev bl.a.:
> Er det korrekt at Ducati ofte skal på værksted ?

Hvis den er passet efter forskrifterne og du kører pænt, så er problemerne
små. Hvis du kører hårdt og brutalt, så kræver den mere vedligeholdelse

> Er køre egenskaberne gode, sammenlignet med en nyere Fireblade som jeg
også
> har kikket på?

De er anderledes! Ducati'en føles træg i styringen, men ligger til gengæld
"klippefast" når den først er lagt ned. Ved at løfte bagenden på Duc'en
bliver den hurtigere i indstyringen, men sikkert aldrig som en Fireblade.

En næsten 10 år gammel Ducati er for entusiaster. Hvis du kan lide at pusle
om den og holde den i orden, bliver du sikkert lykkelig for den. Hver eneste
gang jeg skal ud at køre på min Ducati glæder jeg mig stadigvæk (efter lidt
over 4 sæsoner og omkring 50.000 km).

Hvis du er typen der irriteres over småfejl, så er Ducati sikkert ikke for
dig!

Vi har i Ducati klubben en fin webside med et supergodt forum, hvor
spørgsmål besvares og erfaringer udveksles: www.ducati.dk

Mvh
Søren
888

Fra : J.C.Kløve

Dato : 23-10-04 08:49

Så var det lige at Søren Johansen Skrev
[klip]
> [...]
km).

> Hvis du er typen der irriteres over småfejl, så er Ducati sikkert

[klip]

Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvordan det er at køre på Duc,
har aldrig prøvet.
Jeg har med interesse læst flere tests m.m.
Men en ting jeg har bidt mærke i er, at i flere af disse tests, er
at der - efter mange sider med meget rosende beskrivelser af den
ægte køreglæde der er forbundet med Duc - en lille slut notits om de
flere eller færre småfejl der er opstået under vejs...... lys der
ikke virker, og den slags detaljer -
Det er vel en italiener med hvad det indebærer, et design der får de
fleste andre MC'er til at blegne, herlige køreenskaber, og en
samlekvalitet (vist især for elektronikken) der følger italiensk
tradition, nemlig at det kan bringes til at virke i peroider med
lidt stædighed

--
Dun@nt
XJ600 - 51J

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-10-04 09:48

On Sat, 23 Oct 2004 09:49:10 +0200, "J.C.Kløve"
<dunantFjernX@mail.tele.dk> wrote:

Hej.

> [...]
>samlekvalitet (vist især for elektronikken) der følger italiensk
>tradition, nemlig at det kan bringes til at virke i peroider med

Den beskrivelse der ikke er helt ved siden af.

Hvis man som Søren antyder har lidt "skruelyst" kan en gang
nordeuropæisk fingerfærdighed sagtens rette op på de italienske
"gaver".

Karbureringen har voldt mig en del problemer, grundet i at italienere
helst skal anvende noget fra deres hjemland, her med navnet Weber,
hvilket ikke er helt uproblematisk.
At bygge en bilkarburator på en MC er ikke helt uden problemer, men de
er da til at løse med et godt resultat.

Elsystemet er også en "gave", så også her er der plads til
forbedringer

Til at starte med var der en fabrikationsfejl der bevirkede at alt
hvad generatoren producerede omgående blev brændt af i starteren,
hvilket medførte nedslidte starterkul (40.000 Km) og ingen ladning
overhovedet.
Det var nu let at rette da erkendelsen først var fremtonet.

Alt forbrug på cyklen går via tændingslåsen, og det kan den ikke holde
til - Indbygning af et relæ klarer skærene og bringet tillige rigtigt
lys på - Spændingen på forlygten stiger over 1 volt (ca. 10%) og det
er meget.

ladespændingen sejler rundt som en fuld mand idet spændingsrefferancen
tages ude i lysnettet efter tændingslåsen.
Den ledning flyttes også ned på det nyindbyggede relæ, så er der 14,2
volt over akkuen og dermed fred.

Og HOV - ikke grine - De to sidste fejl deler Ducati med 95% af de
skævøjede.
Hvem der har spioneret hos hvem er uklart, men hjernen har været på
udflugt både da originalen og kopien blev bygget

Men hellere lidt EL problemer end knaster der bliver ædt op pga.
manglende smøring eller dårlige materialer, knastkæder der ikke kan
holde eller kædestrammere der falder fra hinanden, eller hvad med
plejllejer der ikke kan holde pga. fejldimensionering?
Set i det lys kan jeg sagtens leve med nogle italienske "gaver".

Hvis det så skal sammenholdes med glæden ved at eje og køre en Ducati,
så er det virkelig småproblemer der er tale om.
Jeg havde kun "prøvesiddet" min Paso da jeg købte den, aldrig kørt
den, og alligevel var jeg solgt.
Det har jeg aldrig fortrudt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-04 10:30

Steen Gruby skrev i meddelelsen
<4q3kn0t6vks4hai0027hovvrgov7089quq@4ax.com>...

> [...]
>Hvem der har spioneret hos hvem er uklart, men hjernen har været på
>udflugt både da originalen og kopien blev bygget

Øhh ? Siden RD's mekaniske laderelæ, mindes jeg ikke at have set
"referencen" taget andre steder end i ensretter/regulatoren selv på
skævøjede. Det er vel egentlig det der er så smart ved permanentmagnet
generatoren, den starter selv. Jeg synes nu stadig, at Yamaha's
feltregulerede "kulløse" system på XS'erne var genialt.

> [...]
>plejllejer der ikke kan holde pga. fejldimensionering?
>Set i det lys kan jeg sagtens leve med nogle italienske "gaver".

Men et relæ til aflastning af tændingslåskontakten er da på listen over
to-do, også selv om der ikke er nogen "fejl" på nettet som det er nu. Men
selv en lille spændingsændring på forlygten kan vise sig imponerende, såe
alene af den grund. Dette og en kædesmører er ud over almindelig service på
programmet til vinter.

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/givi/ for et fikst touring look

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-10-04 13:23

On Sat, 23 Oct 2004 11:30:02 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

> [...]
>generatoren, den starter selv. Jeg synes nu stadig, at Yamaha's
>feltregulerede "kulløse" system på XS'erne var genialt.

Ducati's, og forresten mange andre ladesystemer, tager
referancespændingen på den ledning der kommer tilbage til regulatoren
fra nøglen. og som "bare" skulle tjene til at skubbe til ladelampen.
Når man så tænder for lyset og spændingen falder over nøglen og i de
lange ledninger tror ladesystemet at det er bagud med leverancerne og
skruer op med det resultat at spændingen over akkuen stiger til over
15 volt, hvilket igen bevirker at der ofte skal efterfyldes vand.

Den med XS500 er jeg enig i --- det er den rigtige måde at lave
tingene på - pokker forstå hvorfor der ikke er flere der benytter det
princip.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-04 14:50

> [...]

>skruer op med det resultat at spændingen over akkuen stiger til over
>15 volt, hvilket igen bevirker at der ofte skal efterfyldes vand.

Det er jo en næsten korrekt 4 leder måling Det har jeg så aldrig set
på mc. VTR'en har, lige som Suzuki, en "boks" med tre ind to ud, ikke så
meget pjat. Men vil man have ladelampe, så skal der selvfølgelig lidt mere
til. For ikke længe siden fik en gammel RD skiftet det mekaniske relæ med en
Bosch "kulholder". Ledninger loddet på i stedet for kullene, og den fungerer
udmærket, men her måtte selvfølgelig indføres en ladelampe.

>Den med XS500 er jeg enig i --- det er den rigtige måde at lave
>tingene på - pokker forstå hvorfor der ikke er flere der benytter det
>princip.

Jeg kiggede noget på min XS850, før det gik op for mig hvordan tingene hang
sammen
Det er en dyr løsning, og generatoren bliver meget "bred", men til bilbrug
ville det da være oplagt. Men det kan vel ikke vare længe, før
"dynastarteren" finder sin plads i bilerne som svinghjul. Elektronikken til
en børsteløs motor er jo ikke længere noget problem.

Fra : Hekto

Dato : 23-10-04 11:12

In article <4q3kn0t6vks4hai0027hovvrgov7089quq@4ax.com>, Steen Gruby
<oz9zi@(AT)gruby.dk> says...
> [...]
> så er det virkelig småproblemer der er tale om.
> Jeg havde kun "prøvesiddet" min Paso da jeg købte den, aldrig kørt

Helt enig, Steen!

For nogen er det teknik og specifikationer der afgør valget, for andre
er det vel et subjektivt og følelsesbetonet valg.
Det væsentligste er iorden fra fabrikken, resten løser man hen ad
vejen.
Køreglæden er 112%, og så er der altid lidt småprojekter til vinteren.
Med til det hele hører så også sammenholdet og de fælles aktiviteter,
fælles-skrueri og fælles-kørsel.

Fra : Hekto

Dato : 23-10-04 10:27

In article <417a0cf8$0$77005$14726298@news.sunsite.dk>,
dunantFjernX@mail.tele.dk says...
> [...]
> samlekvalitet (vist især for elektronikken) der følger italiensk
> tradition, nemlig at det kan bringes til at virke i peroider med

Jeg har hørt ... jeg har læst ..
Umiddelbart har jeg ikke bare læst; men i praksis erfarret at japanske
elsystemer ikke er pålidelige i al evighed! Suzuki m.fl. har et
stenalder-ladesystem! ... Det har Ducati også!
Een ulempe på nogle af Ducati's modeller, er at en del af det
elektriske system sidder anbragt bag højre kåbehalvdel, og sidder en
smule udsat for vand, ved regn og vask. En del af de elektriske
komponenter er af japansk tilvirkning, så de kan jo umuligt fejle!
Man 'hører' også altid at Duc'erne hele tiden går istykker. Alle kender
mindst een, der kender een, der har hørt fra en anden, der kendte en
der havde en Ducati, at ....
Alligevel har Ducati vundet en hel den endurance races, det samme har
Cagiva med Ducati motorer.
http://www.ducati.com/heritage/museum.jhtml?model=80750endurance
http://www.ducati.com/heritage/museum.jhtml?model=90888endurance

Forklaringen på 'svipserne', er nok at Ducati'erne ikke laves i samme
seriestørrelser, som mange andre cykler. Der er plads til lidt
'håndværkersjusk'.
For år tilbage brugte man hvad man havde, og det var ikke altid at det
færdige produkt helt svarede til standardmodellen. Det var specielt i
starten af Cagiva-perioden der var lidt forvirring. Cagiva havde
indgået en aftale om levering af et sindsygt antal motorer, som der
aldrig blev brug for. Resultatet var, at motorer oprindeligt beregnet
til 750'eren, blev monteret med 650'er cylindersæt og sat i Cagiva's
Allazurra 650, som egentlig 'bare' var en Pantah med anden tank og
sæde.
De har deres særheder, ligesom engelske cykler har det. Når man nu VIL
have sådan een, er det bare sådan. Der er plads til hjemmelavede
småforbedringer af de ting, som er blevet nedprioriteret, i forhold til
det Ducati mener er det vigtigeste!

"The Japanese motorcycle companies want to make an easy car. I want to
make a difficult bicycle." - Taglioni til Cycle World i 1986 -

Det lykkedes meget godt for ham!

Fra : Armand

Dato : 23-10-04 23:06

Søren Johansen <sjohansen@slet.city.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4177b4a4$0$252$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> "klippefast" når den først er lagt ned. Ved at løfte bagenden på Duc'en
> bliver den hurtigere i indstyringen, men sikkert aldrig som en Fireblade.

Kan man ikke rejse kronrørs-vinklen på så'en en 916'er?
Dét må da kunne røre ved dén sag :-/

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 21-10-04 20:13

Kenneth wrote:
> [...]
> elitebilist) ?
> Er køre egenskaberne gode, sammenlignet med en nyere Fireblade som

Hej.

Følgende er skrevet af en forhenværende Ducati kører, jeg vil ikke skrive
hans navn, det kan han selv komme med hvis han har lyst !,
men han læser/skriver da med herinde en gang i mellem.....

Sitat:

Ducati 600 Monster WOW sikke bremser, sikke køreegenskaber og SIKKE nogle
VANVITTIGE værksteds regninger, pga det desmodromiske ventil sjov var den
UMULIG at servicere selv så 5000 Kr ud af vinduet for hver 5000 Km, så alt i
alt ku jeg have sparet penge ved at tage en taxa......

Sitat slut.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Eg Egemarke

Dato : 21-10-04 20:56

Præcist !! Ganske enkelt det koster en mindre rumrejse at holde et sådant
"dyr" kørende når service bogen skal fyldes ud og samvittigheden skal være
ren....

Så jeg triller Japansk igen på en Honda CBR 1000 F´er Der bliver lige lettet
på låget og ventiler mm tjekket og dernæst lukket igen. Olie og filtre mm
bliver altid byttet af mig ved senest 10 000 Km uanset hvad der står i bogen
men at tjekke ventiler mm på en traditionel maskine koster ikke spidsen af
en jetjager og knastkæde holder let 100 000 km...
Så derfor valgte jeg Ducati fra, det blev ganske enkelt alt for dyrt når man
kører 15 000 til 20 000 km om året så er mere end 1 Kr pr Km alene i service
altså ALT for dyrt hernæst skal der dæk,benzin og forsikring til osse ( det
skal der på dem alle jaja )
Med den mer pris det kostede retfærdiggør IKKE mærket, eller køreoplevelsen.
Man skal være MEGET glad for Ducati og det signal den sender for at
ville/kunne betale de ekstra omkostninger

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Hekto

Dato : 22-10-04 00:09

In article <41781469$0$77016$14726298@news.sunsite.dk>,
egemarke@hotmail.com says...
> [...]
> Man skal være MEGET glad for Ducati og det signal den sender for at
> ville/kunne betale de ekstra omkostninger

Ja,ja ... så må 'vi' jo til det!:

Hvis ikke man mener det, skal man ikke sætte sig op og prøvekøre en
Ducati! Man risikerer ikke at ville af igen!
Køregeneskaberne/topfart/antal HK dårligere/bedre end en XXXXX??? ...
who cares? Sjovere? YEEESSS!
Vibrationer fordi det ikke er en 4 in line? Hvem har dog tid til at
sidde og bemærke den slags??? Er det ikke nok at man har ondt i håndled
og knæ??
Går i stykker? Ja, da! Sådan som nogen af dem bliver brugt, skal der da
gå noget istykker!!! Så reparerer man den da bare! Fakisk er de ikke
specielt komplicerede, i forhold til mange japanske mærker med kæde-
/tandhjulstrukne knaster, ballanceaksler, 4 cylindere, 16 ventiler
o.s.v. Værktøj kan lånes i klubben.
Dyr i service? Olieskift, luftfilter o.s.v. volder ikke problemer.
Ventiljustering er en smule mere kompliceret; men oftest er kontrol
tilstrækkeligt ved normal kørsel. Det er ikke en uoverkommelig opgave
at gøre det selv. På de nyere udgaver, skal man ikke afmontere
vippearmene, men bare fjerne en klips for at kunne komme til.

Min Pantah er afgjort den til dato billigste MC jeg har kørt på!
Det flyder med gode, billige stumper på eBay. Så 'opgraderinger',
volumenforøgelse, samt andre spændende modifikationer, kan laves for
meget rimelige beløb.

Nogen bliver grebet af det, andre ikke. Så enkelt kan det beskrives.
Dem der bliver grebet af det, har mulighed for an masse sjov og
spændende oplevelser. Der er altid hjælp at hente, og altid gang i et
eller andet. Som Søren siger, prøv at tage et kig på www.ducati.dk.

Hvorfor er der så nogen der skynder sig at skifte den ud, fordi den gik
istykker, var dyr i service, vibrerede m.v.??? ... de magtede bare ikke
opgaven! ;oP (så må der slås, spyttes og sparkes!)

--
www.hekto.dk med historien om en'motor-ombytning'

Fra : Eg Egemarke

Dato : 22-10-04 09:17

Tjae jeg ville nu hellere bare trille derud a istedet for at justere og
betale regninger....
At den så vitterlig ER noget af det sjoveste mm at køre på er en helt anden
sag bare synd at prisen for at køre ikke følger med Funfactoren !!

Fra : Hekto

Dato : 22-10-04 09:41

In article <4178c1f9$0$77011$14726298@news.sunsite.dk>,
egemarke@hotmail.com says...
> [...]
> At den så vitterlig ER noget af det sjoveste mm at køre på er en helt anden
> sag bare synd at prisen for at køre ikke følger med Funfactoren !!

Ja, ja, spøg til side!

Det er oftest den 'undskyldning/forklaring' man hører.
'Jeg ville hellere køre, end ligge og skrue hele tiden'
Jeg ved bare ikke hvad det er der skal skrues på hele tiden?

Min er ikke nyeste model, og det eneste jeg har måttet ordne i løbet af
sæsonen, har været noget aldersbetinget, i form af en utæthed i tanken.
Motoren har kørt hele sæsonen, efter den blev sat i stellet som den
kom, fra den anden cykel den sad i. Eneste 'skrueri' har været lidt
omdysning, da der kom nogle helt andre kaburatorer på, end den var født
med.
Motoren blev skiftet, fordi det var billigere at skifte til en nyere
motor, end at begynde at hovedreparere den 18 år gamle motor der sad i
oprindeligt.
Ellers har det været olieskift og dæktryk for resten!

Til gengæld er der da også mange der skruer på deres Duc' i løbet af
sæsonen; men det er ikke af nød, nærmere af lyst!
For en god ordens skyld, skal det nævnes at jeg hverken skruede mere
eller mindre, på de andre cykler jeg har haft.

Fra : Søren Johansen

Dato : 22-10-04 10:12

"Dennis Hellan Pedersen" skrev bl.a.:
> [...]
> UMULIG at servicere selv så 5000 Kr ud af vinduet for hver 5000 Km, så alt
> alt ku jeg have sparet penge ved at tage en taxa......

Det tager vel en times tid at lære at stille desmodromiske ventiler, så der
kan man åbenbart holde en rigtig fin timeløn.
Jeg allierede mig med en mere erfaren kammerat, som har gjort det mange
gange (både på Königswelle og remtrukne modeller). Vi gjorde et sammen de
første 2 gange derefter har det ikke været noget problem at gøre det selv.

Min 888'er skal typisk have justeret mellem en og tre ventiler efter 10.000
km, resten står stadig indenfor tolerancer (og 888'eren bliver ikke
sparet!).

Mvh
Søren
888

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-10-04 20:07

On Fri, 22 Oct 2004 11:12:17 +0200, in dk.fritid.motorcykel you wrote:

Hej.

Jeg tillader mig at pippe lidt med i koret.

Det er ikke meget service der skal til på en DUC.
Ikke mere end at man kan klare det selv.
Alt på en DUC er til at komme til.

Olie- og filterskifte er simpelt olie 5000 Km filter 10000 Km.
Det tager under 1 time at skifte knastremme. 20000 Km.
Karburatorrensning - ingen sag = 1½ time. Vinterservice.
Nyt benzinfilter = 10 min. Vinterservice
Luftfilter = ½ time (tanken skal af). KN filter skal støves af
Tændrør = 10 min. 10000 Km
Bremsevæske - Checkes jævnligt - Skiftes hvert 2' år.
Forgaffelolie Check hvert år - Skift hvert 2'
Kædekit = ca 2 timer - Holder ca. 25000 Km pris 1600 Kr.
Bremseklodser = Check 10 min - Skifte ca. 1 time.

Dæktryk Chekes før hver tur.
Vand på akku Check 1 gang om måneden
Check oliestand før hver køretur Olieforbrug 1/4 liter på 3000 Km.

På mange af Plastic raketterne skal knasterne ud for at skifte
ventilbrikker, og i forhold til dem vil jeg påstå at DUC, sine
desmodromiske ventiler til trods, er væsentlig nemmere at have med at
gøre.

> [...]
>første 2 gange derefter har det ikke været noget problem at gøre det selv.

Jeg har lært af Søren
Jeg voldførte samme gode erfarne Ducati mekaniker til at vise mig det
første gang, og det er så det.
Det er meget enklere end man tror - Italienerne kan ikke bygge noget
der er kompliceret, så kan de ikke finde ud af det selv
Slet ikke med rigelige mængder Vino Rosso indenbords og overmafiaen i
hælene

>Min 888'er skal typisk have justeret mellem en og tre ventiler efter 10.000
>km, resten står stadig indenfor tolerancer (og 888'eren bliver ikke
>sparet!).

Jeg har kørt 25.000 på min Paso, og har checket ventilerne ved hvert
vinterservice.
Dvs. godt 6000 Km intervaller
Der er kun stillet på dem een gang og det var ved 49.000 Km.
Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men det så meget ud som om det
var første gang i cyklens liv den var ude for den operation.
Alene det faktum at olietyvene var helt færdige talte deres tydelige
sprog retfærdiggjorde en total adskillelse af ventilsystemet.
Det nemmeste er at pille topstykkerne af under operationen - Det lyder
svært men er faktisk simpelt.
Der er ingen toppakninger i en Paso, kun nogle små O-ringe omkring
oliekanalerne så det ER nemt.

Jeg har aldrig fortrudt at jeg anskaffede min Ducati Paso.
Den ER nem at vedligeholde.
Den er utrolig velkørende.
Den har endnu ikke bidraget med væmmelige overraskelser ud over lige
at pille ved min selvtillid som MC pilot.
Den kan betydelig mere af det sjove end jeg nogensinde bliver i stand
til at udnytte.
Jeg kan få den ned til dækkanten, men efter et udlån til Freddy på
Andrestorp lignede dækkene fnulderpapir på siderne.
Der fik jeg lige en demo i hvad sådan en kan med en god pilot i sædet
- Efter det er jeg helt tryg ved at "presse" den det jeg nu tør.

Og så er en Ducati jo MEGET kønnere end alt det andet skrammel der
rasler rundt på vejene.
(Og det er så her jeg dukker mig )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 22-10-04 20:35

In article <ohmin0hvvla9u817757s63d2negl8pmaqr@4ax.com>, Steen Gruby
<oz9zi@(AT)gruby.dk> says...
> Det nemmeste er at pille topstykkerne af under operationen - Det lyder
> svært men er faktisk simpelt.
> Der er ingen toppakninger i en Paso, kun nogle små O-ringe omkring
> oliekanalerne så det ER nemt.

Ja, når man har pillet 'elastikkerne' af, er resten ren 'knallert'!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-10-04 22:28

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> writes:

> Tjae jeg ville nu hellere bare trille derud a istedet for at justere og
> betale regninger....

[...]

> "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse

Eg, du er ikke ny her, så du er jo godt klar over at der er fornuft i
at svare under citater etc.

<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.