"Harry Sandholm" <harry.sandholm@tele2fjerndetteadsl.dk> wrote in message
news
udd.7650$%d1.2966@news.get2net.dk...
> Dejlig men kold morgen i dag så chancen skal benyttes til en måske
> sidste tur i år.
> Er meget opmærksom på vejen fordi jeg har set rim på græsset; men den
> ser tør ud de allerfleste steder så jeg er tryg nok.
> Kommer så til at tænke på at mine dæk jo nok ikke bliver særlig varme
> sådan en dag. Da jeg standser må jeg konstatere at de ikke engang er
> lunkne selv om jeg har kørt godt til.
> Kørebanen`s tilstand er selvfølgelig den altafgørende faktor for et godt
> vejgreb, men er dæktemperaturen overhovedet en faktor man behøver at
> kalkulere med, ved almindelig kørsel. Er det ikke kun interessant for
> racerkørsel eller ved hård kørsel med stor nedlægning i sving.
> Hvis man kunne lave et eksperiment hvor vejbane forholdene var uændret,
> men dæktemperaturen var henholdsvis 40 -50 grader eller 2 grader og man
> betegnede vejgrebet ved de 40 - 50 grader som 100%, hvor meget ville det
> så være reduceret ved 2 grader.
> Har nogen et bud eller en kommentar??
>
> Harry Sandholm
> Honda 500CB
>
Jeg har ikke noget formelmæssigt bud på hvad vejgrebet vil være reduceret
ved lavere temperature. Den eneste mulighed er nok selv at få en idé om det
ved at konstatere ved hvilken hældningsvinkel man føler udskridning efter at
man lige er startet på en kold motorcykel. Og da når den er varm så at
konstatere hvilken nedfaldsvinkel man så maksimalt opnår, og hvor varmt
dækket nu er. Denne sidste måling/iagttagelse kan dog allerede ses af hvor
langt ude mod kanten der er slitage på dækkene (bagdækket) og hvilken
temperatur/tryk man tidligere har konstateret når man har kørt en raceragtig
tur. Og man husker at regne vinklen ud efter rettelse for dækkets
formændring under nedlægningen.
Jeg har selv konstateret at min Honda VTR 1000, og BMW R100, her i Thailand,
har udskridninger i sving de første par km efter ca. 15 km. ligeud kørsel
med en 120 km/tim - på vej til hvor svingene starter. Og det hvor
lufttemperaturen er 30 - 40 C når motorcyklen starter.
I går modtog jeg, fra Amazon, bogen af Gaetano Cocco: "Motorcycle Design and
Technology", har er ingeniør hos Aprilia. I den står der bl.a. at
racerkørere har problemer, vedr. dæktemperaturen og dermed vejgrebet, på
nogle racerbaner hvor der er langt flere højresving end venstresving, derved
at dækkene bliver varmere på højresiden end venstresiden og at de derfor
ikke kan lægge sig så meget ned i venstresving som i højresving.
Der er mange formler i bogen, men vedr. dæk skriver han bl.a. at dem
dækfabrikkerne har er for avancerede/indviklede til at medtage.
Gert