/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Varme dæk og vejgreb
Fra : Harry Sandholm


Dato : 20-10-04 15:45

Dejlig men kold morgen i dag så chancen skal benyttes til en måske
sidste tur i år.
Er meget opmærksom på vejen fordi jeg har set rim på græsset; men den
ser tør ud de allerfleste steder så jeg er tryg nok.
Kommer så til at tænke på at mine dæk jo nok ikke bliver særlig varme
sådan en dag. Da jeg standser må jeg konstatere at de ikke engang er
lunkne selv om jeg har kørt godt til.
Kørebanen`s tilstand er selvfølgelig den altafgørende faktor for et godt
vejgreb, men er dæktemperaturen overhovedet en faktor man behøver at
kalkulere med, ved almindelig kørsel. Er det ikke kun interessant for
racerkørsel eller ved hård kørsel med stor nedlægning i sving.
Hvis man kunne lave et eksperiment hvor vejbane forholdene var uændret,
men dæktemperaturen var henholdsvis 40 -50 grader eller 2 grader og man
betegnede vejgrebet ved de 40 - 50 grader som 100%, hvor meget ville det
så være reduceret ved 2 grader.
Har nogen et bud eller en kommentar??

Harry Sandholm
Honda 500CB

 
 
Jes Vestervang (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 20-10-04 20:42

Harry Sandholm <harry.sandholm@tele2fjerndetteadsl.dk> writes:

> Kørebanen`s tilstand er selvfølgelig den altafgørende faktor for et
> godt vejgreb, men er dæktemperaturen overhovedet en faktor man
> behøver at kalkulere med, ved almindelig kørsel. Er det ikke kun
> interessant for racerkørsel eller ved hård kørsel med stor
> nedlægning i sving.

Nej, det har nu også ganske meget at sige ved opremsninger og egentlig
også den generelle sikkerhedsmargen. Prøv at lave nogle forsigtige
baghjulsblokader med kolde dæk, varm så dækket op ved gentagen acc. og
opremsning, så vil du rimeligt hurtigt mærke en forskel. Det gør efter
min erfaring en rimeligt stor forskel uanset om det er vådt eller
tørt.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Tony Lorentzen (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 21-10-04 11:09

"Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> wrote in message
news:87acuhgosg.fsf@dellen.royal.flof.dk...

> Nej, det har nu også ganske meget at sige ved opremsninger og egentlig
> også den generelle sikkerhedsmargen. Prøv at lave nogle forsigtige
> baghjulsblokader med kolde dæk, varm så dækket op ved gentagen acc. og
> opremsning, så vil du rimeligt hurtigt mærke en forskel. Det gør efter
> min erfaring en rimeligt stor forskel uanset om det er vådt eller
> tørt.

Det er faktisk en god øvelse!

Prøv f.eks.- ved ganske svag fart - at hive forbremsen ind hurtigt. Når mine
dæk er kolde så skrider dækket på asfalten, men når det er varmt kommer
bagenden op og dækket står fast. Selvom jeg er meget tilfreds med grebet på
mine dæk (BT012 for og BT014 bag) så har jeg ikke den store lyst til at
udfordre dem mere end højst nødvendigt, men bremseøvelser på f.eks. en
parkeringsplads, hvor hastigheden er begrænset kan være godt indimellem.

--
Tony
Chokomint 1000 o>'o



Gert Bo thorgersen (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 21-10-04 01:00


"Harry Sandholm" <harry.sandholm@tele2fjerndetteadsl.dk> wrote in message
newsudd.7650$%d1.2966@news.get2net.dk...
> Dejlig men kold morgen i dag så chancen skal benyttes til en måske
> sidste tur i år.
> Er meget opmærksom på vejen fordi jeg har set rim på græsset; men den
> ser tør ud de allerfleste steder så jeg er tryg nok.
> Kommer så til at tænke på at mine dæk jo nok ikke bliver særlig varme
> sådan en dag. Da jeg standser må jeg konstatere at de ikke engang er
> lunkne selv om jeg har kørt godt til.
> Kørebanen`s tilstand er selvfølgelig den altafgørende faktor for et godt
> vejgreb, men er dæktemperaturen overhovedet en faktor man behøver at
> kalkulere med, ved almindelig kørsel. Er det ikke kun interessant for
> racerkørsel eller ved hård kørsel med stor nedlægning i sving.
> Hvis man kunne lave et eksperiment hvor vejbane forholdene var uændret,
> men dæktemperaturen var henholdsvis 40 -50 grader eller 2 grader og man
> betegnede vejgrebet ved de 40 - 50 grader som 100%, hvor meget ville det
> så være reduceret ved 2 grader.
> Har nogen et bud eller en kommentar??
>
> Harry Sandholm
> Honda 500CB
>
Jeg har ikke noget formelmæssigt bud på hvad vejgrebet vil være reduceret
ved lavere temperature. Den eneste mulighed er nok selv at få en idé om det
ved at konstatere ved hvilken hældningsvinkel man føler udskridning efter at
man lige er startet på en kold motorcykel. Og da når den er varm så at
konstatere hvilken nedfaldsvinkel man så maksimalt opnår, og hvor varmt
dækket nu er. Denne sidste måling/iagttagelse kan dog allerede ses af hvor
langt ude mod kanten der er slitage på dækkene (bagdækket) og hvilken
temperatur/tryk man tidligere har konstateret når man har kørt en raceragtig
tur. Og man husker at regne vinklen ud efter rettelse for dækkets
formændring under nedlægningen.

Jeg har selv konstateret at min Honda VTR 1000, og BMW R100, her i Thailand,
har udskridninger i sving de første par km efter ca. 15 km. ligeud kørsel
med en 120 km/tim - på vej til hvor svingene starter. Og det hvor
lufttemperaturen er 30 - 40 C når motorcyklen starter.

I går modtog jeg, fra Amazon, bogen af Gaetano Cocco: "Motorcycle Design and
Technology", har er ingeniør hos Aprilia. I den står der bl.a. at
racerkørere har problemer, vedr. dæktemperaturen og dermed vejgrebet, på
nogle racerbaner hvor der er langt flere højresving end venstresving, derved
at dækkene bliver varmere på højresiden end venstresiden og at de derfor
ikke kan lægge sig så meget ned i venstresving som i højresving.

Der er mange formler i bogen, men vedr. dæk skriver han bl.a. at dem
dækfabrikkerne har er for avancerede/indviklede til at medtage.

Gert



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste