> Et godt råd er at køre med langt lys, når du har solen i ryggen...
Dét kan jeg godt acceptere, men jeg tror stadig ikke helt på virkningen!
Som jeg skrev, så sætter jeg normalt min lid til, at folk f.eks. forstår,
hvad der menes med hajtænder. Jeg er også opmærksom på, når noget blænder
mig, men måske mindre opmærksom på solen, hvis den ikke virker blændende på
mig. Derfor er det ret bøvlet, at skulle suntracke og styre fjernlysknappen
i samtlige sving, som man bevæger sig igennem. Desuden vil selv et C-13D
filament ikke kunne slå et godt solidt sol-modlys og deraf kunne udvise
nogen gavnlig effekt. Så hellere køre ekstra forsigtigt på denne årstid,
især ved disse halvfarlige steder, hvor der evt. også kan være lidt
halvglat.
Jeg kan huske, at der står en masse fint om kolde dæk, huller i asfalten,
billister-der-kun-ser-knallerter, ætsefare ved vejsalt osv. i Bagers
glimrende "Forårsadvarsel", synes bare at der manglede noget om faren ved
denne vinter/forårsperiode mht. det stærke modlys. Om ikke andet, så kan det
sikkert komme til gavn for de fleste af os, der dyrker køreteknik iform af
vinterkørsel!
> Godt der ikke skete mere.
Skaderne ville sikkert være minimale, eftersom farten fra ret begrænset
(boligområde), desuden vil et styrt alligevel ikke kunne ses på min MC.
Mest skræmmende er nok, at udsigtsforholdende på det pågældende sted- og
under normale forhold, er helt optimale. Så der er absolut intet til hindre
for, at situationen kunne opstå ude på landevejen og deraf ved højere
hastigheder. Vejene er (så småt) begyndt, at blive lidt halvglatte og det
ville jo være trist, hvis nogen oplevede noget tilsvarende og kom til skade
(derfor skrev jeg indlægget).
Hilsen
Lars