"Christer Waleryd" <lcw@dod.no> wrote in message
news:m3lle35apx.fsf@linux1.otrum.no...
> "anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:
>
> > ... for en encylindret luft/oliekølet xt600z ?
> >
> > Jeg har netop monteret et termometer i bundproppen. Maskinen er jo med
> > tørsump (selvom der jo er noget olie dernede) og temperaturen i
> > topstykket er jo væsenligt højere end i bunden da olien må være kølet
> > noget af på vejen derned.
> >
> > Efter dagens første 100km ser det ud til at temperaturen stabiliserer
> > sig mellem 80 og 90 grader. Nu regner jeg så med at dække oliekøleren
> > til for hurtigere at få den varm, men ved ikke hvor varm jeg bør lade
> > motoren køre...
> >
> > Nogen holdninger eller guldkorn ?
>
> Du skal ikke være redd for at den bliver FOR varm, medmindre du kører
> i særdeles varmt klima (over 50 grader).
> Selv har jeg plukket av oljekøleren på min xt600z, og jeg har kørt
> hård i skoven på varme sommerdage. Den tåler meget, den motoren.
> Jeg ville hellere bekymre meg for at den bliver for kald med oljekøler
> her i skandinavia.
>
> /Christer
> --
> Christer Waleryd - DoD#2075
> '73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
> '88 XT600 '59 Amazoooon OTC#440
>
http://lcw.at.dod.no lcw@dod.no
>
Jo varmere olien bliver over de ca. 80 C des kortere levetid har den.
I Clymer manualen (som jo er fra USA) står der for min Honda XR 250
off-roader står der olieskift for hver 3.000 km. Og da jeg havde været ude
og køre hårdt på den og målte da jeg kom hjem - her i Thailand - var
olietemperaturen 135 C.
For min BMW R100 havde den, uden oliekøler, i Danmark olietemperaturen 120 -
130 C, og efter at være kommet til Thailand steg olietemperaturen 10 C for
samme slags normal kørsel. Efter montering af oliekøler faldt temperaturen
10 C. For den benyttede 5/20W-50 er den konstante maksimalt tilladelige
temperatur 145 C, efter hvad jeg en gang fik fortalt af en fra Shell.
Mvh. Gert