/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Olietemperatur .. Hvad er optimal arbejdst~
Fra : anders majland


Dato : 19-10-04 07:09

... for en encylindret luft/oliekølet xt600z ?

Jeg har netop monteret et termometer i bundproppen. Maskinen er jo med
tørsump (selvom der jo er noget olie dernede) og temperaturen i
topstykket er jo væsenligt højere end i bunden da olien må være kølet
noget af på vejen derned.

Efter dagens første 100km ser det ud til at temperaturen stabiliserer
sig mellem 80 og 90 grader. Nu regner jeg så med at dække oliekøleren
til for hurtigere at få den varm, men ved ikke hvor varm jeg bør lade
motoren køre...

Nogen holdninger eller guldkorn ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



 
 
Christer Waleryd (19-10-2004)
Kommentar
Fra : Christer Waleryd


Dato : 19-10-04 10:06

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:

> ... for en encylindret luft/oliekølet xt600z ?
>
> Jeg har netop monteret et termometer i bundproppen. Maskinen er jo med
> tørsump (selvom der jo er noget olie dernede) og temperaturen i
> topstykket er jo væsenligt højere end i bunden da olien må være kølet
> noget af på vejen derned.
>
> Efter dagens første 100km ser det ud til at temperaturen stabiliserer
> sig mellem 80 og 90 grader. Nu regner jeg så med at dække oliekøleren
> til for hurtigere at få den varm, men ved ikke hvor varm jeg bør lade
> motoren køre...
>
> Nogen holdninger eller guldkorn ?

Du skal ikke være redd for at den bliver FOR varm, medmindre du kører
i særdeles varmt klima (over 50 grader).
Selv har jeg plukket av oljekøleren på min xt600z, og jeg har kørt
hård i skoven på varme sommerdage. Den tåler meget, den motoren.
Jeg ville hellere bekymre meg for at den bliver for kald med oljekøler
her i skandinavia.

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
'88 XT600 '59 Amazoooon OTC#440
http://lcw.at.dod.no lcw@dod.no

Gert Bo thorgersen (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 20-10-04 10:44


"Christer Waleryd" <lcw@dod.no> wrote in message
news:m3lle35apx.fsf@linux1.otrum.no...
> "anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:
>
> > ... for en encylindret luft/oliekølet xt600z ?
> >
> > Jeg har netop monteret et termometer i bundproppen. Maskinen er jo med
> > tørsump (selvom der jo er noget olie dernede) og temperaturen i
> > topstykket er jo væsenligt højere end i bunden da olien må være kølet
> > noget af på vejen derned.
> >
> > Efter dagens første 100km ser det ud til at temperaturen stabiliserer
> > sig mellem 80 og 90 grader. Nu regner jeg så med at dække oliekøleren
> > til for hurtigere at få den varm, men ved ikke hvor varm jeg bør lade
> > motoren køre...
> >
> > Nogen holdninger eller guldkorn ?
>
> Du skal ikke være redd for at den bliver FOR varm, medmindre du kører
> i særdeles varmt klima (over 50 grader).
> Selv har jeg plukket av oljekøleren på min xt600z, og jeg har kørt
> hård i skoven på varme sommerdage. Den tåler meget, den motoren.
> Jeg ville hellere bekymre meg for at den bliver for kald med oljekøler
> her i skandinavia.
>
> /Christer
> --
> Christer Waleryd - DoD#2075
> '73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
> '88 XT600 '59 Amazoooon OTC#440
> http://lcw.at.dod.no lcw@dod.no
>
Jo varmere olien bliver over de ca. 80 C des kortere levetid har den.

I Clymer manualen (som jo er fra USA) står der for min Honda XR 250
off-roader står der olieskift for hver 3.000 km. Og da jeg havde været ude
og køre hårdt på den og målte da jeg kom hjem - her i Thailand - var
olietemperaturen 135 C.

For min BMW R100 havde den, uden oliekøler, i Danmark olietemperaturen 120 -
130 C, og efter at være kommet til Thailand steg olietemperaturen 10 C for
samme slags normal kørsel. Efter montering af oliekøler faldt temperaturen
10 C. For den benyttede 5/20W-50 er den konstante maksimalt tilladelige
temperatur 145 C, efter hvad jeg en gang fik fortalt af en fra Shell.

Mvh. Gert



Per (19-10-2004)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 19-10-04 11:28


"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:4174d615$0$77016$14726298@news.sunsite.dk...
> ... for en encylindret luft/oliekølet xt600z ?
>
> Jeg har netop monteret et termometer i bundproppen. Maskinen er jo med
> tørsump (selvom der jo er noget olie dernede) og temperaturen i topstykket
> er jo væsenligt højere end i bunden da olien må være kølet noget af på
> vejen derned.
>
> Efter dagens første 100km ser det ud til at temperaturen stabiliserer sig
> mellem 80 og 90 grader. Nu regner jeg så med at dække oliekøleren til for
> hurtigere at få den varm, men ved ikke hvor varm jeg bør lade motoren
> køre...
>
> Nogen holdninger eller guldkorn ?
>
>
---


Hey Anders!

Jeg har selv en XT600E med monteret olietermometer.

Ved normal kørsel så er olietemperaturen hos mig 80 - 100 grader C.

Når det går stærkt på motorvejen om sommeren, ja så kan den godt komme op på
115 grader C - det er også det højeste jeg har været oppe på.

PÅ mit termometer er der et rødt felt ved 120 gr. C

Der er som du måske ved ikke oliekøler på E modellen. Min måler sidder helt
oppe ved styret hvor oliebeholderen er på denne model.

Mvh. Per!




Hekto (19-10-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 19-10-04 12:08

In article <4174d615$0$77016$14726298@news.sunsite.dk>, anders.majland-
see.signature@address.invalid says...
> ... for en encylindret luft/oliekølet xt600z ?
>
> Jeg har netop monteret et termometer i bundproppen. Maskinen er jo med
> tørsump (selvom der jo er noget olie dernede) og temperaturen i
> topstykket er jo væsenligt højere end i bunden da olien må være kølet
> noget af på vejen derned.
>
> Efter dagens første 100km ser det ud til at temperaturen stabiliserer
> sig mellem 80 og 90 grader. Nu regner jeg så med at dække oliekøleren
> til for hurtigere at få den varm, men ved ikke hvor varm jeg bør lade
> motoren køre...
>
> Nogen holdninger eller guldkorn ?
>
>

Min Pantah kommer ved stille og rolig kørsel op på imellem 60 og 80
grader. Der skal hidsig kørsel til at den nærmer sig 100 grader.
Motorvej giver ca. 80 grader.
Oliekøleren er pillet af!

Jeg tror visningen er tvivlsom, og ikke helt kan tages som udtryk for
lietemperaturen, da 'pinden' på thermometeret kun har kontakt til den
olie der pladres op på den af primærgearet.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Armand (19-10-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-10-04 21:18

anders majland <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4174d615$0$77016$14726298@news.sunsite.dk...
> ... for en encylindret luft/oliekølet xt600z ?
>
> Jeg har netop monteret et termometer i bundproppen. Maskinen er jo med
> tørsump (selvom der jo er noget olie dernede) og temperaturen i
> topstykket er jo væsenligt højere end i bunden da olien må være kølet
> noget af på vejen derned.

Temperaturen skal måles i sumpen, derved at det er den smørende olies
temperatur man ikke ønsker bliver for varm!

> Efter dagens første 100km ser det ud til at temperaturen stabiliserer
> sig mellem 80 og 90 grader. Nu regner jeg så med at dække oliekøleren
> til for hurtigere at få den varm, men ved ikke hvor varm jeg bør lade
> motoren køre...
> Nogen holdninger..........

Holdningen er at det er godt nok!

> .........eller guldkorn ?

Guldkorn?? Det skulle lige være at varmkørsels-periodens længde heller
ikke bør være for lang (á monter evt. en termostat på systemet)

--
Armand.



Moller (19-10-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 19-10-04 22:17

Armand wrote:

> Guldkorn?? Det skulle lige være at varmkørsels-periodens længde heller
> ikke bør være for lang (á monter evt. en termostat på systemet)

   Sådan en By-pass termostat ? er det noget man kan købe og sætte på
sådan uden videre ???

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Richard (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 20-10-04 17:41

Moller wrote:

> Sådan en By-pass termostat ? er det noget man kan købe og sætte på
> sådan uden videre ???

Ja ja, du skal bare finde et sted at købe den - Lockhart Phillips laver
mindst een løs thermostat, "BP 180" se:

http://www.lockhartphillipsusa.com/pages/search_results.asp

men jeg har også set den, der indgår i Ducati-sættene i løs vægt.

Iøvrigt sælger leverer de deres større vandretliggende oliekølere med
thermostat og det samme gør Gimbel - www.gimbel-motorradtechnik.de - fx i
deres oliekøler-kit til VF750/1000F. Som Gimbel iøvrigt pt. sælger til den
latterligt lave pris af EUR 99 på eBay

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer + '89 GB500 GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com



Armand (23-10-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-10-04 23:21


Richard <rpaderichard@netscape.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cl64ee$mlf$1@abbeden.bunk.cc...
> Moller wrote:
>
> > Sådan en By-pass termostat ? er det noget man kan købe og sætte på
> > sådan uden videre ???
>
> http://www.lockhartphillipsusa.com/pages/search_results.asp
> www.gimbel-motorradtechnik.de - fx i
> deres oliekøler-kit til VF750/1000F.

Heey!
Fede links!
Jeg hár ellers surfet efter "termosterede" oliekølere på nettet; men
hidtil uden held!

--
Armand.


Richard (24-10-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 24-10-04 08:14

Armand wrote:

>> http://www.lockhartphillipsusa.com/pages/search_results.asp
>> www.gimbel-motorradtechnik.de - fx i
>> deres oliekøler-kit til VF750/1000F.

> Fede links!
> Jeg hár ellers surfet efter "termosterede" oliekølere på nettet; men
> hidtil uden held!

Tak, det er som oftest eksempler på installationer med den nævnte flade
Lockhart-thermostat, der dukker op. De burde få deres site optimeret, så
søgemaskinerne placerer dem højere på resultatlisten

Men apropos, ved du tilfældigvis, hvor man kan finde stålfleks-omviklede
olieslanger eller få dem lavet på mål med de rigtige banjoer?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK




Armand (24-10-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-10-04 11:30


Richard <rpaderichard@netscape.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:clfkns$ag1$1@abbeden.bunk.cc...
>
> Men apropos, ved du tilfældigvis, hvor man kan finde stålfleks-omviklede
> olieslanger eller få dem lavet på mål med de rigtige banjoer?

Er det ikke blot en løs tynd stålspiral at du taler om som flex?
Ethvert hydraulikværksted vil kunne fremstille slanger med en hvilken som
helst forskruning efter mål - Også omviklet med stålspiral!

--
Armand.





Richard (24-10-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 24-10-04 11:50

Armand wrote:

>> Men apropos, ved du tilfældigvis, hvor man kan finde stålfleks-omviklede
>> olieslanger eller få dem lavet på mål med de rigtige banjoer?

> Er det ikke blot en løs tynd stålspiral at du taler om som flex?
> Ethvert hydraulikværksted vil kunne fremstille slanger med en hvilken som
> helst forskruning efter mål - Også omviklet med stålspiral!

Nej, jeg tænker på slanger, der ligner dem Honda bruger på fx GB-, XL/XR-,
NX- m.fl. motorer - det ligner en "strikket" ståltrådsstrømpe, altså som
en stålfleksslange med stor diameter

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Rune \(Bandit600RR\) (24-10-2004)
Kommentar
Fra : Rune \(Bandit600RR\)


Dato : 24-10-04 11:59

Richard wrote:
> Armand wrote:
>
>>> Men apropos, ved du tilfældigvis, hvor man kan finde
>>> stålfleks-omviklede olieslanger eller få dem lavet på mål med de
>>> rigtige banjoer?
>
>> Er det ikke blot en løs tynd stålspiral at du taler om som flex?
>> Ethvert hydraulikværksted vil kunne fremstille slanger med en
>> hvilken som helst forskruning efter mål - Også omviklet med
>> stålspiral!
>
> Nej, jeg tænker på slanger, der ligner dem Honda bruger på fx GB-,
> XL/XR-, NX- m.fl. motorer - det ligner en "strikket"
> ståltrådsstrømpe, altså som en stålfleksslange med stor diameter

Prøv http://www.h-e-l.co.uk/ de gør sig i sådan noget, og jeg er meget
tilfreds med den oliekøler de har leveret til mig.
--
Best regards Rune
http://dfmc.dk/?id=7
www.Bandit600RR.dk
http://groups.msn.com/DanskSuzukibandit6001200


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.782 / Virus Database: 528 - Release Date: 22-10-2004



Jens Jacob Bager Jen~ (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 25-10-04 07:10

> Men apropos, ved du tilfældigvis, hvor man kan finde
> stålfleks-omviklede olieslanger eller få dem lavet på mål med de
> rigtige banjoer?

www.slangespecialisten.com

Han kan sådan noget. Han laver også billige stålarmerede bremseslanger.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
X-prez for Polyteknisk MC Forening (PMC)



phk (24-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 24-10-04 07:44


"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:4174d615$0$77016$14726298@news.sunsite.dk...
> ... for en encylindret luft/oliekølet xt600z ?
>
> Jeg har netop monteret et termometer i bundproppen. Maskinen er jo med
> tørsump (selvom der jo er noget olie dernede) og temperaturen i topstykket
> er jo væsenligt højere end i bunden da olien må være kølet noget af på
> vejen derned.

Jeg har haft termometer på en Honda 750´er. Kørte man i regnvejr forsvandt
nålen ned under 50 grader.

Jeg har haft oliemåler på en Golf. Irrelevant her - men jeg havde en måler
på oliepinden og en i bundproppen og de gav forskellige resultater. Hvilken
der så er rigtig .....


--
Per, Esbjerg



Richard (24-10-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 24-10-04 08:17

phk wrote:

> Jeg har haft oliemåler på en Golf. Irrelevant her - men jeg havde en måler
> på oliepinden og en i bundproppen og de gav forskellige resultater. Hvilken
> der så er rigtig .....

Prøvede du dem sammen, nedsænket i samme bad? - de kunne jo være
kalibreret forskelligt fra starten? (Bortset fra, at temperaturen vel er
lavest nærmest i bunden af bundkarret pga varmeafledningen, eller hur

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste