/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
hvilken olie - DKW RT125/2
Fra : Kim Olsen


Dato : 18-10-04 12:31

Hej

Jeg er ved at restaurere en gammel DKW (2-takter) fra 1954.

Nogen der kan hjælpe med, hvilken olie der skal på sådan en svend.

(Det jeg har tappet af er meget tyktflydende og lugter af svovl - så
egentlig ville jeg selv gætte på en alm. gearolie)

Men hvis nogen ved besked er der jo ingen grund til at gøre noget dumt.

Hilsen

Kim Olsen



 
 
Edvard Korsbæk (18-10-2004)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 18-10-04 18:07

Hej Kim!
RT'eren er ret ligeglad med hvad der er på.
Jeg har kørt med Castrol GTX - det virker udmærket.
Nogle af de gamle (TS 250 som det ultimative eksempel) er ikke glad for EP
additiverne, og så går en klassisk motorolie bedre.
Jeg brugte Castrol ST i gamle dage, men den kan nok ikke fås mere.

Prøv iøvrigt at melde dig ind i MZ klubben. Deres e-mail service er superb
til spørgsmål inkl. RT modellen.

Edvard Korsbæk



Kim Olsen (18-10-2004)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 18-10-04 22:11

> Jeg har kørt med Castrol GTX - det virker udmærket.
> Nogle af de gamle (TS 250 som det ultimative eksempel) er ikke glad for EP
> additiverne, og så går en klassisk motorolie bedre.
> Jeg brugte Castrol ST i gamle dage, men den kan nok ikke fås mere.

Hej igen Edvard

Når jeg søger på Castrol GTX anbefaler de den til gamle motorer, men den kan
fås i både en SAE 50 og SAE 80, og forskellige internetsider anbefaler
forskelligt.
Nogle endda noget specielt "fliessfett".

Hvilken type har du haft erfaring med ?

Hilsen
Kim Olsen
DKW RT125/2, 1954
Geely Boss - 2003



Edvard Korsbæk (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 25-10-04 15:10

On Mon, 18 Oct 2004 23:10:40 +0200, Kim Olsen wrote:

> Path: dread11.news.tele.dk!dspool02.news.tele.dk!193.88.15.205.MISMATCH!bourbaki.news.tele.dk!news.tele.dk!not-for-mail
> From: "Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk>
> Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
> References: <4173a844$0$182$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> <ktdu98fw3mz4.7jckxcm9u1gi$.dlg@40tude.net>
> Subject: Re: hvilken olie - DKW RT125/2
> Date: Mon, 18 Oct 2004 23:10:40 +0200
> X-Priority: 3
> X-MSMail-Priority: Normal
> X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1437
> X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2800.1441
> Lines: 20
> Message-ID: <4174300b$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>
> Organization: TDC Totalloesninger
> NNTP-Posting-Host: 50C57869.flatrate.dk
> X-Trace: 1098133516 dread11.news.tele.dk 145 80.197.120.105:37620
> X-Complaints-To: abuse@post.tele.dk
> Xref: dread11.news.tele.dk dk.fritid.motorcykel:174014
>
>> Jeg har kørt med Castrol GTX - det virker udmærket.
>> Nogle af de gamle (TS 250 som det ultimative eksempel) er ikke glad for EP
>> additiverne, og så går en klassisk motorolie bedre.
>> Jeg brugte Castrol ST i gamle dage, men den kan nok ikke fås mere.
>
> Hej igen Edvard
>
> Når jeg søger på Castrol GTX anbefaler de den til gamle motorer, men den kan
> fås i både en SAE 50 og SAE 80, og forskellige internetsider anbefaler
> forskelligt.
> Nogle endda noget specielt "fliessfett".
>
> Hvilken type har du haft erfaring med ?
>
> Hilsen
> Kim Olsen
> DKW RT125/2, 1954
> Geely Boss - 2003

Hej igen - Long time no see!
Jeg brugte altid 15W-50 det var standard motorolien.
I sidste ende er det ikke så pokkers vigtigt hvad du finder af 'Klassiske'
motorolier - Den billige fra Bilka (Evnt i Horsens så længe den
eksisterer!) - kan nemt være den bedste.

Med de venligste hilsener

Edvard

Armand (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-10-04 21:05

Edvard Korsbæk <info@NOSPAMbbsoft.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1gdxs7wjhfqjg.l2kgb3swj5lr$.dlg@40tude.net...
>
> Jeg brugte altid 15W-50 det var standard motorolien.
> I sidste ende er det ikke så pokkers vigtigt hvad du finder af 'Klassiske'
> motorolier - Den billige fra Bilka (Evnt i Horsens så længe den
> eksisterer!) - kan nemt være den bedste.

Jup!
Når veteranerne er specificerede til givne olier, er det jo fordi at der
dengang ikke var olier som nutidens at få.
Til DKW-totaggeren er olien tiullige blot gearkasseolie, hvorved at det
egentlig ikke er så væsentligt et produkt at man bør hænge sig for meget i
det :-/

--
Armand.





Kim Olsen (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 26-10-04 18:05

> Når veteranerne er specificerede til givne olier, er det jo fordi at der
> dengang ikke var olier som nutidens at få.
> Til DKW-totaggeren er olien tiullige blot gearkasseolie, hvorved at det
> egentlig ikke er så væsentligt et produkt at man bør hænge sig for meget i
> det :-/
>
> --
> Armand.
>
>
Hej

Det er også udelukkende de gamle korkskiver i koblingen jeg er bekymret for.

Hilsen
Kim
>



Jorgen Gerdorf (19-10-2004)
Kommentar
Fra : Jorgen Gerdorf


Dato : 19-10-04 23:07


"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:4173a844$0$182$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg er ved at restaurere en gammel DKW (2-takter) fra 1954.
>
> Nogen der kan hjælpe med, hvilken olie der skal på sådan en svend.
>
> (Det jeg har tappet af er meget tyktflydende og lugter af svovl - så
> egentlig ville jeg selv gætte på en alm. gearolie)
>
> Men hvis nogen ved besked er der jo ingen grund til at gøre noget dumt.
>
> Hilsen
>
> Kim Olsen

Hej Kim.

Instruktionsbogen til min DKW RT250/2 fra 1955 siger at jeg skal anvende en
gearolie type SAE 50 + DESOLITE, nærmere betegnet 580 cl SAE 50 + 70 cl
DESOLITE.

Jeg køber olien på en DK-Benzintank, som netop forhandler en "Castrol Grand
Prix 50 Monograde Motor Oil".
På bagsiden af oliedunken står: "Mineralsk motorolie specielt udviklet til
benzin- og ikke turboladede dieselmotorer i veteranbiler, hvor en SAE 50
motorolie er påkrævet".
Jeg har brugt denne motorolie i gearkassen på min DKW nu i fire år, og har
aldrig observeret "svovllugt" når jeg skifter olien (1 gang pr. år).
Med venlig hilsen
Jørgen Gerdorf
DKW RT250/2 (1955)
Honda CB500T (1976)
PS: Ved du at du kan købe kopi af de originale instruktionsbøger,
reserdelskataloger og reparationshåndbøger hos "Motorrad Stemler" i
Tyskland.
Kig på http://www.motorrad-stemler.de



Kim Olsen (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 20-10-04 08:29

> Hej Kim.
>
> Instruktionsbogen til min DKW RT250/2 fra 1955 siger at jeg skal anvende
en
> gearolie type SAE 50 + DESOLITE, nærmere betegnet 580 cl SAE 50 + 70 cl
> DESOLITE.
>
> Jeg køber olien på en DK-Benzintank, som netop forhandler en "Castrol
Grand
> Prix 50 Monograde Motor Oil".
> På bagsiden af oliedunken står: "Mineralsk motorolie specielt udviklet til
> benzin- og ikke turboladede dieselmotorer i veteranbiler, hvor en SAE 50
> motorolie er påkrævet".
> Jeg har brugt denne motorolie i gearkassen på min DKW nu i fire år, og har
> aldrig observeret "svovllugt" når jeg skifter olien (1 gang pr. år).
> Med venlig hilsen
> Jørgen Gerdorf
> DKW RT250/2 (1955)
> Honda CB500T (1976)
> PS: Ved du at du kan købe kopi af de originale instruktionsbøger,
> reserdelskataloger og reparationshåndbøger hos "Motorrad Stemler" i
> Tyskland.
> Kig på http://www.motorrad-stemler.de
>

Hej Jørgen

Jeg har allerede reservedelskataloget, men skriver straks efter
instruktionsbogen.

Det der tilsætningsstof "desolite" det undlader du da ik?

Tak for hjælpen

Kim



Jorgen Gerdorf (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Jorgen Gerdorf


Dato : 20-10-04 22:59


"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:41761266$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej Kim.
> >
> > Instruktionsbogen til min DKW RT250/2 fra 1955 siger at jeg skal anvende
> en
> > gearolie type SAE 50 + DESOLITE, nærmere betegnet 580 cl SAE 50 + 70 cl
> > DESOLITE.
> >
> > Jeg køber olien på en DK-Benzintank, som netop forhandler en "Castrol
> Grand
> > Prix 50 Monograde Motor Oil".
> > På bagsiden af oliedunken står: "Mineralsk motorolie specielt udviklet
til
> > benzin- og ikke turboladede dieselmotorer i veteranbiler, hvor en SAE 50
> > motorolie er påkrævet".
> > Jeg har brugt denne motorolie i gearkassen på min DKW nu i fire år, og
har
> > aldrig observeret "svovllugt" når jeg skifter olien (1 gang pr. år).
> > Med venlig hilsen
> > Jørgen Gerdorf
> > DKW RT250/2 (1955)
> > Honda CB500T (1976)
> > PS: Ved du at du kan købe kopi af de originale instruktionsbøger,
> > reserdelskataloger og reparationshåndbøger hos "Motorrad Stemler" i
> > Tyskland.
> > Kig på http://www.motorrad-stemler.de
> >
>
> Hej Jørgen
>
> Jeg har allerede reservedelskataloget, men skriver straks efter
> instruktionsbogen.
>
> Det der tilsætningsstof "desolite" det undlader du da ik?
>
> Tak for hjælpen
>
> Kim
>
Jo, det undlader jeg.
Jeg har prøvet at få fat i Desolite, men uden held og nu har dyret kørt
upåklageligt uden Desolite i fire år !!!
Og jeg kører på DKW'en til/fra arbejdet hver dag i sæsonen, hvis det ikke
lige regner (~ 2 x 50 km pr. dag).
Mvh
Jørgen Gerdorf



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste