|
| Oliekæde på cbr1k Fra : tb |
Dato : 15-10-04 22:06 |
|
har skiftet knastkæde + strammer på en cbr. Nærmest af vane, da det altid
plejer at være synderen til raslen. Men åbenbart ikke på denne maskine :-/
Nå, men motor af og åbne i koblingsside for at tjekke slør. Niksen
Bunden i vejret og bund af. Hovsa. Kæden fra krumtap til oliepumpe kan gi
sig vel meget. ca 1 cm, og nok til at den kan ramme andre ting = raslen er
min formodning. Undrer mig dog over, at der ikke er nogen strammer til
denne kæde. Skal den så sidde helt stramt ? = ny kæde. Det ligner bare en
simpel cykelkæde.
Er jeg på rette spor efter mislyden ? og er der nogen der har erfaringer i
denne genre?
| |
Stefan Sørensen (16-10-2004)
| Kommentar Fra : Stefan Sørensen |
Dato : 16-10-04 07:59 |
|
Vedr. knastkæden... sådan en er vel samlet fra fabrikken eller skal den
samles med clips ?
--
Med V Hilsen
Stefan Sørensen
www.StsNet.dk
"tb" <no_mail@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:ckpe4b$1b2r$1@news.cybercity.dk...
> har skiftet knastkæde + strammer på en cbr. Nærmest af vane, da det altid
> plejer at være synderen til raslen. Men åbenbart ikke på denne maskine
:-/
>
> Nå, men motor af og åbne i koblingsside for at tjekke slør. Niksen
> Bunden i vejret og bund af. Hovsa. Kæden fra krumtap til oliepumpe kan
gi
> sig vel meget. ca 1 cm, og nok til at den kan ramme andre ting = raslen
er
> min formodning. Undrer mig dog over, at der ikke er nogen strammer til
> denne kæde. Skal den så sidde helt stramt ? = ny kæde. Det ligner bare
en
> simpel cykelkæde.
>
> Er jeg på rette spor efter mislyden ? og er der nogen der har erfaringer
i
> denne genre?
>
>
| |
tb (16-10-2004)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 16-10-04 08:27 |
|
ja til begge, men det er ikke just spørgsmålet...
"Stefan Sørensen" <stefans@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:gF3cd.22$WU1.11@news.get2net.dk...
> Vedr. knastkæden... sådan en er vel samlet fra fabrikken eller skal den
> samles med clips ?
>
>
> --
>
>
> Med V Hilsen
> Stefan Sørensen
> www.StsNet.dk
> "tb" <no_mail@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:ckpe4b$1b2r$1@news.cybercity.dk...
>> har skiftet knastkæde + strammer på en cbr. Nærmest af vane, da det
>> altid
>> plejer at være synderen til raslen. Men åbenbart ikke på denne maskine
> :-/
>>
>> Nå, men motor af og åbne i koblingsside for at tjekke slør. Niksen
>> Bunden i vejret og bund af. Hovsa. Kæden fra krumtap til oliepumpe kan
> gi
>> sig vel meget. ca 1 cm, og nok til at den kan ramme andre ting = raslen
> er
>> min formodning. Undrer mig dog over, at der ikke er nogen strammer til
>> denne kæde. Skal den så sidde helt stramt ? = ny kæde. Det ligner bare
> en
>> simpel cykelkæde.
>>
>> Er jeg på rette spor efter mislyden ? og er der nogen der har erfaringer
> i
>> denne genre?
>>
>>
>
>
| |
Allan Bojesen (16-10-2004)
| Kommentar Fra : Allan Bojesen |
Dato : 16-10-04 20:59 |
|
tb wrote:
> har skiftet knastkæde + strammer på en cbr. Nærmest af vane, da det
> altid plejer at være synderen til raslen. Men åbenbart ikke på denne
> maskine :-/
>
> Nå, men motor af og åbne i koblingsside for at tjekke slør. Niksen
> Bunden i vejret og bund af. Hovsa. Kæden fra krumtap til oliepumpe
> kan gi sig vel meget. ca 1 cm, og nok til at den kan ramme andre
> ting = raslen er min formodning. Undrer mig dog over, at der ikke er
> nogen strammer til denne kæde. Skal den så sidde helt stramt ? = ny
> kæde. Det ligner bare en simpel cykelkæde.
>
> Er jeg på rette spor efter mislyden ? og er der nogen der har
> erfaringer i denne genre?
Kæde til oliepumpen? mener du ikke til generatoren. Jeg mener at oliepumpen
er drevet via en af gearakslerne. Men hvorom alting er har jeg altid fået
opfattelsen at "kæden" først skiftes i forbindelse med andet indgreb i
motoren, selvom den rasler, fordi den ikke er særlig hårdt belastet.
Min egen CBR1K fra -88 har lige rundet 100.000 km, og den eneste raslen den
har p.t. er knastkæden. Seneste knastkædestrammer har gået 37.000 km og
bliver skiftet her til vinter.
Allan Bojesen
| |
tb (16-10-2004)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 16-10-04 22:02 |
|
>>
>> Nå, men motor af og åbne i koblingsside for at tjekke slør. Niksen
>> Bunden i vejret og bund af. Hovsa. Kæden fra krumtap til oliepumpe
>> kan gi sig vel meget. ca 1 cm, og nok til at den kan ramme andre
>> ting = raslen er min formodning. Undrer mig dog over, at der ikke er
>> nogen strammer til denne kæde. Skal den så sidde helt stramt ? = ny
>> kæde. Det ligner bare en simpel cykelkæde.
>>
>> Er jeg på rette spor efter mislyden ? og er der nogen der har
>> erfaringer i denne genre?
>
> Kæde til oliepumpen? mener du ikke til generatoren. Jeg mener at
> oliepumpen
> er drevet via en af gearakslerne. Men hvorom alting er har jeg altid fået
> opfattelsen at "kæden" først skiftes i forbindelse med andet indgreb i
> motoren, selvom den rasler, fordi den ikke er særlig hårdt belastet.
> Min egen CBR1K fra -88 har lige rundet 100.000 km, og den eneste raslen
> den
> har p.t. er knastkæden. Seneste knastkædestrammer har gået 37.000 km og
> bliver skiftet her til vinter.
jojo, der er ialt tre kæder i en cbr. De to af dem (knast+generatorkæde)
har strammer, den tredje har ikke. Så vidt jeg kan se slasker kæden bare
mod nogle "gliders", så det gør næppe skade, men prøv lige at sælge en
motorcykel der lyder som konservesedåse fyldt med sten :-/
og eh : hvordan ved du at det netop er knastkæden ? det var nemlig også mit
gæt, og det var tydligvis ikke synderen...
| |
Allan Bojesen (16-10-2004)
| Kommentar Fra : Allan Bojesen |
Dato : 16-10-04 22:18 |
|
tb wrote:
> jojo, der er ialt tre kæder i en cbr. De to af dem
> (knast+generatorkæde) har strammer, den tredje har ikke. Så vidt jeg
> kan se slasker kæden bare mod nogle "gliders", så det gør næppe
> skade, men prøv lige at sælge en motorcykel der lyder som
> konservesedåse fyldt med sten :-/
Sorry - selvfølgelig har du ret. Er lidt træt - har siddet ved dommerbord
hele dagen til sportsstævne. Forklar sælger det er en simpel reparation, som
fx. at tage motor ud og skille den ad i atomer
> og eh : hvordan ved du at det netop er knastkæden ? det var nemlig
> også mit gæt, og det var tydligvis ikke synderen...
Min lyder nøjagtig som for 37.000 km siden hvor jeg sidst skiftede den. Og
fra tyske sites har jeg erfaret at skiftningsintervallet ligger på 25-35.000
km.
Er det ikke muligt at skifte oliekæden fra bunden, hvis der kan findes et
samleled i den givne størrelse. Er det ikke muligt at sikre et samleled så
godt at risikoen står mål med at undgå at skille moteren ad.
Allan Bojesen
| |
tb (16-10-2004)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 16-10-04 23:27 |
|
> Min lyder nøjagtig som for 37.000 km siden hvor jeg sidst skiftede den. Og
> fra tyske sites har jeg erfaret at skiftningsintervallet ligger på
> 25-35.000
> km.
DET var tit. mit eget bud var 50-60kkm
>
> Er det ikke muligt at skifte oliekæden fra bunden, hvis der kan findes et
> samleled i den givne størrelse. Er det ikke muligt at sikre et samleled så
> godt at risikoen står mål med at undgå at skille moteren ad.
>
Joe, det ser sådan ud, Men da der nu ikke er nogen justeringsmulighed
kommer jeg til at tænke på om kædehjul også skal skiftes, da de jo sikkert
er slidt lidt mere spidst end da de var nye (den ene sidder dog på
krumptappen, så DEN kan nok ikke lige skiftes,...)
| |
Allan Bojesen (18-10-2004)
| Kommentar Fra : Allan Bojesen |
Dato : 18-10-04 18:29 |
|
tb wrote:
> Joe, det ser sådan ud, Men da der nu ikke er nogen justeringsmulighed
> kommer jeg til at tænke på om kædehjul også skal skiftes, da de jo
> sikkert er slidt lidt mere spidst end da de var nye (den ene sidder
> dog på krumptappen, så DEN kan nok ikke lige skiftes,...)
Det har du principielt ret i. Men igen - jeg mener ikke balastningen af det
givne tandhjul kan sammenlignes med kæden og tandhjulet på baghjulet. Hvis
det var mig og jeg ikke var i tvivl om at det var oliekæden der støjede,
ville jeg prøve at skifte kæden hvis det kunne lade sig gøre. Jeg tror ikke
tilstanden af tandhjulene er så kritisk, hvis der er rimelige tænder
tilbage.
Hvis der ikke er andre grunde til at skille motoren ad, ville jeg gerne
udsætte dette projekt 1 år, ved bare at skifte kæden nu.
Er der ikke nogle hardcore fyre der ved hvordan de pågældende tandhjul ser
ud i forhold til kædens slitage?
Allan Bojesen
| |
Armand (18-10-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-10-04 00:03 |
|
Allan Bojesen <allan@NOSPAMdkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41717d58$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> tb wrote:
> >
> > ......Bunden i vejret og bund af. Hovsa. Kæden fra krumtap til
> > oliepumpe kan gi sig vel meget. ca 1 cm, og nok til at den kan ramme
> > andre ting = raslen er min formodning. Undrer mig dog over, at der ikke
> > er nogen strammer til denne kæde. Skal den så sidde helt stramt ? = ny
> > kæde. Det ligner bare en simpel cykelkæde.
> > Er jeg på rette spor efter mislyden ? og er der nogen der har
> > erfaringer i denne genre?
>
> Kæde til oliepumpen? mener du ikke til generatoren. Jeg mener at
oliepumpen
> er drevet via en af gearakslerne. Men hvorom alting er har jeg altid fået
> opfattelsen at "kæden" først skiftes i forbindelse med andet indgreb i
> motoren, selvom den rasler, fordi den ikke er særlig hårdt belastet.
Som et værksted forklarede mig: Selv sådan en detalje er svagere når
motoren
(som CH-modellerne) er fabriks-droslet, men at man ved afdrosling overser
slige detaljer.
Personligt tager jeg dén forklaring som endnu en mekaniker-skrøne; men til
gengæld tager jeg den til mig som bekræftelse af at netop olie-kæden er et
svagt led hos især de modeller der på et tidspunkt blev videre-importeret
fra Schweitz!
--
Armand.
| |
|
|