Anders Jensen skrev i meddelelsen
<416e48a5$0$248$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>
>Men hvis alt er i orden med cylindrene og stempelringene, hvad kan så
>skyldes det store forbrug? Den drypper ikke fra motoren eller noget. Kan
det
>være ventilerne?
Det kan det godt. Hvis den er født med ventilstammehætter på
indsugningsventilerne, så kan de meget vel være blevet hårde i tidens løb,
og slidte tilmed. Det giver øget olieforbrug, og typisk hvid røgsky efter
motorbremsning, men også forøget forbrug når man kører med delbelastning, og
dermed kraftigt vacuum i indsugningsportene. Det kan også være slidte
ventilstammer/ventilstyr, og dermed ingen chance for ventilhætten for at
tætne.
Ellers _kan_ stempelringene være ok, og dermed fin kompression, men
olieskraberingene defekte/opslidte, eller fejlmonterede, (typisk fejl ved
renoveret motor).
Ingen af delene er direkte skadelige, det er egentlig mest et "kosmetisk"
problem. Det er langt værre når kompressions/ekspansionsgasser passerer
stempelringene, og dermed forurener/opvarmer olien.
mvh
Orla
>
>MVH
>Anders Jensen
>
http://dfmc.dk/?id=221