Olieforbrug og kompressionsmåling
Fra : Anders Jensen

Dato : 14-10-04 10:37

Grundet det store olieforbrug (ca 1 liter/1000km 20W50) min mc (GSX 750 ESD)
har, købte jeg en kompressionensmåler for at undersøge sagen selv. Jeg
gjorde som værkstedshåndbogen foreskrev, dvs. varme cyklen godt op, alle
tændrør ud og så i med kompressionsmåleren og notere resultaterne. I bogen
stod der, at det skulle ligge mellem 9 og 13 kg/cm2, hvilket alle cylindre
også gjorde. Der var 2 på 11 og 2 på lidt over 10.
Jeg prøvede også at måle uden at give fuld gas, hvilket lå på ca. 6. Dog
skilte den ene cylinder (nr 2 fra venstre når man sidder på cyklen) sig
væsentlig ud fra de andre. Der var nemlig ingen forskel på om det var fuld
gas eller ej. Jeg ved ikke om det er noget man skal tage som noget
alvorligt, så derfor vil jeg høre om de kloge hoveder herinde ved noget? Det
er sjovt nok også den cylinder, som er 20-25 sekunder om at "komme med" når
maskinen koldstartes.

Men hvis alt er i orden med cylindrene og stempelringene, hvad kan så
skyldes det store forbrug? Den drypper ikke fra motoren eller noget. Kan det
være ventilerne?

MVH
Anders Jensen
http://dfmc.dk/?id=221

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-04 15:19

Anders Jensen skrev i meddelelsen
<416e48a5$0$248$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>Men hvis alt er i orden med cylindrene og stempelringene, hvad kan så
>skyldes det store forbrug? Den drypper ikke fra motoren eller noget. Kan
det
>være ventilerne?

Det kan det godt. Hvis den er født med ventilstammehætter på
indsugningsventilerne, så kan de meget vel være blevet hårde i tidens løb,
og slidte tilmed. Det giver øget olieforbrug, og typisk hvid røgsky efter
motorbremsning, men også forøget forbrug når man kører med delbelastning, og
dermed kraftigt vacuum i indsugningsportene. Det kan også være slidte
ventilstammer/ventilstyr, og dermed ingen chance for ventilhætten for at
tætne.

Ellers _kan_ stempelringene være ok, og dermed fin kompression, men
olieskraberingene defekte/opslidte, eller fejlmonterede, (typisk fejl ved
renoveret motor).

Ingen af delene er direkte skadelige, det er egentlig mest et "kosmetisk"
problem. Det er langt værre når kompressions/ekspansionsgasser passerer
stempelringene, og dermed forurener/opvarmer olien.

mvh
Orla