|
| Isolering af forrør med tape Fra : JBM |
Dato : 13-10-04 21:57 |
| | |
Moller (13-10-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 13-10-04 22:19 |
|
JBM wrote:
> Nogen der kender til en forhandler i DK som sælger "powerwrap" eller
> "exhaust insulating wrap", dvs tape til at vikle om udstødningernes forrør?
> Som dette:
> http://www.thermotec.com/products/full/11001/11001_part/11001_part.html
> mvh Jan
dot-e.dk har det... men det er til biler det bruges, fordelen med MC'er
er ikke målbart, og medføre støre risiko for tæring af forrørende,
dertil følge huller i dem :(
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
SmaRTrxxv (13-10-2004)
| Kommentar Fra : SmaRTrxxv |
Dato : 13-10-04 22:46 |
|
Moller wrote:
>
> dot-e.dk har det... men det er til biler det bruges, fordelen med
> MC'er er ikke målbart, og medføre støre risiko for tæring af forrørende,
> dertil følge huller i dem :(
>
Njaaa.... Det bruges nu også til R-jern, idet omfang hvor der kan være
tale om at det kan være med til sænke temperaturen på indsugningsluften,
samt den luft som køler motoren, og bedre flow i udstødningen o.s..v....
Men jeg er fuædstændig enig med Lars Molnit om at det er nok begrænset
hvor meget det reelt nytter noget..
Man kan læse mere om det på KN-filters HP, så er det blot spørgsmålet om
man tror på det..
http://www.dot-e.dk/dot-e.dk/heatmanagement/dot_powerwrap
Thore Jensen
| |
Preben Riis Sørensen (13-10-2004)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 13-10-04 23:59 |
|
"SmaRTrxxv" <thoreentotre@firefemseksget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:416da213$0$22696$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Moller wrote:
> >
> > dot-e.dk har det... men det er til biler det bruges, fordelen med
> > MC'er er ikke målbart, og medføre støre risiko for tæring af forrørende,
> > dertil følge huller i dem :(
> >
> Njaaa.... Det bruges nu også til R-jern, idet omfang hvor der kan være
> tale om at det kan være med til sænke temperaturen på indsugningsluften,
> samt den luft som køler motoren, og bedre flow i udstødningen o.s..v....
>
> Men jeg er fuædstændig enig med Lars Molnit om at det er nok begrænset
> hvor meget det reelt nytter noget..
>
> Man kan læse mere om det på KN-filters HP, så er det blot spørgsmålet om
> man tror på det..
Er det ikke snarere til at skjule grimme/halvrustne forrør med?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Gert Bo thorgersen (14-10-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 14-10-04 01:02 |
|
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
news:416db348$0$194$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "SmaRTrxxv" <thoreentotre@firefemseksget2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:416da213$0$22696$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > Moller wrote:
> > >
> > > dot-e.dk har det... men det er til biler det bruges, fordelen med
> > > MC'er er ikke målbart, og medføre støre risiko for tæring af
forrørende,
> > > dertil følge huller i dem :(
> > >
> > Njaaa.... Det bruges nu også til R-jern, idet omfang hvor der kan være
> > tale om at det kan være med til sænke temperaturen på indsugningsluften,
> > samt den luft som køler motoren, og bedre flow i udstødningen o.s..v....
> >
> > Men jeg er fuædstændig enig med Lars Molnit om at det er nok begrænset
> > hvor meget det reelt nytter noget..
> >
> > Man kan læse mere om det på KN-filters HP, så er det blot spørgsmålet om
> > man tror på det..
>
> Er det ikke snarere til at skjule grimme/halvrustne forrør med?
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
Som Thore skriver er det jo nok begrænset hvilken nytte (ydelse) (for
motorcykler) det har, men termodynamisk kan man jo se det giver noget.
For vi ser jo at V motorer som f.eks. Honda VFR og VTR har lavere hoveddyser
i bag karburatorerne; 115 kontra 118 for VFR 400. Og dette er jo fordi
bagtopstykker/karburatorer/luft er varmere for de bagerste. Man kan jo
nærmest sige at var der ikke den forskel ville effekten med 118 og 118
hoveddyser jo blive ca: 118/115 + 118/118 = 2,026 contra 2,0, altså ca. 1,3
% større.
For V motorerne har vi jo at de ligger i række så den opvarmede luft efter
den forreste cylindre og udstødning kommer til de bagerste. For biler har vi
problemet med et lukket rum om hele motoren hvorved devarme udstødningsrør
opvarmer luften/gør den tyndere. Og for biler har man ofte at indsugning og
udstødning ligger tæt op ad hinanden hvorved det også er en for den at
lægge isolering omkring udstødningsrørene.
Gert
| |
Ukendt (14-10-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-10-04 09:01 |
|
Gert Bo thorgersen skrev i meddelelsen ...
>
>For vi ser jo at V motorer som f.eks. Honda VFR og VTR har lavere
hoveddyser
>i bag karburatorerne; 115 kontra 118 for VFR 400.
Tjae, havde Du kigget efter ville Du vide, at den store dyse sidder i
bagerste karburator på en VTR. Og at det alene er af hensyn til det kortere
udstødningsrør bagerste cylinder må "nøjes" med. Faktisk har man også
kompenseret for dette med en længere indsugningstragt på pågældende
karburator.
Der er _ingen_ målbar temperaturforskel på de to vandkølede topstykker på en
VTR, så meget styr har Honda da heldigvis på deres design
mvh
Orla
>
>Gert
| |
JBM (14-10-2004)
| Kommentar Fra : JBM |
Dato : 14-10-04 08:00 |
|
"Preben Riis Sørensen" skrev:
> Er det ikke snarere til at skjule grimme/halvrustne forrør med?
Jo netop!
Og er godt klar over, at den tape hurtigt bliver beskidt.
| |
Moller (14-10-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 14-10-04 08:24 |
|
JBM wrote:
> "Preben Riis Sørensen" skrev:
>
>
>>Er det ikke snarere til at skjule grimme/halvrustne forrør med?
>
>
>
> Jo netop!
> Og er godt klar over, at den tape hurtigt bliver beskidt.
Og det gør det straks være... da tapen gør at i forvejen lidt rustene
rør, ruster igennem meget hurtigere, end hvis man ikke brugte tapen..
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Preben Riis Sørensen (14-10-2004)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 14-10-04 19:53 |
|
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:416e2956$0$77017$14726298@news.sunsite.dk...
> JBM wrote:
> > "Preben Riis Sørensen" skrev:
> >
> >
> >>Er det ikke snarere til at skjule grimme/halvrustne forrør med?
> >
> >
> >
> > Jo netop!
> > Og er godt klar over, at den tape hurtigt bliver beskidt.
>
> Og det gør det straks være... da tapen gør at i forvejen lidt rustene
> rør, ruster igennem meget hurtigere, end hvis man ikke brugte tapen..
Forrør ruste igennem? Så skal du vist vente længe.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
SmaRTrxxv (14-10-2004)
| Kommentar Fra : SmaRTrxxv |
Dato : 14-10-04 21:40 |
|
Preben Riis Sørensen wrote:
>
>
> Forrør ruste igennem? Så skal du vist vente længe.
> --
Er de af rustfrit stål? Ellers kan de da nemt ruste igennem..
F.eks var 3 af 4 forrør på min kærestes FZR600 da rustet igennem her i
år.. og den er fra '96 og har ca. kørt 60000 km...
Thore
| |
|
|