/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvordan tunes en 4takt Yamaha XT 250 fra 1~
Fra : Bjarke


Dato : 13-10-04 20:42

Hejsa allesammen

Det er snart vinter og jeg skal til at pusle om min Yamaha XT 250
offroader. Jeg har tænkt mig at give den lidt ekstra kræfter og kunne
godttænke mig lidt ideer til hvordan det gøres. Det er en 4 takter.

Årsagen er at der er langt imellem 4 og 5 gear. Tophastigheden er 120, men
den kan sjældent holdes idet 5. gearet er så højt. Bare en lile smule
modvind og så skal jeg ned i 4. gear og samle op på farten. Mit mål men
tuningen er at give ekstra maskinen kraft til at holde topfarten.

Kan jeg sætte en større karburator på. Der sidder pt. den originale Mikuni
karburator på. Hvor stor skal den da være og hvad indebærer det eller af
ændringer?

Hvad kan jeg ellers gøre?

Kom bare med en masse bud, jeg har hele vinteren til at gennemføre et
eller flere af dem.

På forhånd tak

Bjarke


 
 
Moller (13-10-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 13-10-04 21:02

Bjarke wrote:

> Det er snart vinter og jeg skal til at pusle om min Yamaha XT 250
> offroader. Jeg har tænkt mig at give den lidt ekstra kræfter og kunne
> godttænke mig lidt ideer til hvordan det gøres. Det er en 4 takter.

   Omgearing, anden luftfilter, mere åben potte, portning osv...
mulighederne er mange, og alle koster penge i hver deres ende af skalaen..

> Årsagen er at der er langt imellem 4 og 5 gear. Tophastigheden er 120, men
> den kan sjældent holdes idet 5. gearet er så højt. Bare en lile smule
> modvind og så skal jeg ned i 4. gear og samle op på farten. Mit mål men
> tuningen er at give ekstra maskinen kraft til at holde topfarten.

   Så vil jeg klart anbefale at geare den om... så dit 5 gear kommer
længere ned, samt dette vil give en del hurtigere acc.. prismæssigt er
det nok den billigste start at gøre dette på :)

> Kan jeg sætte en større karburator på. Der sidder pt. den originale Mikuni
> karburator på. Hvor stor skal den da være og hvad indebærer det eller af
> ændringer?

   Det er IKKE der du skal starte, for inden dette kan være en mulighed(og
skade for alt andet end maksheste), skal du ha forbedret udstødning +
indsugnings delen...

> Hvad kan jeg ellers gøre?

   Starte med at renovere, og indjusteret maskinen så godt det kan lade
sig gøre... det er jo en gammel svend, og hvis den er som de fleste af
den alder, så er alle heste ikke hjemme pga. slid på diverse dele osv..
f.eks. er dine ventiler tætte ? og ikke alt for tilkokset osv.. ???

> Kom bare med en masse bud, jeg har hele vinteren til at gennemføre et
> eller flere af dem.

   Og en masse penge i overskud, og intereseret i hvordan den slags
fungere, og praktiseres... ellers sælg den og køb en stærkere maskine :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Brian Sørup (13-10-2004)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 13-10-04 21:03


"Bjarke" <bjarke.nielsen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:58c3b7551a7726105d725cf1c895b8bc@localhost.talkaboutmotorcycles.com
....
> Hejsa allesammen
>
> Hvad kan jeg ellers gøre?
>
> Kom bare med en masse bud, jeg har hele vinteren til at gennemføre et
> eller flere af dem.

Køb en kraftigere maskine - det andet koster bare penge og giver ikke
ret meget.
--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII
DMCN#733




Hekto (13-10-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 13-10-04 21:32

In article
<58c3b7551a7726105d725cf1c895b8bc@localhost.talkaboutmotorcycles.com>,
bjarke.nielsen@tiscali.dk says...
> Hejsa allesammen
>
> Det er snart vinter og jeg skal til at pusle om min Yamaha XT 250
> offroader. Jeg har tænkt mig at give den lidt ekstra kræfter og kunne
> godttænke mig lidt ideer til hvordan det gøres. Det er en 4 takter.
>
> Årsagen er at der er langt imellem 4 og 5 gear. Tophastigheden er 120, men
> den kan sjældent holdes idet 5. gearet er så højt. Bare en lile smule
> modvind og så skal jeg ned i 4. gear og samle op på farten. Mit mål men
> tuningen er at give ekstra maskinen kraft til at holde topfarten.
>
> Kan jeg sætte en større karburator på. Der sidder pt. den originale Mikuni
> karburator på. Hvor stor skal den da være og hvad indebærer det eller af
> ændringer?
>
> Hvad kan jeg ellers gøre?
>
> Kom bare med en masse bud, jeg har hele vinteren til at gennemføre et
> eller flere af dem.
>
> På forhånd tak
>
Nedgearing er nok det eneste økonomisk rentable.
Iøvrigt skal man jo heller ikke køre rundt i 5. gear hele tiden. For
højt gear har tendens til at slide de høje gear på en eetbenet.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408596
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste