Bjarke wrote:
> Det er snart vinter og jeg skal til at pusle om min Yamaha XT 250
> offroader. Jeg har tænkt mig at give den lidt ekstra kræfter og kunne
> godttænke mig lidt ideer til hvordan det gøres. Det er en 4 takter.
Omgearing, anden luftfilter, mere åben potte, portning osv...
mulighederne er mange, og alle koster penge i hver deres ende af skalaen..
> Årsagen er at der er langt imellem 4 og 5 gear. Tophastigheden er 120, men
> den kan sjældent holdes idet 5. gearet er så højt. Bare en lile smule
> modvind og så skal jeg ned i 4. gear og samle op på farten. Mit mål men
> tuningen er at give ekstra maskinen kraft til at holde topfarten.
Så vil jeg klart anbefale at geare den om... så dit 5 gear kommer
længere ned, samt dette vil give en del hurtigere acc.. prismæssigt er
det nok den billigste start at gøre dette på :)
> Kan jeg sætte en større karburator på. Der sidder pt. den originale Mikuni
> karburator på. Hvor stor skal den da være og hvad indebærer det eller af
> ændringer?
Det er IKKE der du skal starte, for inden dette kan være en mulighed(og
skade for alt andet end maksheste), skal du ha forbedret udstødning +
indsugnings delen...
> Hvad kan jeg ellers gøre?
Starte med at renovere, og indjusteret maskinen så godt det kan lade
sig gøre... det er jo en gammel svend, og hvis den er som de fleste af
den alder, så er alle heste ikke hjemme pga. slid på diverse dele osv..
f.eks. er dine ventiler tætte ? og ikke alt for tilkokset osv.. ???
> Kom bare med en masse bud, jeg har hele vinteren til at gennemføre et
> eller flere af dem.
Og en masse penge i overskud, og intereseret i hvordan den slags
fungere, og praktiseres... ellers sælg den og køb en stærkere maskine :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit