/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvilken olie?
Fra : Tom Christensen


Dato : 13-10-04 18:16

Hej

Olielampen på min XV750 blinker en gang imellem under kørsel, den slukker
dog igen efter 50-100 meter.

Jeg vil checke oliestanden og har til evt. efterfyldning købt 1 liter "4
stroke Chrono synthetic motor oil - New technology - 10 W 40 Powered by
Champion".

1) I specifikationerne til Viragoen står, at den skal have SAE 10W30 eller
20W40 (SE eller SF) men ham jeg købte olien af sagde, at 10W40 var lige så
god. Har han ret?

2) Er der noget med at syntetisk olie ikke duer til en MC som min, eller er
det en "and"?

3) Kan jeg uden problemer efterfylde med en anden olietype?

--
venlig hilsen

Tom Christensen

reenchri"snabela"tiscali.dk



 
 
Asger Steffensen (13-10-2004)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 13-10-04 19:54


"Tom Christensen" <spamvil@jegikkeha.dk> skrev i en meddelelse
news:416d62da$0$221$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
>
> Olielampen på min XV750 blinker en gang imellem under kørsel, den slukker
> dog igen efter 50-100 meter.

Olielamper skal ikke blinke! Ved du om det er en "tryklampe" eller en
"niveaulampe" du har (tænder den ved manglende olietryk eller ved for lavt
nivau)?

> Jeg vil checke oliestanden og har til evt. efterfyldning købt 1 liter "4
> stroke Chrono synthetic motor oil - New technology - 10 W 40 Powered by
> Champion".

Det eneste af informationsværdi her er "10W-40" som angiver oliens
viskositet ("tyktflydenhed") ved kold og varm motor.

På dunken står der også en API eller JAMO specifikation, muligvis flere.
Hvad er disse?

>
> 1) I specifikationerne til Viragoen står, at den skal have SAE 10W30 eller
> 20W40 (SE eller SF) men ham jeg købte olien af sagde, at 10W40 var lige så
> god. Har han ret?

Jeg ville personligt ikke have nogen betænkeligheder ved at køre med en SAE
10W-40 olie med API specifikationer SF eller derover (SG, SH, etc.) på den
Virago. Så ja, han har IMHO ret.

>
> 2) Er der noget med at syntetisk olie ikke duer til en MC som min, eller
> er
> det en "and"?

Det duer udmærket, men det er formodentlig overkill at bruge det. En
delsyntetisk olie er rigeligt, og den er noget billigere.

>
> 3) Kan jeg uden problemer efterfylde med en anden olietype?

Al motorolie kan blandes, men forvent aldrig at det færdige resultat bliver
bedre end den ringeste af olierne.

Asger
V-Strom



Tom Christensen (13-10-2004)
Kommentar
Fra : Tom Christensen


Dato : 13-10-04 20:42

Hej Asger

Tak for dit svar.

"Asger Steffensen" <ast@get2net.net.dk> skrev i en meddelelse
news:416d79af$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > Olielampen på min XV750 blinker en gang imellem under kørsel, den
slukker
> > dog igen efter 50-100 meter.
>
> Olielamper skal ikke blinke! Ved du om det er en "tryklampe" eller en
> "niveaulampe" du har (tænder den ved manglende olietryk eller ved for lavt
> nivau)?

Det ved jeg faktisk ikke.
Jeg har derfor fundet kontakten på en tegning over elsystemet. Den hedder
"Oil level gauge assembly".
"Level" betyder "niveau" men "gauge" betyder vist nok "tryk"???

>
> > Jeg vil checke oliestanden og har til evt. efterfyldning købt 1 liter "4
> > stroke Chrono synthetic motor oil - New technology - 10 W 40 Powered by
> > Champion".
>
> Det eneste af informationsværdi her er "10W-40" som angiver oliens
> viskositet ("tyktflydenhed") ved kold og varm motor.
>
> På dunken står der også en API eller JAMO specifikation, muligvis flere.
> Hvad er disse?

På bagsiden står:
API SG
CCMC G5

> >
> > 1) I specifikationerne til Viragoen står, at den skal have SAE 10W30
eller
> > 20W40 (SE eller SF) men ham jeg købte olien af sagde, at 10W40 var lige

> > god. Har han ret?
>
> Jeg ville personligt ikke have nogen betænkeligheder ved at køre med en
SAE
> 10W-40 olie med API specifikationer SF eller derover (SG, SH, etc.) på den
> Virago. Så ja, han har IMHO ret.
>
> >
> > 2) Er der noget med at syntetisk olie ikke duer til en MC som min, eller
> > er det en "and"?
>
> Det duer udmærket, men det er formodentlig overkill at bruge det. En
> delsyntetisk olie er rigeligt, og den er noget billigere.

OK. Jeg syntes, jeg havde læst et eller andet sted om potentielle problemer
med koblingen, hvis forkert olie blev hældt på.

> >
> > 3) Kan jeg uden problemer efterfylde med en anden olietype?
>
> Al motorolie kan blandes, men forvent aldrig at det færdige resultat
bliver
> bedre end den ringeste af olierne.

OK

--
venlig hilsen

Tom

reenchri"snabela"tiscali.dk




Steen E. (13-10-2004)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 13-10-04 22:17

>> > Olielampen på min XV750 blinker en gang imellem under kørsel, den
> slukker
>> > dog igen efter 50-100 meter.
>>
Olie niveau måler er almindelig på nyere Yamaha'er - og så er det ingen
katastrofe når den blinker - bare fyld op.
Olietyper har været oppe i tidligere tråde her. Når Yamaha siger API SE
eller SF skal den kvalitetsnorm naturligvis overholdes.
Imidlertid kan bedre olier - såsom API SH og SJ - give problemer med
koblingen på MC med oliebadskobling, da især API SJ måles efter friktion
(brændstofbesparende).

Derfor har de japanske MC-fabrikanter indført JASO MA specifikationen,
som gør olien "sikker" i specielt motorstærke MC'er.

Det korte svar er derfor: brug API SF eller JASO MA specificeret olie.
Og hvis du vil bruge en anden, højere specificeret olie så er det let
prøvet : skrider koblingen - skift olien.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Tom Christensen (13-10-2004)
Kommentar
Fra : Tom Christensen


Dato : 13-10-04 23:01

Hej Steen

"Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:416d9b3a$0$281$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >> > Olielampen på min XV750 blinker en gang imellem under kørsel, den
> > slukker
> >> > dog igen efter 50-100 meter.
> >>
> Olie niveau måler er almindelig på nyere Yamaha'er - og så er det ingen
> katastrofe når den blinker - bare fyld op.
> Olietyper har været oppe i tidligere tråde her. Når Yamaha siger API SE
> eller SF skal den kvalitetsnorm naturligvis overholdes.
> Imidlertid kan bedre olier - såsom API SH og SJ - give problemer med
> koblingen på MC med oliebadskobling, da især API SJ måles efter friktion
> (brændstofbesparende).

OK

> Derfor har de japanske MC-fabrikanter indført JASO MA specifikationen,
> som gør olien "sikker" i specielt motorstærke MC'er.
>
> Det korte svar er derfor: brug API SF eller JASO MA specificeret olie.
> Og hvis du vil bruge en anden, højere specificeret olie så er det let
> prøvet : skrider koblingen - skift olien.

Tak.
Jeg prøver at efterfylde med den købte olie. Og når jeg udskifter olien
helt, bliver det til en API SF type.


--
venlig hilsen

Tom

reenchri"snabela"tiscali.dk



Martin Sørensen (13-10-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 13-10-04 23:40

> Det korte svar er derfor: brug API SF eller JASO MA specificeret olie.
> Og hvis du vil bruge en anden, højere specificeret olie så er det let
> prøvet : skrider koblingen - skift olien.

Kan man overhovedet købe en så dårlig olie i dag (API SF)? Den 'laveste'
delsyntetiske olie jeg har set i de tre år hvor jeg har kørt MC, har været
API SG (fra Belray). I dag kører jeg på en API SL olie, som vist er det man
ser oftest idag.

signing off.. Martin Sørensen



Steen E. (14-10-2004)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 14-10-04 08:15

>
> Kan man overhovedet købe en så dårlig olie i dag (API SF)? Den
> 'laveste' delsyntetiske olie jeg har set i de tre år hvor jeg har kørt
> MC, har været API SG (fra Belray). I dag kører jeg på en API SL olie,
> som vist er det man ser oftest idag.
>
> signing off.. Martin Sørensen

Om det er typisk for store oliefimaer ved jeg ikke, men sakset fra Mobil
vedr. deres fuldsyntetiske Mobil 1 Motorcycle Oil -
http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/PDS/NAUSE2PVLMOMobil_1_Motorcycle_Oils.asp -
fremgår, at olien er API SG/CF og JASO MA.
Mobil 1 fås tilmed (dette er ikke en reklame !!) i en udgave specielt
til luftkølede V-2'er hvor temperaturen kan blive højere end i en
vandkølet.
Formentligt især rettet mod H-D'er

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Gert Bo thorgersen (14-10-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 14-10-04 10:10


"Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> wrote in message
news:416e2775$0$215$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
> > Kan man overhovedet købe en så dårlig olie i dag (API SF)? Den
> > 'laveste' delsyntetiske olie jeg har set i de tre år hvor jeg har kørt
> > MC, har været API SG (fra Belray). I dag kører jeg på en API SL olie,
> > som vist er det man ser oftest idag.
> >
> > signing off.. Martin Sørensen
>
> Om det er typisk for store oliefimaer ved jeg ikke, men sakset fra Mobil
> vedr. deres fuldsyntetiske Mobil 1 Motorcycle Oil -
>
http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/PDS/NAUSE2PVLMOMobil_1_Motorcycle_Oil
s.asp -
> fremgår, at olien er API SG/CF og JASO MA.
> Mobil 1 fås tilmed (dette er ikke en reklame !!) i en udgave specielt
> til luftkølede V-2'er hvor temperaturen kan blive højere end i en
> vandkølet.
> Formentligt især rettet mod H-D'er
>
> --
> Steen E.
> http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
>
Eller for tunede BMWèr: Min BMW R100 ligger dagligt på mindst 120 C, og når
jeg så dagligt kører sportslig ligger den på 130 og 140 ved rigtigt hård
kørsel,og de et er med oliekøler, og ikke for mager dysning.

Til HDérne sælger de her i Thailand 10W-30 olier.

Gert



Hekto (14-10-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 14-10-04 14:02

In article <cklnc8$uj4$1@news.loxinfo.co.th>, gbt@loxinfo.co.th says...
> > Formentligt især rettet mod H-D'er
>
Jeg ved ikke hvad de nyere kører på; men de ældre kører på noget i
retning monograde SAE 50. Tyndre olie kan de vist ikke holde olitrykket
med. =
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Gert Bo thorgersen (14-10-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 14-10-04 16:14


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message
news:MPG.1bd89736ef0f130f98985b@news.tele.dk...
> In article <cklnc8$uj4$1@news.loxinfo.co.th>, gbt@loxinfo.co.th says...
> > > Formentligt især rettet mod H-D'er
> >
> Jeg ved ikke hvad de nyere kører på; men de ældre kører på noget i
> retning monograde SAE 50. Tyndre olie kan de vist ikke holde olitrykket
> med. =
> --
> /Hekto
> Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
> industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
>
Men HDérne kører svjh med nålelejer for plejlstængerne og det tillader jo
lille olietryk, men temperaturmæssigt siger man jo at olie ikke må komme
under 7 på det logaritmiske ark. Og vi har jo problem med varmen her i
Thailand, i april - skolesommerferien - rundes de 40 C. Men alligevel fyren
i G-motor at den 10(?)W-30 olie han har i forretningen er til HDér. Men jeg
ville også umiddelbart selv sige 50ér olie. Men thailænderen har boet 6 år i
USA hvorfra han jo kender HDérne.

Vi (ikke jeg) har skam en hel del HDér her i Chiang Mai men de ses sgs
aldrig værende ude og køre i byen.

Gert



Hekto (15-10-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 15-10-04 08:46

In article <ckn6e7$rqc$1@news.loxinfo.co.th>, gbt@loxinfo.co.th says...
> Men HDérne kører svjh med nålelejer for plejlstængerne og det tillader jo
> lille olietryk, men temperaturmæssigt siger man jo at olie ikke må komme
> under 7 på det logaritmiske ark.
>
Jeg tør ikke udtale mig om de nyere årgange; men f.eks. de ældre
sportstermodeller har glidelejer og ihvertfald nogle årgange presset
krumtap.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Armand (15-10-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-10-04 21:57

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.1bd99ea952d2c6c198985f@news.tele.dk...
>
> Jeg tør ikke udtale mig om de nyere årgange; men f.eks. de ældre
> sportstermodeller har glidelejer og ihvertfald nogle årgange presset
> krumtap.

En presset krumtap er dyrere at fremstille og egentlig ringere end en
smedet, og forekomsten hænger derfor nødbetinget sammen med brug af
rulningslejer - Så glidelejer og sammenpresset krumtap hænger ikke sammen
:-|

--
Armand.



Hekto (15-10-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 15-10-04 22:12

In article <ckpdi5$2pp$1@abbeden.bunk.cc>, armand@mc-chaufforerne.dk
says...
> En presset krumtap er dyrere at fremstille og egentlig ringere end en
> smedet, og forekomsten hænger derfor nødbetinget sammen med brug af
> rulningslejer - Så glidelejer og sammenpresset krumtap hænger ikke sammen
> :-|
>
Vinteren vil åbenbare, hvordan de laver HD'er!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Ukendt (16-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-10-04 08:08


Armand skrev i meddelelsen ...
>- Så glidelejer og sammenpresset krumtap hænger ikke sammen
>:-|


Jo da, tænk bare på B40, som det danske forsvar brugte Mht. Harley, så
kunne det hænge sammen med deres brug af "knife and fork" plejlstænger. Mon
ikke snart de er de eneste der har cylindrene på fælles linie. "knife and
fork" giver to forholdsvis smalle lejebaner på "gaflen" og det er næppe
brugbart i forbindelse med løse lejepanner, samt kapper.

mvh
Orla

>
>--
>Armand.




Armand (18-10-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-10-04 00:09

Ahaa!
à de spaltede "big-end's" kan ikke skilles, hvorfor de skal kunne trækkes
sideværts ind over en søle, hvilket endelig kræver at sølen kan
blotlægges/krumtappen kan skilles
Er det med glidelejer, må det vel trods konstruktionen alligevel være med
løse lejepander, eller hur??

--
Armand.
(der til d.d. ikke havde bemærket at HD's kører med "in-line")



Ukendt (18-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-10-04 17:05


Armand skrev i meddelelsen ...
>Ahaa!
>à de spaltede "big-end's" kan ikke skilles, hvorfor de skal kunne trækkes
>sideværts ind over en søle, hvilket endelig kræver at sølen kan
>blotlægges/krumtappen kan skilles
>Er det med glidelejer, må det vel trods konstruktionen alligevel være med
>løse lejepander, eller hur??


Jeg må blankt indrømme, at jeg ikke har set en nyere Harley inden i, men jeg
kan ikke komme på andre årsager. Det skulle da være den simple: "sån't hår
vi ålti jow", som det var tilfældet med B40. Ipresset stålbøsning belagt med
hvidmetal.

mvh
Orla

>
>--
>Armand.
>(der til d.d. ikke havde bemærket at HD's kører med "in-line")
>
>



Armand (19-10-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-10-04 21:24

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ckuu2e$42g$1@abbeden.bunk.cc...
> Ahaa!
> à de spaltede "big-end's" kan ikke skilles, hvorfor de skal kunne trækkes
> sideværts ind over en søle, hvilket endelig kræver at sølen kan
> blotlægges/krumtappen kan skilles
>
> Armand.
> (der til d.d. ikke havde bemærket at HD's kører med "in-line")

- - - - - - Men siden har efterrationaliseret og kommet på at det
selvfølgelig er sådan, og at det er dét at Feuling udnytter når de bygger
deres W3'er op på en HD-blok: Feuling benytter samme princip som bruges på
stjernemotorer: En hoved-plejlstang hvorpå de øvrige sidder monteret, og
dét
fordrer jo at alle tre cylindre (og derfor også de oprindelige to) ligger

linie

--
Armand.




Ukendt (14-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-10-04 09:22


Martin Sørensen skrev i meddelelsen ...
>> Det korte svar er derfor: brug API SF eller JASO MA specificeret olie.
>> Og hvis du vil bruge en anden, højere specificeret olie så er det let
>> prøvet : skrider koblingen - skift olien.
>
>Kan man overhovedet købe en så dårlig olie i dag (API SF)? Den 'laveste'
>delsyntetiske olie jeg har set i de tre år hvor jeg har kørt MC, har været
>API SG (fra Belray). I dag kører jeg på en API SL olie, som vist er det man
>ser oftest idag.


Jeg fik en Motul syntetisk SG olie foræret for et par år siden, den brugte
jeg til plæneklipperen, den er nemlig i forvejen totalt opslidt, men SG olie
på "fie" ? Aldrig i livet !

Martin har ret i at den gængse oliekvalitet i dag er SJ, og SL. Faktisk er
betegnelserne lige så meget er spørgsmål om oliens levetid, og efterhånden
som skifteintervallerne er oppe omkring 12.000 - 15.000 Km., så er SF og
SG-olie faktisk ikke holdbar nok. Og hvis din motorcykel ellers ikke er
designet helt åndsvagt, så fungerer det udmærket. Der findes en Delo fra
Louis, som flere her på gruppen har gode erfaringer med, og der findes Mobil
Synt-S, som jeg ihvertfald er meget tilfreds med. Steen Gruby kender også en
"bilolie", der fungerer i hans Suzuki. Så der er ingen grund til at hælde
dyrt "skodolie" på mc'en.

mvh
Orla

>
>signing off.. Martin Sørensen




Steen E. (14-10-2004)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 14-10-04 16:20

> Louis, som flere her på gruppen har gode erfaringer med, og der findes
> Mobil
> Synt-S, som jeg ihvertfald er meget tilfreds med. Steen Gruby kender
> også en
> "bilolie", der fungerer i hans Suzuki. Så der er ingen grund til at
> hælde
> dyrt "skodolie" på mc'en.
>
>
Mobil 1 fuldsyntetisk olie er ikke dum - min bil som har en litereffekt
på 125hp og turbolader er kun fabriksspecificeret til den, og det er der
vel en grund til - og har bl.a. API SL.

Den tilsvarende fuldsyntetiske Mobil 1 til motorcykler har API SG og
JASO MA (Yamaha/Kawasaki/Suzuki/Honda norm) og ifølge Mobils egen
oplysninger optimeret til bl.a. vådkobling.

Er der ingen som har haft problemer med koblingen sammen med normale
fuldsyntetiske olier, som f.x. Mobil ?

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Asger Steffensen (14-10-2004)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 14-10-04 19:04


"Tom Christensen" <spamvil@jegikkeha.dk> skrev i en meddelelse
news:416d852a$0$229$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

>> Olielamper skal ikke blinke! Ved du om det er en "tryklampe" eller en
>> "niveaulampe" du har (tænder den ved manglende olietryk eller ved for
>> lavt
>> nivau)?
>
> Det ved jeg faktisk ikke.
> Jeg har derfor fundet kontakten på en tegning over elsystemet. Den hedder
> "Oil level gauge assembly".
> "Level" betyder "niveau" men "gauge" betyder vist nok "tryk"???

"Gauge" er betegnelsen for en "indikator" eller "måler". "Oil level gauge"
er altså oile niveau indikator. Du har altså en nivau lampe. At den lyser
betyder at niveauet er under det nødvendige => efterfyld.

>
>>
>>
>> På dunken står der også en API eller JAMO specifikation, muligvis flere.
>> Hvad er disse?
>
> På bagsiden står:
> API SG
> CCMC G5

SG er bedre end SF så brug du bare den.

Asger
V-Strom



Flemming Disc (14-10-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Disc


Dato : 14-10-04 22:57


>
> Olielampen på min XV750 blinker en gang imellem under kørsel, den slukker
> dog igen efter 50-100 meter.
>

Det er faktisk helt "normalt" at Yamahas XV får olielampen til at lyse.
Det er en nivoføler og det må være en defekt i dem, der gør at de ikke kan
lade være med at lyse.
Jeg har fingerne i flere XV, hvor der hæles olie i, så det står over
skueglas, for at de ikke skal lyse.
Der er ingen defekt ved cyklen og den tager ikke skade af, at køre med lidt
mere olie.
Så fyld op så du ikke kan se lyset

Var det vand der var i motoren og du "overfyldte" den, så slukkede du også
lampen :-///
Det har intet med oliekvalitet, men brug en god olie.


--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408596
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste