Storebælt - Broen lukket for høje & lette ~
Fra : anders majland

Dato : 12-10-04 18:18

Så fik jeg da kørt en lille tur idag i det gode vejr. Det blev i
omegnen af 450km og inkluderede en passage af storebælt (for anden gang
iår

Men da jeg kom til Nyborg var der tændt for det orange blink og beskeden
var at broen forventedes genåbnet klokken 16 for høje lette køretøjer

Nu kiggede jeg så på storebaelt.dk igen. Der står nu "På Storebæltsbroen
frarådes kørsel med campingvogne og høje, lette køretøjer på grund af
kraftig blæst."

Tager nogen af jer den advarsel alvorligt når i er på 2 hjul ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Freddy Lang

Dato : 12-10-04 19:39

anders majland wrote:
> [...]
> køretøjer på grund af kraftig blæst."
>
> Tager nogen af jer den advarsel alvorligt når i er på 2 hjul ?

Tjah, jeg var nødt til at tage den alvorligt, da jeg skulle hjem efter
Bakkeåbning. Jeg kunne simpelthen slet ikke få lov at køre ud på broen.
Naturligvis kom jeg fra øst-siden, så jeg blev stoppet ved
betalingsanlægget. Kommer man den anden vej fra, er der jo ikke nogen til at
stoppe én.

Jeg har dog kørt over broen i nogle stive pelikaner, og det kan altså godt
lade sig gøre, man skal bare læne sig godt ned over tanken og holde tungen
lige i munden. Og så være specielt opmærksom, når man kommer i læ/ud fra læ
ved tårnene og forankringspylonerne, ellers kan man godt ende et
uhensigtsmæssigt sted på kørebanen.

Storebælt er ikke at spøge med, når det blæser kraftigt.

--
Freddy
SV-R

Fra : anders majland

Dato : 12-10-04 20:24

>Tjah, jeg var nødt til at tage den alvorligt, da jeg skulle hjem efter
>Bakkeåbning. Jeg kunne simpelthen slet ikke få lov at køre ud på broen.

Hvor sent var det - Jeg kørte også over der, men kan skisme ikke huske
hvad tid det var.
Hvem stoppede dig ? I en manuel bane eller i en kreditkort bane ?

> [...]
> kommer i læ/ud fra læ ved tårnene og forankringspylonerne, ellers kan
> man godt ende et uhensigtsmæssigt sted på kørebanen.

Jeg synes nu at lavbroen er værst da der er noget underligt turbolens.
På højbroen er der selvfølgelig pyloner og ankerblokke, men de er jo
helt forudsigelige (når man har været over før). Jeg undlader dog altid
overhalinger de steder (også i bil) da nogle har det med at lave nogle
store sving.

>Som Freddi skriver er det helt ned bag "forruden", slap af i skuldrene
>og op
>på 130-140 km/t. Kører du langsommere bliver kørslen meget urolig.

Jeg vil nu nok anbefale et mere adstadigt tempo

Fra : Allan Bojesen

Dato : 12-10-04 20:35

anders majland wrote:
> [...]
> helt forudsigelige (når man har været over før). Jeg undlader dog
> altid overhalinger de steder (også i bil) da nogle har det med at

Enig

> Jeg vil nu nok anbefale et mere adstadigt tempo

Har prøvet at køre med 80-90 km/t - tro mig, du bliver blæst hid og did. Det
må være noget med gyrokræfterne der stabiliserer ekvipagen.

Allan Bojesen

Fra : anders majland

Dato : 12-10-04 20:54

> Har prøvet at køre med 80-90 km/t - tro mig, du bliver blæst hid og
> did. Det må være noget med gyrokræfterne der stabiliserer ekvipagen.

Men hvis du alligevel bliver blæst ud af kurs med den højere hastighed
har du væsenligt mindre margin at redde den på ... Jeg tog den idag med
~80-90 (Lå med godt hundrede meter til en lastbil - som jeg ikke havde
planer om at overhale).

Fra : Allan Bojesen

Dato : 12-10-04 21:08

anders majland wrote:
> [...]
> har du væsenligt mindre margin at redde den på ... Jeg tog den idag
> med ~80-90 (Lå med godt hundrede meter til en lastbil - som jeg ikke

Det er korrekt at ved højere hastighed når du at køre længere i forkert
retning, men min erfaring er at du lettere holder en stabil linie og der
skal mere til at få dig ud af kurs. Min konklusion er at ved højere fart har
du langt færre korrektioner af retningen og du ligger aldrig med 45 gr. op
mod sidevinden.

Om cyklens konstruktion betyder noget, har jeg ingen ide om. Jeg kører på en
plastificeret ældre CBR1000.

Allan Bojesen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-10-04 21:10

> [...]
> Om cyklens konstruktion betyder noget, har jeg ingen ide om. Jeg
> kører på en plastificeret ældre CBR1000.

Det virker også på en ikke-plastificeret XS400 Seca, kan jeg så tilføje..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-10-04 08:29

"men min erfaring er at du lettere holder en stabil linie "

Også min erfaring...

Jeg har en fornemmelse af at også dækvalget spiller ind....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Armand

Dato : 15-10-04 22:00

Allan Bojesen <allan@NOSPAMdkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:416c396e$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det er korrekt at ved højere hastighed når du at køre længere i forkert
> retning,

Hvis sidevinden er 36 km/t (=10M/s) og man reagerer på et halvt sekund,
bevæges man 5 meter til siden inden man når at rette op :-|
Hastigheden eneste indflydelse på denne bevægelse skyldes forskellen som
vindens angrebsvinkel på motorcyklen (á mere lige-på ved stigende
hastighed) men hvis vi taler 80km/t vs. 120km/t og 10M/s er denne forskel
på omkring 23%(*), hvorfor det ikke er skelsættende.

> ............men min erfaring er at du lettere holder en stabil linie og der
> skal mere til at få dig ud af kurs.

Ved mindre hastigheder vil den givne afvigelse ske over kortere distance
og derved virke voldsommere (á større vinkel på den sideværts bevægelse)
selvom den faktiske bevægelse ikke er anderledes :-|

> Min konklusion er at ved højere fart har du langt færre korrektioner af
> retningen

Færre?
Korrektionerne må nødvendigvis følge vindstødene, som ikke tager af i
antal p.g.a. køretøjets større fart!

> og du ligger aldrig med 45 gr. op mod sidevinden.

Forholdet for hvor meget man behøver at læne op i vinden må være det samme
som ovenfor udregnet á den samlede angrebsvinkel :-/

> Om cyklens konstruktion betyder noget, har jeg ingen ide om. Jeg kører på en
> plastificeret ældre CBR1000.

Et plankeværk påvirkes mere af sidevind end et cykelstel, og på samme måde
er store og kåbebeklædte motorcykler mere udsatte for vindens pres. Til
gengæld er køretøjets styrevillighed også en faktor, og dér er en 125'er
Offroad'er lettere styrende end en CBR1000, og derfor også lettere
påvirkelig - Hvad der tæller mest kan kun en praktisk test afgøre =>
nærmest umuligt

(*):
Er sidevinden 10M/s (=36km/t) og farten 80km/t får man den faktiske vind
ca. 21° ind fra siden, hvor tallet for 120km/t er 17,5°!

--
Armand.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-10-04 22:15

On 2004-10-15, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Hvis sidevinden er 36 km/t (=10M/s) og man reagerer på et halvt sekund,
> bevæges man 5 meter til siden inden man når at rette op :-|

Arh, tænk lige over fysikken bag det igen - 10 m/s vil sandsynligvis ikke
påvirke din cykel med en effekt der rykker den 10 meter til siden pr
sekund.

--
Andreas Plesner Jacobsen | He knew the tavernes well in every toun.

Fra : Pein

Dato : 16-10-04 20:29

"Andreas Plesner Jacobsen" skrev ...

> Arh, tænk lige over fysikken bag det igen - 10 m/s vil sandsynligvis
> ikke
> påvirke din cykel med en effekt der rykker den 10 meter til siden pr
> sekund.

Armand forudsætter åbenbart at ekvipagen ingenting vejer, og derfor
påvirkes 100% af vinden.

Beregningen holder overhovedet ikke i praksis. (sorry Armand)
--
Niels

Fra : Armand

Dato : 17-10-04 23:50

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrncn0fe3.jas.apj@slartibartfast.nerd.dk...

> Arh, tænk lige over fysikken bag det igen - 10 m/s vil sandsynligvis ikke
> påvirke din cykel med en effekt der rykker den 10 meter til siden pr
> sekund.

Nej, det var blot et angreb på at sidevind er sidevind og farten ikke
fjerner den helt!
Dét kommer jeg også ind på senere i indlægget (á den effektive
angrebsvinkel
på køretøjet ud fra "modvind opnået ved fart sammenholdt med sidevinden"!
Ret beset vil man med 36 km/t påvirkes i en vinkel á 45° hvilket
umiddelbart må halvere den ovennævnte sidebevægelse!
Da der er stor forskel på motorcyklers sidevinds-angrebsflade, såvel som
styre-påvirkelighed, hvilket jeg også nævner, er det samtidig et meget
statisk tal, der kun skulle beskrive at sidevind er sidevind, og at
meteorologien ikke ændrer sig fordi man kører hurtigere.

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 16-10-04 22:51

Armand wrote:
> [...]
> hastighed) men hvis vi taler 80km/t vs. 120km/t og 10M/s er denne
> forskel på omkring 23%(*), hvorfor det ikke er skelsættende.

Mit hovede er for træt til matematik lige nu. Men på trods af min alder
har jeg endnu ikke oplevet at lave et hop til siden på 5 m, ved en vind på
10 m/s - "gys".

> [...]

> Forholdet for hvor meget man behøver at læne op i vinden må være det
> samme som ovenfor udregnet á den samlede angrebsvinkel :-/

Jeg tror, og kan kun begrunde min erfaring med, at det må være gyrokræfterne
der spiller meget ind på hvordan cyklen reagerer.

> Et plankeværk påvirkes mere af sidevind end et cykelstel, og på samme
> måde
> er store og kåbebeklædte motorcykler mere udsatte for vindens pres.

Nu er der jo ikke mange gyrokræfter i et plankeværk Umiddelbart husker
jeg min nøgne CB7½ som mere følsom end CBR'eren, men det kan selvfølgelig
ligge i helt andre ting som bedre stelgeometri m.v. Cyklens aerodynamiske
udformning har nok en eller anden betydning i forhold til hvordan vinden
preller af/bliver revet med af luftstrømningerne omkring cyklen => jo mere
strømlinet, des mindre påvirkelig.

> [...]
> lettere
> påvirkelig - Hvad der tæller mest kan kun en praktisk test afgøre =>

Jeg har kørt på Vibekes Babygixer (138 kg tør) i blæsevejr, og vil nødig
smutte over Storebælt i omtalte vejrlig på den.

Allan Bojesen

P.s. Bliver der en J-dag i år?

Fra : Armand

Dato : 17-10-04 23:53

Allan Bojesen <allan@NOSPAMdkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:417197b6$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Mit hovede er for træt til matematik lige nu. Men på trods af min alder
> har jeg endnu ikke oplevet at lave et hop til siden på 5 m, ved en vind
> på 10 m/s - "gys".

= Billedligt talt, som også forklaret i andet indlæg her i strengen!

> Enig

OK!
Og det var dér jeg ville hen: Man bevæges ikke betydeligt kortere ved
højere
fart - Det kan derimod føles sådan p.g.a. bevægelsens vinkel :-|

> [...]
> hvordan vinden preller af/bliver revet med af luftstrømningerne omkring
> cyklen => jo mere strømlinet, des mindre påvirkelig.

Hvis man anskuer ud fra hvor spids en vinkel at man i realiteten får
sidevinden ind fra, må den samlede aerodynamik, hvorunder især
kørestillingen og påklædningen udgør sin del, have sit at sige!
CB7½'eren havde helt sikkert et bredt styr med en høj kørestilling, ligesom
at påklædningen kan have været noget løsere da du førte dig frem på dén :-/

> Jeg har kørt på Vibekes Babygixer (138 kg tør) i blæsevejr, og vil nødig
> smutte over Storebælt i omtalte vejrlig på den.

Oooh - Let, letstyrende og samtidig et rullende plankeværk af plastik =

> P.s. Bliver der en J-dag i år?

Jup!
Hvad fanden var det nu at datoen var?
Nå, jeg roder den lige frem........

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 18-10-04 18:14

Armand wrote:

> OK!
> Og det var dér jeg ville hen: Man bevæges ikke betydeligt kortere ved
> højere
> fart - Det kan derimod føles sådan p.g.a. bevægelsens vinkel :-|

Deri har du nok umiddelbart ret, men jeg mener stadig at gyrokræfterne også
har en stabiliserende virkning på ekvipagen.

> CB7½'eren havde helt sikkert et bredt styr med en høj kørestilling,
> ligesom at påklædningen kan have været noget løsere da du førte dig
> frem på dén :-/

Kørestillingen er nogenlunde den samme. CB7½'eren var monteret med hvad der
i "gamle" dage hed TT-styr. Og jo, jeg har kørt væsentlig mere i læder på
CBR'eren.

> Oooh - Let, letstyrende og samtidig et rullende plankeværk af plastik
> =

Spændende ik'

> Jup!
> Hvad fanden var det nu at datoen var?
> Nå, jeg roder den lige frem........

Hvis datoen falder i hak med min kalender, skal vi have gang i papir og
blyant og diskutere videre med vektorer

Allan Bojesen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-10-04 21:08

> Men hvis du alligevel bliver blæst ud af kurs med den højere hastighed
> har du væsenligt mindre margin at redde den på ...

Rigtigt, men når det blæser meget plejer jeg også gerne at holde lidt højere
hastighed. Jo hurtigere man kører, jo mindre bliver man påvirket af blæsten,
det synes jeg kan mærkes ret tydeligt. Har man problemer med at holde sig
inden for sin egen kørebane ved 70km/t, kan det sagtens ske at det ikke er
noget problem ved 100km/t. Så ved jeg godt hvilken af de to hastigheder jeg
vælger..

> Jeg tog den idag med ~80-90 (Lå med godt hundrede meter til en lastbil
> - som jeg ikke havde planer om at overhale).

Det skal man nok heller ikke gå igang med medmindre man er helt sikker og
har overvejet situationen meget grundigt.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Pein

Dato : 12-10-04 21:32

"Allan Bojesen" skrev ...

> Har prøvet at køre med 80-90 km/t - tro mig, du bliver blæst hid og
> did. Det
> må være noget med gyrokræfterne der stabiliserer ekvipagen.

Enig, det gælder om at finde en passende ikke for lav hastighed. Jeg
synes det er omkring 120, men det er nok fordi 140 er i den høje ende
for en TransAlp.

Og Anders har ret i at lavbroen er værst. Pudsigt nok.

Jeg synes ikke det er specielt behageligt at køre på broen i meget
kraftig blæst, men på den anden side synes jeg heller ikke det er
problematisk.

Mvh. Niels
(der punkterede på vej hjem fra Gl. Estrup slot "træf" i dag - øv)

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-10-04 21:53

On Tue, 12 Oct 2004 22:31:41 +0200, "Pein" <niels@peinremove-this.dk>
wrote:

Hej,

>Enig, det gælder om at finde en passende ikke for lav hastighed. Jeg
>synes det er omkring 120, men det er nok fordi 140 er i den høje ende
>for en TransAlp.

For et par år siden var vi nogle stykker der tog turen over sammen .
Vinden stod lige på tværs af broen, og var faktisk meget kraftig.
Nålen stod nok lidt højt på "uret", men det var ikke ubehageligt selv
om hældningsgraden var lidt kraftig.
Lavbroen - ikke noget problem, men da vi passerede første kabelanker
på højbroen tog vi en alvorlig slalomtur.
Det fik mig til at lukke lidt af, blot for at konstatere at det blev
det ikke bedre af da vi passerede første pylon - tværdimod.
Så det gælder nok om at holde en passende hastighed - ikke for høj, og
bestemt heller ikke for lav.

>Jeg synes ikke det er specielt behageligt at køre på broen i meget
>kraftig blæst, men på den anden side synes jeg heller ikke det er
>problematisk.

Mange blikdåser tager også en ordenlig tur sideværts.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 15-10-04 21:59

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:6igom0honlqtiggl0mav6084qf0d6e4rhr@4ax.com...

> Mange blikdåser tager også en ordenlig tur sideværts.

Og derfor kan man ved at holde øje med de forankørendes reaktioner, give
sig
selv et varsel om hvad der kommer!
Tidligere hvor Skoda'er var nogle ofte sete og hæk-motoriserede spande,
var
det faktisk meget praktisk at lade sig lede gennem områder med stærk
sidevind af en sådan da dens sidevindsfølsomhed stort set matchede
motorcyklers
På samme måde har jeg jævnligt noteret mig at man kan varsles af et
forekommende tør-kørt spor på ellers våd vejbane: Dét vil tydeligt vise
hvor
mængden af biler har afveget fra normalkursen p.g.a. forekommende sidevind
hhv. pludselig læ!!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-10-04 23:09

On Fri, 15 Oct 2004 20:58:30 +0000 (UTC), armand@mc-chaufforerne.dk
(Armand) wrote:

Hej Armand.

> [...]
>var det faktisk meget praktisk at lade sig lede gennem områder med stærk
>sidevind af en sådan da dens sidevindsfølsomhed stort set matchede

Det er jeg meget enig i.
Min pointe med mit indlæg var dog at en afpasset hastighed er at
foretrække.
OK, Paso'en er ikke den MC der har den mindste flade når det gælder
sidevindspåvirkning, så den tager nok enn ordentlig tur selv under
relativ ringe sidevind.
Jeg har prøvet at opføre mig som når jeg kører bil over broen.
Jeg korrigerer ikke på roret, men holder det fast, og det virker fint
i en tung slæde som min.
På MC går det ikke helt sådan, jeg korrigerer simpelthen instinktivt
når hældningen ændres

> [...]
>hvor
>mængden af biler har afveget fra normalkursen p.g.a. forekommende sidevind

Det har jeg ikke tænkt på - Det vil jeg være opmærksom på når
lejlighed byder sig.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Pein

Dato : 17-10-04 17:39

"Steen Gruby" skrev ...

> Det har jeg ikke tænkt på - Det vil jeg være opmærksom på når
> lejlighed byder sig.

Afvigelserne fra "normalkursen" kan også skyldes hældninger.
Men hældninger af vejbanen har så bare ikke den store indflydelse på en
MC med gode dæk. Hvis dækkene er ved at blive lidt firkantede, kan det
godt have stor indflydelse, og være værd at holde øje med.

Den strækning jeg kører hver dag til/fra arbejde går gennem en skov hvor
vinden sjældent har nogen betydning. Når man kan se tørkørte spor viser
der sig altid samme mønster, med udsving nogle bestemte steder. Og det
skyldes hældninger der er for små til at man umiddelbart ser det, men
store nok til at biler søger til siden inden chaufføren korrigerer.
Lige der hvor skoven slutter, ser man dog også ofte afvigelser, der
skyldes vind. Afvigelser der ikke er der i vindstille vejr.
De snedige lægger mærke til disse afvigelser på forhånd (ser sporene) og
korrigerer i tide. At dømme efter sporene er vi ikke mange , og det
smutter da også jævnligt for mig selv.

/Niels

Fra : Freddy Lang

Dato : 12-10-04 22:44

anders majland wrote:

> Hvor sent var det - Jeg kørte også over der, men kan skisme ikke huske
> hvad tid det var.
> Hvem stoppede dig ? I en manuel bane eller i en kreditkort bane ?

Det var så først dagen efter Bakkens åbning. Så vidt jeg husker, var det
først på aftenen, ved 19- eller 20-tiden. Men broen ville tidligst blive
åbnet kl. 2 om natten.
Jeg kørte i en manuel bane, og det var damen i buret, der stoppede mig.

--
Freddy
SV-R

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 12-10-04 21:34

"Freddy Lang" <freddy.lang@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> uhensigtsmæssigt sted på kørebanen.
>
> Storebælt er ikke at spøge med, når det blæser kraftigt.

Med hensyn til (pl)Øresundsbroen, så er det faktisk kun en
henstilling/anbefaling, idet de ikke nægte dig at køre over broen på
MC. Jeg har fået lov til at starte fra Sverige (hvor
betalingsanlægget ligger) under de betingelser, men da har de altid
gjort mig opmærksom på at det blæste kraftigt og at jeg skulle tage
det "lugnt".

I de snart 3 år jeg har pendlet over broen har jeg kun oplevet at
broen har været lukket i ½-2 time to gange (en gang var det en ulykke
i tunnelen mod DK med 6 biler impliceret, anden gang var da de ikke
kunne snøvle sig færdig med deres årlige øvelse før 45min efter
planlagt tid), og een gang hvor broen var lukket hele natten pga slud
og kraftig blæst.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-10-04 18:39

"Allan Bojesen" <allan@NOSPAMdkfritidmotorcykel.dk> writes:

> [...]

....og så vågnede jeg op!

> Hvis datoen falder i hak med min kalender, skal vi have gang i papir
> og blyant og diskutere videre med vektorer

Nåja, hvorfor ikke
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Pein

Dato : 19-10-04 00:59

"Jes Vestervang" skrev ...

> ...og så vågnede jeg op!

Ja du er vel nødt til at være vågen når du ankommer Jes, hvis du ikke
skal gå glip af det hele

Nå - det er vist ikke sikkert jeg har optjent rettigheder til at fyre
sådan noget af.
Det er igen i år yderst usikkert om J-dag kan passes ind i min kalender.
Den er godt presset. :(
--
Niels

Fra : Armand

Dato : 19-10-04 21:20

Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:874qks9b8w.fsf@dellen.royal.flof.dk...

> Nåja, hvorfor ikke

Eller: (hvad var det nu at dine yndlingsemner under Aalborg-julefrokosten
var?)!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-10-04 22:36

armand@mc-chaufforerne.dk (Armand) writes:

> Eller: (hvad var det nu at dine yndlingsemner under
> Aalborg-julefrokosten var?)!

Havbjørne og andre underlige ting Det skal nok blive sjovt

Fra : Allan Bojesen

Dato : 12-10-04 20:00

anders majland wrote:
> [...]
> køretøjer på grund af kraftig blæst."
>
> Tager nogen af jer den advarsel alvorligt når i er på 2 hjul ?

Nej. Jeg er kørt over 3 gange hvor der har været nævnte advarsel. 2 gange
fra jylland og 1 gang fra sjælland og er aldrig blevet stoppet. Da jeg kom
fra sjælland havde de dog chancen for at stoppe mig, men gjorde det ikke.

Som Freddi skriver er det helt ned bag "forruden", slap af i skuldrene og op
på 130-140 km/t. Kører du langsommere bliver kørslen meget urolig.

Men spændende er det.

Allan Bojesen

Fra : Esther

Dato : 12-10-04 21:23

Tja, jeg turde sgutte passere broen i dag. Ankom til Nyborg ved 14 tiden og
kunne så konstatere den var lukket for lette køretøjer. Der stod intet om en
evt. genåbning.

Det er muligt det KAN lade sig gøre at køre over alligevel, men med kun 1
uges erfaring som mc-ist skulle jeg godt nok ikke nyde noget

Så - tilbage igen og hjem via Spodsbjerg/Tårs. Så fik jeg da også set (noget
af)Lolland på to hjul i denne sæson

Det blæste forøvrigt også "pænt meget" på motorvejen, (og på Farøbroen!) så
Storebæltsbro eller ej så var turen spændende nok for mig *G*

Jeg undgik dog at slå "flik-flak" - det lykkedes mig at holde motorcyklen i
samme "bane" hele vejen - har til gengæld en udbredt ømhed i nakke/skuldre
og fingre nu

Men altså - hvis der ellers er tørvejr i morgen, skal jeg da lige ud og
"trille" lidt igen

--
Esther

*** Yamaha XJ600S & Yamaha Néos 50***

Fra : anders majland

Dato : 12-10-04 22:21

> Tja, jeg turde sgutte passere broen i dag. Ankom til Nyborg ved 14
> tiden og kunne så konstatere den var lukket for lette køretøjer. Der
> stod intet om en evt. genåbning.

Jeg betalte på sjælland 13:30. Skiltet med genåbning står i højre side
lige umiddelbart inden sidste afkørsel.

> Det er muligt det KAN lade sig gøre at køre over alligevel, men med
> kun 1 uges erfaring som mc-ist skulle jeg godt nok ikke nyde noget

Enig hvis man er usikker bør man ikke kører over. Jeg har jo tidligere
kørt en del på en lille aprilia med en vindkærm på størrelse med dem på
en goldwing og så bliver man lidt vant til at vugge lidt i vinden. Den
har jeg også været over storebælstbroen med en del gange og også i
kraftig blæst.

> Jeg undgik dog at slå "flik-flak" - det lykkedes mig at holde
> motorcyklen i samme "bane" hele vejen - har til gengæld en udbredt
> ømhed i nakke/skuldre og fingre nu

Det er et spørgsmål om træning Bare spørg hvor mange der bliver ramt
til påske når de tager cyklerne frem igen. Efter mine ~450km idag kunne
jeg da også mærke det i nakken. Ikke så sært da jeg indimellem havde
fornemmelse af at vinden spillede bold med hovede/hjelm. Til gengæld har
jeg lært ikke at spænde for meget i skuldre, arme og hænder.

Men det er ved at være lidt småkoldt - måske det snart er tid til at
finde vinterlufferne frem og få frisk gummi på fælgene.

Fra : Eg Egemarke

Dato : 13-10-04 07:41

Når jeg pendler over Øresund, plejer jeg at holde ind og vente til der
kommer en lastbil og så "fanger" jeg hullet efter han ca 25-15 m lidt bagved
alt efter vinklen/retningen på vinden kan jeg køre stort set i eet stort
Vakuum hvor der ikke er en VIND der rører på sig.
Og på begge broer tager det ikke meget mere end 5 min før der kommer sådan
een busserne er osse fine til formålet. Så kan det blæse så meget det vil

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

meddelelse news:416c4ae4$1$56886$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-10-04 09:28

anders majland wrote:
> [...]
> køretøjer på grund af kraftig blæst."
>
> Tager nogen af jer den advarsel alvorligt når i er på 2 hjul ?

Her er en skæg historie om en tur over storebælt :
http://www.fj1200.com/First_ride.html

--
vh
Torben

Fra : PF

Dato : 13-10-04 21:09

Var lige en tur i Horsens og hente min nye Dragstar 1100 for at køre den til
københavn. Da jeg aldrig har passeret broen før på mc, tænkte jeg ikke på,
at jeg indgik under lette køretøjer (vejer tæt på 300 kg) :) så jeg
fortsatte og kørte ind fra Nyborg 13.30. Føj for s... en tur. Måtte ud i
nødsporet og ned på 60 resten af vejen. Med min erfaring i brokørsel på mc,
vil jeg nok overveje at tage advarslen alvorligt næste gang. Det tog et par
timer at få rettet armene ud:)

vh
Palle